AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Hvis 2 søsken krangler, får den eldste ofte skylden? Hadde besøk av en nabogutt i dag. Han er 13 og har ei søster på 11. Han fortalte at søsteren ofte kaller han stygge ting og da sier han noe tilbake. Da roper hun høyt og så kommer mor og far. Han får skylden bestandig Anonymkode: 7f8e9...bdd 1
Fru Uperfekt Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Jupp, utnyttet det når jeg var mindre og har gjort meg bevist rundt det med mine egne 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Ja, helt vanlig. Jeg var storesøster selv, og kan ikke huske en eneste gang lillesøsteren min fikk skylden for noe som helst. Kunne selvsagt få beskjed om å ikke krangle begge to, men jeg fikk alltid skylden. Anonymkode: 44d91...160 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Det er ganske vanlig ja, alltid de eldste som får skylden, som må ta hensyn som må passe på osv. Ser det blant alle mine venninner som har flere barn. De skryter av at de ikke legger mye ansvar på de eldste men det gjør de faktisk. Anonymkode: 85324...4e9 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, helt vanlig. Jeg var storesøster selv, og kan ikke huske en eneste gang lillesøsteren min fikk skylden for noe som helst. Kunne selvsagt få beskjed om å ikke krangle begge to, men jeg fikk alltid skylden. Anonymkode: 44d91...160 Det er trist at storesøster må oppleve det. Har ikke vært sånn med mine barn, men det er 7 år mellom de, så de har kranglet lite Anonymkode: 7f8e9...bdd
Gjest Albbas Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 Ikke hos oss hvertfall. Her i hus er lillesøster en skikkelig ramp, mens storebror er litt ordenspoliti, så vi vet at det ofte er lillesøster som starter diverse konflikter. 🙈
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvis 2 søsken krangler, får den eldste ofte skylden? Hadde besøk av en nabogutt i dag. Han er 13 og har ei søster på 11. Han fortalte at søsteren ofte kaller han stygge ting og da sier han noe tilbake. Da roper hun høyt og så kommer mor og far. Han får skylden bestandig Anonymkode: 7f8e9...bdd Jeg fikk det når jeg var liten, alltid. Derfor er jeg forsiktig med det selv med mine barn! Anonymkode: ee532...eda 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 Jeg tror i alle fall det er veldig vanlig at man føler det sånn. Jeg merker også at eldste hos oss synes det er urettferdig at lillesøster får litt mer slakk, og jeg må minne på at det var sånn for henne også når hun var i den alderen. Det er jo naturlig å forvente mer jo eldre barna blir, og da er det jo sånn at den eldste alltid er eldst. Når det er sagt så får absolutt ikke storesøster skylden hjemme hos oss. Lillesøster får fryktelig ofte beskjed om å la storesøster få være i fred, også når jeg synes storesøster er litt dramaqueen og godt kunne tålt litt mer. Anonymkode: 1763c...48f 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 Ikke her i huset. Lillesøster ER verst på å starte krangler, både med voksne og barn. Og derfor får hun også skylden. Storesøster kan få beskjed om å forsøke å ikke la seg irritere i så stor grad, men får også forståelse. Vi kommer til å slite med lillesøster i årene fremover altså… Anonymkode: c2cd6...6b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis 2 søsken krangler, får den eldste ofte skylden? Hadde besøk av en nabogutt i dag. Han er 13 og har ei søster på 11. Han fortalte at søsteren ofte kaller han stygge ting og da sier han noe tilbake. Da roper hun høyt og så kommer mor og far. Han får skylden bestandig Anonymkode: 7f8e9...bdd Ofte er det sånn ja. Det er den som har best evne til å burde forstå som får skylden. Ofte er det den eldste, men ikke alltid. Kanskje eldste har noe å stri med som gjør at yngste vet best. Det går på hvem som burde ta ansvar for at krangel og uting tar slutt. Hvis ingen tar det ansvaret blir det bare munnhuggeri og frem og tilbake. Det går ikke. Begge burde vite bedre, men sånn er det desverre ikke og en begynner. Anonymkode: 5d475...ae1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 Ofte er småsøsken verst og kan gjerne sladre, grunnen til at eldste får skylden er at det bør vite bedre enn å la seg irritere eller bli med på ting hvor de kan få skylda. Mine har alltid vært veldig gode venner så kan ikke huske noe som en skal få skyld for, begge hater sladring og er av grunnene til at de begge to ikke vil være med yngste søskenbarnet, hun har lagt til seg sladring for alt for å få oppmerksomhet. Anonymkode: a1eb2...e9e
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #12 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis 2 søsken krangler, får den eldste ofte skylden? Hadde besøk av en nabogutt i dag. Han er 13 og har ei søster på 11. Han fortalte at søsteren ofte kaller han stygge ting og da sier han noe tilbake. Da roper hun høyt og så kommer mor og far. Han får skylden bestandig Anonymkode: 7f8e9...bdd er nok ganske riktig det Anonymkode: d4b22...da2
FruR Skrevet 30. mai 2022 #13 Skrevet 30. mai 2022 Ja . Eldre søsken får ofte skylden . Hilsen storesøster
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #14 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ofte er småsøsken verst og kan gjerne sladre, grunnen til at eldste får skylden er at det bør vite bedre enn å la seg irritere eller bli med på ting hvor de kan få skylda. Mine har alltid vært veldig gode venner så kan ikke huske noe som en skal få skyld for, begge hater sladring og er av grunnene til at de begge to ikke vil være med yngste søskenbarnet, hun har lagt til seg sladring for alt for å få oppmerksomhet. Anonymkode: a1eb2...e9e «Hater sladring», er det bare bra? Hvis du som voksen spør hva som har hendt, skal de altså ikke fortelle det? Emma slår Julie og det blir bråk, men Julie kan ikke fortelle at Emma slo, for der er sladring? Dette tenker jeg er gammeldags og skadelig teori, som også har beskyttet mange mobbere opp gjennom tidene. Anonymkode: 13cef...d91 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #15 Skrevet 30. mai 2022 Hos oss er det nok foreløpig slik, men det er jo også fordi yngste ikke evner så mye enda. Yngste er under 2 år, og eldste er 5. kommer nok ikke til å være slik når de blir eldre. Anonymkode: 686b8...abf
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #16 Skrevet 30. mai 2022 Her har det vært slik en stund, men nå begynner det å jevne seg ut. De er 8 og 3 år, så det har liksom vært en "selvfølge" at uansett hvem som plagde den andre, så har 8-åringen ansvar for å trekke seg fra situasjonen eller be om hjelp fra en voksen istedenfor å slå tilbake. Med såpass gamle og jevnstore barn så håper jeg at foreldrene viser mer rettferdighet. Anonymkode: 1549a...8e1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #17 Skrevet 30. mai 2022 Ja, jeg skal vel innrømme at det ofte var mitt 4 år eldre søsken som fikk skylda. Tror tanken ofte var at hun burde visst bedre, da hun er eldre enn meg. Ofte så var det hun som egget opp til ting, men jeg som eskalerte det. Anonymkode: 86102...3c2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #18 Skrevet 30. mai 2022 Jeg er eldst og har aldri opplevd det. Jeg forstår ikke at det er mulig. Det er jo bare et barn, selv om man er eldst. At man er eldre betyr ikke at man er voksen og har mer ansvar. Men mulig ikke rart at de eldste ofte blir ledere, og generelt gjør det bedre med skole og jobb, enn minstemann, når jeg leser denne tråden. Anonymkode: 3df52...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #19 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er eldst og har aldri opplevd det. Jeg forstår ikke at det er mulig. Det er jo bare et barn, selv om man er eldst. At man er eldre betyr ikke at man er voksen og har mer ansvar. Men mulig ikke rart at de eldste ofte blir ledere, og generelt gjør det bedre med skole og jobb, enn minstemann, når jeg leser denne tråden. Anonymkode: 3df52...4ee Eh, hvis en er mye eldre er det klart at den eldste har mer ansvar. Om en 2 åring dytter en 8 åring, så er det ikke greit at 8 åringen dytter tilbake. Man har forskjellige forventninger til forskjellige aldre. Ja de eldste får nok mer kjeft, men de får også ha sine foreldres fulle oppmerksomhet i noen år. Det er nok det som gjør dem statistisk sett smartere enn sine yngre søsken. Anonymkode: 686b8...abf
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #20 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 10.49): Eh, hvis en er mye eldre er det klart at den eldste har mer ansvar. Om en 2 åring dytter en 8 åring, så er det ikke greit at 8 åringen dytter tilbake. Man har forskjellige forventninger til forskjellige aldre. Ja de eldste får nok mer kjeft, men de får også ha sine foreldres fulle oppmerksomhet i noen år. Det er nok det som gjør dem statistisk sett smartere enn sine yngre søsken. Anonymkode: 686b8...abf Du misforstår jo fullstendig poenget mitt. At en 8-åring dytter et annet barn, uansett alder, er ikke akseptabel oppførsel. Og korrigeres selvfølgelig. Men at en 8-åring skal være moden utover egen alder bare i egenskap av å være eldst, og nærmest gå inn i en voksenrolle ovenfor småsøsken, det er ikke god barneoppdragelse. Anonymkode: 3df52...4ee 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå