AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Det ble oppdaget et hint av GBS ved blodprøve. Ikke noe på urin testene. Jeg er kjempestresset. Noen andre i samme båt? Anonymkode: a212d...753
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Jeg fikk urinveisinfeksjon med GBS under graviditeten. Fikk antibiotika under fødselen, samt at de fulgte ekstra med på baby på barsel (og vi måtte bli det i minimum et døgn). Baby er frisk som en fisk. Bedre med påvist enn uoppdaget GBS, vil jeg si! Anonymkode: d16db...d50
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Blodprøver?! Hvis de finner GBS i blod er jo det blodforgiftning? Anonymkode: dbe38...09c
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Blodprøver?! Hvis de finner GBS i blod er jo det blodforgiftning? Anonymkode: dbe38...09c Vell, det er 8 uker siden prøven ble tatt å jeg er ikke syk. Jordmor var ikke bekymret å legen sa ikke noe på det 😨 Anonymkode: a212d...753
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vell, det er 8 uker siden prøven ble tatt å jeg er ikke syk. Jordmor var ikke bekymret å legen sa ikke noe på det 😨 Anonymkode: a212d...753 Da har du enten fått en dårlig forklaring eller misforstått. Spør lege eller jordmor neste gang du er der! Anonymkode: dbe38...09c 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #6 Skrevet 30. mai 2022 Ingenting å være bekymret for, er bare at du må ha veneflon med antibiotika under fødsel helt vanlig bakterie som omtrent 1 av 4 fødende har Anonymkode: 36f70...b0f
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 Jeg var kjempenervøs når jeg fikk påvist dette i uke 15. jordmor beroliget meg med at GBS ikke er farlig så lenge det har blitt oppdaget før fødsel😊 da får man antibiotika IV under fødselen. Risikoen er hvis man har uoppdaget GBS Anonymkode: 2ae49...7f8
Butter Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 Jeg fikk også påvist GBS litt over halvveis i svangerskapet. Fikk da antibiotika som tok knekken på det verste uten at det forsvant helt (som også er vanlig). Normalt skal du da ha antibiotika under fødsel. JM sa derfor at jeg måtte ringe sykehuset så snart jeg skjønte at fødsel var i gang- noe jeg gjorde. Men med en styrtfødsel hvor ungen var ute under 2,5 timer (og ca 9 minutter etter ankomst sykehuset) fra første rie rakk jeg ingen antibiotika. Vi lå på sykehuset i 48 timer hvor de tre ganger i døgnet tok tempen på baby, målte puls og respirasjon. Jeg ble selv kjemperedd da jeg fikk det påvist, for i verste konsekvens kan jo utfallet bli fatalt. Men du skal i utgp få antibiotika, dersom du likevel ikke rekker det er det ikke sikkert baby blir smittet og hvis baby blir smittet er det mye de kan gjøre om det oppdages tidlig. Her gikk det jo kjempebra selvom jeg ikke rakk noe antibiotika. Det er kun de siste årene de i det hele tatt er begynt å teste for gbs, rundt 1/3-1/2 av alle kvinner har dette, så det sier vel litt om hvor sjeldent det er at det får fatale konsekvenser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå