Gå til innhold

Elev med bekymrende/skremmende holdninger og meninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en lektorstudent som jevnt og trutt jobber som tilkallingsvikar på en ungdomsskole. Relativt ofte har jeg 1-1-timer med en elev. De første gangene jeg møtte han la jeg merke til at han var en litt annerledes type (uten at det er noe galt med det). Men etter hvert har jeg begynt å bli litt bekymret over de tankene og holdningene han uttrykker ovenfor meg i disse timene. Jeg vil ikke gå så mye inn på hva disse holdningene går utpå ettersom eleven eller andre lærere/elever kan kjenne igjen eleven. Det kan jeg si er at det ikke handler om meninger som jeg kun er uenig i. For all del, elever har rett til sin egen mening. Problemet er at de holdningene han uttrykker ofte er bygget på rene faktafeil og på sikt kan utvikle seg til å bli direkte farlige for samfunnet og/eller andre mennesker. Noe bygger rett og slett på rene konspirasjonsteorier. Jeg tror ikke han er en fare for noen andre per nå, men hvis disse holdningene får utvikle seg tror jeg på sikt at han kan bli en fare på en eller annen måte. I begynnelsen uttrykte han holdninger som jeg reagerte på, men mest fordi de var svært utypiske. Etter hvert har dette utviklet seg til disse konspirasjonstankene. Denne gradvise åpningen av tanker får meg også til lure på hvor mye han ikke sier høyt. Jeg har prøvd å utfordre han på noen av meningene hans de gangene jeg har noe å argumentere med, men ofte er holdningene hans så spaca (i mangel på et bedre ord) at jeg ikke en gang vet hvor jeg skal begynne. Uansett, jeg føler det er begrenset hvor mye jeg kan ta tak i på egenhånd.

Det var en annen lærer som tok kontakt med meg for å høre om jeg hadde plukket opp hans "spesielle meninger" ettersom jeg har en del timer med han. Jeg snakket med denne læreren som også har reagert på elevens meninger. Men utenom denne læreren har jeg ikke snakket med noen om det og jeg tror ikke læreren har tatt det noe videre.  Jeg kjenner en viss bekymring spinner i bakhodet og hver gang jeg snakker med eleven blir jeg mer og mer skremt over holdningene til denne eleven. Jeg har lenge tenkt at dette bare er en elev som prøver å skille seg ut på en spesiell måte og at han er harmløs, men jeg orker ikke tanken på at noe skjer en gang i fremtiden og at jeg ikke sa i fra. Jeg tror ikke lenger han kun prøver å skille seg ut ettersom han uttrykker disse meningene ikke kun i klasserommet, men også til meg 1-1 (og ofte er det mer ekstremt det han sier til meg enn i klassen). Ettersom en annen lærer også har reagert sier det meg at dette ikke er meninger som lærere er vandt med å møte på i skolen heller. Jeg er derfor på det punktet nå at jeg føler jeg bør si i fra til noen. Problemet er at jeg ikke vet til hvem jeg bør si i fra til. Er dette noe jeg bør ta opp med kontaktlæreren? Det er kanskje det mest naturlige, men kontaktlæreren fremstår for meg som en som lett kan avfeie det som en bagatell. Hvem andre kan jeg eventuelt gå til på skolen? Jeg er ikke så godt kjent med hvordan disse tingene foregår.

Og før noen anklager meg for å være meningspoliti, så vil jeg bare peke ut at dette ikke handler om politisk uenighet. Det går mye dypere enn det, og det ville dere forstått om jeg skrev noen av tingene han har sagt. Jeg vil også peke på at det er ikke en elev som kun ser etter å kverulere eller gjøre seg til. Han mener de tingene han sier.

Anonymkode: 4090b...22a

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med en annen lærer som har en del å gjøre med denne eleven (feks kontaktlærer), og dersom det ikke fungerer, så hadde jeg tatt det videre til rektor. 

Anonymkode: 6ddc4...ed1

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hei, jeg har en nettside som kanskje kan være til hjelp for situasjonen du er i. Det er fint at du ser eleven og vil gjøre tiltak. Det er veldig viktig med å fange opp slikt tidlig.
https://www.regjeringen.no/no/sub/radikalisering/id2001759/

Endret av Humle Brumle
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde levert melding til PST jeg hvis det er den slags spesielle "holdninger, tanker og meninger" eleven har. 

Rektor og kontaktlærer kommer ikke til å gjøre noe mer med det.

Anonymkode: ea19a...b9a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med den som har personalansvar for deg om hva du bør gjøre. 

Anonymkode: 47ded...6b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt å drøfte dette anonymt med barnevernet. Hvis det er aktuelt, bør du melde det inn, slik at han kan få den hjelpen han trenger.

Anonymkode: b6592...9f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde levert melding til PST jeg hvis det er den slags spesielle "holdninger, tanker og meninger" eleven har. 

Rektor og kontaktlærer kommer ikke til å gjøre noe mer med det.

Anonymkode: ea19a...b9a

Enig i dette, hvis meningene gjelder noe PST har interesse av. 

Men jeg hadde nok også snakket med den andre læreren som vet om meningene. Kanskje det er lettere å stå samlet? Kanskje noe å informere helsesøster om dersom dere er bekymret for den psykiske helsen.

Når det er sagt så kommer det veldig an på hvilke meninger han har. Er det snakk om holdninger til feks terror ol, så er det jo alvorlig. Hvis han feks rettferdiggjør noe. Men hvis det er konspirasjonsteorier om at "eliten" i verden er reptiler, så er det litt mer uskyldig da det ikke kan skade noen. 

Anonymkode: 33dd6...fb8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes som noen andre at du skal kontakte PST og få råd derfra. Hvordan er  foreldrene hans? 

Anonymkode: b779b...46b

AnonymBruker
Skrevet

Følger denne tråden... er tidvis bekymret for sønnen min. 

Anonymkode: dae0a...1bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

så vil jeg bare peke ut at dette ikke handler om politisk uenighet. Det går mye dypere enn det

Synes dette var litt utydelig. Kan du gi eksempel på noe du mener er politisk uenighet og noe som er dypere?

Anonymkode: 703ef...de0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt dette med barnevernet siden barnet er så ungt. 

Anonymkode: 4b7bb...187

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange tips. Jeg vet ikke helt om det er PST-mat slik det er nå, men det kan jo kanskje vært greit å ta kontakt med dem og høre om de har noen tips og råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du som du skriver er redd kontaktlærer skal avfeie det som en bagatell, er det kanskje i denne sammenhengen en bagatell. Prøv i det minste. Jeg synes det er en smule spesielt å gå rett til PST uten i det hele tatt å ha forsøkt å ta det opp med kontaktlærer. 

Anonymkode: ee280...b3b

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at dette bør tas videre og meldes i fra om. Ser at flere anbefaler å melde bekymring til PST. Det kan du selvsagt så lenge det passer med hvilke holdninger og meninger han har. Det er viktig at du tar ansvar her selv om eventuelt andre kan avfeie det. Slik du vet at rette instanser involveres/får vurdert alvorlighetsgraden og eventuelt iverksatt tiltak. 
Anbefaler deg å snakke med den andre læreren som reagerer. Fortell at du ikke lenger kan gå rundt å ikke ta dette videre. Kanskje kan dere gå sammen til nærmeste leder? Normalt sett ville en gjerne tatt ting opp med kontaktlærer, men det er vel ikke den nærmeste lederen. Eventuelt at dere tar det med rektor. Du kan også rådføre deg med studiekoordinator e.l. 
Bare husk at du har en selvstendig meldeplikt til barnevernet også. Så ta eventuelt kontakt for å rådføre deg og ta opp problemstillingen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, hvis du skal gå rette tjenestevei, så bør du snakke med kontaktlærer først. Du vil se hvordan kontaktlærer reagerer. hvis det ikke kommer noe ut av det, ta det med rektor. Det er faktafeil å si at de ikke vil gjøre noe. De er pliktig å gjøre noe ved bekymring..

Anonymkode: 8145d...d91

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes dette var litt utydelig. Kan du gi eksempel på noe du mener er politisk uenighet og noe som er dypere?

Anonymkode: 703ef...de0

Som sagt litt vanskelig å illustrere uten å fortelle om tingene han har sagt. Derfor det blir litt utydelig. Men når jeg skriver politisk uenighet tenker jeg gjerne på politiske spørsmål hvor mennesker har ulike meninger. Med at det er noe dypere mener jeg at mange av meningene hans bygger på rene konspirasjonsteorier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som sagt litt vanskelig å illustrere uten å fortelle om tingene han har sagt. Derfor det blir litt utydelig. Men når jeg skriver politisk uenighet tenker jeg gjerne på politiske spørsmål hvor mennesker har ulike meninger. Med at det er noe dypere mener jeg at mange av meningene hans bygger på rene konspirasjonsteorier. 

Har du noen eksempler? Er han dypt religiøs? Hater innvandrere eller homofile? 

Anonymkode: 910f0...d94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du som du skriver er redd kontaktlærer skal avfeie det som en bagatell, er det kanskje i denne sammenhengen en bagatell. Prøv i det minste. Jeg synes det er en smule spesielt å gå rett til PST uten i det hele tatt å ha forsøkt å ta det opp med kontaktlærer. 

Anonymkode: ee280...b3b

Bagatell var kanskje feil ord. Men jeg føler at det ikke er så uvanlig at slike ting blir tatt opp og svaret er «det vokser han av seg» eller «han tøffer seg bare». Så det et gjerne bedre å si at jeg er redd for at kontaktlæreren skal ende opp i det sporet fordi det er lettere å ikke gjøre noe med det. Men det kan også være jeg tar helt feil. 

Angående PST tenkte jeg ikke å nødvendigvis tipse de om eleven med navn, men heller spørre om tips og råd i en slik situasjon. Men jeg tenker i utgangspunktet å gi beskjed til kontaktlærer tror jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at du er student og må ta dette med veilederen din både på jobb og skole. Når det er sagt hjelper det lite i å utfordre elever med slike tankesett ved kommunikasjon. Man bør heller bruke læringsmiljø til slike utfordringer og lære de å finne sammenhenger selv. Det kan være basert på oppgaver de skal gjøre alene eller i grupper eller gjennom refleksjonsnotater der de kanskje bør anvende forskning og litteratur avhengig av alder.

Det trenger ikke være store oppgaver, men ved å bruke din kunnskap som lærer til å utdanne elever. Slik får du muligheten til å fange opp problemer eller miskommunikasjon og feiltolkninger og samtidig skape et læringsmiljø. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnevern og politi er rette instanser å kontakte.

Anonymkode: 2e32c...8d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...