AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Hei☺️ Velger å skrive anonymt da dette er litt personlig.. Barnet vårt er litt over 2 år og er litt bekymret mtp språkutviklingen.. Virker som barnet forstår en del, men bruker veldig få ord. Kan si nye ord, men da kan det ta en stund før det kommer igjen. Samtidig virker barnet veldig frustrert og har mye temperament, som jeg tror kommer av følelsen av å ikke bli forstått. Og det skjønner jeg.. Har snakket med HS angående dette, og hvis vi følte det var det samme nærmere sommeren så skulle vi se nærmere på dette og snakke med barnehage.. Vil tilføye at jeg (mamma) har ADD og Asberger (sent diagnosert) og far har dysleksi. Så er så redd barnet vårt har arvet noe, og ønsker at barnet får hjelp tidlig så barnet får den hjelpen og tilretteleggingen den trenger. Vet at barnet er kun 2 år, men jeg personlig kunne ønske jeg kunne fått hjelp fra barnehagealder og blitt sett og forstått.. Tenker også å sjekke hørselen tilfelle.. Noen som har vært igjennom noe lignende og vil dele erfaringer rundt dette? Takk på forhånd 🥰 Anonymkode: e2374...d5e
ALB Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Hei! Har skrevet i en annen tråd om språk akkurat nå, og kan jo gjenta deler av det 🙂 Har en sønn som er akkurat 4 år nå. Han var forsinka mtp språk helt frem til rett over tre år. Vi tok opp dette på 2-årskontroll og med barnehagen, men fikk ikke gjennomslag for vårt ønske om ekstra oppfølging fordi språkforståelsen var god, og samspillet godt. Vi har vært hos privat logoped et par ganger (første gang når han var 2.5 år), og betalte også logopeden for å komme inn i barnehagen for observasjon to ganger (dette er det egentlig helt utrolig at styrer gikk med på, da hun egentlig skulle ha kontaktet fagteamet i bydelen og bedt de sende logoped eller spesialpedagog, men det var hun ikke interessert i å gjøre... ). Logoped var i barnehagen når han var akkurat 3 og 3.5 år. Vi har også fått logoped på helsestasjon til å gjennomføre NYA SIT og norsk fonemtest for å kartlegge i forbindelse med 4-årskontroll nå i vår. Vi insisterte i vår også på å få en observasjon av logoped gjennom bydelen også, da sønnen vår begynte i ny barnehage i januar. Sønnen vår er altså observert og kartlagt ved 5 tilfeller av tre forskjellige logopeder mellom 2.5 og 4 års alder. Konklusjonen var ved de to observasjonene som ble gjennomført når han var 2.5 og 3 år at han var språklig forsinket. Av det som var forståelig snakket han kun i 2-3 ord setninger på det tidspunktet, og hadde dårlig ordforråd. Snakket som en foss ellers, og man hørte tydelig at han prøvde seg på lange og kompliserte setninger - men ingenting av de lange setningene var forståelig. Når han var 2.5 år kunne han vel 70 forståelige ord eller noe sånt. Barnehagen satt han fast på en språkgruppe, og vi begynte å notere ned alle ord for å følge med på utviklingen, etter råd fra logoped. Både logoped og pedleder sa at det ikke var nødvendig med noen henvendelse til PPT fordi alt annet var som det skulle. I perioden 3-3.5 år var utviklingen kjempegod, og logopeden på helsestasjonen som gjennomførte kartleggingstester nå i vår, samt logopeden som observerte ham i vår i barnehagen, har konkludert med god forståelse og godt ordforråd, og han snakker nå også i lange setninger. Uttalen henger litt igjen, så det skal barnehagen jobbe med nå fremover - logopeden fra fagteamet i bydelen har utarbeidet et opplegg som kommer hele avdelingen til gode, og som kan brukes i samlingsstunder og språkgrupper. Dessverre er ikke alle barnehager og helsestasjoner like gode på å følge opp avvik på språk. Det er derfor de foreldrene som roper høyest som får hjelp til sine barn. Nå høres det jo ut som om det "bare" er språkproduksjon du er bekymra for og i det tilellet er sjansen for at barnehagen reagerer nok enda mindre (større sjanse for hjelp om det er tydelige problemer med forståelsen). Dere som foreldre har allikevel krav på en vurdering fra PPT - det er ikke noe barnehagen kan nekte dere. Det jeg ville gjort i ditt tilfelle er følgende: Be om møte med pedleder. Si at du ønsker at samtalen skal dreie seg om språk, og be henne fylle ut TRAS og AlleMED-skjemaene på forhånd. Si at du ønsker at de holder et ekstra godt øye (øre 😜 ) med ungen din, og at det er en mulighet for at du ønsker at det sendes en henvendelse over til PPT i august. For at denne skal bli tatt på alvor er det absolutt en fordel at barnehagen innfører et par enkle tiltak. Hvis ikke sender gjerne PPT saken i retur.... Hva kan barnehage bidra med fremover? Har de språkgrupper? Kan barnet ditt ev. få fast plass på språkgruppene i en periode? Hvis du synes utviklingen fremover ikke er god, ville jeg personlig kontaktet privat logoped. Koster 1-2000 kroner, men det er det verdt. Ta også gjerne kontakt med helsestasjonen - det varierer jo fra sted til sted hvilken kompetanse helsestasjonene har, men her hvor vi bor har de altså en spesialpedagog som også var logoped, som kartla vår sønn. PS! Husker godt den første samtalen på telefon med vår private logoped. Jeg ringte henne og sa at sønnen vår kun hadde 2-3 ords setninger og var 2.5 år. Hun sa at ja, det kunne begynne å være en grunn til bekymring. Så la jeg til "da mener jeg de forståelige setningene, da. Han snakker jo i lange setninger ellers, men de skjønner vi ingenting av". Da lo hun og sa at da var hun jo ikke bekymret. Om barnet ditt prøver å produsere masse språk er det med andre ord et veldig godt tegn. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå