AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Jeg har 3 aktive gutter mellom 5-10 år og en skikkelig rotegubbe. Jeg føler som regel at det er "meg mot dem", og jeg blir stort sett gående og rydde. Vi har stort sett ikea-møbler og jeg vil estimere at flesteparten av disse møblene er 3-5 år gamle. Nå ser jeg at flere og flere av disse møblene hangler. Noen hakk eller hull, avskallet lakk osv... Jeg designet og bestilte et fint "velkommen til oss"-skilt i frostet akryl for 1500 kr på nettet, og dette ble knekt i løpet av 3 uker etter at mannen min skrudde dette opp..... Altså, er dette vanlig?? Jeg blir så lei meg, jeg vil ikke kjøpe nye møbler hvert femte år, både pga lommeboka og pga miljøet! Hvordan er det hjemme hos folk flest med 3 aktive og relativt unge barn? 😔 Anonymkode: 478e0...6ed 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Noen barn er mer ødeleggende enn andre. Ser det når vi har besøk. Plutselig finner de på ting som går sterkt utover invetar, uten at de virker å ville ødelegge. Ingen råd dessverre.. Anonymkode: 94812...4a4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Nei det høres virkelig ikke normalt ut, har 2 barn og aldri fått ødelagt møbler eller inventar. Vi har dyre møbler, designlamper, vaser pg pynt fremme. Oppdrar ikke villmenn, så de får da ikke herje inne i fellesrommene, sitt pent ved bordet å spis, vask av seg på hendene etc. Det er ikke så vanskelig, du skal da la ungene dine dra på besøk uten at du skal engste deg. Dette handler om oppdragelse. Jeg har flere tantebarn også, aldri skjedd at de har ødelagt, både jenter og gutter. Jeg vil ha et pent hjem jeg trives i selvom jeg har barn Anonymkode: 4ed5d...a6d 16
BobbySocks Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Vi har hatt frafall på en lampe etter en toåring hang i den, samt må sofaen vår snart byttes ut. Den er vel ikke spesielt gammel (5-7 år ca), men er helt gåen etter å ha blitt hoppet i, herjet i og generelt vasket 600 ganger. Ellers ser ting ut som de skal. Noen tusjstreker og slikt har det blitt, men ikke direkte ødeleggelser nei. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 Vi har hatt endel møbler som har blitt ødelagt, blant annet gjjenomhullet trekk på en 4 år gammel bolia sofa og et sidebord fra bolia som rett og slett falt sammen, fikk det faktisk på reklamasjon. Kanskje man kan prøve å reklamere hvis møblene er under 5 år gammel, de skal jo tåle å brukes av en familie? Spisebord og stuebord har vi plate i heltre så vi super det en gang i året og oljer på nytt sa da er det som nytt. Stuebordet er 13 år gammelt og har tålt barn i straks 10 år. Kanskje satse på møbler som er lagt for å vare? Og reklamere hvis ikeamøbler ikke holder? Vi hadde et garderobeskap i mdf som rett og slett falt fra hverandre etter 8 år fra ikea (en utgått modell) og det tror jeg ikke hadde med bruken å gjøre engang men at det var dritkvalitet. Anonymkode: d3991...139 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 Men hva gjør disse ungene dine da? Herjer de og helt kamikaze innendørs hele tiden? Vi har bare 2 barn, og jenter, men har ikke synlig slitasje på noe på disse 10 årene. Hender vi får besøk av venner med barn som er helt turbo og klatrer i bokhyllene, men da må vi være ute for det orker jeg virkelig ikke. Barn over 5 er store nok til å oppføre seg på en måte som ikke ødelegger møbler. Anonymkode: a8c58...7f8 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 Nei de klatrer ikke i møblene. Kan også ha med kvaliteten på møblene å gjøre, som en over her sier. Lakk skal jo ikke skalle av etter et par år. Vi må investere i mer solide møbler nå som yngste har blitt fem, og bli flinkere til å ta vare på kvitteringer mtp reklamasjon. Og vi har et stort hus og har valgt å ha mye lekeoppbevaring i stua... Så kanskje derfor enkelte av møblene ser ut deretter.. TS Anonymkode: 478e0...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 Kanskje være mer ute med ungene så inventaret får leve. Vår sofa er på 15-året med unger og lever. Har renset noen ganger etter matspising, men løping, herjing, kasting av ball osv blir de nektet, selv om de såå gjerne vil, og jeg finner alltid små baller i huset. Anonymkode: 13958...df5 2
Eplejuice123 Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 (endret) Jeg høres muligens ut som en kjip mor, men: - ungene mine får ikke lov til å løpe inne eller herje i møblene. - vi har en egen etasje med stue, der får de 2 eldste ha playstation, bordspill, tegnesaker osv. Her henger venner og. - de får bestemme mye på sine soverom, og der har de sine egne leker osv. De store har også eget bad. Utfordringen er yngste og samboer. De er noen rotehuer. Men det ser ok ut her, og det hjelper at tingene holder seg på sitt rom. Møbler og inventar er ok, men må pleies/vaskes ofte Og jeg sender ut ungene for å leke Endret 29. mai 2022 av Eplejuice123 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 Blir noe slitasje!! Her er det mye hakk i gulvet og dørkarmer! Kjøkken har løsnet på noen av dørene. Skyldes barnet som lite, i kombinasjon av gammelt kjøkken. Har ikke prioritert å bytte kjøkken nettopp pga barn i huset. Heller ikke gulvet blir byttet med det første! Mangler ellers litt maling, maling som er skallet av på noen dører, skapdører etc .. Huset er 27 år, så skyldes nok litt alderen også. Anonymkode: 7f5b3...86e
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 Hakk i parketten, og en stygg ripe i en gjipsvegg er vel det vi har fått. Vi har to gutter på 2 og 5 år. Det er hardt arbeid, men vi slår beinhardt ned på herjing innendørs. Anonymkode: b41df...316 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 Ingen herjing inne her heller, har to gutter. Mye gris i sofaen da, selv om de kun får spise "tørrvare" der. To små hakk i gulvet, men de lærte fort at de må ta vare på ting og hjem. Ute kan de herje så mye de vil - så de foretrekker ofte å være utendørs vinn vinn. Strengt forbudt å hoppe i sofaen, løpe rundt inne, kaste leker osv. Anonymkode: 6f5e7...61b 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 Ikeamøbler tåler jo omtrent ikke noe. Anonymkode: cb227...871 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 Slitasje på møbler er da ganske vanlig. Men dette skiltet ditt kan jo ha blitt ødelagt med vilje, noe sånt kan jo ikke bare tilfeldigvis knekke sånn uten videre? Og du betalte 1500 kr for det? Må jo evt være noe feil med det, og da får du vel de pengene tilbake uansett ? Ellers så bør du kanskje kjøpe litt rimeligere ting, siden alt blir ødelagt hos deg? men helt ærlig, hvis noen hadde "designet" et akryl-skilt med velkommen-tekst på, og insistert på å henge det opp i mitt hus, så hadde nok jeg også knekt det med vilje.. sånt er bare kleint på lik linje med sånne bokstaver med "love", "hope" og lignende fjas som gikk av moten for minst 10 år siden. Anonymkode: d2bf8...28d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #15 Skrevet 29. mai 2022 Her får alle lov å leve , det betyr hakk i parkett og trapp, mat i sofaen ol. Når barna blir store kjøper vi andre møbler Anonymkode: 7eac5...151 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #16 Skrevet 29. mai 2022 Jeg har ikke barn hjemme nå, men det meste av møblene som selges i dag er elendig kvalitet. Jeg har satset på en blanding av heltre og retro møbler forutenom sittemøbler og senger. Synes jeg har fått det ganske greit fint hjemme med det. Mange ganger jeg har lyst på noe som ser fint ut i butikken - men jeg orker ikke å drive å bytte ut møbler hvert 2-5 år fordi møblene er laget av spon/folie/lim whatever. Føler at det er som å kaste tid og penger i dass. Kjøkkenbordet og stolene har levd godt her i 18 år nå - og overlevd størsteparten av barndommen til to barn. Heldigvis ingen utskjæringer på det, liker det enda. Teakbordet i stua er vell fra 60-70 tallet og jeg er veldig glad i det. Anonymkode: 6888e...b39 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #17 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her får alle lov å leve , det betyr hakk i parkett og trapp, mat i sofaen ol. Når barna blir store kjøper vi andre møbler Anonymkode: 7eac5...151 Bare ikke klag når vi andre ikke ønsker å ha dine barn på besøk... Her har vi tre i samme alder som TS (av begge kjønn). Ingen ødeleggelser her. Ungene får ikke spise mat i sofaen, herje i den, eller løpe rundt som gærninger. De har sin egen stue der de gjør som de vil, men også der er møblene hele og pene. Kan heller ikke huske at ungene har knust så mye som et glass. Har noen leker med tusjmerker på, men det er alt. Regler og oppfølging av dem har vært en suksess her. Anonymkode: 75b34...b93 4
Rogadame Skrevet 29. mai 2022 #18 Skrevet 29. mai 2022 Eide ikke fancy møbler når barna var små. Nå er de straks tenåringer og de har " egen " sofa i kjellerstua og det er " voksenstue" oppe.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #19 Skrevet 29. mai 2022 Har 5 brødre og en søster. Vi har aldri ødelagt møbler så vil ikke si det er normalt nei. Herje gjør man ute. Ikke på møblene. Anonymkode: 3da73...34b 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #20 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kanskje være mer ute med ungene så inventaret får leve. Vår sofa er på 15-året med unger og lever. Har renset noen ganger etter matspising, men løping, herjing, kasting av ball osv blir de nektet, selv om de såå gjerne vil, og jeg finner alltid små baller i huset. Anonymkode: 13958...df5 Hvilken sofa har du?🤩 Anonymkode: 95037...46b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå