Pipaluk Skrevet 29. mai 2022 #1 Del Skrevet 29. mai 2022 (endret) Ville dere hatt dette hengende hjemme? Jeg merker at jeg blir forstyrret av det grammatiske her? Endret 29. mai 2022 av Pipaluk 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Del Skrevet 29. mai 2022 Kan være begge deler! For meg blir det rart ja. Anonymkode: 65280...0e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Del Skrevet 29. mai 2022 Det har vel startet som feil grammatikk, men begynner å bli inngrodd i diverse dialekter. Hadde aldri hatt den der på veggen. Anonymkode: 339b2...e86 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Del Skrevet 29. mai 2022 dialekt..er det på vestlandet? Der er det vanlig å si: "Ikkje ta på ho" trur eg🙃 Anonymkode: 1cbbd...54d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Del Skrevet 29. mai 2022 Det er vel dialekt, tror enkelte steder på østlandet Anonymkode: be046...675 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luna Llena Skrevet 29. mai 2022 #6 Del Skrevet 29. mai 2022 (endret) Mulig det er dialekt. Men i mitt hode blir det helt feil. Endret 29. mai 2022 av Luna Llena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 29. mai 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): dialekt..er det på vestlandet? Der er det vanlig å si: "Ikkje ta på ho" trur eg🙃 Anonymkode: 1cbbd...54d Ikke hengt opp på vestlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Del Skrevet 29. mai 2022 Det fins i dialekt, altså muntlig norsk. Men i skriftlig norsk skal det være "henne". Anonymkode: c8480...608 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Del Skrevet 29. mai 2022 Helt feil å si hun der det skal være henne. Anonymkode: 15cd4...743 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 29. mai 2022 Forfatter #10 Del Skrevet 29. mai 2022 Hvordan påvirker det språkfølelsen om vi istedenfor hun sier hu eller ho? "Ikke ta på ho" eller "Ikke spør hu om det?" For meg kjennes det bede ut. Kanskje fordi jeg føler at det er snakk om dialekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 29. mai 2022 #11 Del Skrevet 29. mai 2022 Dårlig grammatikk. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #12 Del Skrevet 29. mai 2022 29 minutter siden, Pipaluk said: Ville dere hatt dette hengende hjemme? Jeg merker at jeg blir forstyrret av det grammatiske her? Har inntrykk av at det begynner å bli rimelig vanlig på østlandet. Anonymkode: 21cb2...334 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 29. mai 2022 #13 Del Skrevet 29. mai 2022 (endret) I mange tradisjonelle dialekter på Østlandet har det ikke vært noe skille mellom subjektsform- og objektsform av 3. person femininum entall personlig pronomen. Eksempler: - Kommer a snart? (Kommer hun snart?) - Jeg sa det til a! (Jeg sa det til henne!) Sånn sett kan man tenke at dette manglende skillet har blitt med som nisse på lasset når folk etterhvert begynner å bruke normalformen «hun». Men jeg tror nok også at det er elementer av grammatikkforvirring ute og går her! Endret 29. mai 2022 av ashera 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 29. mai 2022 #14 Del Skrevet 29. mai 2022 Det er helt klart en grammatisk feil. Men som flere påpeker mangler en god del dialekter skille mellom subjekt og objekt når det kommer til hun/henne og han/ham, enten de sier ho, hu, 'a osv. Selv sier jeg bare ho og han når jeg snakker. Klarer for øvrig fint å skrive hun/henne og han/ham. Men for noen blir det sikkert vanskelig å skille hvis de bare bruker én form muntlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 29. mai 2022 #15 Del Skrevet 29. mai 2022 Pipaluk skrev (3 timer siden): Ville dere hatt dette hengende hjemme? Jeg merker at jeg blir forstyrret av det grammatiske her? Du kan ikke skrive det, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #16 Del Skrevet 29. mai 2022 😮 Jeg ville tenkt mitt om intelligensen til en person som hadde et slikt skilt hengende. Anonymkode: 83158...e0e 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #17 Del Skrevet 29. mai 2022 Feil. Det gjør vondt i ørene og øynene å høre eller lese slikt! Anonymkode: 431ce...de8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #18 Del Skrevet 29. mai 2022 ashera skrev (4 timer siden): I mange tradisjonelle dialekter på Østlandet har det ikke vært noe skille mellom subjektsform- og objektsform av 3. person femininum entall personlig pronomen. Eksempler: - Kommer a snart? (Kommer hun snart?) - Jeg sa det til a! (Jeg sa det til henne!) Sånn sett kan man tenke at dette manglende skillet har blitt med som nisse på lasset når folk etterhvert begynner å bruke normalformen «hun». Men jeg tror nok også at det er elementer av grammatikkforvirring ute og går her! En tidligere sjef brukte konsekvent feil form. F.eks "jeg ringte til hun i går", eller "henne kommer innom senere i dag". Fikk helt krupp av å høre på ham... Dette er Østlandet, og hadde han enda brukt "a" så hadde jeg ikke reagert. Har også bodd i Telemark, der brukte de bare "ho" uansett, også helt greit... Anonymkode: e6566...961 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #19 Del Skrevet 29. mai 2022 Luna Llena skrev (4 timer siden): Mulig det er dialekt. Men i mitt hodet blir det helt feil. I mitt hode blir det også helt feil å skrive hode feil. Anonymkode: b8803...495 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #20 Del Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): dialekt..er det på vestlandet? Der er det vanlig å si: "Ikkje ta på ho" trur eg🙃 Anonymkode: 1cbbd...54d Jeg sier 'ikkje ta på ho' på dialekt - fordi min dialekt ikke inneholder 'henne'. Skriver jeg på dialekt, skriver jeg 'ikkje ta på ho'. Skriver jeg bokmål, skriver jeg 'ikke ta på henne'. Å skrive grammatiske feil og skylde på dialekt blir for dumt. Anonymkode: e583c...18c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå