AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Jeg er så utrolig lei meg og usikker om dagen. Jeg har en kjæreste som jeg har vært med i snart fem år. Jeg er 40 år. I en god stund nå har vi leitet etter en plass å kjøpe sammen, og i vinter fant vi et prosjekt som skal bygges nå som vi kan kjøpe. Vi har prøvd å å bli gravid i to år, og prøver enda. Jeg har ett barn fra før. Problemet er at jeg det siste året har kjent på en voksende følelse av at jeg mister følelser for mannen. Han er snill og grei, jobber med barn, og har et stort ønske om å få barn selv, men han tar ikke vare på helsen sin. Da jeg møtte han var han godt trent, trente så og si hver dag og var med på turer osv. Men han drakk mer enn han burde, røykte og snuste. Etter hvert tok jeg en samtale med han om alkoholen. Han var enig og sluttet faktisk på dagen. Nå rører han ikke alkohol. Men han har helt sluttet å trene, han røyker og snuser. Han har en ekkel røykhoste og har gått mye ned i vekt. Nå har han stor mage og veldig tynne armer og bein. Han har mistet så mye muskelkraft og ser 20 år eldre ut enn da jeg møtte han. I løpet av det siste året har han også fått litt gule fingre/negler pga. røykingen. Tennene er blitt brunere. Han har det skittent og ekstremt rotete i leiligheten sin. Jeg forstår at folk forandrer seg med alderen, det gjør jeg også, og jeg godtar selvsagt det. Men dette handler om helserelaterte forandringer som han påfører seg selv, og jeg klarer ikke å synes han er noe særlig tiltrekkende lenger. Det er det siste året har han altså forandret seg drastisk. (Han har vært hos lege hvis noen lurer på det). Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har så inderlig lyst på et barn til, og har jo lyst å gi han det også. Men hvis jeg drar nå er det lite sannsynlig at jeg finner en ny å få barn med grunnet alderen min. Og å få barn alene med donor er vel ikke bare bare? Barnet mitt fikk jeg som veldig ung, og så har jeg ventet og ventet med å få barn igjen fordi neste pappaen helt sikkert skulle være "den rette" fordi jeg ikke ville bli alenemamma igjen, og så er det sånn som dette det blir Jeg tror jeg kunne funnet tilbake følelsene hvis han hadde sluttet å røyke og blitt litt mer sporty og sunn igjen. Kommet seg litt ut, for han sitter bare inne... Men hvordan skal jeg ta dette opp med han?? Skal jeg si at jeg har mistet følelser for å få han til å forstå? Jeg har tatt opp dette med røyk, snus og hoste før. Han sier bare han skal tenke på å slutte, men det skjer jo ikke. Han prøver ikke en gang. Da vi møttes så var dette med røykingen noe som gjorde at jeg vurderte å ikke gå videre med han, men han LOVET å slutte med røyken innen et halvt år. Det skjedde jo ikke. Hva gjør jeg i denne situasjonen? jeg blir helt deprimert av dette og av følelsene mine. Anonymkode: ebbc1...6b2 1
Blueberrymuffin Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 (endret) Nei, er ikke lett å få et forhold til å fungere, når det eneste det er bygget på er utseende. Du snakker som om røyk er noe man kan slutte med på dagen, så enkelt er det ikke med avhengighet. Du virker veldig lite forståelsesfull her, som mærmest setter en dato for når han skal bli ferdig med en avhengighet. Samtidig som det virker mer ut som om motivasjonen din egentlig er utseende og kropp, og ikke faktisk helse, siden du måtte dra inn «gått opp i vekt» og at han «ikke er like pen som før». Endret 29. mai 2022 av Blueberrymuffin 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Godta den han faktisk er og dump han. Anonymkode: 0ea6c...eb5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Blueberrymuffin skrev (7 minutter siden): Nei, er ikke lett å få et forhold til å fungere, når det eneste det er bygget på er utseende. Du snakker som om røyk er noe man kan slutte med på dagen, så enkelt er det ikke med avhengighet. Du virker veldig lite forståelsesfull her, som mærmest setter en dato for når han skal bli ferdig med en avhengighet. Samtidig som det virker mer ut som om motivasjonen din egentlig er utseende og kropp, og ikkr faktisk helse, siden du måtte dra inn «gått opp i vekt» og at han «ikke er like pen som før». Skjønte at det måtte komme et slikt svar. Prøvde å få frem at det er pga. avhengighet av både det ene og det andre at utseende og helsen har forandret seg, og at jeg kan ikke for at jeg mister følelser av dette. Jeg skal love deg at jeg har vært forståelsesfull med disse tingene. Veldig. Og jeg sier ikke at han må slutte på dagen med røyk og snus. Jeg har foreslått hjelp/terapi, hva som helst. Jeg skjønner at det ikke er lett, men det går an å gjøre noen forsøk på å klare det. Han har ikke gått opp i vekt fordi han spiser litt mer enn før, han er ekstremt inaktiv. Det handler om helse dette her. Du er frekk som skriver at det eneste forholdet på bygget på er utseende. Prøv å se et litt større bilde enn som så. Anonymkode: ebbc1...6b2 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 Vet du hva.. Utseendet kommer til å falme samma søren hva du gjør. Alderen tar oss alle tilslutt. Hvis dette er så viktig for deg må du finne deg en 20 åring. Så har du i alle fall noen "gode år" foran deg. Du fremstår som veldig grunn. Hvis dere prøver å få barn burde han jo slutte å røyke. Men, det er vanskelig å forandre folk. Hvis du tviler nå, ville jeg ikke fått barn med ham. Anonymkode: 51de9...bb3 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skjønte at det måtte komme et slikt svar. Prøvde å få frem at det er pga. avhengighet av både det ene og det andre at utseende og helsen har forandret seg, og at jeg kan ikke for at jeg mister følelser av dette. Jeg skal love deg at jeg har vært forståelsesfull med disse tingene. Veldig. Og jeg sier ikke at han må slutte på dagen med røyk og snus. Jeg har foreslått hjelp/terapi, hva som helst. Jeg skjønner at det ikke er lett, men det går an å gjøre noen forsøk på å klare det. Han har ikke gått opp i vekt fordi han spiser litt mer enn før, han er ekstremt inaktiv. Det handler om helse dette her. Du er frekk som skriver at det eneste forholdet på bygget på er utseende. Prøv å se et litt større bilde enn som så. Anonymkode: ebbc1...6b2 Enig med de andre. Du skriver du bryr deg om avhengighet helse mosjon. Hvorfor drar da inn utseende hans. Du virker grunn ja, og veldig besatt av utseende. Enig med over finn deg en ung gutt, så får du noe fine år med deilig utseende. Mannen din fortjener deg ikke, siden du synes han er blitt stygg. Anonymkode: 3a882...f68 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig med de andre. Du skriver du bryr deg om avhengighet helse mosjon. Hvorfor drar da inn utseende hans. Du virker grunn ja, og veldig besatt av utseende. Enig med over finn deg en ung gutt, så får du noe fine år med deilig utseende. Mannen din fortjener deg ikke, siden du synes han er blitt stygg. Anonymkode: 3a882...f68 Ja, jeg bryr meg om avhengighet, helse og mosjon. Jeg drar OGSÅ inn utseende hans fordi det er en del av denne "pakka". Jeg drar det også inn fordi her inne kan man være helt ærlig om hva man føler. Jeg sier det selvsagt ikke til han. Hva er gyldig grunn til å miste følelser for noen da? Det er ikke "lov" å miste følelser dersom utseende bærer preg av alt nevnte over? Man kan faktisk ikke styre det heller. Derfor spør jeg om råd. Det hadde ikke føltes på samme måte dersom han gikk opp 20 kilo fordi han var litt for glad i mat, eller pga. alder osv. Anonymkode: ebbc1...6b2 2
Blåjojo Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 Om dere prøver å få barn burde han absolutt sluttet med røyk og snus, da dette ikke akkurat øker sjansene for at du skal bli gravid. Kan ikke dette være en motivator for å få han til å slutte da? 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er så utrolig lei meg og usikker om dagen. Jeg har en kjæreste som jeg har vært med i snart fem år. Jeg er 40 år. I en god stund nå har vi leitet etter en plass å kjøpe sammen, og i vinter fant vi et prosjekt som skal bygges nå som vi kan kjøpe. Vi har prøvd å å bli gravid i to år, og prøver enda. Jeg har ett barn fra før. Problemet er at jeg det siste året har kjent på en voksende følelse av at jeg mister følelser for mannen. Han er snill og grei, jobber med barn, og har et stort ønske om å få barn selv, men han tar ikke vare på helsen sin. Da jeg møtte han var han godt trent, trente så og si hver dag og var med på turer osv. Men han drakk mer enn han burde, røykte og snuste. Etter hvert tok jeg en samtale med han om alkoholen. Han var enig og sluttet faktisk på dagen. Nå rører han ikke alkohol. Men han har helt sluttet å trene, han røyker og snuser. Han har en ekkel røykhoste og har gått mye ned i vekt. Nå har han stor mage og veldig tynne armer og bein. Han har mistet så mye muskelkraft og ser 20 år eldre ut enn da jeg møtte han. I løpet av det siste året har han også fått litt gule fingre/negler pga. røykingen. Tennene er blitt brunere. Han har det skittent og ekstremt rotete i leiligheten sin. Jeg forstår at folk forandrer seg med alderen, det gjør jeg også, og jeg godtar selvsagt det. Men dette handler om helserelaterte forandringer som han påfører seg selv, og jeg klarer ikke å synes han er noe særlig tiltrekkende lenger. Det er det siste året har han altså forandret seg drastisk. (Han har vært hos lege hvis noen lurer på det). Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har så inderlig lyst på et barn til, og har jo lyst å gi han det også. Men hvis jeg drar nå er det lite sannsynlig at jeg finner en ny å få barn med grunnet alderen min. Og å få barn alene med donor er vel ikke bare bare? Barnet mitt fikk jeg som veldig ung, og så har jeg ventet og ventet med å få barn igjen fordi neste pappaen helt sikkert skulle være "den rette" fordi jeg ikke ville bli alenemamma igjen, og så er det sånn som dette det blir Jeg tror jeg kunne funnet tilbake følelsene hvis han hadde sluttet å røyke og blitt litt mer sporty og sunn igjen. Kommet seg litt ut, for han sitter bare inne... Men hvordan skal jeg ta dette opp med han?? Skal jeg si at jeg har mistet følelser for å få han til å forstå? Jeg har tatt opp dette med røyk, snus og hoste før. Han sier bare han skal tenke på å slutte, men det skjer jo ikke. Han prøver ikke en gang. Da vi møttes så var dette med røykingen noe som gjorde at jeg vurderte å ikke gå videre med han, men han LOVET å slutte med røyken innen et halvt år. Det skjedde jo ikke. Hva gjør jeg i denne situasjonen? jeg blir helt deprimert av dette og av følelsene mine. Anonymkode: ebbc1...6b2 Jobber han med barn når han røyker så mye at han har fått hoste og i tillegg har gule negler og fingre? I tillegg skriver du at han bare sitter inne? Vil det si at han bare sitter inne etter jobb? Vis han dette innlegget Anonymkode: b7500...dec
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 Jeg FØLER VELDIG med deg, ts. Hvem har lyst å ha barn med noen som ikke en gang klarer å ta vare på sin egen helse?? Har dere tenkt noe på det, dere andre her?? Hvordan skal han klare å oppdra og ta vare på et barn når han ikke klarer å ta vare på seg selv engang. Utseendet og helse er VELDIG viktige faktorer!! De henger ofte ihop. Det er en grunn til at løvinnen velger løven med størst manke. Hun ønsker sunne og sterke barn! Mitt råd til deg, ts, det er å finne deg en ny mann. IKKE få barn med en sånn mann! Anonymkode: 68ac3...72d 5
MizzVic Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 Forstår ikke svarene du får TS, og dette "overfladisk/utseende" Man velger jo utseendet sitt, over det som ikke er genetisk. Man velger om man skal trene og spise sunt, eller sitte i sofaen og røyke mens magen vokser og armene krymper. Det er to forskjellige mennesketyper. Jeg tenker han holdt seg i skinnet, fikk dame, og DA dukket den virkelige mannen opp. Og det en voksen mann som røyker, forfaller, og tydeligvis syns det er greit. Han er ille nå, og ennå verre om 10 år. Ingenting å få barn med. Og det hadde jeg sagt til han. Du kan si til ett barn at de ikke får lov til å sitte i sofaen hele dagen og leve på junk, da kan du si det til en voksen mann og. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 Du valgte han jo, ts, mens han røykte og drakk. Om du oppriktig tenkte da at dette var uaktuelt var det eneste ærlige å si «jeg vil aldri være i et forhold med en som røyker/drikker» og så la han velge om han ønsker å endre seg for et forhold eller ei (å ikke ønske å endre seg er alltid helt ok). Nå kommer du jo til han og sier du krever at han endrer på vaner du har godtatt. Og da sier du egentlig «jeg liker deg ikke slik du er». Og da er det eneste reale egentlig å forlate forholdet heller enn å først si du ikke lengre liker han og så gi han håp om at du kanskje kan like han igjen - gitt at han nå danser etter din pipe. Anonymkode: a41ea...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg FØLER VELDIG med deg, ts. Hvem har lyst å ha barn med noen som ikke en gang klarer å ta vare på sin egen helse?? Har dere tenkt noe på det, dere andre her?? Hvordan skal han klare å oppdra og ta vare på et barn når han ikke klarer å ta vare på seg selv engang. Utseendet og helse er VELDIG viktige faktorer!! De henger ofte ihop. Det er en grunn til at løvinnen velger løven med størst manke. Hun ønsker sunne og sterke barn! Mitt råd til deg, ts, det er å finne deg en ny mann. IKKE få barn med en sånn mann! Anonymkode: 68ac3...72d Tusen takk for forståelse!! Jeg vil ikke ha barn med han hvis han ikke viser vilje til å endre seg/ta vare på seg selv. Det er selvsagt det viktigeste selv om jeg nok fokuserte mest på mine følelser i innlegget. TS Anonymkode: ebbc1...6b2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 MizzVic skrev (14 minutter siden): Forstår ikke svarene du får TS, og dette "overfladisk/utseende" Man velger jo utseendet sitt, over det som ikke er genetisk. Man velger om man skal trene og spise sunt, eller sitte i sofaen og røyke mens magen vokser og armene krymper. Det er to forskjellige mennesketyper. Jeg tenker han holdt seg i skinnet, fikk dame, og DA dukket den virkelige mannen opp. Og det en voksen mann som røyker, forfaller, og tydeligvis syns det er greit. Han er ille nå, og ennå verre om 10 år. Ingenting å få barn med. Og det hadde jeg sagt til han. Du kan si til ett barn at de ikke får lov til å sitte i sofaen hele dagen og leve på junk, da kan du si det til en voksen mann og. Ja, det er poenget mitt, at utover det som er genetisk, så velger man utseende sitt. Og det er det han gjør nå på flere måter, og som er direkte helseskadelig og ikke bra for fremtiden. Takk for forståelse, godt at noen skjønner hva jeg mente med innlegget. TS Anonymkode: ebbc1...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #15 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du valgte han jo, ts, mens han røykte og drakk. Om du oppriktig tenkte da at dette var uaktuelt var det eneste ærlige å si «jeg vil aldri være i et forhold med en som røyker/drikker» og så la han velge om han ønsker å endre seg for et forhold eller ei (å ikke ønske å endre seg er alltid helt ok). Nå kommer du jo til han og sier du krever at han endrer på vaner du har godtatt. Og da sier du egentlig «jeg liker deg ikke slik du er». Og da er det eneste reale egentlig å forlate forholdet heller enn å først si du ikke lengre liker han og så gi han håp om at du kanskje kan like han igjen - gitt at han nå danser etter din pipe. Anonymkode: a41ea...5ca Jeg har aldri godtatt det. Dette med røykingen var noe av det første jeg sa til han. Og han lovet da å slutte "til sommeren" som han sa. Jeg var veldig forelsket og trodde på det, skjønte at han ikke kunne slutte på dagen. Drikkingen ble jeg klar over etter hvert (men den har han jo sluttet med), og snusingen har det bare blitt mer av. Jeg har jo godtatt det på en måte siden jeg har blitt i forholdet, men jeg har med jevne mellomrom sagt hva jeg mener om det, og håpet på en endring. Nå synes jeg det har gått for langt, og jeg må enten gå fra han eller si det til han på en måte som gjør at det stilles et ultimatum. Men det synes jeg er vanskelig og jeg vet ikke hvordan jeg skal legge det frem. Anonymkode: ebbc1...6b2
MizzVic Skrevet 29. mai 2022 #16 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det er poenget mitt, at utover det som er genetisk, så velger man utseende sitt. Og det er det han gjør nå på flere måter, og som er direkte helseskadelig og ikke bra for fremtiden. Takk for forståelse, godt at noen skjønner hva jeg mente med innlegget. TS Anonymkode: ebbc1...6b2 Røyking ER vanskelig å slutte med, men da kunne jo treningen vært en motivasjon. Jeg hadde bare sagt det rett ut. "Den livsstilen her, gidder ikke jeg. Så nå har du valget" Og litt motivasjon til deg: Vil du ha en baby som lukter røyk? .......... 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #17 Skrevet 29. mai 2022 Jeg skjønner heller ikke svarene du har fått hittil. Fra det jeg forstår, så er det livsstilen hans som du finner uattraktivt. At han ikke tar vare på helsen sin og bare sitter inne er ikke attraktivt for deg, og når dette også påvirker utseendet hans, så er det klart at du vil slite med å føle fysisk attraksjon også. Er du sikker på at du vil kjøpe hus og få barn med en slik mann? Vil han ta sin del av husarbeidet uten at du må mase? Vil han ta med barnet på aktiviteter? Jeg vil tro at du vil bli så sliten av å gå rundt og mase og erge deg og håpe på endring at dagene dine vil bli mørke og dystre. Det er ikke et godt familieliv for et barn- en ulykkelig, utslitt mor og en far som er for lat til å involvere seg. Anonymkode: 77c8a...5ad 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #18 Skrevet 29. mai 2022 «Han har det skittentog ekstremt rotete i leiligheten sin». DETTE er et stort problem. Jeg ville aldri flyttet sammen med han! Anonymkode: a515d...e37 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #19 Skrevet 29. mai 2022 Høres ikke ut som dette er rette mann for deg ts. Du har ett barn. Jeg ville latt det være, å få er barn sammen og flytte sammen sånn situasjonen er nå vil aldri bli bra. Anonymkode: c7ddf...ccd
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #20 Skrevet 29. mai 2022 Jeg ville aldri fått barn med en som tar så dårlig vare på helsa si. Ja, det kan være vanskelig å slutte å røyke, men det finnes kurs mm man kan prøve. Helt utelukket å la baby vokse opp i røyk. Og det kan godt være det er derfor du ikke blir gravid nå, ts. Røyk hemmer fruktbarhet hos menn. Anonymkode: e0034...b9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå