AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #41 Skrevet 29. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette er jo fantastisk! Og ingen spørsmål om revmatisme? ...Men de må jo ha noen slags "kvalitetssikring", ellers kan jo faktisk hvem som helst benytte seg av tilbudet, og ikke bare oss kronikere? Anonymkode: 96f7b...104 Ikke meg du siterer, men jeg meldte meg inn i Revmatikerforeningen selv, av flere grunner men bla. for å delta på treninger. (Nå har ikke vi gratis treninger her jeg bor, så det var ikke noe økonomisk motiv.) Den gangen jeg meldte meg inn kunne jeg krysse av i noen bokser med diagnoser og min nøyaktige hoveddiagnose var ikke nevnt der. Likevel var det flere bokser jeg godt kunne passe inn i. Det var også en boks for "mangler diagnose" eller noe sånt. Du kan jo lese litt om de ulike tilstandene. Mange kronikere vil nok kunne si at de passer inn i et par av dem: https://www.revmatiker.no/diagnoser/ De ba meg aldri om å dokumentere min tilstand. Mitt inntrykk var at de var glade for nye medlemmer. Sikkert en fordel om man deltar på ett og annet arrangement, for eksempel årsmøte, slik at man gjør en liten innsats utover kun benytte gratis trening... Anonymkode: 380f8...64d 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #42 Skrevet 29. mai 2022 Avhengig av hva slags vekttrening det er snakk om bør det være mulig å finne på noe gratis. Fylle tomme flasker med vann som kan legges i pose/bærenett, flasker i ryggsekk osv. Ellers får du manualsett til 399 her: https://www.xxl.no/xxl-vektsett-13-6-kg/p/1160080_1_style?gclid=EAIaIQobChMI9tLkt4OF-AIVJPbVCh1-bgYXEAQYBSABEgIYwPD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 08662...7a3 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #43 Skrevet 29. mai 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Nærmeste sykehus er i Fredrikstad eller A-hus. Å komme meg til eller fra vil koste omtrent like mye som treningen jeg per nå ikke har råd til, så... Vinninga går litt opp i spinninga der. Det virker som om Askimbadet er stedet. Og leser at folk som bor på bolig, funksjonshemmede og lignende ofte får dekt svømming der. Det er jo kjempeflott for dem! Men jeg synes det er urettferdig at ikke også jeg får denne muligheten. Anonymkode: 96f7b...104 Hvis du blir henvist til sykehuset, så får du vel kanskje dekket reisen av pasientreiser? Anonymkode: edcb2...fca
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #44 Skrevet 29. mai 2022 Jeg ga bort noen vekter på finn. Før jeg hadde de så fyller jeg brusflasker med sand. Noe har du vel å løfte? Manualer selges også på tgr til en slikk og ikkenoe. Var d 50 kr tro? Anonymkode: 2ec71...068 2
trøndermann38 Skrevet 29. mai 2022 #45 Skrevet 29. mai 2022 Jeg fikk tilbud om gratis basseng 2 dager i uka. Det var i regi av kommunen
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #46 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ikke meg du siterer, men jeg meldte meg inn i Revmatikerforeningen selv, av flere grunner men bla. for å delta på treninger. (Nå har ikke vi gratis treninger her jeg bor, så det var ikke noe økonomisk motiv.) Den gangen jeg meldte meg inn kunne jeg krysse av i noen bokser med diagnoser og min nøyaktige hoveddiagnose var ikke nevnt der. Likevel var det flere bokser jeg godt kunne passe inn i. Det var også en boks for "mangler diagnose" eller noe sånt. Du kan jo lese litt om de ulike tilstandene. Mange kronikere vil nok kunne si at de passer inn i et par av dem: https://www.revmatiker.no/diagnoser/ De ba meg aldri om å dokumentere min tilstand. Mitt inntrykk var at de var glade for nye medlemmer. Sikkert en fordel om man deltar på ett og annet arrangement, for eksempel årsmøte, slik at man gjør en liten innsats utover kun benytte gratis trening... Anonymkode: 380f8...64d Kjempemessig! Da er minst halve problemet mitt løst, tusen takk. Årsavgiften deres skal jeg klare å ha råd til. Nå gleder jeg meg til hyppig svømming. Anonymkode: 96f7b...104
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #47 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kjempemessig! Da er minst halve problemet mitt løst, tusen takk. Årsavgiften deres skal jeg klare å ha råd til. Nå gleder jeg meg til hyppig svømming. Anonymkode: 96f7b...104 Bare fordi jeg er nysgjerrig og vil vite hva jeg går til (har litt sosial angst, så greit å vite hva slags opplegg de kjører) - hva er "varmtvannstrening"? Er det en instruktør som gjør noe man skal følge eksempelet til, eller er det at man bare er i varmvannsbasenget og gjør litt som man vil? Hva slags folk pleier man å støte på der? Jeg er selv 31 år, er det mange på min alder på slike ting? Pleier det å være mange deltagere? (Nå vet jeg at du ikke bor her jeg bor, men jeg spør kun om det du har opplevd, bare for å danne meg et bilde av hvordan det mulig kan bli). Anonymkode: 96f7b...104
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #48 Skrevet 29. mai 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Bare fordi jeg er nysgjerrig og vil vite hva jeg går til (har litt sosial angst, så greit å vite hva slags opplegg de kjører) - hva er "varmtvannstrening"? Er det en instruktør som gjør noe man skal følge eksempelet til, eller er det at man bare er i varmvannsbasenget og gjør litt som man vil? Hva slags folk pleier man å støte på der? Jeg er selv 31 år, er det mange på min alder på slike ting? Pleier det å være mange deltagere? (Nå vet jeg at du ikke bor her jeg bor, men jeg spør kun om det du har opplevd, bare for å danne meg et bilde av hvordan det mulig kan bli). Anonymkode: 96f7b...104 Nei, det er nok ikke likt over alt i landet. Jeg søkte opp den foreningen som ble nevnt her og der står det "med instruktør". Da er det rimelig å anta at det er en gruppetime mye likt de man finner på treningsstudio. Her jeg trener er de fleste over 60, selvfølgelig noen unntak, men jeg synes egentlig det er en fordel. Anonymkode: 380f8...64d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #49 Skrevet 29. mai 2022 Kan du ikke bare gjøre øvelser hjemme med en jerngryte eller et par flasker fylt med vann? Synes du lager unødvendig mye styr. Anonymkode: 1481a...cf2 1
Rosatoast Skrevet 29. mai 2022 #50 Skrevet 29. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): For min del er det snakk om kjøring til og fra, i egen bil. Om jeg ikke har denne bilen, er jeg stuck her jeg bor. Det går ikke busser forbi meg, og det er langt til nærmeste stopp. Jeg har regnet på hva det ville kostet å bo nærmere et eller annet knutepunkt, men det er faktisk dyrere enn det er for meg å ha bil og bo her ute. Dette er NAV enige i - jeg havnet på sosialen en liten stund i forfjor, og de vurderte om jeg måtte selge bilen før jeg fikk støtte. Jeg forklarte dem situasjonen, og de var enige i at jeg måtte ha bil. Og rest assured, den er nedbetalt og jeg har maks rabatt på forsikring. Jeg kunne ikke gjort det billigere. Det er vanlig at folk som ikke er i min situasjon mener at det må finnes en eller annen utgift jeg kan kutte, som gir meg 600 kr. Dette er nok fordi 600 ikke er spesielt mye for dem. For meg er det mye penger. Jeg unner meg nær sagt ingenting som koster så mye. Det er mat ei uke for meg, liksom. Det er uvisst om jeg vil kunne jobbe med denne typen trening. Jeg skulle så klart ønske det, men fysio har ikke uttalt seg om noe annet enn smertelindring, og ingen har snakket om jobb. Anonymkode: 96f7b...104 Trenger faktisk ikke en hel avhandling om hvorfor du har bil og førerkort, det har så og si hele befolkningen. Men du kunne ha informert om det tidligere, i og med at du svarer folk her og sier "det går ikke buss her", hvorfor bryr du deg om bussen hvis du har bil? 😂 Det syntes jeg er veldig rart, for jeg går på AAP (minstesats). Betaler husleie, strøm og internett, betaler ned gjeld og husholdningsartikler samt mat. Jeg har da også råd til 600 kr for trening i mnd (noe jeg også betaler for), men AAP er en del mindre i måneden enn ufør. Nå vet ikke jeg hvilke sats du får, men dette er bare tull - selvfølgelig er det et sted du kan kutte. Endret 29. mai 2022 av Rosatoast
Rosatoast Skrevet 29. mai 2022 #51 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det går ikke busser der TS bor Anonymkode: e8d42...ea1 TS har jo bil og lappen sier hun.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #52 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, men da må jeg ha penger til å ordne meg en hjemmegym. Og før noen sier "det koster bare et par tusenlapper fra Finn.no" eller noe i den duren, check your effing privilege - jeg har ikke sparepenger, jeg knapt noen hundrelapper til overs når alt nødvendig er betalt og de prøver jeg å holde på i tilfelle uforutsette ting som av en eller annen grunn skjer hver måned. Jeg bruker selvsagt kroppsvekten når jeg gjør yoga, samt noen enkle styrkeøvelser - men fysio mener jeg trenger vekter. Som noen andre foreslo kan jeg høre med hjelpemiddelsentralen. Anonymkode: 96f7b...104 Men men så slutt å være så forbanna hjelpeløs da!! Man MÅ ikke ha vekter for å trene styrke, man kan faktisk fint bruke ting man har hjemme, f.eks brusflasker fylt med vann eller sand, man kan løfte steiner og ting man finner ute ect. Dette har jeg selv gjort med god effekt, ting må ikke være dyrt og hete "treningsvekt" for å fungere som vekt. Det gis helt jevnlig bort treningsutstyr på finn, man må bare gidde å følge med, ha inne søk, eller legge ut annonse selv. Og så blir det for deg som for alle andre å ønske seg ting til jul og bursdag. Du kan kjøpe vekter som ikke koster skjorten på xxl f.eks, der kan man ønske seg gavekort fra alle som er rundt. Det finnes også treningsparker for allemennheten rundt omkring, flere av disse har en enklere utførelse av apparatene man finner på treningssenteret, og her kan du trene uten at det koster en krone. Men du må gidde da, og du vil tydeligvis har alt oppi neven fra nav. Er vel det du er vant til. Anonymkode: bf75d...10c
Luckiness Skrevet 29. mai 2022 #53 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, men da må jeg ha penger til å ordne meg en hjemmegym. Og før noen sier "det koster bare et par tusenlapper fra Finn.no" eller noe i den duren, check your effing privilege - jeg har ikke sparepenger, jeg knapt noen hundrelapper til overs når alt nødvendig er betalt og de prøver jeg å holde på i tilfelle uforutsette ting som av en eller annen grunn skjer hver måned. Jeg bruker selvsagt kroppsvekten når jeg gjør yoga, samt noen enkle styrkeøvelser - men fysio mener jeg trenger vekter. Som noen andre foreslo kan jeg høre med hjelpemiddelsentralen. Anonymkode: 96f7b...104 Kommer gjerne litt an på øvelsene, hva som er mest praktisk, men i en del øvelser kan du bruke brusflasker fylt med vann/sand som vekt. Og ellers fremover kan du følge med på feks Finn om noen gir vekk treningsutstyr gratis.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #54 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du må prate med din saksbehandler på NAV. Du må legge disse tingene inn i din aktivitetsplan, da kan nav b.la dekke busskort siden du trenger det til å komme til trening. Om de dekker selve utgiften på trening er jeg usikker på, men det burde du høre med saksbehandler om. Bytt fastlege, det skulle du gjort for lenge siden tydeligvis. Trening på badesenter koster 500-600 kr i mnd, det er ikke mye og kanskje det er noen andre utgifter du burde kvitte deg med hvis du sliter så økonomisk fra før. Hvis dette er en type trening som gjør at du kan komme deg ut i arbeid eller andre tiltak, så vil jeg tro NAV dekker dette om du legger det inn i din aktivitetsplan. Hvis dette er trening som ikke kommer til å gjøre deg aktiv til tiltak/arbeid så tviler jeg på at de dekker selve treningen. Som sagt, du må se om du kan kutte kostnader et sted. Nå har ytelsene hos Nav akkurat blitt høyere, så det betyr at du får mer penger i mnd - og uføretrygd er ikke lite penger i måneden, så det er noe du må kutte ned på. Anonymkode: 9c9b5...639 Nå er jeg i siste fase, men dekker NAV behandling i det private som de ikke krever? Anonymkode: 9e4db...a2b
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #55 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det går ikke busser der TS bor Anonymkode: e8d42...ea1 Går kanskje noe som heter Flexx der, men de har begynt å ta 40 kr per tur, er en minibuss man bestiller som kjører rundt i Askim området, fra Trøgstad til Mysen og div. Anonymkode: 6a8f7...e56 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #56 Skrevet 29. mai 2022 Har kjøpt manualer på sportsoutleten i askim som kosta 50 kr per stk. Kommer sikkert på tilbud flere ganger. Anonymkode: 6a8f7...e56
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #57 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Avhengig av hva slags vekttrening det er snakk om bør det være mulig å finne på noe gratis. Fylle tomme flasker med vann som kan legges i pose/bærenett, flasker i ryggsekk osv. Ellers får du manualsett til 399 her: https://www.xxl.no/xxl-vektsett-13-6-kg/p/1160080_1_style?gclid=EAIaIQobChMI9tLkt4OF-AIVJPbVCh1-bgYXEAQYBSABEgIYwPD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 08662...7a3 Jeg har et lignende sett selv opp til 20 kg. Det funker en liten stund, men ønsker man å bli sterkere over tid blir det relativt begrenset hva man kan trene med hjemme. Anonymkode: c37a7...6d8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #58 Skrevet 29. mai 2022 Rosatoast skrev (3 timer siden): TS har jo bil og lappen sier hun. Leste du ikke innlegget jeg svarte på? Anonymkode: e8d42...ea1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #59 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bare fordi jeg er nysgjerrig og vil vite hva jeg går til (har litt sosial angst, så greit å vite hva slags opplegg de kjører) - hva er "varmtvannstrening"? Er det en instruktør som gjør noe man skal følge eksempelet til, eller er det at man bare er i varmvannsbasenget og gjør litt som man vil? Hva slags folk pleier man å støte på der? Jeg er selv 31 år, er det mange på min alder på slike ting? Pleier det å være mange deltagere? (Nå vet jeg at du ikke bor her jeg bor, men jeg spør kun om det du har opplevd, bare for å danne meg et bilde av hvordan det mulig kan bli). Anonymkode: 96f7b...104 Her jeg bor har det kun vært eldre damer. Der er instruktør som leder an. Jeg har kun vært der et par ganger, så jeg vet ikke hvor representative mine erfaringer er. Anonymkode: e8d42...ea1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #60 Skrevet 29. mai 2022 Det har ikke vært veldig mange deltagere. Kanskje 10, fritt etter hukommelsen? Stedet du muligens tenker gå har uansett grense på 12, så du slipper bekymre deg for å måtte mingle med 50 stykk 😅 Anonymkode: e8d42...ea1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå