Gå til innhold

Er uføretrygdet og har ikke råd til treningen fysioterapeut anbefaler - finnes det støtteordninger i Indre Østfold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du burde laste ned appen Østfold-billett. Der koster en billett 40kr med honnørrabatt, og den gjelder halvannen time i HELE Østfold.. Da blir det ikke SÅ dyrt å komme seg rundt ;) 

ps: mnds-bill koster 390kr, samme appen.. Da kan du kjøre buss døgnet rundt om du vil- i hele Østfold. 

Anonymkode: 576ed...ffe

Det går ikke busser der TS bor

Anonymkode: e8d42...ea1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan få hjelp via årets julegave elns.. hvis kommunen din har en sånn ordning. 

Skrevet

Jeg tenker første steg er å få en annen fysio. Gjerne en som kjenner det norske regelverket, nav sine støtteordninger osv. din fysio virker jo ikke interessert i å gi deg/finne ut av rettigheter. I tillegg så kan du høre på legen din. Det er ikke sikkert varmt basseng bidrar til redusert smerte/utmattelse vs gratis trening som å gå turer eller gjøre yoga hjemme. Så ikke heng deg for mye opp i en fysio sin anbefaling. Det er garantert mer som kan bidra til bedring enn kun et forslag som basseng. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke et fysioterapi senter der en eller annen plass ikke langt unna? Jeg går til fysioterapi hvor de har mye utstyr og maskiner, pr dags dato er jeg under fysioterapeut og må sikkert være det lenge, så da dekkes alt av frikortet jeg har oppnådd. Her har de også fysioterapi i varmt vann 1 gang i uken som folk kan komme seg innpå, sånne som deg. 

Anonymkode: 1f96b...df8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oi! Okei, og det er gratis? 
...Men jeg er ikke revmatiker. Jeg er mye rart, men jeg er ikke dét.

Anonymkode: 96f7b...104

Jeg vet ikke. Men jeg vil anta det, ettersom ingen priser er nevnt.

Jeg har selv prøvd et slikt tilbud, og her er det gratis. Jeg har diabetes, og Diabetesforbundet samarbeider med Revmatikerforbundet om å tilby gratis varmtvannstrening til sine medlemmer. 
Er du medlem i en forening? Om du er det, kan du kanskje kontakte dem og spørre om det finnes noe lignende tilbud der du bor. Eventuelt kan du foreslå for din lokalforening, om du har det, at de samarbeider med Revmatikerforbundet, slik det gjøres her jeg bor.

Eventuelt kan du melde deg inn i Revmatikerforbundet så du kan nyte godt av deres fordeler. Så lenge du betaler medlemsavgift og har helsemessig nytte av behandlingen tenker jeg det skal være ok, selv om du strengt tatt ikke har diagnosen. Du kan jo spørre lokalforbundet og høre hva de tenker?  Jeg vet ikke hvordan plassene fordeles om om det er kampmodus plassene, men det er verdt et forsøk.

HURRA !!!
Nå er VARMTVANNSTRENINGEN i gang igjen.
Starter mandag 22. februar
Påmelding til Ingrun på tlf. 911 49 503
MAKS 12 PR. TRENING 
Førstemann til mølla gjelder

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker første steg er å få en annen fysio. Gjerne en som kjenner det norske regelverket, nav sine støtteordninger osv. din fysio virker jo ikke interessert i å gi deg/finne ut av rettigheter. I tillegg så kan du høre på legen din. Det er ikke sikkert varmt basseng bidrar til redusert smerte/utmattelse vs gratis trening som å gå turer eller gjøre yoga hjemme. Så ikke heng deg for mye opp i en fysio sin anbefaling. Det er garantert mer som kan bidra til bedring enn kun et forslag som basseng. 

Helt sikkert! Men jeg går allerede daglige turer og gjør yoga hver dag, slik legen anbefaler. Og vondt har jeg læl. Forstår at min lidelse kanskje ikke kan kureres, men det er typisk for oss kronikere å tro at den neste greia skal gjøre alt så mye bedre... Så når fysio nevner svømming og vekter, og dette foreløpig er out of reach for meg, blir jeg veldig opphengt på å få gjort akkurat dét - for kanskje nettopp dette vil gjøre meg frisk, normal, funksjonell og glad? 

...Selv om det sjelden er slik. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det ikke et fysioterapi senter der en eller annen plass ikke langt unna? Jeg går til fysioterapi hvor de har mye utstyr og maskiner, pr dags dato er jeg under fysioterapeut og må sikkert være det lenge, så da dekkes alt av frikortet jeg har oppnådd. Her har de også fysioterapi i varmt vann 1 gang i uken som folk kan komme seg innpå, sånne som deg. 

Det er et lite treningsrom der jeg går til fysio, ja. Ikke basseng. Jeg kan nok få brukt dette rommet i blant, men jeg skal helst trene vekter annenhver dag, i følge fysioterapeut. Da blir det plutselig veldig dyrt med til og fra - pluss at dette treningsrommet ofte er okkupert av andre. De har sånn én treningssykkel, ett sett vekter, én medisinball, osv. Bare én av hver ting - og ofte er det fysisk utviklingshemmede der, som bruker lang tid og gjerne har med seg en ledsager. Da føles det lille rommet litt fullt hvis jeg skal gå rundt dem i sirkler og gjøre ting, vente på dem, osv. 
Ellers godt forslag :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt sikkert! Men jeg går allerede daglige turer og gjør yoga hver dag, slik legen anbefaler. Og vondt har jeg læl. Forstår at min lidelse kanskje ikke kan kureres, men det er typisk for oss kronikere å tro at den neste greia skal gjøre alt så mye bedre... Så når fysio nevner svømming og vekter, og dette foreløpig er out of reach for meg, blir jeg veldig opphengt på å få gjort akkurat dét - for kanskje nettopp dette vil gjøre meg frisk, normal, funksjonell og glad? 

...Selv om det sjelden er slik. 

Ja jeg forstår det! Og nettopp derfor er det viktig at dere får god hjelp både til å kunne vurdere ulike behandlingstilbud, men også hjelp til å bli kjent med støttetilbud og ordninger dere har krav på. Det kan jo umulig påvirke helsen positivt hvis en hele tiden får ulike anbefalinger og et nytt håp, for så å bruke unødig energi, tid, krefter og penger for å teste det ut, for å ikke oppleve bedring. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vet ikke. Men jeg vil anta det, ettersom ingen priser er nevnt.

Jeg har selv prøvd et slikt tilbud, og her er det gratis. Jeg har diabetes, og Diabetesforbundet samarbeider med Revmatikerforbundet om å tilby gratis varmtvannstrening til sine medlemmer. 
Er du medlem i en forening? Om du er det, kan du kanskje kontakte dem og spørre om det finnes noe lignende tilbud der du bor. Eventuelt kan du foreslå for din lokalforening, om du har det, at de samarbeider med Revmatikerforbundet, slik det gjøres her jeg bor.

Eventuelt kan du melde deg inn i Revmatikerforbundet så du kan nyte godt av deres fordeler. Så lenge du betaler medlemsavgift og har helsemessig nytte av behandlingen tenker jeg det skal være ok, selv om du strengt tatt ikke har diagnosen. Du kan jo spørre lokalforbundet og høre hva de tenker?  Jeg vet ikke hvordan plassene fordeles om om det er kampmodus plassene, men det er verdt et forsøk.

HURRA !!!
Nå er VARMTVANNSTRENINGEN i gang igjen.
Starter mandag 22. februar
Påmelding til Ingrun på tlf. 911 49 503
MAKS 12 PR. TRENING 
Førstemann til mølla gjelder

Dette skal jeg undersøke. Takk!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Meld deg inn i revmatikerforbundet og tren 5 dager i uka på Østfoldbadet:

https://www.revmatiker.no/ditt-lokallag/ostfold/askim-og-omegn-2/

Anonymkode: a4a1e...5aa

Dette er jo fantastisk! Og ingen spørsmål om revmatisme? 
...Men de må jo ha noen slags "kvalitetssikring", ellers kan jo faktisk hvem som helst benytte seg av tilbudet, og ikke bare oss kronikere?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får selvsagt honnørrabatt, men det er likevel snakk om flerfoldige tusen i året. Jeg har regnet på hva det ville blitt hver måned, og jeg har definitivt ikke råd. I tillegg kommer kostnader ved å komme seg til og fra - det kunne jeg klart, sånn akkurat - men å betale for treningen i tillegg går bare ikke. 
Jeg lurer på om NAV kan betale treningen. 

Hvis du er ufør og har rett på honnørrabatt har ikke du rett til å få dekket noe fra nav.

Å være ufør betyr det at du er for dårlig til både arbeidstrening og det å være arbeidslivet.

Jeg er ufør og får ikke 5 øre i støtte til noe som helst utenom trygden min

Anonymkode: 508d2...e6e

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke noe av nav som ufør. Vekttrening kan man for øvrig gjøre hjemme. 

Anonymkode: bf75d...10c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er et lite treningsrom der jeg går til fysio, ja. Ikke basseng. Jeg kan nok få brukt dette rommet i blant, men jeg skal helst trene vekter annenhver dag, i følge fysioterapeut. Da blir det plutselig veldig dyrt med til og fra - pluss at dette treningsrommet ofte er okkupert av andre. De har sånn én treningssykkel, ett sett vekter, én medisinball, osv. Bare én av hver ting - og ofte er det fysisk utviklingshemmede der, som bruker lang tid og gjerne har med seg en ledsager. Da føles det lille rommet litt fullt hvis jeg skal gå rundt dem i sirkler og gjøre ting, vente på dem, osv. 
Ellers godt forslag :)

Annen hver dag, ja det blir noe annet! Kan du sjekke om du kan låne treningsmanualer via hjelpemiddelsentralen så du kan få ha de hjemme? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du får ikke noe av nav som ufør. Vekttrening kan man for øvrig gjøre hjemme. 

Anonymkode: bf75d...10c

Ja, men da må jeg ha penger til å ordne meg en hjemmegym. Og før noen sier "det koster bare et par tusenlapper fra Finn.no" eller noe i den duren, check your effing privilege - jeg har ikke sparepenger, jeg knapt noen hundrelapper til overs når alt nødvendig er betalt og de prøver jeg å holde på i tilfelle uforutsette ting som av en eller annen grunn skjer hver måned. Jeg bruker selvsagt kroppsvekten når jeg gjør yoga, samt noen enkle styrkeøvelser - men fysio mener jeg trenger vekter. 
Som noen andre foreslo kan jeg høre med hjelpemiddelsentralen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men man kan få varmtvannstrening med fysioterapeut 1 eller 2 dager i uken. Tror ikke jeg betalte for det

Anonymkode: 2ec71...068

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er uføretrygdet grunnet (la oss si det meget enkelt) smerter og utmattelse. Fysioterapeut mener jeg trenger å svømme minst to ganger i uken, og helst trene slik man kun kan trene på treningssenter (eller ved å anskaffe dyr og plasskrevende hjemmegym). Han har gitt meg øvelser han synes jeg burde gjøre. Han er av utenlandsk opprinnelse og sier han ikke vet noe om hvorvidt NAV kan dekke dette.   

I samtale med fastlege (som jeg ikke er videre fornøyd med) får jeg beskjed om at jeg "bare kan gå tur" og "gjøre yoga hjemme". Dette gjør jeg allerede, etter både fysioterapeut og andres anbefaling. Fysio mener det er noe med både vekter og vektløsheten i svømming som trolig vil ha god effekt for meg, samt det varme vannet i terapibassenget. Det absolutt idéelle for meg hadde vært et slikt helårs svømme/treningsabonnement med honnørrabatt hos Askimbadet. Jeg har spurt lege om dette kan dekkes, men hun sier at  det ikke er noe jeg skal tenke på, for jeg trenger det ikke uansett. 

Jeg blir så frustrert. Jeg har absolutt ikke råd til å dekke dette selv. Snur allerede på hver krone, og gjør alt jeg kan ellers for å både bevege meg og spare, men det hadde aldri i verden holdt til det fysioterapeut beskriver, og selv om han kan gi skriftlig dokumentasjon på at jeg trenger svømming, varme og vekter, vil ikke fastlege si noe utdypende om hva jeg kan gjøre for å få støtte.  

Dermed spør jeg dere - kan NAV betale for et slikt treningsopplegg som jeg trenger? 

Se på youtube. Mange fysioterapeuter legger ut treningsprogrammer gratis på youtube for ulike ting, rygg eller hva det nå enn er slags behov man har. Finn ett du liker og har plass til å gjennomføre. Så setter du TV'en slik at du har god plass på gulvet, åpner vinduet på gløtt og følger øvelsene. Det er nesten som å ha en fysioterapeut i stua?

Jeg har hadde kontornakke, og løste dette slik.

Endret av Michaelhe
AnonymBruker
Skrevet

Håndmanualer til privatbruk. Kan dette være noe? 
image.jpeg.eb3c39c613c486696302da8470538213.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...