AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Er uføretrygdet grunnet (la oss si det meget enkelt) smerter og utmattelse. Fysioterapeut mener jeg trenger å svømme minst to ganger i uken, og helst trene slik man kun kan trene på treningssenter (eller ved å anskaffe dyr og plasskrevende hjemmegym). Han har gitt meg øvelser han synes jeg burde gjøre. Han er av utenlandsk opprinnelse og sier han ikke vet noe om hvorvidt NAV kan dekke dette. I samtale med fastlege (som jeg ikke er videre fornøyd med) får jeg beskjed om at jeg "bare kan gå tur" og "gjøre yoga hjemme". Dette gjør jeg allerede, etter både fysioterapeut og andres anbefaling. Fysio mener det er noe med både vekter og vektløsheten i svømming som trolig vil ha god effekt for meg, samt det varme vannet i terapibassenget. Det absolutt idéelle for meg hadde vært et slikt helårs svømme/treningsabonnement med honnørrabatt hos Askimbadet. Jeg har spurt lege om dette kan dekkes, men hun sier at det ikke er noe jeg skal tenke på, for jeg trenger det ikke uansett. Jeg blir så frustrert. Jeg har absolutt ikke råd til å dekke dette selv. Snur allerede på hver krone, og gjør alt jeg kan ellers for å både bevege meg og spare, men det hadde aldri i verden holdt til det fysioterapeut beskriver, og selv om han kan gi skriftlig dokumentasjon på at jeg trenger svømming, varme og vekter, vil ikke fastlege si noe utdypende om hva jeg kan gjøre for å få støtte. Dermed spør jeg dere - kan NAV betale for et slikt treningsopplegg som jeg trenger? Anonymkode: 96f7b...104 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Nei. Jeg er selv på AAP og betaler all behandling selv, har brukt sikkert 150.000 på 2 år. NAV dekker kun tiltak som er pålagt fra dem at gjennomføres som tiltak i AAP. Utover det varme vannet - hvilke type øvelser gav fysioen? Anonymkode: 9e4db...a2b 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Nå svarte jeg kjapt her; spør du om du får honnørrabatt, eller om NAV kan dekke den kostnaden totalt? Anonymkode: 9e4db...a2b
BobbySocks Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Har dere Aktiv på dagtid/Frisklivssentral eller lignende der du bor? Det er det som er den tilrettelagte treningen du har krav/rett til. 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå svarte jeg kjapt her; spør du om du får honnørrabatt, eller om NAV kan dekke den kostnaden totalt? Anonymkode: 9e4db...a2b Jeg får selvsagt honnørrabatt, men det er likevel snakk om flerfoldige tusen i året. Jeg har regnet på hva det ville blitt hver måned, og jeg har definitivt ikke råd. I tillegg kommer kostnader ved å komme seg til og fra - det kunne jeg klart, sånn akkurat - men å betale for treningen i tillegg går bare ikke. Jeg lurer på om NAV kan betale treningen. Anonymkode: 96f7b...104
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Jeg er selv på AAP og betaler all behandling selv, har brukt sikkert 150.000 på 2 år. NAV dekker kun tiltak som er pålagt fra dem at gjennomføres som tiltak i AAP. Utover det varme vannet - hvilke type øvelser gav fysioen? Anonymkode: 9e4db...a2b På AAP kan du få dette dekt jo, så sant det står i din aktivitetsplan/behandlingsplan hos nav . Når man er ufør får man betydelig mer penger enn på AAP, men jeg anbefaler TS å bytte fastlege og kontakte din behandler via Nav på hennes/Hannes aktivitetsplan. Der kan man gå inn i dialog med behandler på nav. Anonymkode: 9c9b5...639 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 BobbySocks skrev (1 minutt siden): Har dere Aktiv på dagtid/Frisklivssentral eller lignende der du bor? Det er det som er den tilrettelagte treningen du har krav/rett til. Aktiv på Dagtid har kun greier i Fredrikstad og Sarpsborg. Min nærmeste by er Askim... Å komme seg helt ned til Særp eller Frekstad hadde kostet meg mer enn treningen... Huff, haha. Frisklivssentralen er vel mer rådgivning for hvordan komme i gang? Ikke fysisk aktivitet i seg selv? For jeg vet akkurat hva jeg burde, og hvordan jeg skulle fått det til om jeg hadde råd. Kosthold er det heller ikke å si noe på, jeg tør påstå jeg er ekspert på sunt, variert og billig kosthold. Anonymkode: 96f7b...104
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På AAP kan du få dette dekt jo, så sant det står i din aktivitetsplan/behandlingsplan hos nav . Når man er ufør får man betydelig mer penger enn på AAP, men jeg anbefaler TS å bytte fastlege og kontakte din behandler via Nav på hennes/Hannes aktivitetsplan. Der kan man gå inn i dialog med behandler på nav. Anonymkode: 9c9b5...639 Jeg skal bytte fastlege. Er på venteliste for ei i nabokommunen som hadde glitrende kommentarer på Legelisten.no. Inntil videre, ja, jeg kan kontakte NAV. Bare lurte på om noen hadde erfaringer med dette. Anonymkode: 96f7b...104
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 Her jeg bor tilbyr sykehuset gratis trening i varmt vann. Har du sjekket om denne muligheten finnes der du bor? Anonymkode: 02b79...c20 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg får selvsagt honnørrabatt, men det er likevel snakk om flerfoldige tusen i året. Jeg har regnet på hva det ville blitt hver måned, og jeg har definitivt ikke råd. I tillegg kommer kostnader ved å komme seg til og fra - det kunne jeg klart, sånn akkurat - men å betale for treningen i tillegg går bare ikke. Jeg lurer på om NAV kan betale treningen. Anonymkode: 96f7b...104 Du må prate med din saksbehandler på NAV. Du må legge disse tingene inn i din aktivitetsplan, da kan nav b.la dekke busskort siden du trenger det til å komme til trening. Om de dekker selve utgiften på trening er jeg usikker på, men det burde du høre med saksbehandler om. Bytt fastlege, det skulle du gjort for lenge siden tydeligvis. Trening på badesenter koster 500-600 kr i mnd, det er ikke mye og kanskje det er noen andre utgifter du burde kvitte deg med hvis du sliter så økonomisk fra før. Hvis dette er en type trening som gjør at du kan komme deg ut i arbeid eller andre tiltak, så vil jeg tro NAV dekker dette om du legger det inn i din aktivitetsplan. Hvis dette er trening som ikke kommer til å gjøre deg aktiv til tiltak/arbeid så tviler jeg på at de dekker selve treningen. Som sagt, du må se om du kan kutte kostnader et sted. Nå har ytelsene hos Nav akkurat blitt høyere, så det betyr at du får mer penger i mnd - og uføretrygd er ikke lite penger i måneden, så det er noe du må kutte ned på. Anonymkode: 9c9b5...639 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 Ønsk deg at omgangskretsen sponser deler av/hele årskortet som julegave, eventuelt bursdagsgave? Det er riktignok en stund til jul, men det er jo noe som kan vurderes. Anonymkode: e8d42...ea1 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her jeg bor tilbyr sykehuset gratis trening i varmt vann. Har du sjekket om denne muligheten finnes der du bor? Anonymkode: 02b79...c20 Nærmeste sykehus er i Fredrikstad eller A-hus. Å komme meg til eller fra vil koste omtrent like mye som treningen jeg per nå ikke har råd til, så... Vinninga går litt opp i spinninga der. Det virker som om Askimbadet er stedet. Og leser at folk som bor på bolig, funksjonshemmede og lignende ofte får dekt svømming der. Det er jo kjempeflott for dem! Men jeg synes det er urettferdig at ikke også jeg får denne muligheten. Anonymkode: 96f7b...104
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må prate med din saksbehandler på NAV. Du må legge disse tingene inn i din aktivitetsplan, da kan nav b.la dekke busskort siden du trenger det til å komme til trening. Om de dekker selve utgiften på trening er jeg usikker på, men det burde du høre med saksbehandler om. Man har ikke noen saksbehandler (eller aktivitetsplan for den saks skyld) når man er uføretrygdet. Da er man jo ferdigbehandlet hoas NAV. Anonymkode: ccaaa...319 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må prate med din saksbehandler på NAV. Du må legge disse tingene inn i din aktivitetsplan, da kan nav b.la dekke busskort siden du trenger det til å komme til trening. Om de dekker selve utgiften på trening er jeg usikker på, men det burde du høre med saksbehandler om. Bytt fastlege, det skulle du gjort for lenge siden tydeligvis. Trening på badesenter koster 500-600 kr i mnd, det er ikke mye og kanskje det er noen andre utgifter du burde kvitte deg med hvis du sliter så økonomisk fra før. Hvis dette er en type trening som gjør at du kan komme deg ut i arbeid eller andre tiltak, så vil jeg tro NAV dekker dette om du legger det inn i din aktivitetsplan. Hvis dette er trening som ikke kommer til å gjøre deg aktiv til tiltak/arbeid så tviler jeg på at de dekker selve treningen. Som sagt, du må se om du kan kutte kostnader et sted. Nå har ytelsene hos Nav akkurat blitt høyere, så det betyr at du får mer penger i mnd - og uføretrygd er ikke lite penger i måneden, så det er noe du må kutte ned på. Anonymkode: 9c9b5...639 For min del er det snakk om kjøring til og fra, i egen bil. Om jeg ikke har denne bilen, er jeg stuck her jeg bor. Det går ikke busser forbi meg, og det er langt til nærmeste stopp. Jeg har regnet på hva det ville kostet å bo nærmere et eller annet knutepunkt, men det er faktisk dyrere enn det er for meg å ha bil og bo her ute. Dette er NAV enige i - jeg havnet på sosialen en liten stund i forfjor, og de vurderte om jeg måtte selge bilen før jeg fikk støtte. Jeg forklarte dem situasjonen, og de var enige i at jeg måtte ha bil. Og rest assured, den er nedbetalt og jeg har maks rabatt på forsikring. Jeg kunne ikke gjort det billigere. Det er vanlig at folk som ikke er i min situasjon mener at det må finnes en eller annen utgift jeg kan kutte, som gir meg 600 kr. Dette er nok fordi 600 ikke er spesielt mye for dem. For meg er det mye penger. Jeg unner meg nær sagt ingenting som koster så mye. Det er mat ei uke for meg, liksom. Det er uvisst om jeg vil kunne jobbe med denne typen trening. Jeg skulle så klart ønske det, men fysio har ikke uttalt seg om noe annet enn smertelindring, og ingen har snakket om jobb. Anonymkode: 96f7b...104 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #15 Skrevet 29. mai 2022 Revmatikerforbundet har varmtvannstrening på Østfoldbadet, i tilfelle det er av interesse. Anonymkode: e8d42...ea1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #16 Skrevet 29. mai 2022 En (flink) fysioterapeut kan sette opp et treningsprogram tilpasset deg og dine muligheter. Det er øvelser du kan gjøre hjemme og som krever lite utstyr (egenvekt, strikker). Noen fysioterapeuter med kommunal driftsavtale har også egne lokaler til trening og oppfølging. Har du makset frikortet blir dette gratis. Har du flere fysioterapeuter i nærområdet som kan tilby dette? Anonymkode: b151f...62f 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #17 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Aktiv på Dagtid har kun greier i Fredrikstad og Sarpsborg. Min nærmeste by er Askim... Å komme seg helt ned til Særp eller Frekstad hadde kostet meg mer enn treningen... Huff, haha. Frisklivssentralen er vel mer rådgivning for hvordan komme i gang? Ikke fysisk aktivitet i seg selv? For jeg vet akkurat hva jeg burde, og hvordan jeg skulle fått det til om jeg hadde råd. Kosthold er det heller ikke å si noe på, jeg tør påstå jeg er ekspert på sunt, variert og billig kosthold. Anonymkode: 96f7b...104 Du burde laste ned appen Østfold-billett. Der koster en billett 40kr med honnørrabatt, og den gjelder halvannen time i HELE Østfold.. Da blir det ikke SÅ dyrt å komme seg rundt ps: mnds-bill koster 390kr, samme appen.. Da kan du kjøre buss døgnet rundt om du vil- i hele Østfold. Anonymkode: 576ed...ffe 3
Anonymeeee Skrevet 29. mai 2022 #18 Skrevet 29. mai 2022 Kan jo høre med nav om økonomisk sosialhjelp? Hvis du har høye utgifter til en bestemt ting, og ikke har noen andre midler tilgjengelig, så bør jo de kunne være behjelpelige med dette? Det blir som om folk sliter med å betale en tannlegeregning, da kan de få hjelp fra nav med å dekke regningen. Men dette forutsetter jo at du ikke har penger i bank.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #19 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ønsk deg at omgangskretsen sponser deler av/hele årskortet som julegave, eventuelt bursdagsgave? Det er riktignok en stund til jul, men det er jo noe som kan vurderes. Anonymkode: e8d42...ea1 Kanskje. Ja. Jo. Det er mye penger, da. Jeg kommer fra trange kår. Det føles også litt kleint å be folk om det, men skal prøve å gjøre meg til venn med tanken. Anonymkode: 96f7b...104
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #20 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Revmatikerforbundet har varmtvannstrening på Østfoldbadet, i tilfelle det er av interesse. Anonymkode: e8d42...ea1 Oi! Okei, og det er gratis? ...Men jeg er ikke revmatiker. Jeg er mye rart, men jeg er ikke dét. Anonymkode: 96f7b...104
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå