Gå til innhold

Har ikke hatt noe lykke med aksjene mine. Hva ville dere investert i nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Investerte en del rett før korona, med opptil 90% tap. Vet det er risky nå også, men hvis du hadde 10 000 å investere? Ønsker å dele dem litt utover.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sitt stille i båten. 

Evt indexfond med MINST 5 års varighet. 

Anonymkode: d1194...f42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ORKLA!

Anonymkode: 6f531...53b

AnonymBruker
Skrevet

Globalt indeksfond i 5-10 år.

Anonymkode: b5958...937

Skrevet (endret)
SS skrev (5 timer siden):

Investerte en del rett før korona, med opptil 90% tap. Vet det er risky nå også, men hvis du hadde 10 000 å investere? Ønsker å dele dem litt utover.

Jeg satt og tenkte på å investere i matvareproduksjon, men det var så kynisk tenkt at jeg bare droppet alt. På den annen side pengene går jo da inn i en viktig sektor? Likevel.

Andre ting er energiproduksjon, i praksis solceller og vind. Men det er voldsomt individuelt hvordan det går med disse prosjektene. Bransjefond? Så kan andre gjøre vurderinger.

Endret av Michaelhe
Skrevet

Ja, det er jo også noe å tenke på. Til nå har jeg miljøprofil på fondene mine, men tenker generelt noe som stimulerer til verdiskaping.

AnonymBruker
Skrevet

Bitcoin. 🤗

Anonymkode: 78228...82a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ORKLA!

Anonymkode: 6f531...53b

Are you kidding?

Anonymkode: 48390...443

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bitcoin. 🤗

Føler meg litt på tynn is der. Men sikkert ikke dumt.

AnonymBruker
Skrevet
SS skrev (2 minutter siden):

Føler meg litt på tynn is der. Men sikkert ikke dumt.

Jeg hadde ventet litt. Det er fortsatt dyrt. Men Bitcoin er på salg nå. ATH var 70K+, koster nå under 30K. Skal muligens ned til 7,5K, mest sannsynlig 17K. Så vent.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde investert i fornybar energi med langtids perspektiv. Det er veldig store svigninger i markedet nå og stor risk å investere i aksjer med et såpass ustabilt marked. Men man kan være heldig å få rimelige aksjer som vil stige når ting blir litt mer stabilt. 

Anonymkode: da251...61d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Olje og våpen

Anonymkode: d0b8a...b07

AnonymBruker
Skrevet
Michaelhe skrev (6 timer siden):

Jeg satt og tenkte på å investere i matvareproduksjon, men det var så kynisk tenkt at jeg bare droppet alt. På den annen side pengene går jo da inn i en viktig sektor? Likevel.

Andre ting er energiproduksjon, i praksis solceller og vind. Men det er voldsomt individuelt hvordan det går med disse prosjektene. Bransjefond? Så kan andre gjøre vurderinger.

Hvorfor tenker du at det er kynisk å investere i matvareproduksjon? Jeg skjønner rett og slett ikke tankegangen din. Hvorfor skulle det å bidra til at verdens befolkning får mat være kynisk?

Anonymkode: 122e2...b59

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tenker du at det er kynisk å investere i matvareproduksjon? Jeg skjønner rett og slett ikke tankegangen din. Hvorfor skulle det å bidra til at verdens befolkning får mat være kynisk?

Når man vet hvordan tingene er og vil bli så tenkte jeg at det å tjene penger på en slik ulykke ville være litt på kanten. Men det er mulig det er feil tenkt..............

AnonymBruker
Skrevet
Michaelhe skrev (3 timer siden):

Når man vet hvordan tingene er og vil bli så tenkte jeg at det å tjene penger på en slik ulykke ville være litt på kanten. Men det er mulig det er feil tenkt..............

Så du synes det er mer moralsk riktig å la være å investere penger i matvareproduksjon slik at det blir produsert mindre mat?😳

AnonymBruker
Skrevet
SS skrev (20 timer siden):

Sparekonto i bank. Der lykkes du garantert uten risiko å tape pengene dine.

Anonymkode: e6da1...9ed

Skrevet

Norske Skog

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at noen  blir rike av aksjer neste 1-5 år. Oppturen er over for denne gang. Mulig unntak av råvarer og mat.

Anonymkode: 39597...519

Skrevet
SS skrev (22 timer siden):

Jeg har cirka 85% av mine aksjeinvesteringer i Fond og ca 15% i aksjer. For de fleste (meg inkludert) er nok det smartest å være 100% i fond, men samtidig er enkeltaksjer engasjerende og bidrar dermed gjerne til noe ekstra sparing. Hvordan du gjør dette er opp til deg, men med 90% tap bør du kanskje vurdere å gå vekk fra tung eksponering i enkeltaksjer.

Slik jeg ser det er enkeltaksjer innenfor miljø høyrisiko slik det ser ut nå. Dette fordi inntjeningen ikke er der (det er "drømmen" om den framtidige avkastningen som bestemmer pris) og området er såpass politisert at det er vanskelig å se hva som er luftslott og hva som er realistisk. Etter min mening bør man styre unna dette på enkeltaksje nivå. Ønsker man å investere her tror jeg bransje/sektorfond er bedre løsning.

Deretter har man mer sykliske aksjer som skipsfart, fiske osv.. Her kan investeringer være lurt, men utfordringen nå er at disse i stor grad er priset ganske høyt pga den pågående situasjonen i verden. Olje og naturressurser er litt det samme.

Valget mitt er derfor å investere i bank, forsikring og it-konsulentbransjen. De to første er verdiaksjer med, generelt sett ok utbytter (3-8%ish), som har ganske stabile forretningsvilkår uansett hva som skjer ellers. Sistnevnte har jeg troen på ettersom behovet for It-tjenester generelt sett både sammenfaller med tidens ånd (effektivitet, miljø/klima).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått for utbytteaksjer innen shipping. F.eks. 2020 bulkers eller MPCC. Hadde prøvd å time inngangen greit, da.

Anonymkode: 928f8...7d4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...