Gå til innhold

Skolens oppgave å lære ungdommer hvordan det er å flytte ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://p3.no/unge-skulle-onske-de-laerte-mer-om-hvordan-det-er-a-flytte-ut/

Er det skolens ansvar å oppdra ungdommer til voksenlivet og bo alene? 

Og hva betyr "ensom"? Over 30% svarer de er ensom. Er dette tilfelle, eller sammenligner vi oss for mye? Er man ensom om man kun møter venner en gang annenhver helg, men møter andre studenter hver dag på skolen?

Anonymkode: 635e3...76c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være en fordel ja, å få litt informasjon om hva som forventes av en og hvilke rettigheter man har. Ikke alle foreldre kan/vil lære ungdommene dette. 

Anonymkode: b36e6...7c6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye man skulle lært på skolen ift. voksenlivet. Tror det menes etter skoletid at mange er ensomme.

Anonymkode: 44a70...3f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snøfnuggene kan legge skylden der den hører hjemme: foreldrene som har feilet i oppdragelsen og seg selv fordi de ikke har giddet å sette seg inn i hvordan livet fungerer. Det har aldri vært lettere å finne seg frem til informasjon. Ærlig talt. Folk blir bare dummere og mer bortskjemte.

Anonymkode: bec16...021

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at foreldre må jo lære barna sine noe, alt kan ikke være skolens ansvar 

Anonymkode: a73b0...ae0

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolen har fått ansvaret for det meste. Fra å sette grenser til å klare og vente på tur. Foreldre som ikke skjønner at poden har en annen rolle på skolen, enn hjemme. Jo, ditt barn gjør faktisk det, selv om han sitter stille forran pc hjemme.

Anonymkode: 23b27...278

Skrevet

Det synes jeg ikke. Hvis skolen skal lære ungdommer om absolutt alle aspekter ved livet, når skal de da lære fag? Hva blir det neste? Skilsmisse valgfag? Organisering av begravelse eller utdrikningslag?

Og med forbehold om at ting kanskje kan ha endret seg på grunn av pandemien, så tror jeg ikke at 30 % av studentene virkelig er ensomme i ordets rette betydning. Det å ikke ha noen å henvende seg til i absolutt alle situasjoner i livet opplever alle, men det er ikke å være ensom når man sitter alene en fredagskveld fordi kjæresten jobber, bestevenninnen har reist hjem til foreldrene, samboerne i kollektivet øver til amatørteaterforestilling, søsteren din trener, de nest beste venninnene er på fest hos eksen til søsteren din, som du hater (eksen altså), osv, osv, osv. Virkelig ensomhet er å ikke ha noen av disse personene i livet sitt.

Gjest Luna Llena
Skrevet

Nei, det er foreldrene som har hovedansvaret for dette. 

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (4 minutter siden):

Det synes jeg ikke. Hvis skolen skal lære ungdommer om absolutt alle aspekter ved livet, når skal de da lære fag? 

Jeg er fristet til å si at store deler av russetida trygt kan avlyses til fordel for obligatoriske undervisning innen det mest essensielle innen husholdning 101. I tillegg til fag, selvsagt.

Vinn-vinn. 
Jeg ser dog alle ulempene med en slik ordning, og jeg ser ikke på det som en realistisk løsning, det skal sies. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt klart foreldrenes ansvar, ikke skolen. Bomullsgenersjonene blir voksne, skrekk og gru hva de har i vente. 

Anonymkode: 9fa58...3b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt klart mange ensomme, det er enormt trist for de det gjelder.

Anonymkode: 463b5...b0f

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk begrenset hvor mye skolen kan ta på seg av oppgaver. De driver alt med oppdragelse(noen ganger uten hjelp av foreldrene), øker sosialkompetanse og en hel del annet. 

Anonymkode: 35d96...204

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes skolen kunne tatt med litt sånt. Er ikke alle barn som har oppegående foreldre! 😄 Synes dette hadde vært bra jeg. Dropp noe annet om det er så trangt med tid.

Anonymkode: 421f9...d2f

AnonymBruker
Skrevet

Synes det var et litt merkelig utvalg av unge mennesker i denne artikkelen. to på 16 og 17 år som begge hadde problemer med utleier. Kun en som faktisk fikk det til å fungere, og han var 21 år.

Vil tro de fleste på 16 - 17 år vil føle det som en stor overgang å flytte ut av hjemmets trygge, hjelpsomme ramme, og inn i noe eget. Men er dette det normale? At man flytter ut så tidlig?

Hva man lærer på skolen av hverdagsøkonomi vet jeg ikke. Men fikk ikke inntrykk da mine var i den alderen at det var så mye. Hverdagsøkonomi fikk de med seg hjemmefra.

Dessuten - hva som er "hverdagsøkonomi" vil varierer veldig fra familie til familie. Så hvilket budsjett skal skolen legge opp til? Se bare på finansministeren. Han laget sitt regnestykke utifra troen på at hvermannsen har 1,5 million i inntekt.

Anonymkode: 92303...255

• Liker 1
Skrevet

Personlig så synes jeg jo dette er foreldrenes ansvar men med tanke på at ikke alle har foreldre som gjør at de har ansvar for så ser jeg hvorfor det kunne vært lurt å tatt noe av dette inn i skolen.

For eksempel så kunne man hatt et år etter ungdomsskolen eller noe lignende der man lærte om lover og regler, skatt, søke jobb, hva slags utdanninger man kan ta og hvor man jobber. Kanskje man kunne vært utplassert litt rundt omkring for å få mer kunnskap om det man vil utdanne seg som. Jeg hadde venner på vgs som ikke klarte å ringe å bestille seg legetimer og slikt...jeg måtte gjøre det for de, bare lære de helt elementære ting. Kjenner flere som har byttet fag flere ganger for når de kom ut i praksis så var det ikke det de tenkte og så endte de opp med å bytte. Uansett, bare lære de å klare seg selv

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke skolens ansvar, men samtidig så legger skolen opp for at barna skal klare nettopp dette etterhvert. Man lager budsjett og lærer om økonomi i matematikk; man lærer å lage mat, samt får kunnskap om ernæring i mat og helse; man lærer hvordan det politiske systemet fungerer og hvordan man stemmer i samfunnsfag; man lærer lesing og skriving og tolkning og kommunikasjon og drøfting i norsk og engelsk, kunnskaper man trenger for å lese kontrakter og bruksanvisninger og annonser, man øver seg også gjerne på å skrive CV eller jobbsøknad; og mye, mye mer.

Mange ønsker at alt skal læres på skolen, men skolen har bare så mange timer å ta av, og elevene har bare så mange timer der de klarer å holde konsentrasjonen oppe. Det skolen derimot gjør er å gi elevene byggeklossene for å kunne fungere senere i livet, og foreldrene skal jo egentlig supplere dette. Dessverre er ikke alle heldige nok til å ha foreldre som kan hjelpe dem, men i dag er alt av kunnskap kun noen få tastetrykk unna, så det finnes grenser for hvor mye kan klage. 

Anonymkode: 75beb...538

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Må man lære å flytte ut nå også? Er ikke det noe man bare gjør og så lærer man underveis? Men når noen flytter ut i såpass ung alder at de enda går på VGS så synes jeg mor eller far eller en annen voksen bør være behjelpelig med å skaffe en grei hybel. 

Anonymkode: d2ebe...7da

AnonymBruker
Skrevet

Helt grunnleggende lover og regler, som at man har rett til å ha depositumskonto og reglene rundt dette, ville det vært en fordel å lære på skolen. Her er loven klokkeklar. Altfor mange ser jeg jo her på KG har puttet pengene rett på utleiers konto.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må man lære å flytte ut nå også? Er ikke det noe man bare gjør og så lærer man underveis? Men når noen flytter ut i såpass ung alder at de enda går på VGS så synes jeg mor eller far eller en annen voksen bør være behjelpelig med å skaffe en grei hybel. 

Anonymkode: d2ebe...7da

Helt enig. Hvis mine skulle ha flyttet ut i så ung alder, og opplevde de problemene som beskrives her, så hadde jeg grepet fatt i det med en gang. Aldri i livet om jeg hadde godtatt en utleier som tok seg til rette i utleiedelen! Jeg hadde vært flau som forelder om det var mine barn som sto frem og virket til å ha så tafatte foreldre.

Og så er det helt sant - man må faktisk prøve, feile og prøve igjen. Det kalles "livets skole". Alt kan ikke læres i teori.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt grunnleggende lover og regler, som at man har rett til å ha depositumskonto og reglene rundt dette, ville det vært en fordel å lære på skolen. Her er loven klokkeklar. Altfor mange ser jeg jo her på KG har puttet pengene rett på utleiers konto.

Og dette skal ikke foreldrene ha satt seg inn i før de sender den håpefulle, unge avgårde? Skal skolen ta høyde for alle muligheter? Nei, foreldrene må ta ansvar. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...