Gå til innhold

Erkjente følelser for kompis og ble avvist..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev et innlegg i forrige uke om at jeg har fått følelser for en kompis og var usikker på om jeg skulle si noe til han, blant annet fordi har nylig (1 år) siden gikk ut av et forhold der han ikke hadde det bra, snakk om å bli veldig kontrollert og begrenset, og det gikk så langt at han måtte involverer politiet for å få fred fra henne. Han har hele tiden uttrykket at han er så glad for å være alene og at han ikke ønsker forhold igjen når vi snakker om slikt på generelt grunnlag. Problemet er jo at jeg synes han er en helt nydelig mann og jeg har gjennom vennskapet vårt fått følelser for han.

Fortalte han det etter litt mye å drikke i helgen, over melding. Våknet med skikkelig fylleangst og et svar fra han om at han liker meg også kjempegodt og setter pris på vennskapet vårt, men at han ikke ser etter noe mer nå. Han skrev at han håper vi kan være like gode venner og at det ikke blir noe kleint av dette og at det absolutt ikke er det fra hans side ihvertfall. Jeg visste jo at det er der han står for han har jo vært tydelig hele tiden. Men jeg ble litt heartbroken alikevel. 

Det jeg egentlig lurer på nå er om det var det, om alt håp er ute. Jeg fortalte dette til en venninne og hun var veldig positivt, men så vet jeg jo at hun ikke er subjektiv. Hun sa at men nå vet han hva du føler om han og han ble ikke skremt og trekker seg unna. Det kan så en spire i han også.. Jeg føler meg så tåpelig som tenker så mye på han..

Anonymkode: a9ceb...6ca

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig å si hva fremtiden bringer. Men jeg ville heller fokusert på å prøve å gå videre enn å dyrke dette. Han har gitt deg et tydelig, og omsorgsfullt svar, men det var en avvisning. Så se det som en avvisning. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Ut fra hva han svarte så tror jeg han bare vil være venn og ikke mer. Her bør du bestemme deg for om du vil forbli i vennskapet og om du klarer å legge andre følelser til side eller om du bør gå ut fra vennskapet fordi du ikke klarer å legge følelsene vekk. Det blir feil om du sitter der og er med han med følelser, mens han sitter der og er der med deg som en venn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta noen skritt tilbake nå og kun være venner, etter det han har opplevd så trenger han tid til seg selv, om du ikke tar dette seriøst og trer unna så kan du risikere at han føler kontrollert eller presset og stikker helt.

Anonymkode: 90d2d...861

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg egentlig lurer på nå er om det var det, om alt håp er ute

Mest sannsynlig ja. Hadde han vært åpen for at det kunne blitt noe i fremtida hadde han vært mindre bombastisk.

Anonymkode: fadf0...117

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det venninnen din sa stemmer jo ikke, for han trakk seg jo unna fra alt av romantisk potensiale ved å si at han ikke er interessert i det. Jeg synes svaret han ga var veldig fint, for han viser at han setter pris på vennskapet deres og ikke ønsker å miste deg, men at han ikke er interessert i deg på romantisk eller seksuelt vis, kun som venner. 

Jeg tenker at det vil være respektløst å fortsette å håpe på noe, da synes jeg det er bedre å avslutte vennskapet hvis du tror at du ikke kan klare å legge håpet til side. 

Anonymkode: b0075...b29

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Huff, det vil nok bli vanskelig for dere og fortsette vennskapet hvis ikke du klarer og «skru av» følelsene dine. 

Anonymkode: 0e53e...1df

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skrev et innlegg i forrige uke om at jeg har fått følelser for en kompis og var usikker på om jeg skulle si noe til han, blant annet fordi har nylig (1 år) siden gikk ut av et forhold der han ikke hadde det bra, snakk om å bli veldig kontrollert og begrenset, og det gikk så langt at han måtte involverer politiet for å få fred fra henne. Han har hele tiden uttrykket at han er så glad for å være alene og at han ikke ønsker forhold igjen når vi snakker om slikt på generelt grunnlag. Problemet er jo at jeg synes han er en helt nydelig mann og jeg har gjennom vennskapet vårt fått følelser for han.

Fortalte han det etter litt mye å drikke i helgen, over melding. Våknet med skikkelig fylleangst og et svar fra han om at han liker meg også kjempegodt og setter pris på vennskapet vårt, men at han ikke ser etter noe mer nå. Han skrev at han håper vi kan være like gode venner og at det ikke blir noe kleint av dette og at det absolutt ikke er det fra hans side ihvertfall. Jeg visste jo at det er der han står for han har jo vært tydelig hele tiden. Men jeg ble litt heartbroken alikevel. 

Det jeg egentlig lurer på nå er om det var det, om alt håp er ute. Jeg fortalte dette til en venninne og hun var veldig positivt, men så vet jeg jo at hun ikke er subjektiv. Hun sa at men nå vet han hva du føler om han og han ble ikke skremt og trekker seg unna. Det kan så en spire i han også.. Jeg føler meg så tåpelig som tenker så mye på han..

Anonymkode: a9ceb...6ca

Hadde det vært meg i din situasjon, hadde jeg nok aldri fortalt han hva jeg følte. Han har fortalt så mange ganger hvor bra han har det nå, og du vet at han ikke vil i et forhold. Det å da fortelle hva du føler, er dømt til å mislykkes. I tillegg setter det han i et hjørnet, hvor han ikke fortjener å være utfra siste relasjon med en gal-kvinne. Dårlig dømmekraft av deg. Utfra det han skriver, har han ingen følelser for deg - og anser deg som en venn. En veldig mild og fin avvisning med andre ord. 

Tror nok de fleste kvinner har "følt" noe for en nær kompis før, men det betyr heller ikke at man regelrett er forelsket heller. Du burde bare komme deg videre, dyrke andre interesser. Og nå er det opp til deg å ikke gjøre det kleint eller rart. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det venninnen din sa stemmer jo ikke, for han trakk seg jo unna fra alt av romantisk potensiale ved å si at han ikke er interessert i det. Jeg synes svaret han ga var veldig fint, for han viser at han setter pris på vennskapet deres og ikke ønsker å miste deg, men at han ikke er interessert i deg på romantisk eller seksuelt vis, kun som venner. 

Jeg tenker at det vil være respektløst å fortsette å håpe på noe, da synes jeg det er bedre å avslutte vennskapet hvis du tror at du ikke kan klare å legge håpet til side. 

Anonymkode: b0075...b29

Helt enig i dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ligget sammen?? Mange menn inkluderer det også innenfor venneboksen har jeg opplevd. Jeg fikk følelser for en etter sex noen ganger. Men ble avvist. Samme svar som du fikk. Dette er 3 år siden men vi holder kontakten fortsatt om ikke så ofte så møtes vi innimellom. Han prøver seg fortsatt innimellom. Noen ganger klarer jeg ikke stå i mot fristelsen og andre ganger klarer jeg og si nei. Han er tydelig på at han ønsker ha meg i livet sitt, men skjønner jo at det er pga muligheten for ett morsomt knull. Ja vi har det fryktelig moro bestandig sammen. Og finner på mye rart. Har vært på utrolig mange byggeplasser pga han😂. Jeg har trukket meg unna sex biten nå da jeg skal møte en ny. Og vet heller ikke om det er mulig å beholde det vennskapet hvis jeg finner en ny. Er for mye seksuell spenning mellom oss. Men har dere ikke hatt sex så ta en pause til du får kontroll på følelsene dine. Tror det kan bli tøft. Er noe med der at man blir mer gira på noen en aldri kan få. Jeg håper for din del og at han ikke plutselig flagger at han har funnet seg kjæreste plutselig for da føler en seg nok utrolig sveket på et vis.  Vanskelig å slette folk en har det moro med. Lykke til🍀

Anonymkode: 4e7a0...228

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

hvis ikke du klarer og «skru av» følelsene dine. 

Anonymkode: 0e53e...1df

Heldigvis er det en ferdighet man kan lære seg. Evnen til å tidsavgrense følelser kan være ekstremt hjelpsomt, feks i traumebehandling, men har jo en overføringsverdi/generaliseringspotensiale. 

Jeg er veldig glad for at jeg i stor grad kan styre følelsene mine, dvs Styre når de skal avsluttes 😊

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og i lignende situasjon som denne mannen. Jeg tenker at du burde hatt respekt for det han sa om at han ikke ønsker noe forhold nå. Det spiller ingen rolle hvor godt man liker noen, man trenger tid alene for å "reparere" seg.

Anonymkode: 40e28...baf

• Liker 1
Skrevet

Du må i alle fall agere som om alt håp er ute, av hensyn til dere begge. Han har jo fortalt deg hvordan han ser på dette allerede før du fortalte om følelsene dine. Selv om man ikke er klar for noe nytt så kommuniserer man gjerne det på en annen måte til en person man virkelig er interessert i - man lukker ikke døren da. Og nå har han også, på en veldig fin måte, sagt det rett ut til deg. Du må gi ham rom nå.

Det er skikkelig ubehagelig når noen du bryr deg om begynner å kommunisere ut slike følelser, og man vet at man ikke kan gi det samme tilbake. Man blir veldig glad når de tar poenget ved forsiktige hentydninger så man slipper noe videre. Det er slitsomt når man forventes å ta ansvar for andre menneskers følelser - som om det er særlig mye man får gjort med det, ut over å unnlate å gi dem næring.

Håper du greier å gå videre! 

AnonymBruker
Skrevet

Det var en avvisning. 100 %. Ikke noe håp om noe annet. Gjør deg selv en tjeneste og aksepter det. 

Anonymkode: fedf1...889

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...