Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

(Beklager litt langt), men hadde satt så pris på om noen klarer svare. Lurer litt på lovverket rundt det å beregne ansiennitet riktig.

Kjenner flere som har hatt praksis via NAV i lengre perioder. Dette kan være arbeidspraksis eller lærlingpraksis, eventuelt annet. Arbeidstiden har vært eksempelvis vært på 7,5 time for noen hver dag og alt fra varierende stillingstørrelser på 50 % og oppover eller annet.  De fleste har gjort tilsvarende jobb som alle andre som er fast ansatt bare at forskjellen er at nav betaler og bedriften får stort sett gratis arbeidskraft. Forskjellen er at NAV betaler ekstremt lite penger (tiltakspenger) i forhold til hva de hadde fått hvis de var fast ansatt.

Ofte har bedriften til og med regnet de med i bemanning til tross for at de skal gå utenpå bemanningen som praksiskandidater. 
Det finnes også en del arbeidsgivere som benytter seg av denne måten for å få tak i arbeidskraft på og dessverre har utnyttet dette systemet som da igjen går ut over de på arbeidspraksis og hvor da saksbehandlere ikke er flinke nok til å reagere eller følge opp praksisdeltaker. 

Jeg ser at deltid i fast stilling skal regnes som full ansiennitetsberegning. Og jeg ser at i Staten har de noen regler her eller der for at praksis kan regnes med. Men kan det kun gjelde staten? Finner også setning hvor det står; «tidligere praksis som er av betydning for stillingen», men prøver å se om det finnes noe lovverk som gir hjemmel for dette slik at det bare ikke blir opp til leder å synse på dette. For her kan jo enkelte som er ikke ønsker høyere lønnsnivå holde arbeidstaker nede på lønnsstigen. 

Videre ser jeg at for eksempel "omsorg for egne barn hjemme" skal telle som ansiennitetsberegning.
Hva om disse praksis kandidatene har hatt praksis i barnehage, sfo, skole og gitt omsorg via praksis osv.
Burde ikke disse timene gi ansiennitet?
Annet eksempel er at lærlingtid i bedriften skal gi ansiennitet verdiskapningstiden.
(DVS at læretiden består av 50 % opplæring og 50 % verdiskapning. Når fagprøve avlegges, regnes verdiskapningstid om til ansiennitet. 

Lurer da litt på følgende; Når personer da over svært lang tid arbeider i praksis og gjør likeså god jobb, og til tross for at nav står i ryggen bidrar til verdiskapning for bedriften - kan dette gjelde som ansiennitetsberegning?
(Nå snakker jeg om de praksiskandidater som fungerer i jobben og som det ikke er noe utfordringer med, men som likevel faller mellom stolene i praksisbegrepet og hvor arbeidsgiver ikke ønsker/eller har råd til å ansette)

De praktikantene jeg kjenner til har deltatt på lik linje med lærlinger og andre ansatte og burde få igjen noe for dette. 

Har blitt spurt av flere da jeg jobber innen tiltak (er ikke deres kontaktperson, men har likevel kommet i kontakt med de via andre nettverk), men kan lite om ansiennitetsregler.

Jeg ser at dessverre har en del blitt for lenge i arbeidspraksis hvor bedriften "velger" å ikke ansette til tross for at de roser praktikantene og sier de er fantastiske. Noen jeg kjenner har vært i praksis opp mot 4 år eller mer (da ulike tiltak, arbeidsavklaring, attføring ++) og har møtt opp hver dag og arbeidet/gjort tilsvarende jobb som andre. Ser at disse menneskene kommer dårlig ut av situasjonen når det kommer til å opparbeide seg ansiennitet. 

Folk flest ønsker å kunne betale regningene sine og ha en ok lønn å leve av. Derfor bryr jeg meg om om disse deltagerne som møter arbeidslivet ikke skal ende på nederste hylle i fattigdomsgrensen da de har arbeidet hardt for å komme seg opp igjen.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...