AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Jeg har bodd i kollektiv i 3 år hvor vaskerutinene ikke har vært helt på topp. Mye rare vaskemidler som har blitt brukt, veldig sporadisk vasking fremfor rutiner, ikke alt blir rent av vaskingen, såperester, og plutselig så er det gravskittent Hvor ofte vasker dere badet? Nøyaktig hva og hvordan vasker dere? Hvilke vaskemidler bruker dere? Har dere noen andre gode tips? Anonymkode: 1ed2b...b92
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Familiebadet vårt blir brukt av to voksne, en tenåring og et barnehagebarn hver dag. Vi vasker noe hver dag og tar en skikkelig grundig vask hver uke. Mye gjør jeg når jeg alikevel gjør andre ting som en rutine. Jeg er sist i seng så når jeg har tissa for kvelden tar jeg dorens i toalettet og sprayer hele doen med baderomsspray. Ikke mye for da blir det klissete. Tørker av sprayen med en gang og lar dorensen virke litt mens jeg tar kveldstellet. Så sprayer jeg litt Jif universal på vasken/benken og lar den virke mens jeg tørker over toalettet med en våtserviett eller klut. Tørker også over gulvet rundt toalettet med kluten. Vasker deretter nedi do med toalettkosten og henger den til tørk litt før jeg setter den i beholderen. Så tørker jeg over vasken/benken med papir. Har Jif skurekrem og en myk oppvaskbørste i dusjen. Det bruker jeg og vasker kjapt over flisene og dusjveggene mens hårkur virker. Fjerner hår fra sluket når jeg går ut av dusjen. En gang i uka vasker jeg veggene rundt do med Jif universal spray og tørkepapir. Vasker speilet med samme vaskemiddel og tørker støv. Sprayer jeg lett over baderomsinnredningen og tørker over med klut. Tar også utside/innside av døra til badet. Gulvet til slutt med varmt vann og litt zalo eller Klar vaskemiddel. Anonymkode: 877ba...9c9 5 2
Fjaselina Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 (endret) Så heftig vask som AB over her brukar ikkje vi å bedrive daglig.... Men eg tørkar støv med ein fuktig klut, og vaskar do med WC-rens og kost, samt vaskar utsida av do med ein klut med litt vaskemiddel på. Også golvet rett rundt do får ein kjapp vask. Dette skjer etter behov, enten fordi eg ser at det er skittent eller fordi eg trur det er nokre dagar sidan sist. Vasken og benken rundt blir gjerne vaska/tørka med handduken etter dusj, på veg til skittentøydunken. Så blir det vaska grundig ein gong i veka, eller litt sjeldnare. Dusjen er eit kapittel for seg. No har eg konkludert med at det beste er å ha ein liten balje med vatn, zalo og eddik, og så brukar eg ein svamp/skrubb til å påføre stoffet på veggane. Så får det virke litt før eg spyler av. Det blir reint ganske fort og effektivt. Mannen min er veldig flink til å vaske grundig. Men han er veldig glad i eit heilt arsenal av ulike sprayer og andre vaskemiddel. Eg syns det fort blir eit belegg etterpå, så eg likar best å bruke mikrofiberklutar og lite vaskemiddel. Unntaket er do, der eg vil ha skikkelig effekt;) Endret 29. mai 2022 av Fjaselina 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Fjaselina skrev (44 minutter siden): Så heftig vask som AB over her brukar ikkje vi å bedrive daglig.... Men eg tørkar støv med ein fuktig klut, og vaskar do med WC-rens og kost, samt vaskar utsida av do med ein klut med litt vaskemiddel på. Også golvet rett rundt do får ein kjapp vask. Dette skjer etter behov, enten fordi eg ser at det er skittent eller fordi eg trur det er nokre dagar sidan sist. Vasken og benken rundt blir gjerne vaska/tørka med handduken etter dusj, på veg til skittentøydunken. Så blir det vaska grundig ein gong i veka, eller litt sjeldnare. Dusjen er eit kapittel for seg. No har eg konkludert med at det beste er å ha ein liten balje med vatn, zalo og eddik, og så brukar eg ein svamp/skrubb til å påføre stoffet på veggane. Så får det virke litt før eg spyler av. Det blir reint ganske fort og effektivt. Mannen min er veldig flink til å vaske grundig. Men han er veldig glad i eit heilt arsenal av ulike sprayer og andre vaskemiddel. Eg syns det fort blir eit belegg etterpå, så eg likar best å bruke mikrofiberklutar og lite vaskemiddel. Unntaket er do, der eg vil ha skikkelig effekt;) Hvordan vasker du gulvet rett rundt do? Fuktig klut med vaskemiddel på eller skrubb? ts Anonymkode: 1ed2b...b92
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 Jeg vasker do og vasken ved behov. Spyler gulvet flere ganger i uka. Vasker flisene med klor 3-5 ganger i året. Anonymkode: 419c3...487 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 Jeg vasker speilet med microfiberklut og vann ved behov. Vask/benk/badekar og dusj vasker jeg med zoflora som jeg har kjøpt på europris. Har en sprayflaske og klut på badet, så benk/vask tørker jeg gjerne over daglig. Dusjen og badekaret mer sånn en gang i uken kanskje, bor alene, så er begrenset hvor skittent det blir, men det er lettere å ta det før det blir skikkelig skittent. Vasker også doen med zoflora, men da bruker jeg enten dopapir eller noen tørkekluter som kan kastes. Gulvet igjen vasker jeg med zoflora og microfibermopp. Vegg og tak tar jeg 1-2 ganger i året bare. Anonymkode: db8a0...5b4 1
Fjaselina Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan vasker du gulvet rett rundt do? Fuktig klut med vaskemiddel på eller skrubb? ts Anonymkode: 1ed2b...b92 Fuktig klut med vaskemiddel på. 1
Avstand Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 (endret) Jeg tar litt hver dag da vasken blir stygg ila en dag. Ihvertfal håndtaket på vasken. Bruker der en sånn glassklut bare. Kan fukte den med vann og ta litt på speilet og. Når jeg tar dusjen så bruker jeg JIF. På veggen i dusjen og veggene generelt bruker jeg AJAX Baderom og en svamp, så bløter jeg svampen og vasker det vekk. Så tørker jeg av med klut. Gulvet tar jeg til slutt når jeg har vasket eget rom, gang og kjøkken først. Bruker en sånn all purpose såpe blandet med vann på sprayflaske. Varierer hvor ofte jeg tar «storvask». Og når jeg skal ta det ekleste/doen/rundt doen og i kriker og kroker med fastgrodd diverse bruker jeg klor. Kan bruke klor på hele gulvet og men den lukten !! En må jo ha gassmaske 😵 Endret 29. mai 2022 av Avstand 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 Jeg bruker våtservietter på/rundt vasken og på/rundt do. Dovaskemiddel og dokost nedi do. Kjapt og enkelt 🙂 Anonymkode: 423b1...d47 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 Dere som vasker ofte med klut, hva gjør dere med kluten etterpå? Rett i vaskemaskin/skittentøy eller bare skyller dere den opp med evt klor til neste gang badet skal vaskes? 🙈 Anonymkode: e7692...c5c
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som vasker ofte med klut, hva gjør dere med kluten etterpå? Rett i vaskemaskin/skittentøy eller bare skyller dere den opp med evt klor til neste gang badet skal vaskes? 🙈 Anonymkode: e7692...c5c Jeg bruker den flere ganger på vask/benk, men slenger den i vaskemaskinen etter å ha vasket dusjen. Anonymkode: db8a0...5b4 1
Gjest kira87 Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som vasker ofte med klut, hva gjør dere med kluten etterpå? Rett i vaskemaskin/skittentøy eller bare skyller dere den opp med evt klor til neste gang badet skal vaskes? 🙈 Anonymkode: e7692...c5c Skyller den godt, henger den til tørk og slenger den i en pose som jeg har flere brukte kluter i. Samler opp før jeg putter de i maskina.
Avstand Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som vasker ofte med klut, hva gjør dere med kluten etterpå? Rett i vaskemaskin/skittentøy eller bare skyller dere den opp med evt klor til neste gang badet skal vaskes? 🙈 Anonymkode: e7692...c5c Skyller i varmt vann for å få av litt fett og kaldt vann til slutt for å redusere bakterievekst og sur lukt. Men har antibac servietter fra Covid tiden som noen paranoide i kollektivet her kjøpte, som jeg bruker opp og..
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som vasker ofte med klut, hva gjør dere med kluten etterpå? Rett i vaskemaskin/skittentøy eller bare skyller dere den opp med evt klor til neste gang badet skal vaskes? 🙈 Anonymkode: e7692...c5c Henger den til tørk for å stoppe bakterievekst og så legge den i skittentøykurv til jeg har full kokvaskmaskin. Anonymkode: 6a062...99d 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #15 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som vasker ofte med klut, hva gjør dere med kluten etterpå? Rett i vaskemaskin/skittentøy eller bare skyller dere den opp med evt klor til neste gang badet skal vaskes? 🙈 Anonymkode: e7692...c5c Skyller den og henger den til tørk og bruker den neste gang. Vasker ikke do med den da. Til doen bruker jeg gjerne våtserviett. Jeg vasker etter behov, som betyr at jeg vasker gulvet på badet annenhver uke og vasker do, dusj, badekar og servant en gang i uken ca. Vi er to voksne der ingen står og tisser forøvrig, som jo har en del å si med tanke på søl rundt toalettet. Anonymkode: 4480f...513 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #16 Skrevet 29. mai 2022 Selvfølgelig blir en klut ren etter vask. Vi bruker tøybleier, og vasker dermed mye bæsj (eller i hvert fall rester på utsiden av rispapiret). Bruker klut til å vaske ungene med, ingen engangsprodukter. Alt blir rent. Vi har en plastkurv stående på varmekabler på vaskerommet. Skyller kluten etter bruk, henger den over kanten, når den er tørr vippes den oppi bøtta med de andre klutene. Vaskes sammen når kurven er full. Anonymkode: 30b45...ec3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #17 Skrevet 29. mai 2022 Ved behov: Bruker våt mikrofiberklut på vask og speil eller med jiff universal hvis det trengs. vaske badekar alltid etter bruk. En gang i uken: Vasker over og under toalettsete med jiff baderomspray og avslutter med toalettrens med klor. vasker dusj området først med zalo eller jiff baderomspray, skyller av og bruker deretter jiff universal på dusj dør, blandebatter, dusjslange og hode. Vasker gulvet med dampvasker og bruker tørr mikrofiberklut på alle områder der det kan komme støv. En gang i måneden: Rense vaskemaskin med maskinrens og vaske under lokket på dusjsluken. En eller to gang i året. rense vannlås og vaske viften. vaske inni skap og hive og kjøpe ved behov kluter og håndkle. Anonymkode: 0c624...c2c
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #18 Skrevet 29. mai 2022 Ved behov: Bruker våt mikrofiberklut på vask og speil eller med jiff universal hvis det trengs. vaske badekar alltid etter bruk. En gang i uken: Vasker over og under toalettsete med jiff baderomspray og avslutter med toalettrens med klor. vasker dusj området først med zalo eller jiff baderomspray, skyller av og bruker deretter jiff universal på dusj dør, blandebatter, dusjslange og hode. Vasker gulvet med dampvasker og bruker tørr mikrofiberklut på alle områder der det kan komme støv. En gang i måneden: Rense vaskemaskin med maskinrens og vaske under lokket på dusjsluken. En eller to gang i året. rense vannlås og vaske viften. vaske inni skap og hive og kjøpe ved behov kluter og håndkle. Anonymkode: 0c624...c2c
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #19 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvordan vasker du gulvet rett rundt do? Fuktig klut med vaskemiddel på eller skrubb? ts Anonymkode: 1ed2b...b92 Jeg bruker samme spray som jeg vasker toalettet med og tørker med papir eller våt klut. Ene barnet mitt holder på med dotrening for tiden så må vaske toalettskålen utenpå oftere enn vanlig 😊 Anonymkode: 877ba...9c9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #20 Skrevet 30. mai 2022 Jeg vasker med mikrofiberkluter. Hvis jeg skal bruke såpe bruker jeg vanlig zalovann. Har ikke behov for hverken klor, parfyme eller astmasprayer. Anonymkode: 17365...5f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå