Gå til innhold

Hvorfor tviholder Den norske kirke på medlemmene sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører hele tida historier om folk som må melde seg ut 3-4 ganger før noe skjer. Er det noe som skjer hvis de får under et viss antall medlemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Lille Olly said:

Jeg hører hele tida historier om folk som må melde seg ut 3-4 ganger før noe skjer. Er det noe som skjer hvis de får under et viss antall medlemmer?

Hva er "hele tiden"?

Det var et problem tidligere men at de for en del år siden fikk bedre systemer slik at dette ble ordnet når kirken opphørte å være statskirke.

Jeg har hørt at kirken ønsket dette tidligere men at staten/politikerne ikke ville bevilge pengene som trengtes.

• Liker 4
Skrevet

Kirken får støtte uavhengig av medlemmer, det er når andre religiøse organisasjoner skal ha støtte medlemstallet blir brukt, de andre får støtte pr medlem tilsvarende det kirken får.

Medlemstallet er viktig for legitimitet som folkekirke. Ikke for det, jeg tror problemene med utmelding er ren inkompetanse og ikke vrangvilje.

• Liker 4
Skrevet
Lille Olly skrev (9 timer siden):

Fordi den norske kirke er en kapitalistisk pengegrisk kirke.

Skrevet (endret)

Har ikke inntrykk av de tviholder, men du vet at man kan selv melde seg ut ved å gå inn digitalt med bank ID på kirken.no? Det synes jeg jo er en veldig enkelt måte å melde seg ut på eller hjelpe familie som ikke vil være medlem.

Hilsen ikke medlem av DnK.

Endret av MiominMio
  • Liker 3
Skrevet

Klart de vil få mindre penger fra staten om medlemstallene går ned. 

Skrevet
25 minutter siden, applestories said:

Tror ikke det har vært noen sammenheng der hittil. Om det blir det fremover er en annen sak.

• Liker 1
Skrevet
applestories skrev (37 minutter siden):

Du tar feil. 

"Den norske kirke mottar økonomisk støtte direkte fra staten og kommunene, basert på hva politikere ønsker å gi kirken – og uavhengig av hvor mange medlemmer de har. De får politisk bestemte bevilgninger på samme måte som sykehus, skoler eller veier."

https://www.human.no/saker/likestilling-for-livssynssamfunn/finansiering-av-livssyn

• Liker 1
Skrevet

Jeg meldte meg ut i det gamle systemet hvor man måtte sende inn et papirskjema i posten. Ingen problemer i det hele tatt, ble registrert på første forsøk og fikk svar tilbake at jeg var meldt ut. Det er mange, mange år siden.

Og nå går det på bare minutter via internett. Logg inn, kryss av, trykk bekreft. Super enkelt.

• Liker 2
Skrevet
applestories skrev (11 timer siden):

Hvis man melder seg ut vil andre trossamfunn få mer. Det er hovedgrunnen til at jeg fremdeles er medlem.

Skrevet
CAPS LOCK skrev (16 timer siden):

Du tar feil. 

"Den norske kirke mottar økonomisk støtte direkte fra staten og kommunene, basert på hva politikere ønsker å gi kirken – og uavhengig av hvor mange medlemmer de har. De får politisk bestemte bevilgninger på samme måte som sykehus, skoler eller veier."

https://www.human.no/saker/likestilling-for-livssynssamfunn/finansiering-av-livssyn

Jeg er klar over at det ikke fungerer på som andre trossamfunn. Men om medlemstallene går kraftig ned tror jeg du vil se at det blir vanskeligere å forsvare å holde bevilgningene på samme nivå som i dag.

På samme måte som sykehus og skoler får færre midler dersom pasient- og elevtallene går ned, eller veier til og fra nærmest folketomme bygder går nedover på prioriteringslisten. 

• Liker 1
Skrevet
ops2 skrev (19 timer siden):

Jeg meldte meg ut i det gamle systemet hvor man måtte sende inn et papirskjema i posten. Ingen problemer i det hele tatt, ble registrert på første forsøk og fikk svar tilbake at jeg var meldt ut. Det er mange, mange år siden.

Og nå går det på bare minutter via internett. Logg inn, kryss av, trykk bekreft. Super enkelt.

Og jeg har meldt meg ut av statskirka over ti ganger, og har til og med mottatt utmeldingsbekreftelse i posten flere av gangene. Likevel måtte jeg vente til den digitale utmeldingsordningen kom før jeg faktisk ble utmeldt. Vil ikke akkurat si det var superenkelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...