Million Skrevet 31. mai 2022 #61 Skrevet 31. mai 2022 (endret) tirben skrev (På 29.5.2022 den 16.23): Mistet mens da jeg var 53 år, men har aldri hatt hetetokter eller humørsvingninger. Merket jo at jeg var mindre våt selv om jeg hadde sexlyst. Det eneste problemet jeg har hatt et at jeg har urolig søvn og nummer være våken store deler av natta. Har nå fått hormontabletter for det, og det har hjulpet mye! Ellers legger jeg lett på meg, og må gå på konstant diett for ikke å ese ut. Det misliker jeg sterkt! Kan jeg spørre hvilken hormontabletter du har fått, og om det er en type med en eller to hormoner? Kun østrogen eller østrogen + progesteron? Jeg blir litt skremt av det jeg leser om mulige bivirkninger av slike, at kreftrisikoen øker. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei ☺️ Har tenkt lenge at jeg muligens har kommet / er på vei i overgangsalderen. Men jeg er «bare» 38 år. Sliter med hormonene mine, det er iallefall sikkert. Gått siste året opp og ned i humør, lagt på meg, tørre slimhinner, mindre sexlyst til tider, fryser lett, og har bare surr i menssyklusen min. Merker også at jeg ut av det blå kan rødme. i fjor sommer holdt jeg på å keepere av hetetokter, selv på kjøligere dager. Kunne ikke skjønne hvorfor jeg ble så svett og irritert. Siden da har menssyklusen bare rotet til det meste… hatt veldig svak og uregelmessig mens siste året. Og nå kom det for fullt denne mnd, og jeg har nå mensen på dag 12 🤪 Det MÅ jo være overgangsalderen?! har bestilt time hos legen, da mensen har vart så lenge, men hvordan sjekker man at man har kommet i overgangsalderen egentlig? Blodprøver? Anonymkode: c7901...abc Det høres ut som du har typiske symptomer på overgangsalder, ja. Noen få kvinner kommer i overgangsalderen svært tidlig, lenge før "standard" alder. Det er med andre ord mulig. Legen din kan ta en blodprøve av deg og fastslå om du er kommet i overgangsalder. Pga din unge alder, ville jeg bedt om å få ta den prøven, så blir du sikker. Legen min ville ikke ta den blodprøven av meg, fordi jeg var 47 og han mente at det da ikke var noen vits i å ta blodprøve. Det var liksom soleklart at det var overgangsalderen som var årsaken til mine symptomer, så derfor gadd han ikke... Men du i din alder, bør soleklart få tatt den og få svar. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener dere med hetetokter? Er der hele tiden? Og på hvilken måte? Anonymkode: 7ffd2...69f Jeg hadde hetetokter i rundt fem år, og de var der daglig, flere ganger om dagen. Men jeg var ikke så plaget av nattesvette som mange beskriver, heldigvis. Mine hetetokter var stort sett på dagtid, særlig hvis jeg holdt på med noe eller var i en litt stressende situasjon så kunne det bryte ut en "tokt". Plagsomme greier. Måten de artet seg på var at man først kunne kjenne en prikking i huden, så en plutselig bølge av varme, og så brøt det ut svette av svettekjertlene i en nesten flodbølge. Den prikkingen i huden man kjenner først, er svettekjertlene som forbereder seg på å tømmes... det kunne være så ille noen ganger at toppen jeg hadde på, ble klissvåt av svette og jeg måtte skifte. Hovedsaklig brøt svetten ut i pannen, mellom og under brystene og på ryggen. Ikke noe på underkroppen, armer e.l. Nå er heldigvis hetetoktene helt borte og har vært det et par år. Endret 31. mai 2022 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #62 Skrevet 31. mai 2022 Jeg har ikke merket noe særlig av det, hadde noen mnd med nattsvette og dårlig søvn, munntørrhet og tørre øyne eneste. Hatt spiral gjennom hele og ikke merket noe til pms eller andre symptomer - men har vurdert be legen om hormonbehandling, er det noen som har gjort dette? Anonymkode: 865fb...6cd
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #63 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 13.38): Begynte med hetetokter og kraftig mens da jeg var femtien, så kom et intenst sinne og en intens tristhetsfølelse i perioder et par år, mensen forsvant gradvis, mistet mye hår, kroppen forandret seg, brystene vokste, huden ble slappere og tørrere. Nå er jeg 57, har fremdeles hetetokter men de er på retur i både mengde og intensitet, og jeg må spise som en mus for ikke å legge på meg. Jeg har ikke brukt hormonpreparater, da det er en del brystkreft i familien. Anonymkode: dc4d6...e90 Jeg tror de var gått tilbake på den anbefalingen om å holde seg unne hormonpreparater. Jeg kommer fra en familien med mye brystkreft og har også testet positivt for genfeil. Måtte fjerne bryst og eggstokker tidlig i 30-årene. Har gått på hormoner siden den gang. Fordelene ved å ta disse hormonene oppveier ulempene er konklusjonen de har kommet til i senere tid. Når det kommer til overgangsalder er jeg usikker på om jeg har følt/føler noe eller ei. I.o.m at jeg fjernet eggstokker for så mange år siden og gikk rett over på hormonbehandling, så vet jeg ikke om jeg vil merke det kun om jeg stopper behandlingen. Merket ikke noe spesiell endring etter at jeg fjernet eggstokkene som i prinsippet satte meg rett inn i overgangsalder allerede da. Anonymkode: d1d41...339
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #64 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): En tredel av kvinner har ingen plager i overgangsalderen, en tredel har sterke plager og en tredel har lette plager. Det høres ut som du er i kategori en eller tre Jeg har ikke hatt en eneste hetetokt, humørendring eller annet. Jeg kom i overgangsalderen på sekundet fordi det skjedde under en kreftoperasjon, men likevel har jeg altså ikke hatt plager, Det er ingen grunn til å gå og grue seg til noe som mest sannsynlig ikke skjer. Anonymkode: 33886...25f Da antar jeg du fjernet eggstokker hvis du kom i overgangsalder på sekundet. Det samme gjorde jeg, men jeg gikk rett på hormontabletter (progynova). Jeg har alltid tenkt at det er årsaken til at jeg selv ikke merket noen overgangsalder selv om den også skulle kommet på sekundet. Tar du hormoner? Anonymkode: d1d41...339
Lovis Fenja Skrevet 31. mai 2022 #65 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har lagt på meg kiloer jeg ikke får av. Legen mener det er pga alder ☹️ Men jeg er 29 år og tror ikke på han!! Mensen derimot er HELT ute å kjører, har mensen hele tiden ☹️ Eneste svaret jeg får er «sånn er det å bli eldre». Jeg tror vekt økningen har noe sammenheng med mensen og hormoner å gjøre, mens legen mener det er alderen….. Anonymkode: d5198...b4b Da lurer jeg på om legen har tatt blodprøver av deg, som kan bekrefte overgangsalder, ellers virker dette helt merkelig, og det er få som kommer i oa såpass tidlig. Og noen annen grunn til økt vekt har ikke med alder å gjøre. Hvis du går på hormonprevensjon ville jeg sluttet på flekken, og kanskje tatt en tur til akupunktur for å stabilisere kroppen din og rense ut hormonrester. Periodisk fasting ville jeg satt meg litt inn i, siden det er kroppens beste detox. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #66 Skrevet 31. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Da antar jeg du fjernet eggstokker hvis du kom i overgangsalder på sekundet. Det samme gjorde jeg, men jeg gikk rett på hormontabletter (progynova). Jeg har alltid tenkt at det er årsaken til at jeg selv ikke merket noen overgangsalder selv om den også skulle kommet på sekundet. Tar du hormoner? Anonymkode: d1d41...339 Nei, ingen hormoner. Jeg hadde østrogendrevet kreft, så det var helt uaktuelt. Men hadde som sagt ingen overgangsplager likevel. Anonymkode: 33886...25f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #67 Skrevet 31. mai 2022 Million skrev (3 timer siden): Kan jeg spørre hvilken hormontabletter du har fått, og om det er en type med en eller to hormoner? Kun østrogen eller østrogen + progesteron? Jeg blir litt skremt av det jeg leser om mulige bivirkninger av slike, at kreftrisikoen øker. Det høres ut som du har typiske symptomer på overgangsalder, ja. Noen få kvinner kommer i overgangsalderen svært tidlig, lenge før "standard" alder. Det er med andre ord mulig. Legen din kan ta en blodprøve av deg og fastslå om du er kommet i overgangsalder. Pga din unge alder, ville jeg bedt om å få ta den prøven, så blir du sikker. Legen min ville ikke ta den blodprøven av meg, fordi jeg var 47 og han mente at det da ikke var noen vits i å ta blodprøve. Det var liksom soleklart at det var overgangsalderen som var årsaken til mine symptomer, så derfor gadd han ikke... Men du i din alder, bør soleklart få tatt den og få svar. Jeg hadde hetetokter i rundt fem år, og de var der daglig, flere ganger om dagen. Men jeg var ikke så plaget av nattesvette som mange beskriver, heldigvis. Mine hetetokter var stort sett på dagtid, særlig hvis jeg holdt på med noe eller var i en litt stressende situasjon så kunne det bryte ut en "tokt". Plagsomme greier. Måten de artet seg på var at man først kunne kjenne en prikking i huden, så en plutselig bølge av varme, og så brøt det ut svette av svettekjertlene i en nesten flodbølge. Den prikkingen i huden man kjenner først, er svettekjertlene som forbereder seg på å tømmes... det kunne være så ille noen ganger at toppen jeg hadde på, ble klissvåt av svette og jeg måtte skifte. Hovedsaklig brøt svetten ut i pannen, mellom og under brystene og på ryggen. Ikke noe på underkroppen, armer e.l. Nå er heldigvis hetetoktene helt borte og har vært det et par år. Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare for meg, det settter jeg utrolig stor pris på.❤️ I 2019 begynte jeg å miste hår, det ble tynnere og tynnere, tok blodprøver og hadde ingen mangler. Legen tok også blodprøve for oa, og det var ikke det. Fylte 40 år i fjor og i februar så begynte jeg plutselig å slite med nattesvette, våknet opp flere ganger om natten, ene siden av ansiktet holdt på å brenne opp følte jeg, søvnen var også dårlig og slik holdt det på en stund. Legen tok blodprøve for infeksjon og det viste seg at jeg hadde kyssesyken. Nattesvetten ga seg etterhvert og nå opplever jeg nattesvette kun i forbindelse med mensen. Var også hos gynekolog og tok blodprøve for oa, fikk beskjed om spesifikt dag jeg skulle komme inn til, og ventet i over tre uker på svar. Fikk beskjed om jeg ikke er i oa. Jeg går å tenker allikevel på oa, og som du ser så leser jeg også her inne, vet at det kommer og gruer meg fælt😪 Anonymkode: 7ffd2...69f
Adrenalina1 Skrevet 31. mai 2022 #68 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva mener dere med hetetokter? Er der hele tiden? Og på hvilken måte? Anonymkode: 7ffd2...69f Det kommer som anfall. Det kjennes ut som om man først tar fyr innvendig. Men uten smerter, om du skjønner. Før man begynner å svette som en gris.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #69 Skrevet 31. mai 2022 Overgangsalderen kan merkes mange år før menstrasjonen blir helt borte leste jeg. Men ikke alle har eller får symptoner. En jeg kjenner merket lite av hetetokter. Men var mere nedstemt og litt deprimert. Selv merker jeg kun lettere hetetokter som kommer og går og at jeg er mer varm om natten og sover dårligere. Anonymkode: 5d92f...fd0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #70 Skrevet 31. mai 2022 Min siste mens kom for to år siden, da hadde jeg hatt hetetokter et par år før det. Og den siste mensen var så voldsom at jeg ikke har sett på makan i hele mitt liv. Og vips, siden har jeg ikke blødd en dråpe. Humøret har jeg ikke merket noe på, tvert i mot, jeg har vært veldig fornøyd hele tiden. Bortsett fra en del plager med hetetokter og nattlig svette. Det har ikke ødelagt humøret heller, selv om nattesøvnen har vært så som så. For meg har hetetoktene vært det kjipeste. Blir 53 år i år. Anonymkode: 939f5...ee3 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #71 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 19.42): Jeg er 58 år. Mistet mensen for ca 1 år siden. Hadde en del hetetokter rundt ca 55-56 men ingen nå. Tar det rolig, nyter livet. Deilig å bli eldre. Ikke krisemaksimer !! Anonymkode: c3f2c...6fb Ojj det var sent å miste menstruasjonen ! Heldig som kom sent i overgangsalder. Har venninne som mistet mesn i 45 års alder...den ble plutslig bare borte uten forvarsel. Anonymkode: 5d92f...fd0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #72 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror de var gått tilbake på den anbefalingen om å holde seg unne hormonpreparater. Jeg kommer fra en familien med mye brystkreft og har også testet positivt for genfeil. Måtte fjerne bryst og eggstokker tidlig i 30-årene. Har gått på hormoner siden den gang. Fordelene ved å ta disse hormonene oppveier ulempene er konklusjonen de har kommet til i senere tid. Når det kommer til overgangsalder er jeg usikker på om jeg har følt/føler noe eller ei. I.o.m at jeg fjernet eggstokker for så mange år siden og gikk rett over på hormonbehandling, så vet jeg ikke om jeg vil merke det kun om jeg stopper behandlingen. Merket ikke noe spesiell endring etter at jeg fjernet eggstokkene som i prinsippet satte meg rett inn i overgangsalder allerede da. Anonymkode: d1d41...339 Den nyeste forskingen jeg vet om, har funnet at det ikke er økt risiko for å få kreft om man bruker hormonpreparater, men at de gir økt fare for å få en aggressiv type om man får kreft. Den sjansen tar jeg ikke. Anonymkode: dc4d6...e90 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #73 Skrevet 31. mai 2022 Lovis Fenja skrev (2 timer siden): Da lurer jeg på om legen har tatt blodprøver av deg, som kan bekrefte overgangsalder, ellers virker dette helt merkelig, og det er få som kommer i oa såpass tidlig. Og noen annen grunn til økt vekt har ikke med alder å gjøre. Hvis du går på hormonprevensjon ville jeg sluttet på flekken, og kanskje tatt en tur til akupunktur for å stabilisere kroppen din og rense ut hormonrester. Periodisk fasting ville jeg satt meg litt inn i, siden det er kroppens beste detox. Blodprøver er tatt og alt er fint… Jeg tror ikke legen mener jeg er i overgangsalder, men at det er vanlig å legge på seg pga alder. Fordi hormoner forandrer seg med tiden. Men jeg tror ikke på at det er det som er galt. Men jeg blir jo ikke hørt og vet ikke hvor ellers jeg kan henvende meg 😕 Har hatt problemer med spiral, vært hos 3 gynekologer, men alle nekter å ta den ut! Jeg får ikke tak i den selv, da tråden er så kort. Alle sier at man ikke må ta noen forhastede avgjørelser, men jeg har jo prøvet få noen til å ta ut den spiralen i 8 måneder nå… Jeg vet ikke hva det er, men noe hormonelt er ute å kjører i kroppen 🙄 Anonymkode: d5198...b4b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #74 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Blodprøver er tatt og alt er fint… Jeg tror ikke legen mener jeg er i overgangsalder, men at det er vanlig å legge på seg pga alder. Fordi hormoner forandrer seg med tiden. Men jeg tror ikke på at det er det som er galt. Men jeg blir jo ikke hørt og vet ikke hvor ellers jeg kan henvende meg 😕 Har hatt problemer med spiral, vært hos 3 gynekologer, men alle nekter å ta den ut! Jeg får ikke tak i den selv, da tråden er så kort. Alle sier at man ikke må ta noen forhastede avgjørelser, men jeg har jo prøvet få noen til å ta ut den spiralen i 8 måneder nå… Jeg vet ikke hva det er, men noe hormonelt er ute å kjører i kroppen 🙄 Anonymkode: d5198...b4b Stakkars deg som ikke for hjelp. Har du prøvd å få time hos en annen lege? Du har rett på second opinion, ihverfall når du ikke blir hørt av din lege. Prøv. Når det gjelder spiralen, har du vært hos privat gynekolog og mann? Du skriver du har vært hos 3 forskjellige. Jeg har vært hos 2 forskjellige gynekolog når jeg skulle på kontroll, og begge var kvinnelige gynekologer. Jeg har ikke vært fornøyd, men siden 2010 har jeg gått hos privat gynekolog og han er så flink, kommer aldri til å bytte. Anonymkode: 7ffd2...69f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #75 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): For 2 mnd siden var syklusen nede på bare 7 dager, og etter det har jeg ikke blødd mer. Litt tidlig å si om det var min siste blødning eller bare noen hormonsprell. 🤷♀️ Anonymkode: 3a9b9...f30 ...hadde ikke før skrevet dette før jeg plutselig fikk mensen igjen i dag. Helt uten noe PMS eller annet forvarsel. 🤪 Anonymkode: 3a9b9...f30 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #76 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fikk først uregelmessig mens da jeg var 51, jeg som alltid hadde hatt godt sovehjerte, begynte å sove veldig dårlig og så kom hetetoktene og tåkehjerne. Fikk plutselig mage, da alt fett samlet seg der, er tynn så det ser noe dumt ut! haha! Hetetoktene var så plagsomme dag og natt at jeg/legen satte meg på hormonbehandling, og har gått på det i 2 år nå. Hetetoktene forsvant, den gode søvnen kom tilbake og ja, jeg fikk livet mitt tilbake, men unntak av tåkehjernen. Anonymkode: 6ed67...a11 Har du også hjernetåke? Har fått hukommelse som en middels amøbe.. Anonymkode: cbac4...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #77 Skrevet 31. mai 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Har du også hjernetåke? Har fått hukommelse som en middels amøbe.. Anonymkode: cbac4...ca9 Uff ja, glemmer od, mister ord midt i en setning, har glemt ting fra f.eks ungdommen som jeg husket krystallklart, er nå diffust. Det er flaut når jeg snakker med folk til tider. Skammer meg Anonymkode: 6ed67...a11
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #78 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Uff ja, glemmer od, mister ord midt i en setning, har glemt ting fra f.eks ungdommen som jeg husket krystallklart, er nå diffust. Det er flaut når jeg snakker med folk til tider. Skammer meg Anonymkode: 6ed67...a11 Samme her dessverre 🙈 Anonymkode: cbac4...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #79 Skrevet 31. mai 2022 Syns dere det er blitt vanskelig å lære seg nye ting? Spesielt tekniske ting? Klarer nesten ikke lære meg noe om jeg ikke gjør det daglig/ofte. Siste var ny nøkkellås som mannen min kjøpte. Alt for komplisert for meg. ☹️ Anonymkode: 02662...fbf
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #80 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Syns dere det er blitt vanskelig å lære seg nye ting? Spesielt tekniske ting? Klarer nesten ikke lære meg noe om jeg ikke gjør det daglig/ofte. Siste var ny nøkkellås som mannen min kjøpte. Alt for komplisert for meg. ☹️ Anonymkode: 02662...fbf Ja absolutt. Er ukonsentrert og dataverden har nesten forsvunnet for min del. Må be mine voksne barn om hjelp. Sliter også med det praktiske i huset. Er ufør, men av helt andre grunner. Hva som er hva er vanskelig å si, men merker forskjell. Anonymkode: bfbe7...016 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå