AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #41 Skrevet 30. mai 2022 Fylte 53 år i vinter. Jeg ble veldig syk av korona i januar og sliter enda kognitivt og med fatigue. Det merkelige er at overgangsalderen eksploderte, samtidig som jeg lå rett ut og ikke spiste på ukesvis. Masse håravfall, har fått fett rundt magen/ kroppen i løpet av et par uker (for første gang i mitt liv) Har spist akkurat hva jeg har ønsket hele livet, og aldri tenkt en kcal. Sår skjede innimellom og mindre våt. Sexlysten varierer. Mistet volum i ansiktet, ser sliten og dratt ut, litt varmeanfall om kvelden/natten, våkner opp flere timer før jeg skal opp, har konstante muskelsmerter/ leddsmerter men det henger igjen etter korona, så tror ikke akkurat det er overgangsalder symptomer hos meg. Har spiral så menstruasjon har jeg ikke hatt siden høsten 2020 da jeg satte opp ny. Hater dette😑 Anonymkode: c34ab...b35 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #42 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fylte 53 år i vinter. Jeg ble veldig syk av korona i januar og sliter enda kognitivt og med fatigue. Det merkelige er at overgangsalderen eksploderte, samtidig som jeg lå rett ut og ikke spiste på ukesvis. Anonymkode: c34ab...b35 Litt det samme her. Hadde korona i mars og lå rett ut i ei uke. Var nok ikke så dårlig som deg. Men opplevde også at overgangsalderen eksploderte da. Trodde først det var ettervirkning av korona, men skjønner jo nå at det er overgangsalderen. Kan korona ha «kickstartet» noe? Anonymkode: b4f88...460 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #43 Skrevet 30. mai 2022 Mistet menstruasjon da jeg var 52. Våknet om nettene, i 3 tiden, varm og svett, en periode. Men det var et miniproblem i forhold til det å ha mensen. Livet etter er bare deilig. Jeg kan gjøre hva jeg vil, uten å måtte tenke på blødninger og smerter. Føles nesten som en gave å være ferdig med den delen av livet. Anonymkode: e0ba1...682 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #44 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mistet menstruasjon da jeg var 52. Våknet om nettene, i 3 tiden, varm og svett, en periode. Men det var et miniproblem i forhold til det å ha mensen. Livet etter er bare deilig. Jeg kan gjøre hva jeg vil, uten å måtte tenke på blødninger og smerter. Føles nesten som en gave å være ferdig med den delen av livet. Anonymkode: e0ba1...682 Jeg ser virkelig frem til å bli ferdig. Anonymkode: b4f88...460 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #45 Skrevet 30. mai 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: Er 55 år og har nettopp hoppet over en mens. Har gruet meg i 10 år fordi min mor hadde det grusomt i oa i 45-års alderen. Så jeg lurer på om jeg har gruet meg unødvendig i 10 år? Bare tiden kan svare og kanskje jeg har det det verste foran meg enda. Merker at jeg rødmer ved stress som jeg var 14 år igjen. Men det bryr meg ikke nå. Ellers fryser jeg mer og har faktisk gått ned i vekt fordi jeg føler meg så mye fortere mett nå. Har aldri hatt pms eller annet. Bare kalenderen har vært min måte å følge sykluser på. Det jeg da undres på er om tiden frem til man er ferdig med oa forkortes, eller om jeg bare utsetter dette i alder og må kjempe langt opp i 60-70-årene. Anonymkode: f6764...51f En tredel av kvinner har ingen plager i overgangsalderen, en tredel har sterke plager og en tredel har lette plager. Det høres ut som du er i kategori en eller tre Jeg har ikke hatt en eneste hetetokt, humørendring eller annet. Jeg kom i overgangsalderen på sekundet fordi det skjedde under en kreftoperasjon, men likevel har jeg altså ikke hatt plager, Det er ingen grunn til å gå og grue seg til noe som mest sannsynlig ikke skjer. Anonymkode: 33886...25f 3
Mobella66 Skrevet 30. mai 2022 #46 Skrevet 30. mai 2022 Jeg er 53 år og jeg har nylig begynt å få hetetokter.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #47 Skrevet 30. mai 2022 Er i midten av 40-årene. Begynte for noen år siden med hetetokter om natten, tok blodprøver og fikk Novofem. Det fungerer. Grunnet spiral har jeg ikke menstruasjon. La på meg, mest sannsynlig, grunnet hormontabletter. Har nå blitt mer bevisst hva jeg spiser og trener tung styrke 3-4 ganger i uken. Det hjelper på både kropp og sinn. Har gått ned en del og er mer fit enn når jeg var 40. Jeg merker stor forskjell på både det fysiske og det psykiske i slutten på brettet av hormontsblettene. Det er to ulike farger, og på slutten av de hvite sliter jeg med tiltak og motivasjon. Er heldigvis bevisst det og alternativet er verre. Humøret endrer seg når jeg starter på nytt brett. Jeg anbefaler hormoner, mitt liv ble mye bedre etter jeg begynte på de. Anonymkode: 034bf...a4d
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #48 Skrevet 30. mai 2022 Jeg er 53, og har noe hetetokter. Men det verste er smerter i skjeden ved samleie. Det ble så ille at jeg dro til gynekolog. Fikk skrevet ut resept på Gelisse østrogensalve, og det løste problemet etter bare noen dager. En annen ting var at migrenen ble verre i perimenopausen. Da skjønte jeg ikke hvorfor, men har lært i ettertid at de svingende hormonnivåene trigger migrenanfall, på samme måte som østrogenfallet før menstruasjonen gjør det. Da fikk jeg satt inn hormonspiral for å jevne ut svingningene og stanse blødningene. Anonymkode: 00cb3...606 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #49 Skrevet 30. mai 2022 Mitt humør er mye mer stabilt enn før, er ikke premenstruell lenger. Er 48 år og har hatt hetetokter i ca 4 år. Mistet mens for under et år siden. Trener og løfter vekter og holder stabil, lav vekt. Anonymkode: c00d6...852 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #50 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Litt det samme her. Hadde korona i mars og lå rett ut i ei uke. Var nok ikke så dårlig som deg. Men opplevde også at overgangsalderen eksploderte da. Trodde først det var ettervirkning av korona, men skjønner jo nå at det er overgangsalderen. Kan korona ha «kickstartet» noe? Anonymkode: b4f88...460 Det er det jeg lurer på også. Korona har mange symptomer som legene ikke kjenner til, siden det er et nytt virus. Helt merkelig at jeg etter å ha ligget i ukesvis uten matlyst og smakssans, skal ende opp med bilring rundt magen. Mistet selvfølgelig muskelmasse, men likevel...🤔 Anonymkode: c34ab...b35
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #51 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 53, og har noe hetetokter. Men det verste er smerter i skjeden ved samleie. Det ble så ille at jeg dro til gynekolog. Fikk skrevet ut resept på Gelisse østrogensalve, og det løste problemet etter bare noen dager. En annen ting var at migrenen ble verre i perimenopausen. Da skjønte jeg ikke hvorfor, men har lært i ettertid at de svingende hormonnivåene trigger migrenanfall, på samme måte som østrogenfallet før menstruasjonen gjør det. Da fikk jeg satt inn hormonspiral for å jevne ut svingningene og stanse blødningene. Anonymkode: 00cb3...606 Er det det samme som Vagifem? Anonymkode: c34ab...b35
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #52 Skrevet 30. mai 2022 Er 50 år og usikker på om oa har begynt. 🤷♀️ Ingen andre symptomer enn endret syklus. Har alltid lagt på ca 28-30 dager når syklusen har vært naturlig. De siste 1-2 årene har jeg hatt kortere syklus (21-24 dager), og også færre dager med blødning. For 2 mnd siden var syklusen nede på bare 7 dager, og etter det har jeg ikke blødd mer. Litt tidlig å si om det var min siste blødning eller bare noen hormonsprell. 🤷♀️ Ingen hetebyger. Har generelt litt vondter, men er usikker på om det skyldes oa. Anonymkode: 3a9b9...f30
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #53 Skrevet 30. mai 2022 Har lagt på meg kiloer jeg ikke får av. Legen mener det er pga alder ☹️ Men jeg er 29 år og tror ikke på han!! Mensen derimot er HELT ute å kjører, har mensen hele tiden ☹️ Eneste svaret jeg får er «sånn er det å bli eldre». Jeg tror vekt økningen har noe sammenheng med mensen og hormoner å gjøre, mens legen mener det er alderen….. Anonymkode: d5198...b4b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #54 Skrevet 30. mai 2022 Hei ☺️ Har tenkt lenge at jeg muligens har kommet / er på vei i overgangsalderen. Men jeg er «bare» 38 år. Sliter med hormonene mine, det er iallefall sikkert. Gått siste året opp og ned i humør, lagt på meg, tørre slimhinner, mindre sexlyst til tider, fryser lett, og har bare surr i menssyklusen min. Merker også at jeg ut av det blå kan rødme. i fjor sommer holdt jeg på å keepere av hetetokter, selv på kjøligere dager. Kunne ikke skjønne hvorfor jeg ble så svett og irritert. Siden da har menssyklusen bare rotet til det meste… hatt veldig svak og uregelmessig mens siste året. Og nå kom det for fullt denne mnd, og jeg har nå mensen på dag 12 🤪 Det MÅ jo være overgangsalderen?! har bestilt time hos legen, da mensen har vart så lenge, men hvordan sjekker man at man har kommet i overgangsalderen egentlig? Blodprøver? Anonymkode: c7901...abc
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #55 Skrevet 30. mai 2022 Er dere vaksinerte? Det meldes om blødninger som bivirkninger. Dere i 30-40 års alderen skal ikke blø slik. Anonymkode: 1e509...85b 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #56 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er dere vaksinerte? Det meldes om blødninger som bivirkninger. Dere i 30-40 års alderen skal ikke blø slik. Anonymkode: 1e509...85b Ja vet, jeg tror jeg blør pga vaksinen! Men det er jo ingen i helsevesenet som vet eller kan gi meg svar på det 😓 Anonymkode: d5198...b4b 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #57 Skrevet 31. mai 2022 Hva mener dere med hetetokter? Er der hele tiden? Og på hvilken måte? Anonymkode: 7ffd2...69f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #58 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 14.07): Er 47 år og mensen har begynt å komme uregelmessig og varer litt kortere. Sliter mye med oppvåkninger i løpet av natten og det er kjempevanskelig å sovne igjen. Vet ikke om det er på grunn av overgangsalderen eller noe annet. Er det noen som har noen tips til hvordan sove gjennom natten, eventuelt hvordan klare å sovne igjen? Fungerer dårlig med kun 3-4-5 timer søvn. Anonymkode: b8916...6ef Hei 💚 Har du prøvd å drikke kamomille te før du legger deg? En kopp med kamomille te hjelper på søvnen. Da mener jeg at du skal drikke en kopp hver kveld. Prøv, så ser du. Anonymkode: 7ffd2...69f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #59 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener dere med hetetokter? Er der hele tiden? Og på hvilken måte? Anonymkode: 7ffd2...69f Jeg hadde det i par år. Det var på den måten at jeg måtte ut døra i t-skjorte midt på vinteren, våknet ofte av at svetten rant. Anonymkode: bfbe7...016
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #60 Skrevet 31. mai 2022 Fikk først uregelmessig mens da jeg var 51, jeg som alltid hadde hatt godt sovehjerte, begynte å sove veldig dårlig og så kom hetetoktene og tåkehjerne. Fikk plutselig mage, da alt fett samlet seg der, er tynn så det ser noe dumt ut! haha! Hetetoktene var så plagsomme dag og natt at jeg/legen satte meg på hormonbehandling, og har gått på det i 2 år nå. Hetetoktene forsvant, den gode søvnen kom tilbake og ja, jeg fikk livet mitt tilbake, men unntak av tåkehjernen. Anonymkode: 6ed67...a11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå