Gå til innhold

Dere som er midt i overgangsalderen eller ferdig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er straks 48 år og er usikker på om jeg kan være i starten av overgansalderen. Hatt hormonspiral siste 10 år og ikke hatt menstruasjon i dette tidsrommet, så kan ikke bruke mens som indikator. Merker jeg har smerter i ledd og muskler og at lunta innimellom er kort. Ikke hetetokter foreløpig. 

Anonymkode: 2de07...594

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er 41, og her har jeg også lagt på meg 10 kg og fått en annen fasong på kroppen. Må nok spise mindre, det bare kom så brått på. Jeg har hetetokter, men ikke så ofte ennå. Kanskje tre fire ganger i uken. Hjertebank, håravfall, gråter lettere, våkner ofte klokken 03 på natten, tørrere hud og stikking i brystene.

Anonymkode: 5ee7e...212

Jeg har også fått en annen svettelukt🙈

Anonymkode: 5ee7e...212

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt minimalt med hetetokter. Blir litt uventet og urimelig varm innimellom, men ikke slik at jeg vil kalle det hetetokter. Det er ikke veldig svette eller stor plage. Derimot hadde jeg en forestilling om at mensen skulle komme sjeldnere og sjeldnere, og være mindre og mindre, kortere og kortere, men det har vært helt motsatt. Kraftigere blødninger, som varer lengre og kommer oftere. 😫 Håper at jeg er gjennom dette snart, for jeg er drittlei av stadig mens. 😡

Jeg får imidlertid beskjed om at jeg er heldig (fra venninner), fordi jeg har ikke andre plager. Ikke mindre sexlyst engang. Likevel, det påvirker absolutt sexliv at jeg blør så mye og ofte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er en vanlig misforståelse ja, overgangsalderen starter i første halvdel av 40-åra for de fleste. Mens mensen forsvinner litt etter 50 gjerne

Anonymkode: e8091...3c4

Man kan være i perimenopause i ti år før man faktisk er i overgangsalderen og menstruasjonen forsvinner. 

Anonymkode: b7d78...846

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg begynte sent I 40-årene med hormoner. Var ikke veldig plaget med hetetokter og kjente ikke at det påvirket psyken. Prøvde lokal behandling, men det hjalp ikke. Var veldig plaget med såre slimhinner. Legetime hvor jeg bare sa rett ut at jeg var ikke klar for å parkere et sexliv. Tatt hormoner nå i 20 år. 

Anonymkode: dfb20...531

Sexlivet føler jeg absolutt ikke for å parkere enda. Så langt har sexlysten økt her. Håper den ikke forsvinner.

Anonymkode: b4f88...460

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 52 om noen dager men bortsett fra at mensen kommer kanskje et par dager raskere enn før har jeg ikke merket noe som helst enda. Nada. Er ikke det litt rart da? Jeg var med gynekolog gor et år siden og da spurte jeg om hun trodde jeg var kommet i overgangsalderen og hun sa ja, men jeg synes det er så rart. Venter bare på å kjenne noe. Begge søstrene mine ha full pakke med hetetokter og mer. 

Anonymkode: 82d05...f59

• Liker 1
Skrevet

Mistet mens da jeg var 53 år, men har aldri hatt hetetokter eller humørsvingninger. Merket jo at jeg var mindre våt  selv om jeg hadde sexlyst.

Det eneste problemet jeg har hatt  et at jeg har urolig søvn og nummer være våken store deler av natta. Har nå fått hormontabletter for det,  og det har hjulpet mye! 

Ellers legger jeg lett på meg, og må gå på konstant diett for ikke å ese ut. Det misliker jeg sterkt! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en blodprøve da jeg var 45 og fikk vite at jeg er i overgangsalderen. Er 50 nå. 

Etter det har jeg mistet mensen, gått opp i vekt og har muskelsmerter histen og pisten. Ikke noe hetetokter - heller det motsatte, jeg blir fort kald. Sitter med tre lag med klær om kveldene selv om det er 22-23 grader inne. (blir fort varm når jeg beveger meg da... sliten)

Jeg hadde ikke tenkt på at dette kunne ha sammenheng med overgangsalder og når jeg har snakket med legen om diverse plager har heller ikke hun nevnt noenting om at det kan ha sammenheng med overgangsalder.

Deilig med null mensen og null pms da. 

Anonymkode: 643cd...e79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Trolltunge said:

Jeg har hatt minimalt med hetetokter. Blir litt uventet og urimelig varm innimellom, men ikke slik at jeg vil kalle det hetetokter. Det er ikke veldig svette eller stor plage. Derimot hadde jeg en forestilling om at mensen skulle komme sjeldnere og sjeldnere, og være mindre og mindre, kortere og kortere, men det har vært helt motsatt. Kraftigere blødninger, som varer lengre og kommer oftere. 😫 Håper at jeg er gjennom dette snart, for jeg er drittlei av stadig mens. 😡

Nettopp, et fenomen som visstnok er veldig vanlig, men som man hører lite om før man står i det. Folk har nok antagelig høyere terskel for å si "jeg blør som en gris i uker av gangen", enn "jeg har hetetokter. En annen ting man (i hvert fall jeg) innbiller seg er at blødningene stopper i 50-årsalderen, og så viser det seg å være et snitt på kanskje 52-53 år. Og når det er snittet, og noen slipper tidligere, så vil jo andre uheldige være de som trekker opp snittet med å blø til de er 60. Var også uvitende om at man kan blø lenge etter at eggløsningen har stoppet. Noe som også gjør det mye vanskeligere å forutsi når elendigheten kommer.

Anonymkode: 08342...105

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tok test og den var positiv. Er bare 43 år. Er ikke det tidlig? Er begynt med litt hetetokter på natten og føler jeg har lagt på meg, blitt bløtere og ekkel i huden på en måte. Gruer meg veldig til å bli gammel.

Anonymkode: 1e509...85b

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Er 55 år og har nettopp hoppet over en mens. Har gruet meg i 10 år fordi min mor hadde det grusomt i oa i 45-års alderen. Så jeg lurer på om jeg har gruet meg unødvendig i 10 år? Bare tiden kan svare og kanskje jeg har det det verste foran meg enda. Merker at jeg rødmer ved stress som jeg var 14 år igjen. Men det bryr meg ikke nå. Ellers fryser jeg mer og har faktisk gått ned i vekt fordi jeg føler meg så mye fortere mett nå. Har aldri hatt pms eller annet. Bare kalenderen har vært min måte å følge sykluser på. 
Det jeg da undres på er om tiden frem til man er ferdig med oa forkortes, eller om jeg bare utsetter dette i alder og må kjempe langt opp i 60-70-årene. 

Anonymkode: f6764...51f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg begynte sent I 40-årene med hormoner. Var ikke veldig plaget med hetetokter og kjente ikke at det påvirket psyken. Prøvde lokal behandling, men det hjalp ikke. Var veldig plaget med såre slimhinner. Legetime hvor jeg bare sa rett ut at jeg var ikke klar for å parkere et sexliv. Tatt hormoner nå i 20 år. 

Anonymkode: dfb20...531

Hva slags hormoner får du, jeg fikk en spray men må visst ta noe annet i tillegg eller sette inn spiral (noe jeg ikke vil)  Så jeg skal henvises til gyn, og det kommer jo til å ta en evighet å få time.  

Anonymkode: 750c0...ee8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tok test og den var positiv. Er bare 43 år. Er ikke det tidlig? Er begynt med litt hetetokter på natten og føler jeg har lagt på meg, blitt bløtere og ekkel i huden på en måte. Gruer meg veldig til å bli gammel.

Anonymkode: 1e509...85b

Jeg begynte i 38/39-års alderen. Det er forøvrig bedre å bli gammel enn å ikke bli det❤️

Anonymkode: 96ad4...9e3

• Liker 4
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 58 år. Mistet mensen for ca 1 år siden. Hadde en del hetetokter rundt ca 55-56 men ingen nå. Tar det rolig, nyter livet. Deilig å bli eldre. Ikke krisemaksimer !!

Anonymkode: c3f2c...6fb

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det var så ille som jeg trodde. Varte i 2 1/2 år fra jeg var 52 til 54. Hadde hetetokter og sov dårlig. Humørsvingninger, irritabel og nedstemt. Orket mindre stress og mas. Uregelmessig mens. Lav sexlyst en lang periode, men jeg var singel så passet egentlig bra. Har det fint nå, ingen hetetokter, sover bra, vanlig humør. Mensen er helt ferdig og det er godt å slippe å ha den. Sexlysten har kommet tilbake, men er litt mindre kåt enn før. Men liker fortsatt sex, får orgasmer og nyter å ha sex. Ingen problemer med tørre slimhinner. Brukte ikke hormoner for det synes jeg virker skummelt. 

Anonymkode: 6114d...524

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette med nattesøvn og oppvåkning - er det noen som har fått hjelp? Jeg har egentlig ikke koplet mine angstanfall på natten til overgangsalder før jeg leste om det - trodde det var pga stress på jobb🙈

Anonymkode: 91050...fa9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt på at vektøkning og lavt energinivå kunne ha med overgangsalder å gjøre. Har tenkt at det har vært fordi det har vært drittvær hele vinteren som har gjort at jeg ikke har hatt lyst ut. Dermed lite bevegelse, lite energi og vektøkning. Men ser nå at overgangsalder kan ha en medvirkende årsak.

Har tenkt litt på å endre kostholdet for å se om det kan hjelpe. Er det noen som har god erfaring med det?

Ønsker så langt som mulig å unngå hormonbehandling.

Anonymkode: b4f88...460

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med store blødninger i 40-årsalderen, men begynte med Cerazette og mistet menstruasjon. Som 50-åring sluttet jeg med Cerazette, hadde én menstruasjon og deretter har jeg aldri mer fått mensen. Nå er det 1,5 år siden. Har ingen plager, bortsett fra at jeg plutselig ser litt eldre ut og at kiloene må passes på konstant. Og så har jeg fått en del muskel- og skjelettsmerter, men gåturer i fjellet hjelper godt for akkurat det problemet.

Sexlysten har gått gjennom taket. Det begynte tidlig i førtiårene og blir bare verre for hvert år. Håper det roer seg etterhvert.

Anonymkode: 51907...816

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mistet menstruasjon da jeg var 52. Etterfulgt av et par år med hetetokter. Brukte Gevita She fra apotek, og den reduserte hetetokter veldig. Ellers merket jeg ikke noe, bortsett fra at jeg har mistet underhudsfett på kroppen. Det er jo ikke så pent da, men sånn er det å bli eldre.

Anonymkode: 802a9...564

Hvordan merker du at du har mistet underhudsfett?

Anonymkode: c34ab...b35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg slet med store blødninger i 40-årsalderen, men begynte med Cerazette og mistet menstruasjon. Som 50-åring sluttet jeg med Cerazette, hadde én menstruasjon og deretter har jeg aldri mer fått mensen. Nå er det 1,5 år siden. Har ingen plager, bortsett fra at jeg plutselig ser litt eldre ut og at kiloene må passes på konstant. Og så har jeg fått en del muskel- og skjelettsmerter, men gåturer i fjellet hjelper godt for akkurat det problemet.

Sexlysten har gått gjennom taket. Det begynte tidlig i førtiårene og blir bare verre for hvert år. Håper det roer seg etterhvert.

Anonymkode: 51907...816

Altså mer sexlyst? Da har du luksusproblem😃

Anonymkode: c34ab...b35

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...