Gå til innhold

Dere som er midt i overgangsalderen eller ferdig

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er dere vaksinerte? Det meldes om blødninger som bivirkninger. Dere i 30-40 års alderen skal ikke blø slik.

Anonymkode: 1e509...85b

Jeg trodde jeg hadde kommet i overgangsalderen i fjor (var da 39), siden menstruasjonen for første gang i livet var helt uregelmessig og jeg blødde oftere enn før. Alternativt fryktet jeg kreft, til jeg kom på at jeg akkurat hadde tatt celleprøve som var helt fin. Men jeg innså så at det måtte være vaksinen, siden det var da det startet. Vegret meg derfor for å ta tredje dose, men gjorde det pga jeg hadde barn i risikogruppe, og den dosen forverret ingenting. Og så ble menstruasjonen gradvis mer regelmessig igjen.

Men jeg er nysgjerrig på om noen vet hva tidspunkt for overgangsalderen skyldes? Bør man se på når ens egen mor opplevde dette? Har tidspunkt for første menstruasjon noe å si?

(En annen ting, men når jeg leser denne tråden blir jeg litt bekymret - når man endelig kommer seg ut av den søvnløse småbarnsbobla begynner andre problemer som holder en våken om natta…)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Blodprøver er tatt og alt er fint… Jeg tror ikke legen mener jeg er i overgangsalder, men at det er vanlig å legge på seg pga alder. Fordi hormoner forandrer seg med tiden. Men jeg tror ikke på at det er det som er galt. Men jeg blir jo ikke hørt og vet ikke hvor ellers jeg kan henvende meg 😕 

Har hatt problemer med spiral, vært hos 3 gynekologer, men alle nekter å ta den ut! Jeg får ikke tak i den selv, da tråden er så kort. Alle sier at man ikke må ta noen forhastede avgjørelser, men jeg har jo prøvet få noen til å ta ut den spiralen i 8 måneder nå… 

Jeg vet ikke hva det er, men noe hormonelt er ute å kjører i kroppen 🙄

Anonymkode: d5198...b4b

Men i alle dager! 
Da bestiller du ny time for å ta ut spiralen! 
Det er du som bestemmer, ikke legen!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Blodprøver er tatt og alt er fint… Jeg tror ikke legen mener jeg er i overgangsalder, men at det er vanlig å legge på seg pga alder. Fordi hormoner forandrer seg med tiden. Men jeg tror ikke på at det er det som er galt. Men jeg blir jo ikke hørt og vet ikke hvor ellers jeg kan henvende meg 😕 

Har hatt problemer med spiral, vært hos 3 gynekologer, men alle nekter å ta den ut! Jeg får ikke tak i den selv, da tråden er så kort. Alle sier at man ikke må ta noen forhastede avgjørelser, men jeg har jo prøvet få noen til å ta ut den spiralen i 8 måneder nå… 

Jeg vet ikke hva det er, men noe hormonelt er ute å kjører i kroppen 🙄

Anonymkode: d5198...b4b

Hvordan i alle dager kan de nekte å ta den ut? Det er jo du som bestemmer hva du vil ha i kroppen din! Jeg ble overtalt til å ta hormonspiral selv om jeg sa at jeg ikke tålte hormoner, fordi det var så lite hormoner, og jeg fikk masse bivirkninger, så jeg tok den ut. Gynekologen anbefalte at jeg skulle prøve litt til, men ikke tale om, den skulle ut! Det gikk et par uker, så ble trøbbelet borte. Men jeg har lest om mange som sliter lenge etter at de har tatt den ut, sikkert fordi de har hatt den lenge, så jeg ville bestilt time KUN for å ta ut spiralen og legen må jo gjøre jobben sin! Hvis legen sier at hormoner forandrer seg med alderen, og at det ikke har noe med spiralen å gjøre, så er det jo helt idiotisk. Du er i 20-årene! Fjern alt som kan påvirke hormonene, da, herregud! Jeg blir så oppgitt over leger noen ganger! 

Ikke gi deg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (7 minutter siden):

Hvordan i alle dager kan de nekte å ta den ut? Det er jo du som bestemmer hva du vil ha i kroppen din! Jeg ble overtalt til å ta hormonspiral selv om jeg sa at jeg ikke tålte hormoner, fordi det var så lite hormoner, og jeg fikk masse bivirkninger, så jeg tok den ut. Gynekologen anbefalte at jeg skulle prøve litt til, men ikke tale om, den skulle ut! Det gikk et par uker, så ble trøbbelet borte. Men jeg har lest om mange som sliter lenge etter at de har tatt den ut, sikkert fordi de har hatt den lenge, så jeg ville bestilt time KUN for å ta ut spiralen og legen må jo gjøre jobben sin! Hvis legen sier at hormoner forandrer seg med alderen, og at det ikke har noe med spiralen å gjøre, så er det jo helt idiotisk. Du er i 20-årene! Fjern alt som kan påvirke hormonene, da, herregud! Jeg blir så oppgitt over leger noen ganger! 

Ikke gi deg!

De gjør jo det.🙄Når du er 20 så fora dere hormoner seg, når du er 30, 40 osv.

Anonymkode: 7ffd2...69f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De gjør jo det.🙄Når du er 20 så fora dere hormoner seg, når du er 30, 40 osv.

Anonymkode: 7ffd2...69f

Ikke så mye at man legger unaturlig mye på seg, hvis man ikke slutter å røre på seg, men da hadde hun neppe lurt på hvorfor det skjedde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange som deler erfaringer, så bra😊 

Har lurt på en ting. Med overgangsalder kan man oppleve tørre slimhinner. Gjelder det kun i underlivet eller også andre steder? Sliter så med at jeg føler meg tørr i nesen og tørr i munnen. Skikkelig plagsomt.

Anonymkode: b4f88...460

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at man legger på seg i overgangsalderen egentlig? 🤔 Kan ikke si jeg gleder meg til det nei.. Hvis man holder aktiviteten oppe og et normalt kosthold, skjer det likevel? 

Anonymkode: 4e385...853

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva er grunnen til at man legger på seg i overgangsalderen egentlig? 🤔 Kan ikke si jeg gleder meg til det nei.. Hvis man holder aktiviteten oppe og et normalt kosthold, skjer det likevel? 

Anonymkode: 4e385...853

Jeg anbefaler episoden «forbrenning og vekt» her https://norske-podcaster.com/podcast/menopause-by-anita/overgangsalder-og-livet-i-familien

akkurat vørt den selv og fikk masse gode svar.

Anonymkode: b4f88...460

Skrevet
Million skrev (På 31.5.2022 den 9.54):

Kan jeg spørre hvilken hormontabletter du har fått, og om det er en type med en eller to hormoner? Kun østrogen eller østrogen + progesteron? 

Jeg blir litt skremt av det jeg leser om mulige bivirkninger av slike, at kreftrisikoen 

Jeg tar Activelle. 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-activelle-novo-nordisk-545725

Er fornøyd med dem, foruten at det er vanskelig å holde vekten.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Pga pillen eller spiser du mer?

Anonymkode: 1e509...85b

Vet ikke om det er pga pillen eller alderen, men jeg spiser ikke mer. De kiloene som er kommet på, er så og si umulig å ta av. Selv om jeg holder meg på et lavt kaloriinntak og er i aktivitet. 

AnonymBruker
Skrevet

Går på p piller å er 49 år.. i år har det øket på med ledd og muskelsmerter.i vinter fikk jeg tørr hud over natta. Bruker krem på hele kroppen hver dag. Har gjort det siden tenårene. Så ble overrasket.

Da jeg var 42 økte mensen kraftig til 10 dager. Dro til lege da jeg var 43  for da begynte jeg å tenke selvmord pga mensen å alle plagene å fikk hjelp.

Som 46 begynte jeg å få hodepine ved mensen. Noe jeg har i dag å ved pillepause. Blitt psykisk for jeg vet ikke hvordan jeg skal takle jobben de dagene. Liker ikke å måtte "si fra" at jeg har mensen på arbeidsplassen.

Har kjent på depresjon og negative tanker i 40 årene. I dag er mensen på 3-4 dager. Varierer fra gang til gang. Går på mercilion. Fått beskjed fra gynekolog om å gå på brett på brett uten pause. På brett 2 begynner jeg å blø så jeg må ta en pillepause. Så føler ikke jeg slipper unna. Gleder meg til å slippe mensenkramper og hodepine en dag...

Anonymkode: f7e7c...77b

• Hjerte 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du deler. Kom tilfeldigvis over ditt innlegg da jeg leter litt febrilsk etter svar på mine plager. Er 46 år, fikk corona I slutten av februar, var ganske syk med vond hals og mistet stemmen, ble innlagt grunnet hjerteklapp og høy puls, men det var heldigvis ikke noe feil med hjertet. Siden dette har jeg ikke vært meg selv, hjernetåke, trett, uopplagt, muskelsmerter, spesielt nakke, svimmelhet, hetetokter om nettene, det vil liksom ikke ende ta og jeg har tatt veldig mange undersøkelser uten funn. Jeg har nå bedt legen teste meg for overgangsalderen, med tanke på nattesvette. Jeg har tatt 3 vaksiner og menstruasjonen min ble forsinket etter hver vaksine, samt uregelmessig eggløsning, så det er mye mulig det er en sammenheng her, skremmende for hva vet vi egentlig om dette viruset og vaksinens bivirkninger.

Anonymkode: 3ff82...25a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for at du deler. Kom tilfeldigvis over ditt innlegg da jeg leter litt febrilsk etter svar på mine plager. Er 46 år, fikk corona I slutten av februar, var ganske syk med vond hals og mistet stemmen, ble innlagt grunnet hjerteklapp og høy puls, men det var heldigvis ikke noe feil med hjertet. Siden dette har jeg ikke vært meg selv, hjernetåke, trett, uopplagt, muskelsmerter, spesielt nakke, svimmelhet, hetetokter om nettene, det vil liksom ikke ende ta og jeg har tatt veldig mange undersøkelser uten funn. Jeg har nå bedt legen teste meg for overgangsalderen, med tanke på nattesvette. Jeg har tatt 3 vaksiner og menstruasjonen min ble forsinket etter hver vaksine, samt uregelmessig eggløsning, så det er mye mulig det er en sammenheng her, skremmende for hva vet vi egentlig om dette viruset og vaksinens bivirkninger.

Anonymkode: 3ff82...25a

Enig! Og i dag skriver avisen at det planlegges å rulle ut dose 4. De begynner med gamle folk, men vi får se, da! Galskap av det vi nå VET!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...