AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Hei. Jeg vet ikke hva som skjer med huden min. Den siste måneden har jeg fått et sinnsykt utslett i ansiktet. Startet med røde prikker rundt nesevingene og har spredt seg nedover på sidene har munnen og nå også på haka. Det ligner perioral dermatitt. Det blir verre og verre. Jeg har sluttet med alt av kremer, har ikke brukt noe på flere uker. Har sett antydninger til bedring, men det blir verre igjen. (Bruker tannkrem uten SLS). Det eneste produktet jeg bruker i fjeset nå, er rensen Cosmica sensitive micellar gel. Kan det være denne jeg reagerer på?! Håper så inderlig på råd fra noen her inne. Nå begynner dette virkelig å gå utover det sosiale livet. Jeg vet ikke om jeg tør gå på jobb i morgen som jeg ser ut nå. Anonymkode: 32e43...02f 2
Yoshi Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Sminker du deg? Har du rene børster? Rene hender osv? Hos meg gir det mye utslag på slikt. Beste rådet utenom er at du bestiller en time hos en hudlege. Ikke hudpleier. Hudlege. De kan gi deg en saktevirkende antibiotika som vil hjelpe. Og en krem du kan bruke forebyggende.
Kaiak Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Yoshi skrev (34 minutter siden): Sminker du deg? Har du rene børster? Rene hender osv? Hos meg gir det mye utslag på slikt. Beste rådet utenom er at du bestiller en time hos en hudlege. Ikke hudpleier. Hudlege. De kan gi deg en saktevirkende antibiotika som vil hjelpe. Og en krem du kan bruke forebyggende. Jeg har ikke brukt sminke siden det brøt ut. Jeg er så renslig at det nesten har bikket over. Det skjedde før utbruddet. Skifter putevar hver dag og vasker sminkekoster etter en gangs bruk. Har du erfaring med ansiktsrens som ikke gjør vondt verre?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Jeg ville droppet rensen hvis jeg var deg. Kremen Inotynol roer MYE av utslettet hos meg, men jeg blir tydeligvis ikke kvitt alt. Har gått på to antibiotikakurer, men har fortsatt litt rødhet ved munnen. Hva spiser du?? Etter at jeg droppet melk/fløte i kosten så har huden min roet seg veldig. (Litt yoghurt og rømme går fint.) Ellers så bruker jeg nå rens i serien Toleraine (La roche posay) eller en fra Avene. Fuktighetskremen jeg bruker er fra Avene, Tolerance-serien. Min hud blir verre av fete kremer. Hvis du vil ha hjelp fra hudlege så anbefaler jeg KRY-appen, jeg hadde en legetime der via video. Kostet meg 250-350 kr, og ingen ventetid. Fikk et veldig godt inntrykk av legen. Anonymkode: 9ede0...717
Kaiak Skrevet 30. mai 2022 #5 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ville droppet rensen hvis jeg var deg. Kremen Inotynol roer MYE av utslettet hos meg, men jeg blir tydeligvis ikke kvitt alt. Har gått på to antibiotikakurer, men har fortsatt litt rødhet ved munnen. Hva spiser du?? Etter at jeg droppet melk/fløte i kosten så har huden min roet seg veldig. (Litt yoghurt og rømme går fint.) Ellers så bruker jeg nå rens i serien Toleraine (La roche posay) eller en fra Avene. Fuktighetskremen jeg bruker er fra Avene, Tolerance-serien. Min hud blir verre av fete kremer. Hvis du vil ha hjelp fra hudlege så anbefaler jeg KRY-appen, jeg hadde en legetime der via video. Kostet meg 250-350 kr, og ingen ventetid. Fikk et veldig godt inntrykk av legen. Anonymkode: 9ede0...717 Kostholdet er det ingenting å si på. Null sukker eller laktose. Har selv gode erfaringer med tolerance-serien fra Avene. Bruker ikke fete kremer til vanlig heller. Men nå sliter jeg med å finne rens. Må uansett avvente å bruke rens til dette har roet seg. Håper jeg ikke får kviser av å droppe rens, kun vann, i noen dager… Har ikke brukt den nevnte rensen fra Cosmica på et døgn nå, og jeg trooor jeg ser antydninger til bedring😯 Sliter med akne i tillegg, så jeg er ekstremt forsiktig med hvilke produkter jeg bruker. Alt må være non comedodenic.
Dizzy Skrevet 30. mai 2022 #6 Skrevet 30. mai 2022 Eg har hatt same problem i fleire år, og spesielt på hakeområdet. Har gått på fleire kurar, blant anna Lymecyclin i månadavis, i fleire omgongar. Merka litt betring, men vart aldri heilt kvitt problemet. No har eg kutta tablettane og brukar berre Elixir Niactil og CeraVe foaming cleanser, og huda mi har aldri vore så fin som den er no.
Kaiak Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 Dizzy skrev (7 minutter siden): Eg har hatt same problem i fleire år, og spesielt på hakeområdet. Har gått på fleire kurar, blant anna Lymecyclin i månadavis, i fleire omgongar. Merka litt betring, men vart aldri heilt kvitt problemet. No har eg kutta tablettane og brukar berre Elixir Niactil og CeraVe foaming cleanser, og huda mi har aldri vore så fin som den er no. Wow! Takk for svar og gratulerer med fin hud. Jeg vet hva hudproblemer kan gjøre med hverdagen, så er glad på dine vegne. Har selv brukt Elixir Hydractil-rens i årevis. Angrer nå på at jeg slutta.. men grunnen til at jeg slutta med den og begynte på den «milde og snille» fra Cosmica var fordi det er Sodium Laureth Sulfate i Elixir-rensen. Men mulig jeg starter på den igjen likevel. Selv om jeg er skeptisk til alt som ikke er non comedodenic, tror jeg ikke Elixir hydractil gjorde vondt verre. Har du erfaring med den, eller kun Niactil-rensen?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 Kaiak skrev (22 minutter siden): Kostholdet er det ingenting å si på. Null sukker eller laktose. Har selv gode erfaringer med tolerance-serien fra Avene. Bruker ikke fete kremer til vanlig heller. Men nå sliter jeg med å finne rens. Må uansett avvente å bruke rens til dette har roet seg. Håper jeg ikke får kviser av å droppe rens, kun vann, i noen dager… Har ikke brukt den nevnte rensen fra Cosmica på et døgn nå, og jeg trooor jeg ser antydninger til bedring😯 Sliter med akne i tillegg, så jeg er ekstremt forsiktig med hvilke produkter jeg bruker. Alt må være non comedodenic. Jeg er laktoseintolerant, og det har egentlig ikke veldig mye å si for huden, jeg fikk ikke roet ned mine hudproblemer som rosesca, kviser, og rødhet før jeg droppa melkeprodukter i sin helhet fordi det er proteinene og hormonene som blusser opp betennelsen, ikke laktosen. Anonymkode: 1ffcf...48d
Dizzy Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 Kaiak skrev (9 minutter siden): Wow! Takk for svar og gratulerer med fin hud. Jeg vet hva hudproblemer kan gjøre med hverdagen, så er glad på dine vegne. Har selv brukt Elixir Hydractil-rens i årevis. Angrer nå på at jeg slutta.. men grunnen til at jeg slutta med den og begynte på den «milde og snille» fra Cosmica var fordi det er Sodium Laureth Sulfate i Elixir-rensen. Men mulig jeg starter på den igjen likevel. Selv om jeg er skeptisk til alt som ikke er non comedodenic, tror jeg ikke Elixir hydractil gjorde vondt verre. Har du erfaring med den, eller kun Niactil-rensen? Bruker ikkje rensen til Elixir, berre gelen - Niactil 4%. Bruker rensen frå CeraVe.
Kaiak Skrevet 30. mai 2022 #10 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg er laktoseintolerant, og det har egentlig ikke veldig mye å si for huden, jeg fikk ikke roet ned mine hudproblemer som rosesca, kviser, og rødhet før jeg droppa melkeprodukter i sin helhet fordi det er proteinene og hormonene som blusser opp betennelsen, ikke laktosen. Anonymkode: 1ffcf...48d Jeg skrev null laktose, men null melkeprodukter er mer presist for min del. 1
Kaiak Skrevet 30. mai 2022 #11 Skrevet 30. mai 2022 Dizzy skrev (47 minutter siden): Bruker ikkje rensen til Elixir, berre gelen - Niactil 4%. Bruker rensen frå CeraVe. Forstår. Takk for svar. Jeg har bestemt meg for å begynne på igjen med Niactil 4% når dette utsletter har roet seg helt. Brukte den før og har gode erfaringer
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #12 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei. Jeg vet ikke hva som skjer med huden min. Den siste måneden har jeg fått et sinnsykt utslett i ansiktet. Startet med røde prikker rundt nesevingene og har spredt seg nedover på sidene har munnen og nå også på haka. Det ligner perioral dermatitt. Det blir verre og verre. Jeg har sluttet med alt av kremer, har ikke brukt noe på flere uker. Har sett antydninger til bedring, men det blir verre igjen. (Bruker tannkrem uten SLS). Det eneste produktet jeg bruker i fjeset nå, er rensen Cosmica sensitive micellar gel. Kan det være denne jeg reagerer på?! Håper så inderlig på råd fra noen her inne. Nå begynner dette virkelig å gå utover det sosiale livet. Jeg vet ikke om jeg tør gå på jobb i morgen som jeg ser ut nå. Anonymkode: 32e43...02f Hadde det sånn for fire år siden. Hugs at det har ingenting med hva du spiser å gjør. Jeg begynte med rens og dagkrem fra La roche posay ( har en som er beregnet på rosacea) det har hjulpet meg. MEN før det måtte jeg faktisk ta en antibiotikakur for å roe det verste. Nå har jeg litt utslett bare i ene munnviken. Nå har jeg en krem som jeg smører på kanskje en gang i uken ( Rozec) Noe som trigger det med meg er kombinasjon av vind og sol....spesielt på våren. Lykke til. Anonymkode: 95ffc...0ab
Kaiak Skrevet 30. mai 2022 #13 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde det sånn for fire år siden. Hugs at det har ingenting med hva du spiser å gjør. Jeg begynte med rens og dagkrem fra La roche posay ( har en som er beregnet på rosacea) det har hjulpet meg. MEN før det måtte jeg faktisk ta en antibiotikakur for å roe det verste. Nå har jeg litt utslett bare i ene munnviken. Nå har jeg en krem som jeg smører på kanskje en gang i uken ( Rozec) Noe som trigger det med meg er kombinasjon av vind og sol....spesielt på våren. Lykke til. Anonymkode: 95ffc...0ab Interessant. Det kom jo til meg nå i vår også, så det kan jo hende det bidro i gal retning.. men jeg lurer på om rensen er en større synder enn jeg har skjønt.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #14 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hadde det sånn for fire år siden. Hugs at det har ingenting med hva du spiser å gjør. Jeg begynte med rens og dagkrem fra La roche posay ( har en som er beregnet på rosacea) det har hjulpet meg. MEN før det måtte jeg faktisk ta en antibiotikakur for å roe det verste. Nå har jeg litt utslett bare i ene munnviken. Nå har jeg en krem som jeg smører på kanskje en gang i uken ( Rozec) Noe som trigger det med meg er kombinasjon av vind og sol....spesielt på våren. Lykke til. Anonymkode: 95ffc...0ab Utslettet i munnviken kan være «perleche». Jeg har hatt det samtidig som perioral dermatitt. Canesten hjelper mot perleche, du merker raskt bedring hvis det er det du har fått. (Vanskelig å se forskjell.) Anonymkode: 9ede0...717
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #15 Skrevet 31. mai 2022 Elixir Sulfactil. Verdt hver eneste krone. Og jeg har prøvd mye. Anonymkode: 23f37...d24
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #16 Skrevet 31. mai 2022 Har du fått avkreftet at det ikke er Rosacea . Anonymkode: f0ef2...706
Ænema Skrevet 1. juni 2022 #17 Skrevet 1. juni 2022 jeg har hatt dette i 20 år. det eneste som virker for meg når jeg har utslett er å vaske kun med rent vann og en klut. smøre på skinoren gel/krem. har prøvd div kremer og antibiotika. ingen andre enn denne har hjulpet meg iallefall. når huden er frisk fra utslett bruker jeg kun olje og vann til å vaske meg i ansiktet, og det med en klut. har måtte slutte med alt som heter sminke fra nesa og ned. men om jeg skal ha på sminke, er det mye mindre utbrudd om jeg bruker løst mineralpudder med færreste ingredienser, enten tikei eller mineral hygienics funker best. når jeg kjenner antyding til flair ups så må jeg " tørke" det ut med en gang og kun bruke vann og klut igjen. tørke ansiktet med papir.ingen fuktighetskrem fra nesa og ned. pleier gi seg om jeg gjør det i 2 dager. dette er en eviglang kamp for meg. noen blir friske etter kun en gang, mens noen får det igjen og igjen. jeg kan ikke bruke noe hudpleie fra nesevingen og nedenfor haka, så alle masker og peelings og kremer, serum og tom solkrem blir bare brukt på min øvre del av aniktet. hvis ikke så går jeg rundt med evig utbrudd. jeg fikk mitt etter jeg gikk på hudpleie studie, fordi huden ikke tålte all den behandling vi gjorde når vi øvde. så for min del har massiv hudpleie vært veldig ødeleggende. ligger også unna sls i både shampoo og tannkrem , talk i sminke og bytter putetrekk ofte.
Grüner Skrevet 1. juni 2022 #18 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 9.47): Hei. Jeg vet ikke hva som skjer med huden min. Den siste måneden har jeg fått et sinnsykt utslett i ansiktet. Startet med røde prikker rundt nesevingene og har spredt seg nedover på sidene har munnen og nå også på haka. Det ligner perioral dermatitt. Det blir verre og verre. Jeg har sluttet med alt av kremer, har ikke brukt noe på flere uker. Har sett antydninger til bedring, men det blir verre igjen. (Bruker tannkrem uten SLS). Det eneste produktet jeg bruker i fjeset nå, er rensen Cosmica sensitive micellar gel. Kan det være denne jeg reagerer på?! Håper så inderlig på råd fra noen her inne. Nå begynner dette virkelig å gå utover det sosiale livet. Jeg vet ikke om jeg tør gå på jobb i morgen som jeg ser ut nå. Anonymkode: 32e43...02f Det går ikke over av seg selv, så du må oppsøke lege og få antibiotika.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #19 Skrevet 1. juni 2022 Det er veldig mange tidligere tråder om perioral dermatitt. Utfordringen er litt at det ikke finnes en "kur" for alle. Slik jeg har fått det forklart oppstår perioral dermatitt på grunn av sminke/produkter som svekker huden. Det er så litt som en autoimmun sykdom, at huden reagerer på bakterier og stoffer den burde tålt, og det skapes betennelsesreaksjoner av for eksempel bakterier som er normale å ha på huden, eller stoffer en uten perioral dermatitt ikke reagerer på. Prosessen som skjer er den samme, og utslettet ser og føles likt, for samme betennelsesreaksjon oppstår, men akkurat hvilke bakterier eller stoffer som utløser det hos hver med perioral dermatitt er ulikt. Derfor får ikke alle samme effekt av ulike råd mot det. Jeg må rense huden ofte og grundig for å ikke få perioral dermatitt. En annen i tråden har effekt av å kun vaske med rent vann, men det hadde garantert gitt meg utbrudd. Som en annen i tråden har jeg hatt god hjelp av Elixir Sulfactil, men vet at ikke alle har det. Jeg har dessuten god hjelp i produkter fra Dr. Schrammek. Bruker nå kun det, og Elixir innimellom, og kan ikke huske siste utbrudd lenger. (Jeg var ekstremt plaget i mange år. ) Problemet med mine råd, som andres råd, er at dessverre virker ikke alltid det som virker for ene for andre. Man må prøve seg frem og finne sine løsninger. Tråder som dette er nyttige kun i å se ulike mulige løsninger, men så må man prøve ut til man finner det som også virker for en selv. Ikke gi opp selv om andres råd ikke virker på deg! En dag får du akkurat det rådet som virker for deg også, eller du finner din løsning. Anonymkode: 91172...3f1 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #20 Skrevet 1. juni 2022 PS! Jeg gikk en hel uke på jobb med sink- salve i hele ansiktet, for jeg hadde slikt utbrudd at hele ansiktet verket, og det dempet iallefall ubehaget. Hvit som en klovn var jeg, og mine kolleger var kjempesøte og forståelsesfulle. Ikke skam deg over noe du ikke kan hjelpe for. Folk er faktisk jevnt over veldig ok mennesker, som har forståelse og sympati. Du er ikke mindre verdt på grunn av at du har et utslett i ansiktet. Vær ærlig, ikke skamfull. De fleste har opplevd noe de ikke synes var ok, og flaut, og er ok angående slikt. Anonymkode: 91172...3f1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå