AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Hei! Ser at de fra januar 2022 tilbyr tidlig Ul og NIPT-test til alle over 35. Får man innkalling til dette automatisk av lokalsykehuset? I hvilken uke fikk dere tidlig ul? Anonymkode: 734e5...cf7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Jeg ringte jordmor i uke 8 ca og sa jeg ville ha tidlig ul og NIPT-test, fikk innkalling noen dager senere. Var 11+4 da jeg kom inn, da sa ultralydjordmor at hun foretrekker etter uke 12 fordi det er lettere å se alle organer. Anonymkode: 73d2f...4a8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Nei, du får ikke innkalling automatisk, du må ta kontakt med lege eller jordmor og be dem sende henvisning så tidlig som mulig i graviditeten. Legesekretæren på mitt legesenter forsikret meg om at det holdt å sende henvisning på første svangerskapskontroll i uke 11, men det er feil. Det skal sendes så tidlig som mulig, så jeg måtte sende melding til legen på helsenorge for å få sendt den før første svangerskapskontroll. Anonymkode: 42074...2fb
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, du får ikke innkalling automatisk, du må ta kontakt med lege eller jordmor og be dem sende henvisning så tidlig som mulig i graviditeten. Legesekretæren på mitt legesenter forsikret meg om at det holdt å sende henvisning på første svangerskapskontroll i uke 11, men det er feil. Det skal sendes så tidlig som mulig, så jeg måtte sende melding til legen på helsenorge for å få sendt den før første svangerskapskontroll. Anonymkode: 42074...2fb Takk for svar! Så tungvint system. Det fordrer jo at folk kjenner til at man har krav på dette. Man burde jo få svar automatisk.. Anonymkode: 734e5...cf7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 Må sende henvisning. Hvordan ellers skal sykehuset vite at du er gravid og ønsker denne kontrollen? Anonymkode: be352...847 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må sende henvisning. Hvordan ellers skal sykehuset vite at du er gravid og ønsker denne kontrollen? Anonymkode: be352...847 Ok:) Forstår Anonymkode: 734e5...cf7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Takk for svar! Så tungvint system. Det fordrer jo at folk kjenner til at man har krav på dette. Man burde jo få svar automatisk.. Anonymkode: 734e5...cf7 Det er jordmor/leges jobb å vite det. Og det et frivillig, akkurat som vanlig oul. Det er veldig enkelt at man søker om fødeplass med ultralydene på første kontroll. Da velger man også hvilket sykehus man ønsker å føde på. Anonymkode: be352...847
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jordmor/leges jobb å vite det. Og det et frivillig, akkurat som vanlig oul. Det er veldig enkelt at man søker om fødeplass med ultralydene på første kontroll. Da velger man også hvilket sykehus man ønsker å føde på. Anonymkode: be352...847 Søke om fødeplass?:) Det tror jeg bare må gjøres i Oslo:) Aldri gjort det her i Trondheim Anonymkode: 734e5...cf7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Søke om fødeplass?:) Det tror jeg bare må gjøres i Oslo:) Aldri gjort det her i Trondheim Anonymkode: 734e5...cf7 Det heter søke om fødeplass uansett, fordi det er fritt syke Anonymkode: be352...847 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Det heter søke om fødeplass uansett, fordi det er fritt syke Anonymkode: be352...847 2 hours ago, AnonymBruker said: Søke om fødeplass?:) Det tror jeg bare må gjøres i Oslo:) Aldri gjort det her i Trondheim Anonymkode: 734e5...cf7 Kutta fort beklager. Det heter søke om fødeplass uansett, fordi det er fritt sykehusvalg. Men det er i praksis det samme som en henvisning. Så man søker selv om det i praksis bare er et alternativ. Så det har nok blitt sendt til st.olav og Står om det f.eks her. https://www.helsenorge.no/fodsel/fodested/#soke-om-fodeplass Anonymkode: be352...847 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker2022@ skrev (24 minutter siden): Du stiller spørsmål, men så svarer du på dine egne spørsmål.. Blir bare verre for deg selv og holde på slik, for det er nemlig slik at absolutt alt som du har skrevet generelt her på forumet og alt annet som omhandler ordet internett i alle dine år som anonym bruker er lagret. Ta heller og gjør den lille baby gutten din en stor tjeneste og overlever gutten til pappaen sin. Det er ikke samme bruker, alle som huker av for anonym bruker får samme kallenavn og en unik kode nederst. Anonymkode: aaf46...81b
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar! Så tungvint system. Det fordrer jo at folk kjenner til at man har krav på dette. Man burde jo få svar automatisk.. Anonymkode: 734e5...cf7 Er ikke jeg som svarte deg men jeg måtte selv "krangle" meg til NIPT og TUL i midten av januar. Legen min påsto at dette var ikke kommet til Oslo enda. Fikk henvisning til slutt etter å ha søkt opp masse info på nett jeg videresendte legen min😅 Håper det ikke er like vanskelig enda. Anonymkode: 5cae2...f1a
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er ikke jeg som svarte deg men jeg måtte selv "krangle" meg til NIPT og TUL i midten av januar. Legen min påsto at dette var ikke kommet til Oslo enda. Fikk henvisning til slutt etter å ha søkt opp masse info på nett jeg videresendte legen min😅 Håper det ikke er like vanskelig enda. Anonymkode: 5cae2...f1a Det var jeg som svarte i stad, nei det er ikke like vanskelig nå, selve henvisningen gikk fint. Problemet er at ikke alle legekontor/sekretær whatever enda har fått med seg at den skal sendes med en gang du ringer of sier du er gravid, samtidig som de setter opp første kontroll. Ordinær ultralyd blir jo henvist på første kontroll, så de tror det samme gjelder tidlig ultralyd. Men første kontroll er jo samtidig som tidlig ultralyd skal være, så det er for sent å henvise da, man får en alt for sen TUL og sikkert sure ansatte på sykehuset som må klemme det inn på kort varsel. Anonymkode: 42074...2fb
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er ikke jeg som svarte deg men jeg måtte selv "krangle" meg til NIPT og TUL i midten av januar. Legen min påsto at dette var ikke kommet til Oslo enda. Fikk henvisning til slutt etter å ha søkt opp masse info på nett jeg videresendte legen min😅 Håper det ikke er like vanskelig enda. Anonymkode: 5cae2...f1a Det er nok bare legen din som er kjip. Jeg hadde første legetime 3.januar og legen sendte henvisning for tidlig ultralyd og nipt med en gang. Anonymkode: a068d...084
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #15 Skrevet 29. mai 2022 51 minutter siden, AnonymBruker said: Det var jeg som svarte i stad, nei det er ikke like vanskelig nå, selve henvisningen gikk fint. Problemet er at ikke alle legekontor/sekretær whatever enda har fått med seg at den skal sendes med en gang du ringer of sier du er gravid, samtidig som de setter opp første kontroll. Ordinær ultralyd blir jo henvist på første kontroll, så de tror det samme gjelder tidlig ultralyd. Men første kontroll er jo samtidig som tidlig ultralyd skal være, så det er for sent å henvise da, man får en alt for sen TUL og sikkert sure ansatte på sykehuset som må klemme det inn på kort varsel. Anonymkode: 42074...2fb Første kontroll for min del var uke 6. Så om du ikke hadde kontroll før uke 11 var den sen. Anonymkode: be352...847
Kakaoen Skrevet 29. mai 2022 #16 Skrevet 29. mai 2022 Var hos legen i uke 6 ca og ho sendte henvisning til sykehuset. Fikk innkalling slik at jeg var på UL og NIPT i uke 13. Dette var i slutten av januar i år 🙂
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #17 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg ringte jordmor i uke 8 ca og sa jeg ville ha tidlig ul og NIPT-test, fikk innkalling noen dager senere. Var 11+4 da jeg kom inn, da sa ultralydjordmor at hun foretrekker etter uke 12 fordi det er lettere å se alle organer. Anonymkode: 73d2f...4a8 Hvorfor tilbyr de tidlig ultralyd fra uke 11, da? Jeg har fått time 11+0. Anonymkode: d9bac...f2b
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #18 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er nok bare legen din som er kjip. Jeg hadde første legetime 3.januar og legen sendte henvisning for tidlig ultralyd og nipt med en gang. Anonymkode: a068d...084 Vel jeg har en vikarlege som er ganske ung så tror hun ikke var helt oppdatert rett og slett. Hun anbefalte meg å ta NIPT privat og betale 10 000😅 Da hun til slutt sendte henvisning sa hun det var slettes ikke sikkert sykehuset ville godkjenne det men fikk time selvfølgelig med en gang nesten.. Anonymkode: 5cae2...f1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå