Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Med mindre mor til førstefødte er død. Da må morsarven deles ut først. 

Men dette skal vel gjøres i det far får flere barn?? 

Anonymkode: 89e07...f74

Arven etter mor (kone 1) skal skiftes før far (enkemann) gifter seg på nytt, med mindre deres felles barn gir skriftlig tillatelse til at far tar med dødsboet etter kone 1 inn i ekteskap 2. Jurister anbefaler ikke det siste, da det gir svært rotete arveforhold hvis far får barn med kone 2.

Anonymkode: 4d9c6...7d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

min onkel har et barn og 3 stesønner... de har vokst opp sammen siden de var små.

Min onkel er grise rik! mange hundre millioner. Dette arver kun min nivø! ikke stebarna. Det har vært åpenhet om dette fra begynnelsen. 

Anonymkode: ab987...09e

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det verdt å betale en time eller to hos advokat for. Vi er midt oppi en prosess nå for å skrive samboeravtale og testamente. Vi tar dette via advokat.

Da sitter vi hos advokat og oppgir hva vi føler, og så formulerer advokaten det som er rett innenfor de reglene som gjelder. Enkelt og greit.

Anonymkode: 20dba...8d2

Skrevet

Dersom din stesønn ikke skal Arve deg bør din mor skrive testamentet der din arv etter henne blir ditt særeie. Ettersom dere er gift vil all din arv etter din mor gå inn i deres felleseie. Det betyr at om du og din mor dør sammen i en ulykke arver alle barna like mye. 

AnonymBruker
Skrevet
SOFIEoktober skrev (6 minutter siden):

Dersom din stesønn ikke skal Arve deg bør din mor skrive testamentet der din arv etter henne blir ditt særeie. Ettersom dere er gift vil all din arv etter din mor gå inn i deres felleseie. Det betyr at om du og din mor dør sammen i en ulykke arver alle barna like mye. 

Dette stemmer ikke, arv er særeie.

Anonymkode: 6cfe8...590

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er i samme situasjon og advokaten rådet min far til å skrive testamente. Da er vi sikret at arven ikke går til stebarn, men til våre felles barn. Ny arvelov og ekteskap skaper et slikt behov jf. advokat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Den du siterer har rett.

Arv er særeie, eller rettere sagt kan kreves skjevdelt, ved skilsmisse.

Arvelater kan gjennom testament kreve at arv er særeie for arving. 

Sitat

Dersom man ønsker å bestemme at arv skal være særeie, må dette gjøres gjennom et testament. Testament må opprettes etter nærmere lovbestemte formkrav for å være gyldig.

Arvelater eller gavegiver kan bestemme at hele eller deler av arven/gaven skal være særeie. Man kan også bestemme at dersom arvingen/gavemottaker dør først, så kan gjenlevende ektefelle sitte med særeiemidlene i uskifte.

Det er viktig å merke seg at særeiemidlene uansett vil inngå som en del av arven som skal fordeles. Ektefellen vil etter loven ha rett på ¼ av arven dersom ektefellen har barn eller ½ dersom ektefellen ikke hadde barn.

https://www.nlls.no/saereiepabud-ved-arv-eller-gave-hvordan-kan-man-sikre-at-barna-beholder-arven-eller-gaven-ved-samlivsbrudd/

Anonymkode: 4d9c6...7d2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arven din skal du selvfølgelig la gå til dine egne barn, stesønn arver sin egen mor. Det er ikke urettferdig.

Dersom du spør først vil mannen din arve 1/4 av det du etterlater mens resten er barna sitt, men han kan sitte i uskifte sp lenge han lever.

Er nok smart å dele ut som forskudd ja - da får også barna pengene når de trenger det og ikke når de er 70. 

Hvis foreldrene dine ønsker at ikke mannen din, og via ham stebarnet, skal få tak i arven etter dem kan de sette opp arven som særeie til deg.

Anonymkode: 66667...4a2

Det er hva jeg ville gjort.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette kan faren hans snakke med ham om. Det er jo helt logisk at han ikke arver dine foreldre, han har jo morforeldre selv, og vil arve fra disse på sikt.

Anonymkode: 61844...850

Med særeie slipper man sånt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er feil, arv er ikke særeie med mindre det er bestemt i testament. Arv kan kreves skjevdelt ved skilsmisse, det er ikke det samme som særeie.

Anonymkode: 0aab3...531

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår foreldrene dine skriver et testament hvor de testamenterer til barna dine. Så slipper du å være den som gjør det. Du kan jo avtale med de hvor mye av din arv du hadde tenkt til å gi dem, så kan de skrive det inn i testamentet istedet.

Anonymkode: 1d6ea...8f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som særkullssøster til tre søsken, ville jeg synes det var veldig rart om arven fra deres besteforeldre ble delt ut til meg. Jeg forstår følelsene bak det og man vil ha det samme for barna sine, men dette er jo arv fra deres besteforeldre og ikke særkullsbarnet. I mitt tilfelle er ikke «hun har arv fra moren» et alternativ. Min mor har ikke formue, lever av lønn som tilsvarer minstepensjon og leier bolig. Jeg forstår likevel at mine søskens arv ikke er min.

Hadde det vært meg, ville jeg utvilsomt lagt inn et høyere gir på sparingen til særkullsbarnet da. Mine barn har allerede nok til halvparten av billappen på sparekonto, og de er bare tre år. Det høres ut som økonomien deres rommer litt sparing til særkullsbarnet også. 

Anonymkode: ac99e...453

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er feil, arv er ikke særeie med mindre det er bestemt i testament. Arv kan kreves skjevdelt ved skilsmisse, det er ikke det samme som særeie.

Det stemmer at det ikke er særeie, men det har samme effekten når man kan holde det utenfor delingen. 

• Liker 1
Skrevet

Arv og sentimentalitet har ingenting i samme setning å gjøre.
Dine barn arver sin mor og mormor. Andres barn arver sin etc. 

Hvorfor gjøre dette vanskelig?

Barn har dessuten ingenting med de voksnes penger å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 7.42):

Dere kan oppsøke advokat, som kan sette opp et rettferdig system. Husk din ste sønn har krav på halve arven etter faren også. Du og barna må dele andre halvdel. Hvis dere ikke skriver noe nytt ol på det

Anonymkode: 330ed...be7

Nei stesønnen har ikke rett på halve arven etter faren. TS er gift og det betyr at TS arver sin mann med minst 1/4. Dette kan endres med testament og da kan TS arve 1/3. Resten deles på de to barna han har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 7.47):

Og hvor har du det fra? Har sjekket opp iht mitt bonus barn. Og hun har krav på halve arven etter din far, våre to felles må dele 

Anonymkode: 330ed...be7

Her tar du feil. 

Anonymkode: d6031...77f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De siste innleggene her viser jo hvorfor dette bør tas med advokat.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer også til å arve en del. Jeg har stebarn og ett eget barn.

Mine foreldre har ikke satt ord på noe ang arven, men jeg tar det for gitt at arven følger meg og mitt barn. Stebarna arver fra sin side. Det er sannsynlig at jeg velger å gi dem en raus pengegave, men ikke noe som tilsvarer en del av arven som sådan.

Jeg tror stebarna vil synes det er helt naturlig. Jeg tviler på at de kommer til å arve stefars foreldre heller! De har selv besteforeldre som sitter godt i det.

Deres far og jeg er "bare" samboere, og hvis jeg har forstått det riktig er arven kun min da....

Du kan vurdere å gi noe til din stesønn TS, men arven som sådan er ikke hans. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De siste innleggene her viser jo hvorfor dette bør tas med advokat.

I grunn ikke. Vi er mange som ikke har noen problemer med å forstå hverken konseptet «arv» eller reglene rundt arv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 23.10):

Det stemmer at det ikke er særeie, men det har samme effekten når man kan holde det utenfor delingen. 

Nei. Særeie beskyttes fra den andres kreditorer. Og skjevdeling skjer bare ved skilsmisse, ikke ved død, det må også bevises hvor midlene stammer fra, og det må diskuteres, kanskje må det til og med en rettsavgjørelse til.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...