Gå til innhold

Det virker slitsomt å jobbe 100 %


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

De aller fleste menn utfører på langt nær like mye av jobben med barn og hjem som kvinner. 🙄 
Har du hørt om det tredje skiftet før? Og er klar over det dobbeltarbeidet som de fleste kvinner må utføre? 🙄

Anonymkode: 8831e...de2

Der har man den reelle årsaken til at du vil jobbe redusert.
Hadde vært enklere om du var tydeligere på dette fra begynnelsen av.

Anonymkode: 578a1...ffc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge en har en jobb som en trives i  , hvorfor skal selve jobbingen være slitsom? 
Før en er ferdig utdannet så er en nærmest redd for å jobbe ? 
Det kommer jo an på om det er et fysisk tungt arbeid, men det virker ikke som det er snakk om det her? 
Arbeidsmoral og en vilje til å ville bidra er ettertraktet i arbeidsmarkedet. 
Jeg ser et skille mellom de som er relativt nye og de som har lengre erfaring på min jobb. 
Det skal mye mindre til før de yngste kaster inn håndkleet og må gi opp, bli hjemme eller de forventer å bli behandlet annerledes enn de andre. 
Hvorfor ? 
Jeg holder kompetansen utenom siden er +og minus i begge leirer 

Anonymkode: 0319b...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jobber 100 % 3-delt turnus og har gjort det i 18 år, synes ikke det er så slitsomt eller stressende, heller ikke når barna var små. Men jeg kjenner på at jeg gjerne skulle hatt mer fritid til å reise, gå fjellturer,skiturer osv men det har ikke noe med jobben å gjøre egt, trives kjempegodt der, men bare lysten på mer fritid. Kommer dog til å fortsette med 100% altså.

Anonymkode: 4e0da...92f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvor mye tid bruker du på transport til og fra jobb? Og på søvn? Og 38 timer på jobb? De fleste har vel ubetalt lunsj slik at reell tid på jobb er 40 timer i uka. Dersom man skal få optimalt med søvn er det 56 timer i uka bare der, og det er helt vanlig å bruke ca. 1 time hver vei til jobb. I tillegg skal man kle seg og ordne seg til jobb, lage middag og matpakker og gjøre husarbeid/følge opp barn og kjøre og hente de her og der. Så hvor mye fritid har gjennomsnittspersonen med fulltidsjobb og barn i skolealder egentlig?
 

Anonymkode: 8831e...de2

Du beskrev dette på en mye bedre måte enn meg. Det var egentlig dette jeg siktet til, men formulerte det ikke. Jeg har hatt forskjellige jobber under studiene. Dagvakt 07.30-15.00 er veldig lett. Men i paksis er du låst fra alarmen går 06.00-16.00. Videre følger plikter som å spise mat (om du så lager middag for flere dager, må maten tilberedes). Klokken bikker fort 17.00 før du kan gjøre hva du vil. Men da har du kun fire timer igjen av dagen, fordi allerede klokken 21.00 må du forberede deg på legging 1-2t senere. Har du 08-16 jobb er det nesten værre. Da er du låst fra 06.00-17.00. Og etter dette er det middag og plikter til 18.00. Med kveldsvakt går tiden fra 14.00-00.00 helt bort. I dette tok jeg med 1t forberedelser før vaktstart, og når man slutter 22.30 er dagen i praksis over. 

Hvis du har barn skal du i tillegg tilbringe tid med dem. Eneste fritiden blir da fra 20.00-22.00 i 15-20 år framover. Ts

Anonymkode: 7257c...9eb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja jobber 100 % 3-delt turnus og har gjort det i 18 år, synes ikke det er så slitsomt eller stressende, heller ikke når barna var små. Men jeg kjenner på at jeg gjerne skulle hatt mer fritid til å reise, gå fjellturer,skiturer osv men det har ikke noe med jobben å gjøre egt, trives kjempegodt der, men bare lysten på mer fritid. Kommer dog til å fortsette med 100% altså.

Anonymkode: 4e0da...92f

Det er nettopp dette, ikke yrket jeg utdanner meg til. Det trives jeg med. Ts

Anonymkode: 7257c...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er hverken slitsomt eller stressende jobbe 100%.

Koser meg på jobb, elsker møte kolleger, være sosial, og bidra til noe nyttig. Har vært arbeidsledig i en kort periode, og det var deprimerende å sitte hjemme å føle seg unyttig.

Jeg er en av dem som tenker at om jeg hadde vunnet masse i lotto, så ville jeg fortsatt jobbe 37,5 timers uker, og heller tatt meg noen litt lengre ferier.

Anonymkode: 4ba9e...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel bare bortskjemte nordmenn som kan sutre over at det er slitsomt å gå på jobb 37,5 time i uken..

Anonymkode: f5cd1...880

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80% er fint, ta den ekstra fridagen fredag eller mandag. Den hjelper SÅ masse på livskvaliteten.

Anonymkode: 36c80...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke det er hverken slitsomt eller stressende jobbe 100%.

Koser meg på jobb, elsker møte kolleger, være sosial, og bidra til noe nyttig. Har vært arbeidsledig i en kort periode, og det var deprimerende å sitte hjemme å føle seg unyttig.

Jeg er en av dem som tenker at om jeg hadde vunnet masse i lotto, så ville jeg fortsatt jobbe 37,5 timers uker, og heller tatt meg noen litt lengre ferier.

Anonymkode: 4ba9e...c94

Det sier jo alt om deg da, når livet er å sitte hjemme om du er uten jobb.

Noen bygger seg opp et liv de liker på fritiden, som gjør at de faktisk klarer seg fint uten jobben.

Anonymkode: 36c80...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

da er du enten av de heldige eller så pynter du litt på sannheten. 

Anonymkode: ccdfd...d07

Mine foreldre og svigerforeldre er alle 60, jobber fullt i lederstillinger og er veldig aktive på fritiden. 

Anonymkode: 6f678...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet 100 % hele mitt liv og planen er å fortsette med det til 67-70 år. Ikke var det slitsomt da barna var små, ikke er det slitsomt nå etter fylt 60. Lite overtid og en del trening på fritid. Har god råd, vaskehjelp mm.lønna er ok, pensjonen blir ok pga god opptjening. Det er veldig vanskelig for meg å forstå dette (luksus)problemet.

Anonymkode: 0f781...982

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du beskrev dette på en mye bedre måte enn meg. Det var egentlig dette jeg siktet til, men formulerte det ikke. Jeg har hatt forskjellige jobber under studiene. Dagvakt 07.30-15.00 er veldig lett. Men i paksis er du låst fra alarmen går 06.00-16.00. Videre følger plikter som å spise mat (om du så lager middag for flere dager, må maten tilberedes). Klokken bikker fort 17.00 før du kan gjøre hva du vil. Men da har du kun fire timer igjen av dagen, fordi allerede klokken 21.00 må du forberede deg på legging 1-2t senere. Har du 08-16 jobb er det nesten værre. Da er du låst fra 06.00-17.00. Og etter dette er det middag og plikter til 18.00. Med kveldsvakt går tiden fra 14.00-00.00 helt bort. I dette tok jeg med 1t forberedelser før vaktstart, og når man slutter 22.30 er dagen i praksis over. 

Hvis du har barn skal du i tillegg tilbringe tid med dem. Eneste fritiden blir da fra 20.00-22.00 i 15-20 år framover. Ts

Anonymkode: 7257c...9eb

Spise mat må du gjøre uansett om du er i jobb eller ei. Hvis du opplever det å spise mat som en «plikt» så skjønner jeg at du syns jobb blir stress. Jeg syns det er koselig å spise mat med familien, selv om det er i full fart mellom jobb og trening😄

Anonymkode: 6f678...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har jobbet 100 % hele mitt liv og planen er å fortsette med det til 67-70 år. Ikke var det slitsomt da barna var små, ikke er det slitsomt nå etter fylt 60. Lite overtid og en del trening på fritid. Har god råd, vaskehjelp mm.lønna er ok, pensjonen blir ok pga god opptjening. Det er veldig vanskelig for meg å forstå dette (luksus)problemet.

Anonymkode: 0f781...982

Samme her, selv om jeg ikke har fylt 60. 
Men når en føler å spise mat er en plikt så gjør en det vanskelig for seg selv.

Anonymkode: 27405...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sånn følte jeg det før jeg bikka 50 og. Men ting forandrer seg og det har man ikke sjanse til å forutse før man er der. Bare lytt på de som har prøvd det selv.

Anonymkode: ccdfd...d07

Det er mulig det endrer seg om et par år når jeg blir 50? 

De neste  årene har jeg tenkt å fortsette på samme måte, har faktisk meldt med på videreutdanning 60stp over to år i tillegg. Mine kollegaer over 50 jobber fullt og er aktiv på fritiden

 Vi vet heldigvis ikke hva fremtiden vil bringe, men jeg har i hvertfall tenkt å jobbe 100% så lenge jeg kan og har helse til det. Jeg vil påstå jobben min er med på å øke livskvaliteten min.

Anonymkode: d0646...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det sier jo alt om deg da, når livet er å sitte hjemme om du er uten jobb.

Noen bygger seg opp et liv de liker på fritiden, som gjør at de faktisk klarer seg fint uten jobben.

Anonymkode: 36c80...f18

Har absolutt ett liv på fritiden, men selv med dyr, frivillig verv, venner, trening og utendørs aktiviteter, så blir det alt for mye tid om jeg ikke har jobb. Jeg setter også mye mer pris på fritiden når den ikke er konstant.

Men jeg har valgt yrke jeg brenner for, som jeg synes er spennende, og som gir meg glede samtidig som jeg føler meg nyttig. Og som ikke stressende.

Anonymkode: 4ba9e...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er frivillig til å ofre fritiden, da mange ikke vil tjene nok til livets opphold om vi ikke jobber 100%.

Jeg skulle gjerne jobbet 80% = 4 dagers uke, men jeg er singel, og eier leilighet, da må det komme non penger inn, og det er ikke mulig å jobbe noe annet enn 100%, eller leve med et veldig stramt budsjett (og det ønsker jeg ikke, for det er gøy å gå på kino innimellom, kjøpe noe gøy til nieser ol).

Anonymkode: 44def...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Før jeg fikk barn så var fritiden min stort sett rundt 6 timer hver dag som jeg kunne bruke fritt enten før eller etter jobb. i helgene var det stort sett hele dagen. Etter jeg fikk barn er den i hverdagene redusert til kanskje 2 -3 t om jeg er heldig, men en del brukes på husarbeid etter barnet er lagt. Er mye mer slitsomt med 100 prosent jobb nå. men lønna er lav og jeg trenger pengene.

Derimot når jeg studerte så hadde jeg også mindre fritid på en måte. Stort sett brukte jeg 3 -4 t på å studere utenom skoletid 3 dageri uka+ noen timer i helgen utenom den tiden jeg var på skolen (8-15). De andre dagene jobbet jeg kvelden etter skolen. Dagene gikk i ett fra kl 06 -23 hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

da er du enten av de heldige eller så pynter du litt på sannheten. 

Anonymkode: ccdfd...d07

På min arbeidsplass er det mange, både menn og kvinner, som er passert 60, jobber full tid og er aktive på fritida. Ikke uvanlig i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle menn klarer fint å jobbe i full stilling, men mange kvinner synes visst det er for mye for dem 🤷‍♀️

Anonymkode: 0f781...982

Kanskje fordi mange kvinner fortsatt har fult ansvar for å få hverdagen hjemme til å gå opp i tillegg til jobb, holde huset ryddig, handle mat.. samt at noen kvinner ofte blir slitne fordi de stresser over ting de skal gjøre, bør gjøre eller ting som kan skje.

Innen mange kvinnedominerte yrker har heller ikke teknologiske hjelpemidler kommet så langt som i mange mannsdominerte yrker. 

 

Men TS, det blir litt tullete å skulle begynne arbeidslivet med en 70% stilling, være overbevist om at en ikke kommer til å synes jobbing er givende allerede før en har prøvd å jobbe.

Enkelte yrker kan fint kombineres 100% stilling og aktiv fritid, mens andre yrker er mer fysisk/psykisk krevende og dermed bedre med mindre stilling for å orke en aktiv fritid i tillegg. Men det er jo noe en finner ut etter hvert, også får en tilpasse livet etter pengeboken, men vil en ha muligheten til å reise så må en finne en jobb med mye reising eller så må en tjene penger til å betale reisene selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er fortsatt student, men jeg leker allerede med tanken om 70 % stilling. Det virker så stressende å jobbe 100 %. Flere i omgangskretsen vurderer det samme. Jada, da må man gå ned i levestandard og så sitter man kanskje ikke med allverden, men jeg gjør alt for å slippe hamsterhjulet. 

Hvordan er så mange villig til å ofre fritiden sin? 

Anonymkode: 7257c...9eb

Det er veldig mye jobb med 100%. Når jeg får sjansen vil jeg jobbe mindre.

Anonymkode: 4e2cb...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...