Gå til innhold

Det virker slitsomt å jobbe 100 %


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fortsatt student, men jeg leker allerede med tanken om 70 % stilling. Det virker så stressende å jobbe 100 %. Flere i omgangskretsen vurderer det samme. Jada, da må man gå ned i levestandard og så sitter man kanskje ikke med allverden, men jeg gjør alt for å slippe hamsterhjulet. 

Hvordan er så mange villig til å ofre fritiden sin? 

Anonymkode: 7257c...9eb

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber 100%, og som regel et par timer mer enn det i uka, og ser ikke på det som et hamsterhjul. Faktisk har jeg mye mer fritid nå enn jeg noengang hadde som student. Da jeg var student så hadde jeg en evig følelse av dårlig samvittighet fordi uansett hvor mye jeg leste og studerte, så kunne jeg alltid lese og studere mer. Det å nå kunne gå hjem kl 15 og ha hele kvelder og helger fri er for meg luksus i forhold til studentlivet.

Anonymkode: 3a359...aba

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an hvor sliten du blir av jobben. Altså hvor mye overskudd du da har på fritiden din. Jeg jobbet 100% som sykepleie før jeg fikk barn. Da var det slutt. Familien først. Kunne sikkert sykemeldt meg som jeg får inntrykk av så mange andre småbarnsmødre i 100% stillinger gjør. Men det hadde jeg ihvertfall aldri klart. Så nå jobber jeg 50% natt med en uke fri mellom øktene. Fantastisk. Mye tid og overskudd sammen med familien og slipper jobbe hver 3 helg og ikke minst slipper jeg ofte unna de verste røde dagene☺️

Anonymkode: a3bbd...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt. Særlig i enkelte yrker. Det er derfor mange blir syke og utbrente. Men for mange av oss er det eneste måte å betale regningene på, eller å ha råd til å pensjonere oss når vi er 70. Det er helt forferdelig. 

Anonymkode: a79a0...2cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber fullt, og gjerne et par timer ekstra hver uke, syns det er utfordrende og gøy. Gleder meg til jobb 😊 Gleder meg til fri og helg også. Det er variasjonen mellom jobb og fritid som er god. 

Anonymkode: 6f678...f7d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det er slitsomt. 100% stilling i turnus. Unger. Gubbe. Dyr. Men man bidrar til samfunnet, til familien og til egen pensjon. Er man frisk så klarer man såpass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel mye an på type jobb og arbeidsgiver. Ser for meg at i noen jobber ender du med å skulle gjøre samme mengde arbeid men på 70% av tiden. Og i noen jobber ønsker vel arbeidsgiver at man er til stede 100%. 

Når sier man at man ønsker å jobbe 70% forresten? Det lyses vel ikke ut så mange reduserte stillinger? 

Anonymkode: 17f90...753

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ofrer jeg gjerne fritiden min. Har en jobb jeg elsker. Er nok i kategorien arbeidsnarkoman, og trives med det. 

Anonymkode: d9e25...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at jeg vil ha barn i framtiden. Da blir det uaktuelt med full stilling. Enten det er 08-16 eller turnus, vil jeg uansett helst jobbe mindre. Ts

Anonymkode: 7257c...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Glemte å legge til at jeg vil ha barn i framtiden. Da blir det uaktuelt med full stilling. Enten det er 08-16 eller turnus, vil jeg uansett helst jobbe mindre. Ts

Anonymkode: 7257c...9eb

Men hvorfor sikter du mot et yrke du tydeligvis ikke liker????

Anonymkode: 38ebd...177

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er fortsatt student, men jeg leker allerede med tanken om 70 % stilling. Det virker så stressende å jobbe 100 %. Flere i omgangskretsen vurderer det samme. Jada, da må man gå ned i levestandard og så sitter man kanskje ikke med allverden, men jeg gjør alt for å slippe hamsterhjulet. 

Hvordan er så mange villig til å ofre fritiden sin? 

Anonymkode: 7257c...9eb

Av 168 timer i en uke bruker jeg 38 på jobb, er liksom ikke veldig mye. 

Anonymkode: 877f0...169

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lett å finne stillinger på 70%. Arbeidsgivere vil ha deg 100%. Kanskje hvis du jobber innen helse.

Anonymkode: 2bea6...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det handler mye om man liker jobben sin eller ei. Jeg jobbet 50% før og orket aldri å jobbe ekstra. Grudde meg til hver vakt.

Nå jobber jeg 100% i en jobb jeg elsker. Jobber gjerne mer når jeg har muligheten til det. Gleder meg til hver dag pp jobb, selv om jeg også gleder meg til helg og fri med familien min.

Anonymkode: 13fff...90b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men hvorfor sikter du mot et yrke du tydeligvis ikke liker????

Anonymkode: 38ebd...177

Sykepleier, vernepleier, lærer, miljøarbeider og nav-ansatt er yrkene jeg har vurdert. Jeg har mulighet til å få kontorjobb. Jeg kan også være lærer på vgs og ha det faglige i sentrum. Det er ikke yrket, men tanken på å jobbe for andre og å gjøre noe du egentlig ikke vil 37,5t i uka. Mange forteller at de vil gå ned i stilling, men beholde jobben hvis de vinner i lotto. Vi er ergo flere som tenker likt. Ts

Anonymkode: 7257c...9eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er fortsatt student, men jeg leker allerede med tanken om 70 % stilling. Det virker så stressende å jobbe 100 %. Flere i omgangskretsen vurderer det samme. Jada, da må man gå ned i levestandard og så sitter man kanskje ikke med allverden, men jeg gjør alt for å slippe hamsterhjulet. 

Hvordan er så mange villig til å ofre fritiden sin? 

Anonymkode: 7257c...9eb

Jeg jobbet fast 75% igjennom bachelorstudiene og 100% igjennom masteren. 
 

Ville vært utenkelig for meg å jobbet mindre nå, om ikke sykdom eller lignende tvang meg til det. 
 

For meg er jobben alt for givende og stimulerende til at jeg ville redusert det for å ha mer fritid. Fritid er det mer en nok av. 
 

At man elsker jobben sin og ikke ønsker mer fritid betyr ikke at man er i et hamsterhjul man ikke kommer seg ut fra. Jeg kunne begynt å jobbet 50% fra i dag uten at det hadde fått store konsekvenser for levestandard, men det ønsker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber 50% og har halv uføretrygd. Det var fordi jeg ble utbrent for mange år siden, og etter det klarte jeg ikke å jobbe mer. Har en jobb jeg trives godt med, men den er krevende. Har prøvd andre yrker, men det fungerte ikke i det hele tatt. Så jeg har riktig yrke, men jeg orker ikke så mye på grunn av begrensningene jeg har. Skjønner godt hva du mener, for når jeg jobbet 100% var jeg konstant sliten. Har jobbet halvt i over 10 år nå og har det mye bedre med det. Men økonomisk er det jo bare dumt, for trygden er halvparten av hva jeg ville hatt som lønn. Likevel vil jeg heller ha det sånn enn å være konstant sliten og så ende med å bli utbrent igjen. Da jeg var utbrent var jeg ute av jobb i mange år, og det var veldig vanskelig å komme tilbake. Er glad nå for at jeg klarte det for er veldig glad for å kunne jobbe halvt i det yrke jeg er utdannet til.

Anonymkode: 5c73d...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 48 år gammel og har jobbet 100% i tilsammen 25 år, 3 år på høyskole som student i mellom. Har to tette barn og hadde utvidet permisjon med nr 2, 9 mmd ulønnet som var en god «pause». Jobber fortsatt 100% og har ingen planer om å redusere foreløpig. Liker å ha 100% jobb, bidra til samfunnet og sørge for mitt liv også som pensjonist. 
 

https://www.klp.no/om-klp/lurt-a-vite-hva-deltid-betyr-for-pensjonen

Anonymkode: d8fac...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er så mange villig til å ofre fritiden sin? 

Anonymkode: 7257c...9eb

Fordi da plages man ikke nevneverdig av at man ikke egentlig har et liv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart å gå ut fra at man vil synes 100% stilling er stressende, før man i det hele tatt har begynt i arbeidslivet.

Jeg kan forstå at man kan ha behov for redusert stilling i en periode når man har barn, men før det, eller når barna er voksne og man selv er frisk?

Anonymkode: 486f3...6d7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...