Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma og pappa levde et platonisk forhold. Og selv om jeg var der jevnlig med barnebarna deres, var det pappa jeg hadde mest med å gjøre. Bla fordi mamma slet veldig psykisk i perioder. Så døde pappa ganske uventet for 2 år siden. Sliter enda med sorgen etter ham, men først nå har jeg begynt å tenke på om vi barna (meg og bror) kanskje burde har arvet noe? Og jeg tørr ikke spørre noen. Min mor har ikke nevnt et kvitt, heller ikke min bror. Min mor har skiftet livsstil etter pappa døde og merker hun sløser mye. Samtidig som huset forfaller fordi hun ikke klarer å vedlikeholde det. Det er for stort for henne mtp helsa hennes, men hun vil verken ha hjelp eller flytte.

Noen som vet noe om disse tingene? Er det frekt å evt hinte til at vi sliter litt økonomisk i familien for tiden og om det kanskje kan være aktuelt med forskudd på arv? Hun er bare i slutten av 50-årene og kan fort blakke seg lenge før hun er 80 år om hun fortsetter som hun gjør nå.

Anonymkode: e39fd...5b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de var gift, og han ikke hadde særkullsbarn, så kan hun sitte i uskiftet bo.  

Anonymkode: 044e9...ecb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 088f1...a97

• Liker 1
Skrevet

Dersom han ikke hadde særkullsbarn, har dere barna ikke rett på å få utbetalt noe arv nå. Din mor har rett til å sitte i uskifte og trenger ikke tillatelse fra dere til det.

Dere kan selvsagt spørre om å få noe forskudd på arv, men det er ikke noe dere har krav på. Hvorvidt hun vil synes det er frekt, vet nok dere best som kjenner henne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser litt hva sexlivet har med saken å gjøre. Om de levde platonisk sammen angår deg fint lite, ikke rettferdiggjør det å kreve verdier fra uskifteboet.

Hvis mesteparten av verdien er bare huset ville jeg personlig blitt veldig irritert hvis barna spurte etter forskudd på arv, det ville jeg bety at jeg må ta opp lån. Ville vært noe annet med noen millioner i banken.

Anonymkode: 5067e...715

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg stusser litt hva sexlivet har med saken å gjøre. Om de levde platonisk sammen angår deg fint lite, ikke rettferdiggjør det å kreve verdier fra uskifteboet.

Hvis mesteparten av verdien er bare huset ville jeg personlig blitt veldig irritert hvis barna spurte etter forskudd på arv, det ville jeg bety at jeg må ta opp lån. Ville vært noe annet med noen millioner i banken.

Anonymkode: 5067e...715

TS skriver jo at moren har begynt "å sløse mye" etter at mannen/ts sin far gikk bort, så det tyder jo på at det er noe penger der, ikke bare bundet opp i verdien på huset.

Anonymkode: 65f6f...40d

Gjest Smeltemann
Skrevet

Hun sitter nok i uskifte, det kan hun fint gjøre uten at dere har noe med det.  Er det særkullsbarn inn i bilde så stiller saken seg annerledes.

AnonymBruker
Skrevet

Men det er hennes penger / verdier, om hun blir blakk før hun er pensjonist så blir jo det hennes problem. Er du heldig så er det igjen litt å arve, men det innebærer jo at hun dør først- det virker ikke som hun en gang er inne på tanken om arv på forskudd.

Anonymkode: 1e3f3...0b9

• Liker 3
Skrevet
Smeltemann skrev (På 29.5.2022 den 10.16):

Hun sitter nok i uskifte, det kan hun fint gjøre uten at dere har noe med det.  Er det særkullsbarn inn i bilde så stiller saken seg annerledes.

Hvordan stiller saken seg annerledes om det er særkullsbarn inne i bildet?

Smeltemann skrev (På 29.5.2022 den 10.16):

Skrevet

Hvordan stiller saken seg annerledes om det er særkullsbarn inne i bildet?

AnonymBruker
Skrevet
Påfugl22 skrev (3 minutter siden):

Fordi særkullsbarn har krav på arven med en gang forelderen som var i det nye forholdet faller fra. 

Man sitter ikke i uskifte overfor stebarn.

Anonymkode: cad48...e47

AnonymBruker
Skrevet
Påfugl22 skrev (6 minutter siden):

Arveloven

§ 15.Uskifte med særskilt livsarving

Den lengstlevende ektefellen har rett til uskifte med arvelaterens særskilte livsarving (særkullsbarn eller livsarving til særkullsbarn) bare hvis denne arvingen samtykker. Hvis den særskilte livsarvingen er mindreårig eller fratatt rettslig handleevne på det økonomiske området, kreves samtykke fra både vergen og statsforvalteren.

Anonymkode: 9429a...e18

Gjest Smeltemann
Skrevet
Påfugl22 skrev (10 minutter siden):

Hvordan stiller saken seg annerledes om det er særkullsbarn inne i bildet?

Særkullsbarn må godkjenne at etterlatt  kan sitte i uskiftet bo.

De har rett på Arv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 0.48):

Mamma og pappa levde et platonisk forhold. Og selv om jeg var der jevnlig med barnebarna deres, var det pappa jeg hadde mest med å gjøre. Bla fordi mamma slet veldig psykisk i perioder. Så døde pappa ganske uventet for 2 år siden. Sliter enda med sorgen etter ham, men først nå har jeg begynt å tenke på om vi barna (meg og bror) kanskje burde har arvet noe? Og jeg tørr ikke spørre noen. Min mor har ikke nevnt et kvitt, heller ikke min bror. Min mor har skiftet livsstil etter pappa døde og merker hun sløser mye. Samtidig som huset forfaller fordi hun ikke klarer å vedlikeholde det. Det er for stort for henne mtp helsa hennes, men hun vil verken ha hjelp eller flytte.

Noen som vet noe om disse tingene? Er det frekt å evt hinte til at vi sliter litt økonomisk i familien for tiden og om det kanskje kan være aktuelt med forskudd på arv? Hun er bare i slutten av 50-årene og kan fort blakke seg lenge før hun er 80 år om hun fortsetter som hun gjør nå.

Anonymkode: e39fd...5b5

Arven etter din far får mor. Og når mor går bort så arver du av henne. Enkelt og greit. 

Hva hindrer deg å spørre om å låne eller spørre om forskudd på arv av din mor? 

Anonymkode: 7f412...21c

Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

Særkullsbarn må godkjenne at etterlatt  kan sitte i uskiftet bo.

De har rett på Arv.

Men hun kan sitte videre i uskifte med sine egne. Så det hadde ikke spilt noen rolle om det var særkullsbarn inn i bildet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Påfugl22 skrev (2 timer siden):

Men hun kan sitte videre i uskifte med sine egne. Så det hadde ikke spilt noen rolle om det var særkullsbarn inn i bildet. 

Bare om særkullsbarn samtykker. Så jo, det spiller en vesentlig rolle.

Anonymkode: 3130a...a5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bare om særkullsbarn samtykker. Så jo, det spiller en vesentlig rolle.

Hun kan skifte med særkullsbarn og sitte videre i uskifte med sine egne. 

AnonymBruker
Skrevet
Påfugl22 skrev (3 minutter siden):

Hun kan skifte med særkullsbarn og sitte videre i uskifte med sine egne. 

Helt korrekt. 

Gjest Smeltemann
Skrevet
Påfugl22 skrev (3 timer siden):

Særkullsbarn må jo få arv av sin far, mulig hun kan skifte halve boet. Og sitte i uskifte med sine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...