AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Min sønn er bare 2,5 år men jeg syntes at han har noen tegn som tyder på autisme, han er nok ikke i den verste enden men han er nok på spekteret. Han har kun 2-3 enkle ord (hade, mamma, nei) . Peker sjeldent til aldri. Lite blikkontakt. Lite mimikk i ansiktet. Hermer aldri. Fortsatt lite dårlig motorikk (spesielt finmotorikken). Tar ikke initiativ til lek. Har noen opplevd lignende før også har det vist seg at det ikke stemmer?? At ting kom seg etterhvert? Hvor gammelt var barnet da? Anonymkode: 37ddc...38a 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min sønn er bare 2,5 år men jeg syntes at han har noen tegn som tyder på autisme, han er nok ikke i den verste enden men han er nok på spekteret. Han har kun 2-3 enkle ord (hade, mamma, nei) . Peker sjeldent til aldri. Lite blikkontakt. Lite mimikk i ansiktet. Hermer aldri. Fortsatt lite dårlig motorikk (spesielt finmotorikken). Tar ikke initiativ til lek. Har noen opplevd lignende før også har det vist seg at det ikke stemmer?? At ting kom seg etterhvert? Hvor gammelt var barnet da? Anonymkode: 37ddc...38a Dette fanges opp på 2 års kontroll. Har dere være der? Hva sier helsesøster? Vi har en på 2,5 og han er milevis fra det du forteller her.. Anonymkode: 01dd4...3dd
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Han er jo bare 2.5år, helt normalt Anonymkode: 535fa...757 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han er jo bare 2.5år, helt normalt Anonymkode: 535fa...757 Du kan virkelig ikke mene at det er «helt normalt» at et barn på 2,5 år aldri peker eller hermer, har dårlig blikkontakt, redusert ansiktsmimikk og ikke tar initiativ til lek? Det er virkelig ikke helt normalt, det er langt utenfor normalen og milepæler som burde vært nådd - og vel etablert - for lenge siden. TS, jeg ville kontaktet fastlege og barnehagen i første omgang. Hva sier barnehagen? Er PPT involvert? Anonymkode: 67799...5c2 10 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han er jo bare 2.5år, helt normalt Anonymkode: 535fa...757 Nei. Snakk med bhg om bekymringen. I samarbeid med dem kan dere kontakte ppt som vil vurdere barnet. Om de mistenker at barnet har ekstra utfordringer setter de inn en assistent som vil jobbe ekstra med barnet. Om mistanken om autisme blir forsterket vil de kontakte Habiliteringstjenesten der barnet vil gjennomgå flere tester med fagfolk og psykolog innen autismespekteret. Får barnet diagnosen vil dere få mer rettigheter mht assistent, hjelpemidler og hjelpestønad. Ville satt i gang prosessen asap da det kun vil være en fordel for barnet, spesielt med tanke på skole.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 Trenger ikke være autisme, kan være andre ting. For eksempel hørsel. Anonymkode: f5c8b...3d7 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Han er jo bare 2.5år, helt normalt Anonymkode: 535fa...757 Nei det er jo ikke det da. Mulig det er innenfor hva som KAN være normalt. Men den jevne 2,5 åring kan veldig mye mer enn dette. Vår og alle vennene hans i barnehagen på samme alder; snakker i lange setninger minst 6-7 ord, kan alle fargene og telle til 10, gjenforteller hele eventyr og spiller med, har blikkontakt og forteller historier til voksne og andre barn og leker sammen i rolle lek. Generelt er de ganske store av seg i den alderen. tre ord og Peking kan vanligvis barn før de er ett år når Det er sagt så er barn forskjellig og dette kan en kanskje vokse fra seg. Men ts må snakke med helsesøster og lege og barnehage som ser barnet hver dag og vurdere i samråd med dem hva som eventuelt skal gjøres videre. Anonymkode: 01dd4...3dd 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette fanges opp på 2 års kontroll. Har dere være der? Hva sier helsesøster? Vi har en på 2,5 og han er milevis fra det du forteller her.. Anonymkode: 01dd4...3dd Det fanges ikke nødvendigvis opp, om ikke foreldre spesifikt lufter bekymringen sin. Vår toåring (for en del år siden) var forsinket på mange områder, uten at dette ble tematisert overhodet på helsestasjonen. Vårt barn er forøvrig helt «normal» nå, men han hadde hovedsaklig forsinket språk, og var adekvat på det sosiale (bortsett fra hos hs😉). Forøvrig enig med de andre her; snakk med barnehagen, be dem koble på ppt, og ta det derfra! Om det ikke er autisme, kan det være noe annet som barnet ditt kan ha behov for hjelp for, og det er til dels ppt sitt ansvar. Anonymkode: 1489c...98c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 Mange av de tingene du nevner er jo tidlige tegn på autisme. Særlig dette med peking og felles oppmerksomhet. Er han i stand til det? At du og han ser på den samme leken og «kommuniserer» og leker med den? Har jobbet som ped.leder på småbarnsavdeling i 10 år nå og de fleste barna på 2,5 år har jo flere enn 3-4 år. Det du forteller ville vekket en undring hos meg. Først ville vi spurt om syn og hørsel er testet for å evt utelukke dette. Så ville vi satt igang tiltak for å hjelpe barnet, støtte det i sosiale settinger, hatt tett dialog med foreldre mm. Om tegnene fortsatt er der etter måneder med tiltak ville vi tatt kontakt med PPT for observasjon etter at foreldre gir samtykke til det. I denne artikkelen ramses endel tidlige tegn på autisme; https://www.helsenorge.no/sykdom/utviklingsforstyrrelser/autisme/ Anonymkode: 3b096...1ac 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er jo ikke det da. Mulig det er innenfor hva som KAN være normalt. Men den jevne 2,5 åring kan veldig mye mer enn dette. Vår og alle vennene hans i barnehagen på samme alder; snakker i lange setninger minst 6-7 ord, kan alle fargene og telle til 10, gjenforteller hele eventyr og spiller med, har blikkontakt og forteller historier til voksne og andre barn og leker sammen i rolle lek. Generelt er de ganske store av seg i den alderen. tre ord og Peking kan vanligvis barn før de er ett år når Det er sagt så er barn forskjellig og dette kan en kanskje vokse fra seg. Men ts må snakke med helsesøster og lege og barnehage som ser barnet hver dag og vurdere i samråd med dem hva som eventuelt skal gjøres videre. Anonymkode: 01dd4...3dd At alle på samme alder i bhg gjør det, tviler jeg på. Det er alltid noen på en avd som henger etter Anonymkode: 5d433...418 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 Må ikke bety at noe er galt, trist det kastes ut med diagnoser med engang. Anonymkode: 5d433...418 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 Jeg mistenkte autismespekter. Var ikke det, men var flere andre ting. Anonymkode: 6c061...747
myMa Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 Min på 2 år og 3 måneder er milevis fra det du beskriver, og jeg har fått inntrykk av at hun er ganske gjennomsnittlig. Rart helsesøster ikke har reagert på noe av dette på 2 års kontrollen. Vi ble spurt spesifikt om språk, sosiale ferdigheter osv. Snakk med ped leder i barnehagen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trenger ikke være autisme, kan være andre ting. For eksempel hørsel. Anonymkode: f5c8b...3d7 Nedsatt hørsel kan jo gi språkforsinkelser, men disse barna kan allikevel kommunisere via kroppsspråk og gester som TS’ barn nettopp IKKE bruker - peking, herming og mimikk. Det er vanlig at barn med nedsatt hørsel har et mer utviklet kroppsspråk enn andre FORDI de ikke kan uttrykke seg på annet vis enn ved gester og imitering, ikke motsatt. Det er ekstremt usannsynlig at det TS beskriver er forårsaket av nedsatt hørsel alene. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Må ikke bety at noe er galt, trist det kastes ut med diagnoser med engang. Anonymkode: 5d433...418 Jo, en så uttalt utviklingsforsinkelse som TS beskriver, over flere evneområder (språk, sosial kommunikasjon, finmotorikk og også grovmotorikk) betyr faktisk at noe er galt. Ikke dermed sagt at det MÅ være autisme, men normalt er det hvertfall ikke, og som mamma til en gutt med barneautisme som fikk høre «det er helt normalt, han vokser det av seg, barn er så forskjellige» hundreogørten ganger før vi ble tatt på alvor, er det utrolig irriterende å se at disse frasene gjentas til det kjedsommelige også når TS beskriver et barn som åpenbart har forsinket utvikling. DET er trist, og bunner sikkert i kunnskapsløshet, men da bør man jo bare la være å skrive noe. Det handler ikke om å «kaste ut diagnoser», det handler om OPPLYSNING og kunnskap slik at TS kan handle - gudene skal vite at jeg skulle ønske noen hadde bekreftet meg i at ja, dette er ikke normalt, og nevnt autisme som en mulighet da jeg fortvilet skrev på diverse fora om mitt barn uten språk, gester, peking og andre kommunikasjonsmuligheter, i stedet for «han vokser det av seg, helt normalt, er så liten atte». Anonymkode: 67799...5c2 4 1 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #15 Skrevet 29. mai 2022 Min på 1,5 er også et stykke foran det du beskriver, og han er helt gjennomsnittlig når det gjelder språk og kommunikasjon. Kanskje litt tidlig ute motorisk. Jeg tenker at det helt klart er noe med barnet ditt, men om det er autisme eller noe annet, kan vi ikke vite. Jeg ville i hvert fall snakket med både helsestasjonen og barnehagen, hvis han går der. Det er alltid en fordel å oppdage utfordringer tidlig, med tanke på å få målrettet hjelp. Jeg jobber selv en del eldre barn, men merker stor forskjell på de som har fått diagnoser, og den hjelpen det med fører, lenge, og de som får diagnosen sent. Førsten gruppe klarer seg nesten alltid best. Anonymkode: d8008...bb9 1
ALB Skrevet 29. mai 2022 #16 Skrevet 29. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei det er jo ikke det da. Mulig det er innenfor hva som KAN være normalt. Men den jevne 2,5 åring kan veldig mye mer enn dette. Vår og alle vennene hans i barnehagen på samme alder; snakker i lange setninger minst 6-7 ord, kan alle fargene og telle til 10, gjenforteller hele eventyr og spiller med, har blikkontakt og forteller historier til voksne og andre barn og leker sammen i rolle lek. Generelt er de ganske store av seg i den alderen. tre ord og Peking kan vanligvis barn før de er ett år når Det er sagt så er barn forskjellig og dette kan en kanskje vokse fra seg. Men ts må snakke med helsesøster og lege og barnehage som ser barnet hver dag og vurdere i samråd med dem hva som eventuelt skal gjøres videre. Anonymkode: 01dd4...3dd Jeg har litt kjennskap til autisme da jeg er familiekontakt for en mamma med en sønn på 3.5 år som fikk autismediagnose nå i vår. Jeg var med på deler av utredningen og evalueringsmøtene på senteret som gjennomførte diagnostisering, og har bl. a sett kriterieskjemaer osv. Jeg og mor jobber en del sammen med dette barnet etter prinsippene som fagfolkene har lært oss, og det har vært kjempegivende og lærerikt. I tillegg har jeg selv en sønn som hadde språkforsinkelser. Når han var 2-3 år var jeg veldig redd for autisme selv, da det jo er det første som popper opp når man begynner å researche dårlig språk hos små barn..... Vil først av alt si dette til TS: - Det du med rette bør være bekymret for er manglende peking og herming. Dette går på felles oppmerksomhet, og er et rødt flagg mtp autisme. - Du sier han ikke tar initiativ til lek - da regner jeg med at du mener initiativ til lek med andre. Det er også absolutt en bekymring, men hvordan leker han selv? Funksjonelt eller stereotypisk? Blir han opphengt i lys, lyd, tekstur, små detaljer - eller bruker han leken slik den er tiltenkt? Dvs kjører tog og bil og lager "riktige" lyder - eller snurrer han bare på et hjul fordi han tilsynelatende synes det er en morsom ting å gjøre? Så en liten kommentarer til innlegget jeg har sitert over.... Det er absolutt kke å forvente at unger på 2.5 år kan gjenfortelle hele eventyr. Ei heller snakke i lange setninger. Det er derimot mer vanlig i 3-4 års alder - jeg vil anbefale deg, TS, til ikke å lytte for mye til folk rundt deg, og heller søke deg frem til god info fra rette helseinstanser :) NHI har eks. denne mtp språk: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/skjema/barnesykdommer/normal-sprakutvikling/ Ved 4 år står det eks. "Barnet skal bruke setninger med minst 5-6 ord og 90% av talen skal være forståelig. Svarer på enkle spørsmål." Det er altså i denne alderen man bør forvente å kunne få til en faktisk samtale med de fleste barn ;) Jeg ville også googlet meg frem til TRAS og AlleMed-skjemaene. De er fine og kan gi selv ufaglærte en viss pekepinn på hvordan barnet ditt ligger an, og er nok igjen mer nyttige enn å lese på kvinneguiden. Ifølge de skjemaene forventes det at barn i 3-4 års alder kan fire fargenavn - så det er nok ikke sånn at alle 2.5-åringer kan alle fargene ;) Sånn oppsummert ville jeg ikke noiet på antall ord, farger, tall og denslags. Han er fortsatt bare 2.5 år. Og denslags ting kan virkelig gå seg til. Min kunne ikke en eneste farge og hadde vel kanskje 60-70 ord og brukte 2-3 ords setninger når han var 2.5 Nå er han akkurat blitt fire, og snakker i lange setninger, kan deler av alfabetet, rimer og kommer med gåter. Det eneste som "henger igjen" er dårlig uttale, så der kan det bli aktuelt med regelmessig logoped for å få de siste lydene på plass. Men i min sønns tilfelle var han alltid sosialt sterk. Han er veldig inkluderende, og har hele veien hatt masse mimikk og kroppsspråk. Dette brukte han så effektivt at en logoped som observerte ham mente at det faktisk ble en sovepute for det verbale språket hans. Siden han alltid har vist veldig gode sosiale evner, og også god språkforståelse, har han aldri fått noe spesiell oppfølging i barnehagen, selv om pedleder var enig i at han var litt bakpå mtp antall ord hele veien fra 2 til 3 år. Vår barnehage var klare på at dårlig samspill, lite herming og mimikk hadde gjort at de hadde stilt seg anerledes til saken og kontaktet PPT. Jeg kjenner dessverre til flere med barn som har diagnoser hvor hjelp har kommet inn i bildet for sent (derfor har vi selv betalt for privat logopedkartlegging av vår sønn, fordi jeg ikke stoler på barnehagens kompetanse på akkurat det området). Husk at du har KRAV på at saken sendes over til PPT. I ditt tilfelle synes jeg det du beskriver høres alvorlig nok ut til at du bør be om et møte med både pedleder og styrer ASAP, og be dem skrive pedagogisk rapport og få saken over til PPT. 2 1
ALB Skrevet 29. mai 2022 #17 Skrevet 29. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Nedsatt hørsel kan jo gi språkforsinkelser, men disse barna kan allikevel kommunisere via kroppsspråk og gester som TS’ barn nettopp IKKE bruker - peking, herming og mimikk. Det er vanlig at barn med nedsatt hørsel har et mer utviklet kroppsspråk enn andre FORDI de ikke kan uttrykke seg på annet vis enn ved gester og imitering, ikke motsatt. Det er ekstremt usannsynlig at det TS beskriver er forårsaket av nedsatt hørsel alene. Anonymkode: 67799...5c2 Må si meg enig i dette. Både døve barn og barn med SSV (spesifikke språkvansker) kan gjerne overkompensere.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #18 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nedsatt hørsel kan jo gi språkforsinkelser, men disse barna kan allikevel kommunisere via kroppsspråk og gester som TS’ barn nettopp IKKE bruker - peking, herming og mimikk. Det er vanlig at barn med nedsatt hørsel har et mer utviklet kroppsspråk enn andre FORDI de ikke kan uttrykke seg på annet vis enn ved gester og imitering, ikke motsatt. Det er ekstremt usannsynlig at det TS beskriver er forårsaket av nedsatt hørsel alene. Jo, en så uttalt utviklingsforsinkelse som TS beskriver, over flere evneområder (språk, sosial kommunikasjon, finmotorikk og også grovmotorikk) betyr faktisk at noe er galt. Ikke dermed sagt at det MÅ være autisme, men normalt er det hvertfall ikke, og som mamma til en gutt med barneautisme som fikk høre «det er helt normalt, han vokser det av seg, barn er så forskjellige» hundreogørten ganger før vi ble tatt på alvor, er det utrolig irriterende å se at disse frasene gjentas til det kjedsommelige også når TS beskriver et barn som åpenbart har forsinket utvikling. DET er trist, og bunner sikkert i kunnskapsløshet, men da bør man jo bare la være å skrive noe. Det handler ikke om å «kaste ut diagnoser», det handler om OPPLYSNING og kunnskap slik at TS kan handle - gudene skal vite at jeg skulle ønske noen hadde bekreftet meg i at ja, dette er ikke normalt, og nevnt autisme som en mulighet da jeg fortvilet skrev på diverse fora om mitt barn uten språk, gester, peking og andre kommunikasjonsmuligheter, i stedet for «han vokser det av seg, helt normalt, er så liten atte». Anonymkode: 67799...5c2 Nei det lå faktisk ikke være noen diagnose i bildet Anonymkode: 5d433...418
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #19 Skrevet 29. mai 2022 ALB skrev (1 time siden): Jeg har litt kjennskap til autisme da jeg er familiekontakt for en mamma med en sønn på 3.5 år som fikk autismediagnose nå i vår. Jeg var med på deler av utredningen og evalueringsmøtene på senteret som gjennomførte diagnostisering, og har bl. a sett kriterieskjemaer osv. Jeg og mor jobber en del sammen med dette barnet etter prinsippene som fagfolkene har lært oss, og det har vært kjempegivende og lærerikt. I tillegg har jeg selv en sønn som hadde språkforsinkelser. Når han var 2-3 år var jeg veldig redd for autisme selv, da det jo er det første som popper opp når man begynner å researche dårlig språk hos små barn..... Vil først av alt si dette til TS: - Det du med rette bør være bekymret for er manglende peking og herming. Dette går på felles oppmerksomhet, og er et rødt flagg mtp autisme. - Du sier han ikke tar initiativ til lek - da regner jeg med at du mener initiativ til lek med andre. Det er også absolutt en bekymring, men hvordan leker han selv? Funksjonelt eller stereotypisk? Blir han opphengt i lys, lyd, tekstur, små detaljer - eller bruker han leken slik den er tiltenkt? Dvs kjører tog og bil og lager "riktige" lyder - eller snurrer han bare på et hjul fordi han tilsynelatende synes det er en morsom ting å gjøre? Så en liten kommentarer til innlegget jeg har sitert over.... Det er absolutt kke å forvente at unger på 2.5 år kan gjenfortelle hele eventyr. Ei heller snakke i lange setninger. Det er derimot mer vanlig i 3-4 års alder - jeg vil anbefale deg, TS, til ikke å lytte for mye til folk rundt deg, og heller søke deg frem til god info fra rette helseinstanser NHI har eks. denne mtp språk: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/skjema/barnesykdommer/normal-sprakutvikling/ Ved 4 år står det eks. "Barnet skal bruke setninger med minst 5-6 ord og 90% av talen skal være forståelig. Svarer på enkle spørsmål." Det er altså i denne alderen man bør forvente å kunne få til en faktisk samtale med de fleste barn Jeg ville også googlet meg frem til TRAS og AlleMed-skjemaene. De er fine og kan gi selv ufaglærte en viss pekepinn på hvordan barnet ditt ligger an, og er nok igjen mer nyttige enn å lese på kvinneguiden. Ifølge de skjemaene forventes det at barn i 3-4 års alder kan fire fargenavn - så det er nok ikke sånn at alle 2.5-åringer kan alle fargene Sånn oppsummert ville jeg ikke noiet på antall ord, farger, tall og denslags. Han er fortsatt bare 2.5 år. Og denslags ting kan virkelig gå seg til. Min kunne ikke en eneste farge og hadde vel kanskje 60-70 ord og brukte 2-3 ords setninger når han var 2.5 Nå er han akkurat blitt fire, og snakker i lange setninger, kan deler av alfabetet, rimer og kommer med gåter. Det eneste som "henger igjen" er dårlig uttale, så der kan det bli aktuelt med regelmessig logoped for å få de siste lydene på plass. Men i min sønns tilfelle var han alltid sosialt sterk. Han er veldig inkluderende, og har hele veien hatt masse mimikk og kroppsspråk. Dette brukte han så effektivt at en logoped som observerte ham mente at det faktisk ble en sovepute for det verbale språket hans. Siden han alltid har vist veldig gode sosiale evner, og også god språkforståelse, har han aldri fått noe spesiell oppfølging i barnehagen, selv om pedleder var enig i at han var litt bakpå mtp antall ord hele veien fra 2 til 3 år. Vår barnehage var klare på at dårlig samspill, lite herming og mimikk hadde gjort at de hadde stilt seg anerledes til saken og kontaktet PPT. Jeg kjenner dessverre til flere med barn som har diagnoser hvor hjelp har kommet inn i bildet for sent (derfor har vi selv betalt for privat logopedkartlegging av vår sønn, fordi jeg ikke stoler på barnehagens kompetanse på akkurat det området). Husk at du har KRAV på at saken sendes over til PPT. I ditt tilfelle synes jeg det du beskriver høres alvorlig nok ut til at du bør be om et møte med både pedleder og styrer ASAP, og be dem skrive pedagogisk rapport og få saken over til PPT. Hvis du ser hva jeg skriver så anbefaler jeg ts å ta kontakt med helsevesenet og barnevernet for å å innspill av profesjonelle. Og jo de tingene jeg nevnte kan hele barnegruppen fra 2019 kullet i vår barnehage og de er 7 stk. men det er jo åpenbart at dette ikke dekker alle Norges barn. Den jevne 2.5 åring kan mer enn det ts beskriver at barnet kan noe ts er klar over og derfor bør ta det opp med helsestasjonen. Det er ikke dermed sagt at det er noe galt. Men deg er åpenbart verd en samtale med barnehage og helsestasjon for å lufte tankene. Anonymkode: 01dd4...3dd
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #20 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du ser hva jeg skriver så anbefaler jeg ts å ta kontakt med helsevesenet og barnevernet for å å innspill av profesjonelle. Og jo de tingene jeg nevnte kan hele barnegruppen fra 2019 kullet i vår barnehage og de er 7 stk. men det er jo åpenbart at dette ikke dekker alle Norges barn. Den jevne 2.5 åring kan mer enn det ts beskriver at barnet kan noe ts er klar over og derfor bør ta det opp med helsestasjonen. Det er ikke dermed sagt at det er noe galt. Men deg er åpenbart verd en samtale med barnehage og helsestasjon for å lufte tankene. Anonymkode: 01dd4...3dd Ikke barnevernet. Men helsestasjonen! Anonymkode: 01dd4...3dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå