Gå til innhold

Arver veldig mye brukte ting, hva skal jeg gjøre med alt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har et par familiemedlemmer som har eldre barn enn vi, og vi har arvet en del klær. Det er veldig hyggelig, og det blir brukt og jeg setter pris på det!

Men jeg føler at noen ganger, vil de bare bli kvitt ting. Gammel hårpynt, spenner, strikk, armbånd og smykker til barn fra noe barbieblader.. Jeg fikk noe badesalt som har gått ut på dato feks,gammel lysestake fra Nille.. 

Jeg er litt (veldig) forsiktig, og pleier som regel å si "neida, nå har vi så mye, vi har nesten ikke plass ", men jeg føler jeg ikke kan gå lenger for jeg vil ikke virke uhøflig. Men blir litt krasj for de insisterer. 

Altså.. Hva skal jeg gjøre? Jeg føler meg skikkelig utakknemlig hvis jeg bare skal kaste det i søpla, men personlig bruker ikke jeg slikt, og føler ikke for å bruke gamle hårstrikk i håret på datteren min. Så mye har bare stått og tatt opp plass. Vi har ikke så mye plass heller.. 

Vi har kanskje forskjellig syn på hva som er verdifullt. Jeg bryr meg mest om utseende, noen bryr seg om funksjon. 

Hva hadde du gjort i en slik situasjon? 

Anonymkode: 37c25...081

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tatt imot, så sant det ikke er søppel. Gitt videre det jeg ikke trenger. Det koster ikke mange kaloriene å legge brukbare ting du ikke vil ha i en innsamlingsboks fra Fretex. 

Anonymkode: 7f447...ee9

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hei! Har et par familiemedlemmer som har eldre barn enn vi, og vi har arvet en del klær. Det er veldig hyggelig, og det blir brukt og jeg setter pris på det!

Men jeg føler at noen ganger, vil de bare bli kvitt ting. Gammel hårpynt, spenner, strikk, armbånd og smykker til barn fra noe barbieblader.. Jeg fikk noe badesalt som har gått ut på dato feks,gammel lysestake fra Nille.. 

Jeg er litt (veldig) forsiktig, og pleier som regel å si "neida, nå har vi så mye, vi har nesten ikke plass ", men jeg føler jeg ikke kan gå lenger for jeg vil ikke virke uhøflig. Men blir litt krasj for de insisterer. 

Altså.. Hva skal jeg gjøre? Jeg føler meg skikkelig utakknemlig hvis jeg bare skal kaste det i søpla, men personlig bruker ikke jeg slikt, og føler ikke for å bruke gamle hårstrikk i håret på datteren min. Så mye har bare stått og tatt opp plass. Vi har ikke så mye plass heller.. 

Vi har kanskje forskjellig syn på hva som er verdifullt. Jeg bryr meg mest om utseende, noen bryr seg om funksjon. 

Jeg tror du bare må bli mer bestemt. Jeg var litt sånn før, at jeg ikke følte jeg kunne si nei når noen ville gi meg noe, men har blitt mye flinkere til det. Løsningen var bare å være bestemt, samt ha noen "unnskyldninger" som jeg bruker hele tiden. F.eks. at vi "ikke har plass til noe mer akkurat nå" eller at "det er mye bedre om noen andre får det" (spesielt hvis det er noe slags gjenbrukssted der du bor de kan levere det til istedet).

Si det som det er et faktum. Dere har ikke plass til mer nå. Sånn er det bare. Ikke si noe mer enn det. Avslutt setningen der. Hold deg til det. Hvis de prøver så sier dere at nei, dere har nok av xxxxx nå. Dere har så mye fra før av xxxx at dere må heller begynne å kvitte dere med det selv. Si at dere nettopp har kjøpt xxxx sånn at dere kan ikke ta i mot mer av det. Tusen takk som spør, men nei takk. :)

Anonymkode: 60093...100

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bare kast det. 

Anonymkode: 1ab82...aeb

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Neste gang kan du vel si at det er kjekt å arve klær, men at andre ting som hårpynt/pynt/annet har dere ikke behov for. Men at du setter pris på tanken. 
Eventuelt så bare går du gjennom tingene, tar vare på det dere trenger og leverer tilbake det dere ikke har behov for eller sender en mld og sier at dere ikke har bruk for alt og om de vil ha det tilbake og om ikke leverer du til Fretex e.l. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode tips ❤️🌺 kom til å tenke på at dette passer kanskje bedre i en av de andre underforumene, men fikk veldig gode råd her, så takk 😊🌺

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar imot, og hjemme i ro og fred sorterer jeg i tre hauger, til meg selv, Fretex og kast. Fra noen får vi ting hvor det i hovedsak går til meg og litt til Fretex. Men har også en venninne hvor kanskje 1/3 går til meg. Hun har jeg faktisk spurt, ønsker du at jeg plukker ut eller tar alt. Hun vil at jeg tar alt, og så vet hun at jeg ikke sitter igjen med alt.

Samme her, gir jeg bort noe får ta de alt jeg har gjort klart, og så får de gjøre hva de vil med det. 

Anonymkode: b70f8...8d0

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fortsatt som du gjør, si at du ikke har plass. Be de se rydderevolulusjonen på tv 2😅 jeg hadde iallefall ikke orket å ta imot for å så sortere og kaste. 

Jeg har noen familiemedlemmer selv som er ivrig på å arve ting til oss. Jeg sier at vi ikke har plass, men at jeg er veldig takknemlig for at de tenker på oss, og at jeg skal gi beskjed om vi trenger noe. F.eks høre med de om de har en vinterdress i 104 før jeg kjøper en ny.

Anonymkode: bb45e...e9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja har vært dumping plass selv. Og jeg vet jo de mener det godt. Men er ikke greit å motta alt mulig rart heller. Det koster å levere på dynga også. Iallefall her. Så har lite lyst til å fortsette å betale for å kaste andres søppel. 

Så måtte sette ned foten og bare si nei takk, vi trenger ikke. Jeg er optatt av å bruke opp ting før det kastes. Men finnes grenser for hvor mye man får brukt også. Så sa nei til to søppelsekker med leker, da ungene druknet i dem fra før. Kom hjem og der sto det to søppelsekker med leker. 

For de som foreslår å ta imot og send videre. Så kan jeg si at jeg endte opp med 8 henger lass til dynga av ting folk bare kom med. Så nei, ingen god løsning. Det var også litt fordi noen av de som ga, mente det var personlig. Og låste meg iht å gi det videre. Så ble stuet bort, da jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre med det. Endel var også ubrukelig ting som ikke kunne gis videre. Så det må være lov å være litt kritisk til hva man mottar. Også kan man være litt kritisk til hva man gir videre 

Anonymkode: b36ea...8c4

• Liker 4
Skrevet

Da jeg arvet mamma så tok jeg og søstersen med oss det som vi husker på fra da vi var barn og det som kom fra bestemors hus. Deretter spurte jeg mammas venner og øvrig familie om de ville ha noe. Deretter spurte jeg mine venner om de ville ha noe, og resten fikk bruktbutikken. 

AnonymBruker
Skrevet

Gamle hårstrikker? Hvorfor kaster de ikke det, aldri i verden om jeg hadde gitt bort det videre. 

Om du får disse tingene når du er der på besøk, så hadde jeg gått gjennom sakene der og da. Hadde det vært noe som jeg synes var verdt å ha så hadde jeg tatt det, og sagt at resten var ikke av interesse. 
Kommer de med det, så hadde jeg sett gjennom, tatt fra og gitt resten, om det er til å gies bort, donert det til Fretex el.l.

Ting som gamle hårstrikker og lignende hadde jeg slengt med god samvittighet.

Anonymkode: 5d7db...546

• Liker 2
Skrevet

Du sier skarpt nei takk neste gang. Jeg har selv blitt utsatt for regelrett dumping av alt mulig fra folk også, og jeg forteller at jeg er minimalist og ikke orker masse greier i hus. Det virker lettvint for de å bare gi alt til deg og tenke at de er snille, mens det de egentlig gjør er å gi deg masse ekstra ryddearbeid. Be de ta turen til Fretex selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når man får mye arveting så er det mye fint gratis. De som gir bort vil få alt de ikke vil ha l unna. Det minste man kan gjøre er å si takk, ta imot og sortere unna selv og kaste det man ikke vil ha. Det blir frekt å sende med ting tilbake. Ta imot, få mye fint; prisen er å sortere og kaste. Hilsen en som både får og gir bort mye arvetøy. 

Enda frekkere er det når man gir bort en dyr ting, som ski, sportsutstyr, sykler, fremfor å selge dem, både fordi man vil være snill og vil rydde, og den som sier ja takk ikke henter men vil oppbevare det hos oss til de trenger det eller barnet har vokst stort nok til å bruke.( Jeg ville jo rydde det vekk herfra...   )   i en slik situasjon angrer jeg på at jeg ikke solgte på finn og tjente noen tusenlapper. Ikke tjente jeg noe og ikke ble det ryddig..    

Anonymkode: f44b6...b99

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i bruktbutikk, og innlegget ditt får meg til å tenke på at det merkelige folk kan få seg til å tro er "salgbart". Noen ganger må vi hive nesten alt som befinner seg i de kartongene, posene og sekkene vi får inn. Som ansatt i en butikk som ønsker å bidra til bærekraft og sirkeløkonomi, føles det sårende at folk bruker oss som bosshaug. Det er jo det motsatte av det vi ønsker å være. Om jeg hadde blitt brukt slik personlig, hadde jeg virkelig blitt lei meg.

Jeg synes faktisk du kan si ifra. Takk for klær, men det andre tenker jeg at dere kan sortere og hive på bosset selv.

Anonymkode: a6742...46e

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke frekt å si «nei nå har vi så mye, så vi kan ikke ta imot mer». Om folk blir sure så mangler de noe sosialt. La folk kaste sin egen søppel. 

Anonymkode: f1e63...65a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har arvet mye som har blitt brukt, men også takket pent nei til en del. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å si at jeg ikke ønsker slitt sengetøy og bukser med hull 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer litt an på hvor stor andel av det du får som er søppel og hvor mye som kan brukes. Vi arver en del klær til barnet vårt fra nabofamilien, de sender over alt som barnet deres har vokst fra, enten det er utslitt og hullete eller ubrukt. Omtrent halvparten ender vi opp med å kaste, men får også så mye fint og noe med lappen på, så for oss er det absolutt verdt den jobben med å kaste litt ekstra søppel. :)

Hvis det ikke er verdt det for deg, så ville jeg nok bare takket pent nei. Men hvis du tar imot, så kan du i alle fall fint kaste eller gi videre det dere ikke vil ha, uten dårlig samvittighet.

Anonymkode: e8c09...601

AnonymBruker
Skrevet

Ta imot alt eller ingenting, og gjør det du vil med det du ikke har bruk for. Jobben med å sortere og kaste er vel uansett mindre enn jobben med å tjene penger, dra på kjøpesenteret/postkontoret for å skaffe nye klær. Og da får du miljøgevinsten på kjøpet. 

Anonymkode: 0b826...874

AnonymBruker
Skrevet

Vi får også en god miks av arveting. Og jeg ser egentlig på det som vår jobb å sortere, gi videre det som er brukbart og vi ikke trenger og kaste det som ikke kan brukes mer, som takk for at vi får arve :) En av familiene vi arver av har også sagt det direkte. At de beklager at det ikke er sortert, og de vil bare ha det ut av hus. Blant det vi får av dem er det også en del ordentlig flotte plagg, og vi sparer både tid penger og miljø på at vi arver så mye. 

Anonymkode: 5270e...556

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør alltid om de vil ha tilbake det jeg ikke vil ha når jeg arver klær/utstyr, også sorterer jeg i kast, andre/fretex kan få og behold. Syns det er verdt det siden det er mye fint og omtrent ubrukt i det jeg arver. Hadde en bekjent som kom med et par poser der alt var flekkete, hullete eller veldig slitt - da takket jeg bare nei neste gang hun spurte og sa at vi ikke mangler noe😊

Anonymkode: 9abc0...bc3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...