AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Blir leven hver eneste kveld for tiden. Enten vi forsøker å legge henne kl 18 eller kl 20. Hun er stuptrøtt, men vil alt annet enn å legge seg. Skriking og hyling. Står opp og begynner å leke på rommet eller løper ut av det. Vi forsøker å sitte inne hos henne eller ligge på gulvet vet siden av, men hun står opp likevel. Sovner sjeldent før mellom 21-22. Da gjerne utmattet på gulvet på rommet sitt. Vi har forsøkt alt føler jeg. Og vi blir ofte sinte når hun strekker strikken lenge nok. Mest fordi vi er utslitte selv. Metoden som har fungert best til nå har vært å omsorgsfullt kysse og klappe henne på kinnet, samtidig som vi holder henne fast i senga, slik at hun ikke står opp/hopper ut. Da er det ofte maks 30 sek før gir opp protesten hun finner roen med bamsen og sovner raskt. Men syns denne metoden virker brutalt og kunne helst tenkt oss å slippe😞😌 Og det er heller ikke alltid den funker og da føler vi oss jo ekstra mislykket. Har noen foreldre her noen gode tips? Vi har gode faste leggerutiner forøvrig og har for lengst sluttet med soving dagtid. Skjer det en sjelden gang har vi det gående til kl 24😅 Anonymkode: 02697...f16
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Jeg tror det er verre for barnet å hele tiden stå opp og finne på ting for å ikke sove, enn å bli kjærlig men bestemt holdt fast i ett minutt. Definitivt. Så jeg ville valgt det. Vi måtte det samme, men da var barnet litt yngre. Så ville jeg ellers hindret barnet i å gå ut av senga. Sittet på sengekanten eller rett ved siden av og fysisk stoppet det å gå ut av senga. Gjenta ti tusen ganger hver kveld i starten og snakk rolig gjennom hyl og vræl. Anonymkode: ee91d...ea3 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Kjenner meg igjen.. vi har kjøpt 120-seng til vår, så jeg ligger i senga med henne til hun sovner (måtte bytte senga, eneste som har funka) Starter leggerutinen tidlig (kl 18 hvis hun skal sove rundt 19). Leser en lang bok eller flere småbøker og snakker litt sammen om noe fra dagen som har vært eller noe vi skal. Synger 5 sanger... så sovner hun som regel😴 Ja, mye dulling, men eneste som har fungert for oss. Jeg ser på det som kvalitetstid❤️ Anonymkode: c91f2...b36 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Vi har også satt en grense på at hun ikke får forlate senga. 90x200 seng i gulvhøyde. Er helt rolige, sier at nå er det natta og da må man ligge i senga. Sier hun at hun ikke vil sove, sier vi bare at det er helt greit. Hun må ikke sove, men hun må ligge rolig i sengen sin. Løper hun ut, henter vi henne rolig og legger henne tilbake, holder henne ikke fysisk fast (ikke at det nødvendigvis er noe galt, bare ikke det vi gjør). Sier at vi skjønner hun er sint men nå er det natta og du må ligge rolig i senga. Jeg kommer til å løfte deg tilbake hver gang du går ut. Du kan få en klem hvis du trenger det. Så sier vi ikke mer, men løfter henne tilbake og gjentar ved behov. Noen ganger har det tatt 20’ganger og masse gråt, særlig om hun har vært veldig gira (familieselskap feks). Men det blir alltid med den dagen etter at vi innførte denne måten å håndtere det på. Før ble vi alltid sinte og stressa, og det eskalerte alltid situasjonen og fikk oss inn i en «ond sirkel» hvor vi voksne ikke ville legge og alltid forventet at det skulle være kjipt og stress. Veldig befriende å tenke at vi ikke kan tvinge henne til å sovne, og at vår rolle bare er å være rolig og at vi klarer å regulere våre følelser slik at det er plass til hennes. Tror det er tryggere og gjør at hun ikke trenger å dra strikken så langt. Vi forhandler ikke noe om leggeritualet, det er en bok, to sanger og så en liten stund hvor hun kan få prate ut litt hva som har skjedd den dagen og ting hun tenker på. Når det er over så sier vi at det var en fin dag, at det har vært gøy å leke med henne eller noe sånt, at vi elsker henne og nå er det natta. Ønsker hun å prate mer, Så skriver vi det opp og tar det opp til frokost neste morgen. Dette funket ikke før nå nylig, men hjelper at hun har fylt 3 år! Får fortsatt sånne legginger innimellom når det er mye følelser og oppspilthet, men det blir med én kveld og det varer sjelden lenge. Hun vet akkurat hvordan vi vil reagere så det er ikke så spennende. Blir gjerne en stor klem og så sovner hun. lykke til! Er slitsomt når det blir en kamp 🥵 Anonymkode: 70452...574 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 Jeg må ligge i senga ved siden av min, da bruker han en time på å sovne. Alt annet tar to-tre timer. Gi meg livet tilbake 🙈 Anonymkode: 0270c...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 Vår på snart 4 vil heller ikke sove, det har aldri vært lett. Opplever at det er mange som har det sånn. Å holde vår i 30 sekunder hadde overhodet ikke funket, hun hadde slåss i mot og skreket innbitt leeeenge. Det høres jo veldig enkelt ut hvis det funker for dere Nå er rutinen at vi leser bok, går ut og hun får ligge og lese eller synge rolig, men ikke gå ut av sengen. Det funker sånn halveis, det tar som regel et par timer og vi må ofte inn og hysje. Anonymkode: c2ca9...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Blir leven hver eneste kveld for tiden. Enten vi forsøker å legge henne kl 18 eller kl 20. Hun er stuptrøtt, men vil alt annet enn å legge seg. Skriking og hyling. Står opp og begynner å leke på rommet eller løper ut av det. Vi forsøker å sitte inne hos henne eller ligge på gulvet vet siden av, men hun står opp likevel. Sovner sjeldent før mellom 21-22. Da gjerne utmattet på gulvet på rommet sitt. Vi har forsøkt alt føler jeg. Og vi blir ofte sinte når hun strekker strikken lenge nok. Mest fordi vi er utslitte selv. Metoden som har fungert best til nå har vært å omsorgsfullt kysse og klappe henne på kinnet, samtidig som vi holder henne fast i senga, slik at hun ikke står opp/hopper ut. Da er det ofte maks 30 sek før gir opp protesten hun finner roen med bamsen og sovner raskt. Men syns denne metoden virker brutalt og kunne helst tenkt oss å slippe😞😌 Og det er heller ikke alltid den funker og da føler vi oss jo ekstra mislykket. Har noen foreldre her noen gode tips? Vi har gode faste leggerutiner forøvrig og har for lengst sluttet med soving dagtid. Skjer det en sjelden gang har vi det gående til kl 24😅 Anonymkode: 02697...f16 Det som fungerte her var å avtale at men kommer inn igjen etter en viss tid. For eksempel så kan du lese litt for barnet. Avtale at om 2 minutter så kommer du inn og leser en side til. Doble tiden mellom hver gang. Det krever innsats over tid men etterhvert så er leggingen blitt en fin rutine og du trenger ikke mange turene inn på rommet før barnet er sovnet. Anonymkode: 109f2...1db 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 17.44): Jeg må ligge i senga ved siden av min, da bruker han en time på å sovne. Alt annet tar to-tre timer. Gi meg livet tilbake 🙈 Anonymkode: 0270c...5e9 Vi gjorde det slik med eldstemann og etter 2 år hvor det var blitt helt slutt på fritid for oss voksne😣 måtte vi gå over til klistermerke belønning for hver gang han klarte å sove alene. Det funket etterhvert. 3-åringen derimot, blir bare sint om vi tilbyr å ligge ved siden av😅 Det er enten flere turer med å følge henne tilbake i seng, igjen eller igjen. Eller altså sitte ved henne og helst holde henne nede i senga🙈 Anonymkode: 02697...f16
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 16.26): Vi har også satt en grense på at hun ikke får forlate senga. 90x200 seng i gulvhøyde. Er helt rolige, sier at nå er det natta og da må man ligge i senga. Sier hun at hun ikke vil sove, sier vi bare at det er helt greit. Hun må ikke sove, men hun må ligge rolig i sengen sin. Løper hun ut, henter vi henne rolig og legger henne tilbake, holder henne ikke fysisk fast (ikke at det nødvendigvis er noe galt, bare ikke det vi gjør). Sier at vi skjønner hun er sint men nå er det natta og du må ligge rolig i senga. Jeg kommer til å løfte deg tilbake hver gang du går ut. Du kan få en klem hvis du trenger det. Så sier vi ikke mer, men løfter henne tilbake og gjentar ved behov. Noen ganger har det tatt 20’ganger og masse gråt, særlig om hun har vært veldig gira (familieselskap feks). Men det blir alltid med den dagen etter at vi innførte denne måten å håndtere det på. Før ble vi alltid sinte og stressa, og det eskalerte alltid situasjonen og fikk oss inn i en «ond sirkel» hvor vi voksne ikke ville legge og alltid forventet at det skulle være kjipt og stress. Veldig befriende å tenke at vi ikke kan tvinge henne til å sovne, og at vår rolle bare er å være rolig og at vi klarer å regulere våre følelser slik at det er plass til hennes. Tror det er tryggere og gjør at hun ikke trenger å dra strikken så langt. Vi forhandler ikke noe om leggeritualet, det er en bok, to sanger og så en liten stund hvor hun kan få prate ut litt hva som har skjedd den dagen og ting hun tenker på. Når det er over så sier vi at det var en fin dag, at det har vært gøy å leke med henne eller noe sånt, at vi elsker henne og nå er det natta. Ønsker hun å prate mer, Så skriver vi det opp og tar det opp til frokost neste morgen. Dette funket ikke før nå nylig, men hjelper at hun har fylt 3 år! Får fortsatt sånne legginger innimellom når det er mye følelser og oppspilthet, men det blir med én kveld og det varer sjelden lenge. Hun vet akkurat hvordan vi vil reagere så det er ikke så spennende. Blir gjerne en stor klem og så sovner hun. lykke til! Er slitsomt når det blir en kamp 🥵 Anonymkode: 70452...574 Så mange flotte råd og tips❤️ Ja alt handler om tålmodighet å klare å forholde seg rolig til syvende og sist. Her er det avgjørende hvor sliten jeg eller pappaen i hus er. Så vi bytter på leggingen etter hvem sommer mest opplagt. Heldigvis blir det jevnt og rettferdig fordelt. Men tiden sammen oss foreldre, DET blir det ikke mye av for tiden🙈😅 Anonymkode: 02697...f16
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #10 Skrevet 30. mai 2022 Jeg kjøpte en "klokke" til barnet mitt, det har fungert ganske greit her. Den har et bilde av en sovende kanin og en våken kanin, da har det blitt litt mer forståelse rundt når det er leggetid og når det er våkentid. I tillegg var det jo litt stas med egen klokke også. https://lekekassen.no/claessens-kids-sleep-soveklokke-nattlampe-og-soevntrener-clk0025?utm_source=google&utm_medium=shopping&gclid=Cj0KCQjw1tGUBhDXARIsAIJx01lB2Az-6gAHSs4dXN9Zw90TgeoVbIk362Np_SLI4yDUqkVPBdSP6gAaAoRLEALw_wcB Anonymkode: 37382...263 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #11 Skrevet 30. mai 2022 Barn som ikke vil sove er ofte overtrøtte. Man kan forsøke å starte prosessen tidligere og samtidig gi dem noe å glede seg til i forbindelse med legging I tillegge vil jeg minne om at det er foreldrene som bestemmer…. Anonymkode: ecffc...ba7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #12 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barn som ikke vil sove er ofte overtrøtte. Man kan forsøke å starte prosessen tidligere og samtidig gi dem noe å glede seg til i forbindelse med legging I tillegge vil jeg minne om at det er foreldrene som bestemmer…. Anonymkode: ecffc...ba7 Vil du fortelle det til min trassige treåring? Anonymkode: 37382...263 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #13 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vil du fortelle det til min trassige treåring? Anonymkode: 37382...263 Nei, det er ditt ansvar. Hilsen firebarnsmor. Trass er tillært. Anonymkode: ecffc...ba7
Drizzt Skrevet 30. mai 2022 #14 Skrevet 30. mai 2022 Alle barn går gjennom en slik periode i denne alderen. Hos noen varer det lengre enn hos andre. Vi pleier å bare sitte med barnet en stund og ikke falle for alle mulige triks med tørst, må på do, må bare et eller annet for å komme seg ut av sengen. Du ligger i sengen og jeg sitter ved siden av. Noen ganger måtte jeg sitte i et par timer, men det er en kamp barnet ikke kan vinne. Ellers har vi brukt også dette med solen som har lagt seg (funker ikke på sommeren!) og gode faste rutiner. Jeg merker også at det hjelper hvis barna har vært ute og lekt for å bli litt slitne 😄
Drizzt Skrevet 30. mai 2022 #15 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det er ditt ansvar. Hilsen firebarnsmor. Trass er tillært. Anonymkode: ecffc...ba7 Trass er ikke tillært. Trassalderen er en naturlig del av oppveksten. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #16 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, det er ditt ansvar. Hilsen firebarnsmor. Trass er tillært. Anonymkode: ecffc...ba7 Hahaha 😄 Anonymkode: 0270c...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #17 Skrevet 31. mai 2022 Hvordan legger dere henne, da? På hvilket tidspunkt begynner dere å forberede «nedstenging»? Når sier dere «nå skal vi spise kveldsmat før du skal legge deg»? Når tar dere på pysj og sier «nå skrur vi av tv og leser en bok sammen»? Når sier dere «nå pusser vi tenner - vil du pusse litt først eller ha på tannkrem»? Og når sier dere «nå skal du legge deg om 10 minutt - vil du lese boka om bamse eller den om dinosaurer i kveld»? Problematisk adferd hos barn stammer veldig ofte fra forvirrende adferd fra foreldre. Og det heldige med dette er at egen adferd kan vi når som helst endre. Anonymkode: 27f8e...4d0
~white lady~ Skrevet 31. mai 2022 #18 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 0.23): Blir leven hver eneste kveld for tiden. Enten vi forsøker å legge henne kl 18 eller kl 20. Hun er stuptrøtt, men vil alt annet enn å legge seg. Skriking og hyling. Står opp og begynner å leke på rommet eller løper ut av det. Vi forsøker å sitte inne hos henne eller ligge på gulvet vet siden av, men hun står opp likevel. Sovner sjeldent før mellom 21-22. Da gjerne utmattet på gulvet på rommet sitt. Vi har forsøkt alt føler jeg. Og vi blir ofte sinte når hun strekker strikken lenge nok. Mest fordi vi er utslitte selv. Metoden som har fungert best til nå har vært å omsorgsfullt kysse og klappe henne på kinnet, samtidig som vi holder henne fast i senga, slik at hun ikke står opp/hopper ut. Da er det ofte maks 30 sek før gir opp protesten hun finner roen med bamsen og sovner raskt. Men syns denne metoden virker brutalt og kunne helst tenkt oss å slippe😞😌 Og det er heller ikke alltid den funker og da føler vi oss jo ekstra mislykket. Har noen foreldre her noen gode tips? Vi har gode faste leggerutiner forøvrig og har for lengst sluttet med soving dagtid. Skjer det en sjelden gang har vi det gående til kl 24😅 Anonymkode: 02697...f16 Vær mer konsekvent. Samme leggerutiner hver kveld. Sørge for at dere har brukt tid sammen med henne før leggetid. Barn trenger å «koble seg på» sine foreldre når de kommer hjem fra barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå