AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Jeg vet om en vernepleier som bruker narkotika på fritiden sin. Meldes dette inn noe sted? Jeg vet om skikkanemnd, men trodde dette var for studenter... Anonymkode: dc673...f66
tasmus82 Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 (endret) Husk at vedkommende kan miste autorisasjonen sin og potensielt jobben sin, og det kan gjøre til at forbruket av narkotika stiger betraktelig. Det er så lett å gi faen i alt hvis det blir for mye motgang. Men jeg vil tro at du prater med arbeidsgiveren hvis du er oppriktig bekymret for at vedkommende ikke klarer å gjøre jobben sin lengre - for jeg personlig mener det er den eneste grunnen til å melde inn noen. Endret 28. mai 2022 av tasmus82 La til mer informasjon 14 1 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Å bruke illegale rusmidler på fritiden sin sier mye om at man gjerne ikke burde jobbet som eksempelvis vernepleier. Man passer ikke i et omsorgsyrker når man bruker illegale rusmidler. Punktum. Ts. Anonymkode: dc673...f66 12 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å bruke illegale rusmidler på fritiden sin sier mye om at man gjerne ikke burde jobbet som eksempelvis vernepleier. Man passer ikke i et omsorgsyrker når man bruker illegale rusmidler. Punktum. Ts. Anonymkode: dc673...f66 Fordi? Anonymkode: 978cf...2e5 37 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fordi? Anonymkode: 978cf...2e5 Fordi man som vernepleier har tilgang til medisinrom og har ansvar for eldre og barn, samt andre sårbare. Alle helsepersonell skal vere pliktmessig avhold fra illegale rusmidler. Anonymkode: dc673...f66 Endret 29. mai 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 8 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg vet om en vernepleier som bruker narkotika på fritiden sin. Meldes dette inn noe sted? Jeg vet om skikkanemnd, men trodde dette var for studenter... Anonymkode: dc673...f66 Statens Helsetilsyn er rette sted å rapportere dette til, det er de som er ansvarlige for autorisasjonen Anonymkode: e972e...5e2 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi? Anonymkode: 978cf...2e5 Helsepersonell skal ikke innta eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler i arbeidstiden, jf. helsepersonelloven § 8 første ledd. Forskrift om pliktmessig avhold for helsepersonell (FOR 2012-05-04 nr 400) ble vedtatt 4. mai 2012 og slår fast følgende: Helsepersonell må ikke på noe tidspunkt i løpet av arbeidstiden ha høyere konsentrasjon av rusmidler i blodet enn hva som tilsvarer 0,2 promille alkohol. Villfarelse med hensyn til rusmiddelkonsentrasjonens størrelse, fritar ikke for administrativ reaksjon eller straffereaksjon etter helsepersonelloven. Helsepersonell skal ikke innta alkohol eller andre rusmidler i et tidsrom av 8 (åtte) timer før arbeidstiden begynner. Anonymkode: e972e...5e2 4 4
tasmus82 Skrevet 28. mai 2022 #8 Skrevet 28. mai 2022 Nå har jeg 20 år med rusmisbruk bak meg så jeg er langt fra objektiv, men det er fint mulig å ruse seg på fritiden og fortsatt gjennomføre jobben sin greit. Og som jeg sa i min forrige post så ville jeg vært veldig forsiktig med å melde fra med tanke på konsekvensene det kan få - for hvis jobben er det som stopper vedkommende fra å ta helt av, så kan det få ganske store konsekvenser hvis den jobben plutselig forsvinner. Ikke alle blir så narkomane at de stjæler eller kjører alt til helvette bare for at de ruser seg til tider - og dessuten er det vel stor grad av kontroll på medisinrommene den dag i dag. F.eks ble alle medisinene kontrollert både når de ble skrevet ut fra apoteket og når pasienten fikk de når jeg var innlagt på DPSen - så det var bortimot umulig å lure systemet. Får håpe at arbeidsgiver ikke gjør større sak ut av det enn å starte opp med rusprøver hvis du evt melder det inn. Og mange rusmidler har så kort halveringstid at de er ute av blodet etter 12 timer, men hvis forbruket av hasj er høyt så vil det mest sannsynlig være mulig å finne spor utover det. 15 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #9 Skrevet 28. mai 2022 Jeg har meldt inn vedkommende til helsetilsynet ☺️👍🏻 tasmus82 skrev (22 minutter siden): Nå har jeg 20 år med rusmisbruk bak meg så jeg er langt fra objektiv, men det er fint mulig å ruse seg på fritiden og fortsatt gjennomføre jobben sin greit. Og som jeg sa i min forrige post så ville jeg vært veldig forsiktig med å melde fra med tanke på konsekvensene det kan få - for hvis jobben er det som stopper vedkommende fra å ta helt av, så kan det få ganske store konsekvenser hvis den jobben plutselig forsvinner. Ikke alle blir så narkomane at de stjæler eller kjører alt til helvette bare for at de ruser seg til tider - og dessuten er det vel stor grad av kontroll på medisinrommene den dag i dag. F.eks ble alle medisinene kontrollert både når de ble skrevet ut fra apoteket og når pasienten fikk de når jeg var innlagt på DPSen - så det var bortimot umulig å lure systemet. Får håpe at arbeidsgiver ikke gjør større sak ut av det enn å starte opp med rusprøver hvis du evt melder det inn. Og mange rusmidler har så kort halveringstid at de er ute av blodet etter 12 timer, men hvis forbruket av hasj er høyt så vil det mest sannsynlig være mulig å finne spor utover det. Hvis jobben er det som stanser vedkommende fra å ta helt av så ønsker jeg ikke at denne vedkommende skal ha ansvar for mine familiemedlemmer uansett. Da burde vedkommende skaffet seg jobb ett annet sted enn på et sykehus hvor de sykeste av de syke oppholder seg, som er tilfelle her. Hva om rusmidlene gjør vedkommende uoppmerksom ett øyeblikk? Eller flere øyeblikk? Et kan få fatale konsekvenser. Ikke bare for vedkommende selv, men for uskyldige som stolte på det norske helsevesen. Slike mennesker skal vi ikke ha i helsevesenet vårt. Det er en grunn for at reglene er som de er. Anonymkode: dc673...f66 11 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #10 Skrevet 28. mai 2022 (endret) Skummelt hvor mange som mener illegale rusmidler er greit å bruke om man er helsepersonell. Som helsepersonell har man faktisk hjelpepleier 24 timer i døgnet om noe skulle skje. Derfor har man ikke lov til å bruke rusmidler. Derfor må man også fratas lisensen sin om man bryter med dette regelverket. Enkelt og greit. Anonymkode: dc673...f66 Endret 29. mai 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 8 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #11 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skummelt hvor mange som mener illegale rusmidler er greit å bruke om man er helsepersonell. Som helsepersonell har man faktisk hjelpepleier 24 timer i døgnet om noe skulle skje. Derfor har man ikke lov til å bruke rusmidler. Derfor må man også fratas lisensen sin om man bryter med dette regelverket. Enkelt og greit. Anonymkode: dc673...f66 Så du mener vi helsepersonell aldri kan drikke alkohol heller da? Anonymkode: f09d1...bf4 30 6
Sanseløs Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 Jeg er helt enig med deg! Alt helsepersonell burde ha alkoholforbud 24/7! 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 Kontakt helsetilsynet og meld fra snarest. Er helt enig med deg at helsepersonell ikke skal bruke noe form for narkotika på fritiden. Narkotika er forbudt, punktum. Alkohol er ikke forbudt, men høyt alkoholforbruk er ikke forenlig med visse yrker. I min jobb, blir vi rustestet ved ansettelse, samt hvis vi begår en grov uaktsom feil på jobb. Da er det rett til lege for blodprøve. Slik er det, og slik skal det være i yrker som har ansvar for andres liv og helse å gjøre. Anonymkode: 957bf...b9f 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 Jeg tror mange hadde fått seg en overraskelse hvis de visste om alle som tok litt narkotika av og til på fest. Legg dette fra deg TS. Det går ikke utover jobben. Ikke bruk dette som påskudd for å bli kvitt en kollega du ikke liker. En kollega av meg fortalte om ett bredt rusmiddelbruk blant medstudenter når han studerte medisin. I mange høyprofilyrker er sånt vanlig. Spiller det noen rolle så lenge de ikke er høye på jobben og så lenge de ikke skader andre? Anonymkode: 78d44...335 25 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #15 Skrevet 29. mai 2022 Syns det er horribelt å lese hvor mange av dere som syns det er greit å bruke rusmidler når man er i et helseyrke hvor man har ansvar for sårbare. Jeg skrev at hen bruker rusmidler på fritiden, jeg vet jo ikke om vedkommende bruker dette også i arbeidstiden. Det vet ingen av dere heller. Og ikke aner dere om det går utover jobben eller at vedkommende ikke skader andre. Vedkommende er meldt inn til helsetilsynet, og jeg håper i aller høyeste grad at det blir tatt tak i før det skjer noe galt. For det kan det. Rusmidler er illegale for en grunn. Anonymkode: dc673...f66 7 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #16 Skrevet 29. mai 2022 Sanseløs skrev (4 timer siden): Jeg er helt enig med deg! Alt helsepersonell burde ha alkoholforbud 24/7! Da hadde vi ikke hatt mye helsepersonell i Norge.. Hvorfor skal helsepersonell få forbud mot noe som er helt lovlig i Norge? Om min lege tar seg en øl på lørdag, for å deretter behandle meg på mandag, har da ingenting å si? Anonymkode: f2e05...4d1 14 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #17 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Å bruke illegale rusmidler på fritiden sin sier mye om at man gjerne ikke burde jobbet som eksempelvis vernepleier. Man passer ikke i et omsorgsyrker når man bruker illegale rusmidler. Punktum. Ts. Anonymkode: dc673...f66 Alkohol er også et rusmiddel. Bør vi melde alle helsearbeidere som drikker alkohol på fritiden sin? Anonymkode: 32928...3cf 14
Rhodiola Skrevet 29. mai 2022 #18 Skrevet 29. mai 2022 Ryddet for brukerdebatt, forherligelse av og tilretteleggelse for lovbrudd i tillegg til siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, adm.
Rosatoast Skrevet 29. mai 2022 #19 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Å bruke illegale rusmidler på fritiden sin sier mye om at man gjerne ikke burde jobbet som eksempelvis vernepleier. Man passer ikke i et omsorgsyrker når man bruker illegale rusmidler. Punktum. Ts. Anonymkode: dc673...f66 Hvorfor? Du høres veldig gammeldags og dømmende ut. Dummeste påstanden jeg har sett. Hvis du ikke har kilder til legitim forskning på dette, så er dette din personlige mening og er irrelevant. 19
Rosatoast Skrevet 29. mai 2022 #20 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da hadde vi ikke hatt mye helsepersonell i Norge.. Hvorfor skal helsepersonell få forbud mot noe som er helt lovlig i Norge? Om min lege tar seg en øl på lørdag, for å deretter behandle meg på mandag, har da ingenting å si? Anonymkode: f2e05...4d1 Alkohol er vel det farligste rusmidlet vi har, hadde alkohol kommet på markedet nå - hadde det aldri blitt lovlig. Det er allmennkunnskap folk flest vet. 13 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå