Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min mangler flere innleveringer og må ta flere muntlige vurderinger i løpe av neste uke for å ha karaktergrunlag. Jeg vet ikke hvordan hjelpe han eller hvor få hjelp til alt dette her. Han har bod hos den andre forelderen og ikke fått hjelp og oppfølging. Jeg har pga sykdom og heftig medisinsk behandling ikke fått stilt opp som jeg skulle ønske. Hovedproblemet er norsk og analyser 

Anonymkode: 7dc59...c8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sønnen min mangler flere innleveringer og må ta flere muntlige vurderinger i løpe av neste uke for å ha karaktergrunlag. Jeg vet ikke hvordan hjelpe han eller hvor få hjelp til alt dette her. Han har bod hos den andre forelderen og ikke fått hjelp og oppfølging. Jeg har pga sykdom og heftig medisinsk behandling ikke fått stilt opp som jeg skulle ønske. Hovedproblemet er norsk og analyser 

Har du snakket med lærerene?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må bare gå som det går. Ikke noe å få gjort nå når vurderingene er til uka. Det dummeste han kan gjøre er å ikke møte opp. 

Anonymkode: 791f6...d50

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange på vgs som sliter med dette i år siden de fjernet fraværsregelen. Du må nesten bare oppfordre ham til å møte på alt sammen, bedre å møte og få dårlig karakter enn ikke møte og få ikke vurdert. 

Anonymkode: 96725...eec

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (1 minutt siden):

Lærerne har jo sagt hva han må gjøre

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (1 minutt siden):

Det må sønnen gjøre selv. Siste året på vgs er man myndig. Da kan ikke mor gjøre det. 

Anonymkode: 791f6...d50

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om mine foreldre sviktet.... men hjelp til lekser sluttet på barneskolen. Sønnen din burde ta ansvar for seg selv og gjøre leksene sine. Hva skal du hjelpe han med egentlig? Det er jo han som må lese pensum og lære seg det han trenger til innleveringene og muntlige vurderingene. 

Anonymkode: 1ea22...ba7

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Pass på at han møter. 

Det er vesentlig bedre å møte uforberedt enn å ikke møte. Stryk er vesentlig bedre enn i.v. (ikke vurdering). 

For om man får i.v., så mister man elevretten, det gjør man ikke om man bare stryker.  

Så få ham til å møte. Om så han leverer blankt, så er det bedre enn å ikke møte. 

Hilsen vgs lærer.

Anonymkode: aa77a...3db

• Liker 19
  • Nyttig 9
Skrevet

Uff veldig kjipt❤har ikke noen gode råd egentlig. Tror jeg hadde blitt veldig satt ut hadde det skjedd min❤

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig lei situasjon sønnen din har havnet i. Du skriver at han ikke har fått hjelp hos den andre forelderen, men har han selv bedt om hjelp? Kanskje den andre forelderen tenker at han er gammel nok til å holde styr og be om hjelp når det trengs? 
 Uansett, tenker det beste du kan gjøre for han er å få oversikt og lage en strukturert plan over hva han må gjøre til de ulike dagene. Er det noe han ikke rekker må han ta kontakt med lærer asap for å se om han _må_ levere alt for å kunne bestå. Hvis han ikke kommer igjennom og stryker fag må han rett og slett bare ta opp fag neste skoleår og ta med seg lærdom av situasjonen.

Anonymkode: 72ea3...fd2

• Liker 6
Gjest Kristen
Skrevet (endret)

Endret av Kristen
Nja
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn måtte ta ett friår etter videregående. Da jobbet han og tok opp fag som privatist. Nå er han 21 og angrer på at han ikke satset mer på videregående 

Anonymkode: d1594...0ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen din er minst 19 år og må ta ansvar for dette selv. La ham bli voksen, driter han seg ut er det læring i det også. 

Anonymkode: 87a98...b2a

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (8 timer siden):

Jeg er lærer i VGS, og når han nå har kommet i denne situasjonen, er det garantert:

-Sendt varsel om IV 

-sendt meldinger om hva han skal gjøre

-snakket personlig med eleven om hva han skal gjøre

-avholdt møte med rådgiver om konsekvenser av IV

Det er ikke noe poeng i at en forelder skal blande seg inn siste uka for en myndig elev. 

Anonymkode: edfde...174

• Liker 22
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder situasjonen han er i nå så har du allerede fått råd her. Når det gjelder tiden fremover ville jeg snakket med ham om hvor problemet ligger. Hvorfor har han ikke vurderingsgrunnlag? Er det latskap? Manglende motivasjon? Sliter han med noe? Er han skolelei? Hva tenker han selv om situasjonen han er i? Hva ser han for seg at han skal gjøre fremover? Hva drømmer han om? Sett dere ned og prøv å legge en plan. Hva ønsker han med livet sitt og hva trenger han for å oppnå dette? Trenger han psykolog? Trenger han å ta opp fag? Kan sonans være et alternativ? Ønsker han å jobbe? Kan NAV hjelpe ham med å komme ut i jobb? NAV har egne tiltak for de på hans alder. Kan folkehøgskole være noe? Komme seg vekk i ett år, gjøre noe annet, lære noe nytt som han synes er interessant. 

Mange vil nok mene at han er voksen og må klare seg selv nå, men jeg tenker at han trenger din/deres hjelp nå. Han må lære å ta ansvar, men veiled ham på veien! Ansvar er noe man må lære seg å ta.

Anonymkode: b7ac4...afe

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når det gjelder situasjonen han er i nå så har du allerede fått råd her. Når det gjelder tiden fremover ville jeg snakket med ham om hvor problemet ligger. Hvorfor har han ikke vurderingsgrunnlag? Er det latskap? Manglende motivasjon? Sliter han med noe? Er han skolelei? Hva tenker han selv om situasjonen han er i? Hva ser han for seg at han skal gjøre fremover? Hva drømmer han om? Sett dere ned og prøv å legge en plan. Hva ønsker han med livet sitt og hva trenger han for å oppnå dette? Trenger han psykolog? Trenger han å ta opp fag? Kan sonans være et alternativ? Ønsker han å jobbe? Kan NAV hjelpe ham med å komme ut i jobb? NAV har egne tiltak for de på hans alder. Kan folkehøgskole være noe? Komme seg vekk i ett år, gjøre noe annet, lære noe nytt som han synes er interessant. 

Mange vil nok mene at han er voksen og må klare seg selv nå, men jeg tenker at han trenger din/deres hjelp nå. Han må lære å ta ansvar, men veiled ham på veien! Ansvar er noe man må lære seg å ta.

Anonymkode: b7ac4...afe

Veldig mange elever er i samme situasjon i år, det er skrevet mye om dette i media, feks her: https://www.nrk.no/ytring/fravaerskrisen-1.15976543

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Pass på at han møter. 

Det er vesentlig bedre å møte uforberedt enn å ikke møte. Stryk er vesentlig bedre enn i.v. (ikke vurdering). 

For om man får i.v., så mister man elevretten, det gjør man ikke om man bare stryker.  

Så få ham til å møte. Om så han leverer blankt, så er det bedre enn å ikke møte. 

Hilsen vgs lærer.

Anonymkode: aa77a...3db

Mister elevretten? Men skolen r jo ferdig snart? Skjønte ikke den…

Trodde manglende vurderingsgrunnlag og stryk gikk ut på ett jeg. 

Har selv en datter som har fått utallige brev om dårlig vurderingsgrunnlag. Hun har vel vært 50% til stede tenker jeg. Vi maser, hun sier det går bra…. Har enda ikke sett noe karaktergrunnlag i år. 
Er nervøs.

Anonymkode: 014a0...ec3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart. Vgs pleier bare å sende folk igjennom. Hvis de ikke leverer noe får de fortsatt 2 i det minste etter min erfaring. Jeg leverte aldri særemne i Norsk men og glemte mange innleveringer i alle fag men kom fortsatt ut av vgs og inn på studiet.

Anonymkode: d3d57...514

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han må lære å ta ansvar, men veiled ham på veien! Ansvar er noe man må lære seg å ta.

Joda, men når man er 19 må man faktisk finne ut av det selv. Ts virker som en oppegående mor som garantert har veiledet og snakket med ham mange ganger tidligere. Nå er det han selv som må omsette dette til praksis. 

Veldig mange, spesielt gutter/menn, blir gjetet av sine foreldre (les:mødre) langt oppi voksen alder og forblir umodne, slappe og ansvarsløse. Etter mor kommer kjæreste inn og tar over og «hjelper». La sønnen klare dette selv.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er «elevrett»? Han mister ikke rett til vgs om det er det du mener, men snittet blir jo dårligere. Men han går uansett siste år, så hva har det med saken å gjøre?

Gir du stryk på en blank innlevering? Der hadde jeg gitt IV - det er jo ingenting å vurdere. Merkelig. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...