Gå til innhold

Sjefen sier jeg ikke kan reise hjem ved sykt barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle jobbe langvakt i dag og hadde barnevakt(bestemor) på mine to barn. Jeg får en telefon av barnevakta at barna mine er syke og at jeg burde komme hjem. Prøvde å ringe rundt for å høre om noen kan jobbe, men de jeg ringer kan ikke så da ringer jeg sjefen min. Jeg forklarer at barna mine er syke og barnefar er bortreist og at jeg ikke klarer å få tak i noen til å jobbe. Så sier sjefen: men det er jo noen som er med barna dine! Jeg bare; ja, men er det oppkast så er ikke det veldig kult for bestemor og sitte oppi det. Sjefen sier: hvis du ikke får tak i noen kan du ikke reise hjem sånn er det bare!!

Kan sjefen si sånt? Nekte meg å reise hjem til mine syke barn og jeg skal jobbe 12 timers vakt mens barnevakta skal ta vare på barna mine ? 

Anonymkode: a83a7...905

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke du som skal skaffe folk til å stille på jobb ved sykdom. 
Det er sjefens oppgave, og de kan faktisk beordre personale på jobb. 
Det kan ikke du. 
Sjefen bestemmer heller ikke over barnevakten og dens avgjørelser i denne saken 

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Festlig skrev (2 minutter siden):

Det er ikke du som skal skaffe folk til å stille på jobb ved sykdom. 
Det er sjefens oppgave, og de kan faktisk beordre personale på jobb. 
Det kan ikke du. 
Sjefen bestemmer heller ikke over barnevakten og dens avgjørelser i denne saken 

Ja ikke sant! 
Jeg har reagert på at vi ansatte skal ha «ansvar» for å dekke opp vakter ved sykefravær. 
Kjente jeg ble veldig irritert over den kommentaren og jeg ikke kan reise hjem til mine barn når de er syke. Kan ikke skjønne at det skal være lov. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen sjøl må jo komme seg på jobb og ta over om ingen andre kan. 

Anonymkode: 0253a...3ab

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barna er syke, så de trenger noe til å passe på dem, hvilket de allerede hadde. Kan ikke skjønne hvorfor du da absolutt må hjem? Hadde en kollega før som hadde barn i barnehage alder, antall ganger jeg ble vekket på morgenen med beskjed om ar jeg måtte komme på jobbe fordi ungene hennes var syke er alt for høyt. Burde ikke gå ut over kollegaene dine at du har barn

Anonymkode: 6023d...5f3

• Liker 21
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnevakta så ikke for seg å passe syke barn med oppkast og feber. Når barnevakta ringer og sender melding om at jeg må komme hjem, så har jeg forståelse for at h*n ikke vil sitte oppi det og bli smitta selv. 

Når barna er syke er det stort sett mor eller far de vil ha.

Er ikke veldig kult å ha «syke barn» ofte, og føle kollegaer «dømmer» deg, men det blir fort sånn de er i bhg og det er noen runder med sykdom og spesielt etter de åpna opp samfunnet igjen! 

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barna er syke, så de trenger noe til å passe på dem, hvilket de allerede hadde. Kan ikke skjønne hvorfor du da absolutt må hjem? Hadde en kollega før som hadde barn i barnehage alder, antall ganger jeg ble vekket på morgenen med beskjed om ar jeg måtte komme på jobbe fordi ungene hennes var syke er alt for høyt. Burde ikke gå ut over kollegaene dine at du har barn

Anonymkode: 6023d...5f3

Blås i dette svaret, TS, tydeligvis en sol aldri hverken har vært barn og syk selv eller som har opplevd egne syke barn. 

Håper karma tar deg, og du en gang sitter barnevakt for andres barn som får oppkast. Spent på om du ønsker å passe dem i 12 timer.

Anonymkode: 17ce2...654

• Liker 13
  • Hjerte 2
Skrevet

Smitten har vel allerede skjedd hvis det er omgangssyke. Så å komme hjem før tror jeg har lite for seg. Annet enn at barnepasser selvsagt ikke så for seg å passe syke barn. 
Akkurat i dette tilfellet synes jeg egentlig du burde jobbe ut vakten din og bestemor fortsette å passe. Det er vel ikke så enkelt å få tak i noen på så kort varsel. «Skaden» med tanke på smitte for bestemor er allerede trolig skjedd også. Kjip situasjon for flere parter her, men det er jo ikke noe som skjer ofte. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er jo leder ansvarlig for å skaffe vikar ved sykdom, men når man jobber helg/høytid/døgnet rundt så er det rett og slett ikke slik at det alltid lar seg gjøre å overføre denne oppgaven til leder. Her er det snakk om vikar etter at vakten er begynt i en helg, da vil jeg si det ikke er leder sitt ansvar å skaffe vikar ved fravær, det er den som er ansvarlig på arbeidsplassen i leders fravær - sannsynligvis deg eller en kollega.

På KG er det alltid masse folk som sier "leders ansvar, bare gå hjem/vær hjemme" uten tanke for at man som leder i f.eks helse ikke driver eller får betalt for å drive en bemanningssentral 24 timer i døgnet året rundt. Har du et yrke der du ikke kan gå uten at noen tar over så må du faktisk bli på jobb når du ikke får vikar, barna blir faktisk ivaretatt selv om ikke det er bestemors ønskedrøm å passe syke barn, og du gjerne vil være der. Har du et arbeid der du kan gå uten at konsekvensene blir fatale men arbeidet må tas igjen i morgen eller for neste vakt, så er det større mulighet for å f.eks gå tidligere.

Jeg har jobbet 25 år i helse, det er ikke alltid man kan gå når man ikke får tak i vikar, sånn er det bare. Ansvarshavende sykepleier, den ene radiografen eller bioingeniøren på jobb, vaktlege eller anestesilege kan faktisk ikke bare stikke pga syke barn dersom de ikke får vikar, hvis matverten eller en fra renhold må gå kan det i større grad la seg gjøre ved en krise. Jeg har også jobbet steder der det var forventet at sjefen kom på jobb hver gang en ansatt måtte stikke sånn som du, det førte til et vanvittig gjennomtrekk av ledere og de ansatte klagde på dårlig stabilitet, uten noen selvinnsikt på hvorfor det ble slik. 

For å stille et spørsmål i retur, hva forventer du at leder skal gjøre når det faktisk ikke er noen som kan stille som vikar? Og "bare fikse det" er ikke svar på spørsmålet. 

Anonymkode: f87c4...336

• Liker 22
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I utgangspunktet er jo leder ansvarlig for å skaffe vikar ved sykdom, men når man jobber helg/høytid/døgnet rundt så er det rett og slett ikke slik at det alltid lar seg gjøre å overføre denne oppgaven til leder. Her er det snakk om vikar etter at vakten er begynt i en helg, da vil jeg si det ikke er leder sitt ansvar å skaffe vikar ved fravær, det er den som er ansvarlig på arbeidsplassen i leders fravær - sannsynligvis deg eller en kollega.

På KG er det alltid masse folk som sier "leders ansvar, bare gå hjem/vær hjemme" uten tanke for at man som leder i f.eks helse ikke driver eller får betalt for å drive en bemanningssentral 24 timer i døgnet året rundt. Har du et yrke der du ikke kan gå uten at noen tar over så må du faktisk bli på jobb når du ikke får vikar, barna blir faktisk ivaretatt selv om ikke det er bestemors ønskedrøm å passe syke barn, og du gjerne vil være der. Har du et arbeid der du kan gå uten at konsekvensene blir fatale men arbeidet må tas igjen i morgen eller for neste vakt, så er det større mulighet for å f.eks gå tidligere.

Jeg har jobbet 25 år i helse, det er ikke alltid man kan gå når man ikke får tak i vikar, sånn er det bare. Ansvarshavende sykepleier, den ene radiografen eller bioingeniøren på jobb, vaktlege eller anestesilege kan faktisk ikke bare stikke pga syke barn dersom de ikke får vikar, hvis matverten eller en fra renhold må gå kan det i større grad la seg gjøre ved en krise. Jeg har også jobbet steder der det var forventet at sjefen kom på jobb hver gang en ansatt måtte stikke sånn som du, det førte til et vanvittig gjennomtrekk av ledere og de ansatte klagde på dårlig stabilitet, uten noen selvinnsikt på hvorfor det ble slik. 

For å stille et spørsmål i retur, hva forventer du at leder skal gjøre når det faktisk ikke er noen som kan stille som vikar? Og "bare fikse det" er ikke svar på spørsmålet. 

Altså - en leder har i alle fall betalt for å ha denne ufordelaktige oppgaven. Og mye mer fleksibilitet i arbeidstid, enn andre ansatte. Om du er leder med økonomi- og personalansvar, så er det faktisk din fordømte plikt å sørge for korrekt og nok bemanning til enhver tid. 

Jeg har jobbet nok av ansvarsvakter på sykehjem, og på helg var det alltid et helvete. ALLTID sykefravær å dekke opp, til tross for tusen andre oppgaver som eneste sykepleier på jobb, med sykepleiefaglig ansvar for opptil 100 pasienter. Dette var også ubetalte oppgaver - dvs, du fikk 500 kr(!!!) for å være bakvakt for to avdelinger eller mer. Helt sykt for en grov utnyttelse, når jeg tenker tilbake på det.

Dette går begge veier - om du som leder blir kontaktet etter arbeidstid for å løse en bemanningskrise, har du faktisk full mulighet til å avspasere denne tiden, ta hjemmekontor, eller annet. Det har ikke jeg, som sykepleier på gulvet. Det blir bare nok ubetalt arbeidsoppgave, på toppen av alt annet. Det er ikke rart folk flykter fra bransjen. 

Nå jobber jeg bare dagtid innen helse, og også her sniker leder seg unna ved å la oss ordne opp selv, dersom noen er syke en dag - vi er få ansatte, og leder synes liksom det er best at vi ordner opp oss imellom 🙄 Det skjønner jeg, det er jo veldig bekvemt å slippe jobben! Selv om du har økonomi- og personalansvar ...

Ja, det er travelt å være leder - men du har goder og fleksibilitet i denne jobben som kompensasjon, som de under deg ikke har. 

Anonymkode: 46a54...d80

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er firebarnsmor, men skjønner faktisk lederen her. Hvis ikke bestemor har spesielle diagnoser elns som gjør at å passe barn med omgangssyke utgår, burde dette gå uten at du skal måtte forlate jobben. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Her skjønner jeg sjefen din. 

Anonymkode: 19161...dab

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Helt enig. Har jobba like lenge som deg i helse, og stått i mange situasjoner der jeg har måttet løse slike ting. Det å kontakte leder har jeg gjort, men de er ikke alltid tilgjengelige  og det er uansett siste løsning. 
I tilfellet med ts blir barna ivaretatt, det må være det viktigste. 
At situasjonen ikke er ideell er en annen sak, det er det ikke så mye å gjøre ved. 

• Liker 4
Skrevet

Man har rett til å være hjemme med syke barn, man er ikke selv ansvarlig for å skaffe vikar. Så fint sjefen har gjort det for seg selv, null ansvar for bemanning ved sykdom 🤷🏼‍♀️ Bare det hadde gjort meg så sint at jeg ikke hadde strukket meg en mm ekstra for å gjøre det enklere for han ..

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt uenig med sjefen din! Jeg forstår at situasjonen er kjip for alle parter, men sånn er det å være leder! 

Har man syke barn, synes jeg ingenting om at andre passer dem. Det handler rett og slett om smitte (en eldre besteforelder vil tåle sykdom dårligere enn kanskje hva foreldre selv gjør, avhengig av helse/alder/annet), men også fordi når barn er syke så er det foreldre selv som er best for trygghet sin del. Slik er det med barn. 

Anonymkode: 8173e...2c8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv leder og firebarnsmor. På helg og kveld er ansvaret for å skaffe vikar ved sykdom delegert til noen på jobb. Men de kan kontakte meg hvis løsning på problemet innebærer overtid, eller de har noe annet de lurer på. 

I ditt tilfelle hadde du selvfølgelig fått gå hjem, det har du krav på. Ville prøvd å løse problemet med overtid eller fri ved en annen anledning for den som stiller opp lår den personen har behov. Det pleier alltid å funke. Men personalgruppen min strekker seg alltid langt. Det får de igjen for ved at jeg er fleksibel tilbake. Jeg strekker meg langt for å innfri alle sine ferieønsker og behov for avspasering, bytte av vakter etc.

Men, jeg tenker at barnevakten kunne stilt opp, men forstår at du drar hjem. Konsekvensen blir mindre smidighet fra min side når du har behov.

Ved sykt barn får jeg selv alltid noen til å passe slik at jeg kan gå på jobb. Besteforeldre stiller opp. 

Den som tror at man kommer lengst må å stå på krava istedenfor å være løsningsorientert og på tilbudssiden har misforstått. Jeg følger det de ansatte har krav på til punkt og prikke, men strekker meg ikke en millimeter mer enn jeg må hvis jeg ikke får noe igjen for det. For mine ansatte betyr denne viljen til fleksibilitet fra min side at de gir det lille ekstra.

Anonymkode: dfa86...878

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er selv leder og firebarnsmor. På helg og kveld er ansvaret for å skaffe vikar ved sykdom delegert til noen på jobb. Men de kan kontakte meg hvis løsning på problemet innebærer overtid, eller de har noe annet de lurer på. 

I ditt tilfelle hadde du selvfølgelig fått gå hjem, det har du krav på. Ville prøvd å løse problemet med overtid eller fri ved en annen anledning for den som stiller opp lår den personen har behov. Det pleier alltid å funke. Men personalgruppen min strekker seg alltid langt. Det får de igjen for ved at jeg er fleksibel tilbake. Jeg strekker meg langt for å innfri alle sine ferieønsker og behov for avspasering, bytte av vakter etc.

Men, jeg tenker at barnevakten kunne stilt opp, men forstår at du drar hjem. Konsekvensen blir mindre smidighet fra min side når du har behov.

Ved sykt barn får jeg selv alltid noen til å passe slik at jeg kan gå på jobb. Besteforeldre stiller opp. 

Den som tror at man kommer lengst må å stå på krava istedenfor å være løsningsorientert og på tilbudssiden har misforstått. Jeg følger det de ansatte har krav på til punkt og prikke, men strekker meg ikke en millimeter mer enn jeg må hvis jeg ikke får noe igjen for det. For mine ansatte betyr denne viljen til fleksibilitet fra min side at de gir det lille ekstra.

Altså - om du har barn med omgangssyke, plasserer du IKKE disse hos en barnevakt - spesielt ikke hos besteforeldre, eldre mennesker. Ikke hos noen. 

Jeg synes også det er rimelig spesielt at du "alltid plasserer barna hos barnevakt når de er syke". Syke småbarn, trenger mor eller far. Det ville være helt fremmed for meg å gjøre noe sånt.

En ting du heller bør være opptatt av, er å sikre at mor og far faktisk deler på sykt barn-dagene, slik at ikke bare én arbeidsgiver blir rammet av dette fraværet. DET er en fordømt uting.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. Ikke alle har lyst å passe syke barn da, men det er jo slikt en blir enig om med barnepasser. Her vet jeg at besteforeldre hadde strukket seg langt og passet syke barn. Men ulike årsaker kan jo selvsagt gjøre at barnepassere ikke ønsker å passe syke. Dette er isåfall noe en bør avklare på forhånd. Spesielt hvis en jobber plasser hvor en ikke kan stikke fra jobb på 10min. Blir barn syke før vakt forstår jeg at forelder blir hjemme. Men skjer det midt i vakten er det ofte ikke så mange timer til eller fra at det går for mye utover barnepasser. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Altså - om du har barn med omgangssyke, plasserer du IKKE disse hos en barnevakt - spesielt ikke hos besteforeldre, eldre mennesker. Ikke hos noen. 

Jeg synes også det er rimelig spesielt at du "alltid plasserer barna hos barnevakt når de er syke". Syke småbarn, trenger mor eller far. Det ville være helt fremmed for meg å gjøre noe sånt.

En ting du heller bør være opptatt av, er å sikre at mor og far faktisk deler på sykt barn-dagene, slik at ikke bare én arbeidsgiver blir rammet av dette fraværet. DET er en fordømt uting.

Jeg er ikke den du siterer, men det høres ut som barna ti ts var friske da de ble levert til barnevakten?

Dessuten må man tenke på at 12-timersvakt på helg er en vanskelig vakt å skaffe vikar til på så kort varsel. Når jeg går slike vakter går jeg ut fra at barnevakt/nettverket mitt ivaretar barnet, hvis det da ikke er snakk om alvorlig eller uavklart sykdom. Noe som ikke kan sies å være tilfelle her. At bestemor er eldre er vel relativt. Selv er jeg småbarnsmor enda, men kunne i teori vært bestemor. 

Enig med deg i det du skriver om å fordele sykt barn-dager. 
Også enig i at man i utgangspunktet ikke setter bort syke barn, men hvis det er så krise med folk som det virker som i hi hadde jeg latt bestemor passe vakta ut. 

Endret av Bacteria
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Apropos ledere og egne syke barn - det er en "heltemodig" leder over her, som skriver at vedkommende alltid plasserer egne barn hos besteforeldre eller annen barnevakt ved sykdom. Ikke bra, i min verden.

Min erfaring med mange ledere gjennom årenes løp, er at de minst like hyppig benytter seg av sykt barn-dager, og "slipper alt de har i hendene" uten å mukke. Ledere har all mulighet til å jobbe fra hjemmekontor, og gjør dermed premissene for hvem som "kan" være hjemme med syke barn, veldig urettferdig. 

Vær hjemme med dine syke barn, det er VIKTIG. Men sørg for å bytte på disse dagene med den andre forelderen - det er også VIKTIG.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...