Gå til innhold

Fri fra jobb for å følge dement mor til lege,tannlege og sykehus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har Alzheimers og bor i omsorgsbolig. For noen uker siden ble hun hasteinnkalt til sykehuset for å ta ulike prøver to dager etter hverandre. Jeg måtte på relativt kort varsel, uken før, be om fri noen timer fra jobb for å følge henne. Da fikk jeg beskjed fra min sjef at dette var ikke noe jeg kunne forvente å få men det fikk gå for denne gangen. Jeg kjente meg rett og slett dårlig av dette. Snart må hun til tannlegen og til legen igjen og slik kommer det til å fortsette. Det er ingen andre som kan følge og de på sykehjemmet virker irriterte på meg da jeg først sa jeg ikke kom fra på jobb to dager på rad. Hva gjør jeg? Bedriften min har tariffavtale. Har jeg krav på fri med lønn?

Anonymkode: 4b15a...3e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg troe du har krav på fri, men uten lønn. Sjekk arbeidsmiljøloven. Og håper det ordner seg godt for deg🥰

AnonymBruker
Skrevet

Velferdspermisjon. Arbeidstaker har rett til permisjon i inntil ti dager hvert år for å følge nær pårørende til sykehus, gi nødvendig omsorg og lignende. Dette er bestemt i arbeidsmiljøloven. Du har ikke automatisk rett til lønnet permisjon men mange arbeidsgivere praktiserer fleksible ordninger. Dette er bestemt i arbeidsmiljøloven §12-10.

Anonymkode: d76f2...98c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Har ikke peiling på de greiene der, men jeg føler virkelig med deg!  Jeg har gamle foreldre selv (de er heldigvis veldig spreke enn så lenge), og jeg har hørt om så mange rare/tvilsomme  "situasjoner" at jeg kjenner jeg virkelig er bekymret over hvor mangelfylt eldreomsorgen i Norge tilsynelatende kan være ved enkelte tilfeller... :sukk: Om ikke annet - så skal du ha en "bump" og en klem! Og jeg håper at noen som har erfaring, og eller "knowhow" kan svare deg helt konkret på dette. 

Endret av Beeblebrox
AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på fri, men ikke med lønn. Jeg er i samme båt og måtte ta meg fri uten lønn for å følge min far til legen. Jobber i kommunal sektor. 

Anonymkode: f181b...375

• Liker 3
Skrevet

Hvordan løser egentlig institusjoner/boliger denne situasjonen nå for tiden når det ikke er pårørende å hente til denne typen følgeoppdrag ?

Før i tiden (10-15 år siden) så var det vanlig at personell fra avdeling ble med på nødvendig oppmøte på sykehus (geriatri men ikke sykehjem) men er dette helt kuttet ut ?

AnonymBruker
Skrevet
minienthe skrev (5 minutter siden):

Hvordan løser egentlig institusjoner/boliger denne situasjonen nå for tiden når det ikke er pårørende å hente til denne typen følgeoppdrag ?

Før i tiden (10-15 år siden) så var det vanlig at personell fra avdeling ble med på nødvendig oppmøte på sykehus (geriatri men ikke sykehjem) men er dette helt kuttet ut ?

Ts her. Det lurer jeg også på. Det skrives så mye om at i mange andre land tar folk mye bedre vare på sine foreldre i alderdommen enn vi gjør her i Norge. I Norge skal alle ut i jobb. Når arbeidsgiver slår seg vrang fordi man blir pålagt å følge en forelder som ikke kan gjøre rede for seg til legen, da er det ikke rart at det har blitt slik at man ikke har tid til sine gamle foreldre. Mitt søsken bor et annet sted i landet derfor faller dette på meg. 

• Liker 1
Skrevet

Velferdspermisjon uten lønn vil jeg tro. Ellers så må en vel sjekke opp i mulighet for hjelpestønad. 

• Liker 1
Skrevet

Må det være du som følger til alt, eller er det noen andre (svigersønn, barnebarn, osv) som kan følge på noe ? Hvis ikke - ha tett dialog med personalet der hun bor og vær frempå med å bestille timer der det passer best for deg å følge. Vær i forkant og snakk med sjefen om hvordan du kan løse dette, kan du avspasere, bytte vakter, ..... ? 

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på 10 dager i året for å ivareta syke foreldre, men du har ikke rett på lønn. 

Hvis din mor bor i omsorgsbolig med kognitiv svikt er det vel bare et spørsmål om hvor lenge det går før hun kommer på sykehjem. Da vil de kunne ta blodprøver og sende inn ved behov, sykehjemslegen kan være hennes fastlege slik at hun ikke trenger å reise dit ved behov, og de ansatte har mulighet for å følge. I omsorgsbolig er det helt andre regler og oppfølging, omsorgsbolig regnes som en leid bolig på lik linje med alle andre leide boliger, og der har ikke det offentlige mer ansvar enn de har for deg i ditt hjem. 

Anonymkode: 99341...aee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min mor har Alzheimers og bor i omsorgsbolig. For noen uker siden ble hun hasteinnkalt til sykehuset for å ta ulike prøver to dager etter hverandre. Jeg måtte på relativt kort varsel, uken før, be om fri noen timer fra jobb for å følge henne. Da fikk jeg beskjed fra min sjef at dette var ikke noe jeg kunne forvente å få men det fikk gå for denne gangen. Jeg kjente meg rett og slett dårlig av dette. Snart må hun til tannlegen og til legen igjen og slik kommer det til å fortsette. Det er ingen andre som kan følge og de på sykehjemmet virker irriterte på meg da jeg først sa jeg ikke kom fra på jobb to dager på rad. Hva gjør jeg? Bedriften min har tariffavtale. Har jeg krav på fri med lønn?

Hei, på sykehjemmet der jeg jobber ordner vi følge om pårørende ikke kan. Men du sier hun bor i omsorgsbolig?

Jeg vet åssen du har det. Det var utallige timer når mamma bodde hjemme: utredning, fastlege, hørselssentral og ikke minst øyelege. Var en lettelse at hun kom på sykehjem. Måtte ta meg fri uten lønn osv. Jeg spurte sjefen halvveis på fleip om jeg kunne få overført syktbarn-dager på syk mor.

Du må ringe leder der din mor bor og forklare situasjonen din. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det har du. 

Anonymkode: a3f73...b85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 22.17):

Du skal få fri, om det er med eller uten lønn står i tariffavtalen din. Jeg får fri med lønn for å følge mamma til den type avtaler, jeg er eneste nærmeste pårørende. 

Anonymkode: b3148...9d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i hjemmesykepleie, og dette er et utbredt problem. Med eldre, kommer det en del sykdommer og legebesøk, sykehus, tannlege, etc.. Og de som er avhengig av å ha med seg noen, sliter. De har gjerne få pårørende, og de er i full jobb og med egne liv, så enkelte legebesøk går tapt, fordi de ikke kommer seg dit eller ikke vil være en belastning for familien.

Løsningen blir at mange pårørende påtar seg et enormt ansvar, med å være "verge" for sine foreldre, og tar ansvaret med å tilpasse alt av legetimer ol. slik at det passer dem, få gjort mest mulig på én dag, osv. Og siler ut ting som kan tas på telefon. Men er det skutte ting, så må de fleste ta seg fri uten lønn.

Jeg har hørt fra brukere at det var "annerledes før i tida". Da kunne hjemmesykepleien bistå med dette, og følge brukerne. Men nå er det verken kapasitet, økonomi eller bemanning nok til sånt..

Anonymkode: fd7dc...658

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...