Gå til innhold

Reise til London fra Norge, mellomlande Amsterdam

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg forstår så lite av de reglene som står skrevet på engelsk angående regler for å reise til og fra et ikke eu/schengen land.

altså som norsk, med norsk pass, å mellomlande i amsterdam og reise videre til london, det står noe om at det landet må være i safe list. og england er ikke på safe listen dems. 

noen som har erfaring med denne reiseveien nylig? er det noe problematisk?

Anonymkode: b19ce...cce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

tenker helst på returreisen, fra et ikke eu land, england, til amsterdam.

Skrevet

Safe list? Med tanke på hva, Covid? Så lenge det går fly til Amsterdam fra London må jo de godta passasjerer som kommer derfra. Vi har billetter fra Norge til London med mellomlanding i sommer og har ikke fått med meg at det skal være noe problem. Det eneste jeg passer på er å ha lange nok mellomlandinger, for Schiphol er stor og når man kommer fra England må man igjennom passkontrollen for å komme inn i Schengen området. 

AnonymBruker
Skrevet

England har skrotet alle covidregler. Men har hørt at Schiphol har forferdelige køer nå om dagen, ville prøvd å unngå dem for mellomlanding. 

Anonymkode: 12ea2...fce

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

England har skrotet alle covidregler. Men har hørt at Schiphol har forferdelige køer nå om dagen, ville prøvd å unngå dem for mellomlanding. 

Til England er det ikke noe problem, da skal man bare ha transfer og det er ikke passkontroll før man kommer til England. Hjem igjen er det nok lurt å ha god tid til passkontroll. Jeg har forstått det sånn at det er mest innsjekking og sikkerhetskontroll som er problematisk på Schiphol, det slipper man så lenge man har transferbilletter. 

Endret av Zinatara
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Zinatara said:

Til England er det ikke noe problem, da skal man bare ha transfer og det er ikke passkontroll før man kommer til England. Hjem igjen er det nok lurt å ha god tid til passkontroll. Jeg har forstått det sånn at det er mest innsjekking og sikkerhetskontroll som er problematisk på Schiphol, det slipper man så lenge man har transferbilletter. 

Det er vel passkontroll mellom Nederland og UK? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mellomlandet i Amsterdam to ganger denne uka og det er k a o s på Schiphol. De er kritisk underbemannet etter å ha sagt opp mange under covid og har ikke nok ansatte til å håndtere trafikkmengden som er nå. I tillegg er det ombygging av flyplassen som gir ytterligere utfordringer. 

Var ikke kjempekrise for oss som bare mellomlandet, men det var helt vanvittig mye folk. Mandag 23mai var det 6-8 timer kø for å komme gjennom sikkerhetskontrollen. 

Det var ikke påbud med munnbind på flyplassen eller noen av mine flighter, eneste covid relaterte tingen jeg gjorde var å laste opp koronapass til KLM sine nettsider før reisen. 

Ser de også truer med streik nå

https://www.google.com/amp/s/www.aviation24.be/airports/amsterdam-schiphol-ams/after-one-month-of-staff-shortages-and-delays-employees-working-at-amsterdam-schiphol-threaten-with-a-strike-on-1-june/amp/

Anonymkode: 12f1d...dda

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

takk for svar :)

rekker man passkontroll i transit i schiphol på 1 time og 15 minutter?

får man to ombordstigningskort fra første flyplass?

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

takk for svar :)

rekker man passkontroll i transit i schiphol på 1 time og 15 minutter?

får man to ombordstigningskort fra første flyplass?

Ville ikke tatt sjansen nå. Store avstander der så kan ta tid selv i mer normale tider. Hvor flyr du fra?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du flyr fra en norsk flyplass via Amsterdam så må du gjennom passkontrollen i Amsterdam. Men hvorfor mellomlanding, er vel en god del direktefly til London nå?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er vel passkontroll mellom Nederland og UK? 

Nei, det tror jeg ikke. Var iallefall ikke det i 2019 sånn jeg husker det. Ingen passkontroll før vi kom til Heathrow og var utenfor Schengen. Men på hjemveien var det en diger passkontroll for å komme inn i Schengen på Schiphol. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Zinatara said:

Nei, det tror jeg ikke. Var iallefall ikke det i 2019 sånn jeg husker det. Ingen passkontroll før vi kom til Heathrow og var utenfor Schengen. Men på hjemveien var det en diger passkontroll for å komme inn i Schengen på Schiphol. 

Når man reiser direkte fra Norge til London, går man gjennom passkontrollen her hjemme. Men når man skal til Nederland er det ikke passkontroll herfra, så da må man gjennom i Nederland isteden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du flyr fra en norsk flyplass via Amsterdam så må du gjennom passkontrollen i Amsterdam. Men hvorfor mellomlanding, er vel en god del direktefly til London nå?

For min del går det direktefly til Amsterdam fra min lokale flyplass, men ikke til London. Så jeg må uansett mellomlande og velger billetter basert på flytid, mellomlanding og pris. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Zinatara said:

For min del går det direktefly til Amsterdam fra min lokale flyplass, men ikke til London. Så jeg må uansett mellomlande og velger billetter basert på flytid, mellomlanding og pris. 

Da ville jeg prøvd å unngå akkurat Schiphol, siden det er spesielt vanskelige tilstander der nå. Ville nok gått for mellomlanding på Gardermoen eller en av de større flyplassene i Norge med direktefly til London. Schiphol har også begrenset billettsalget sitt grunnet kaoset, mens norske flyplasser så langt har klart seg bra.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QyvmJ8/flyplasskaos-i-europa-etter-corona-oppsigelser-oslo-faar-skryt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ville ikke tatt sjansen nå. Store avstander der så kan ta tid selv i mer normale tider. Hvor flyr du fra?

fra ålesund. men det er ikke før om noen uker til. reiser med klm hele veien. er det virkelig passkontroll fra norge til amster?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

reiser ikke fra oslo. må mellomlande.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da ville jeg prøvd å unngå akkurat Schiphol, siden det er spesielt vanskelige tilstander der nå. Ville nok gått for mellomlanding på Gardermoen eller en av de større flyplassene i Norge med direktefly til London. Schiphol har også begrenset billettsalget sitt grunnet kaoset, mens norske flyplasser så langt har klart seg bra.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QyvmJ8/flyplasskaos-i-europa-etter-corona-oppsigelser-oslo-faar-skryt

Jeg skal ikke reise før om et par måneder og har god tid til transfer. Satser på at det går helt fint. Disse billettene er bestilt for en stund siden og jeg tror jeg heller satser på at KLM ordner opp dersom det skjærer seg. Det står også at det meste av disse problemene er i sikkerhetskontrollen, jeg skal ikke igjennom sikkerhetskontrollen på Schiphol. 

AnonymBruker
Skrevet
Zinatara skrev (1 minutt siden):

Jeg skal ikke reise før om et par måneder og har god tid til transfer. Satser på at det går helt fint. Disse billettene er bestilt for en stund siden og jeg tror jeg heller satser på at KLM ordner opp dersom det skjærer seg. Det står også at det meste av disse problemene er i sikkerhetskontrollen, jeg skal ikke igjennom sikkerhetskontrollen på Schiphol. 

jeg også reiser om ett par måneder. dog 1 time og 15 min i transfer. men hvis jeg ikke skulle rekke det, har jeg noen rettigheter da?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

fra ålesund. men det er ikke før om noen uker til. reiser med klm hele veien. er det virkelig passkontroll fra norge til amster?

Ikke fra Norge til Amsterdam, men fra Amsterdam til London. 

Ser forøvrig at det er ganske strikse regler for gjennomreise i Nederland fortsatt. 

https://www.government.nl/topics/coronavirus-covid-19/visiting-the-netherlands-from-abroad/checklist-transit-or-short-stay

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må igjennom passkontroll begge veier. Jeg reiste til England med SAS direkte fra Oslo i februar. Passkontroll der også, når man skal ut av Schengen. Hadde helst flydd direkte til og fra Norge og unngått Amsterdam om mulig. 

Anonymkode: 86c85...076

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...