AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Synes lukkemuskelen til urin har blitt verre etter jeg startet med knipeøvelsene, er det virkelig mulig da?? Nå kjennes det ut som jeg må tisse hele tiden og får ikke tømt blæren helt. Kan heller ikke nyse og hoste. Før øvelsene var det kun hoste og nyse jeg ikke kunne. Anonymkode: ee8f0...47f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Kanskje du kniper feil, og kanskje du strammer for mye utenom. Sjekk Kvinnehelse_fysio på instagram og hennes tips til knipeøvelser og lignende. Anonymkode: 0e50f...1b7 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 https://www.instagram.com/reel/Cd5YNxAjtIF/?igshid=YmMyMTA2M2Y= Anonymkode: bed99...01a 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 Kan du ikke forklare hvordan du gjør øvelsene? Jeg lurer også på om du kanskje gjør dem feil på noen måte.. Eller kan du ha en begynnende urinveisinfeksjon? Anonymkode: 29495...2bf 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 Hvor lenge er det siden fødsel? For meg ble det verre en periode, rett og slett fordi ungen var blitt så tung men fortsatt ikke gikk selv så det ble mye løfting --> mye belastning. Det kan også hende du gjør det feil, ja. Er du flink til å slappe av mellom knipene? Like viktig med avspenning som trening. Anonymkode: 1fa6f...9cd
snillOnkel Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes lukkemuskelen til urin har blitt verre etter jeg startet med knipeøvelsene, er det virkelig mulig da?? Nå kjennes det ut som jeg må tisse hele tiden og får ikke tømt blæren helt. Kan heller ikke nyse og hoste. Før øvelsene var det kun hoste og nyse jeg ikke kunne. Anonymkode: ee8f0...47f Du har ikke fått deg en urinveisinfeksjon, da?
Luckiness Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 Er dette kniping før eller etter fødsel? Hvis du er gravid så vil jo graviditeten påvirke bekkenbunnen. Så selv om du kniper vil økt press kunne medføre at du føler du ikke får tømt deg helt, lekker, kjenner fortere tissetrang.
~white lady~ Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 Ta kontakt med en fysioterapeut med spesialisering på bekkenbunn. Livmorfremfall kan gi problemer med tømming av blæren (gir en god grobunn for bakterier som gir økt risiko for uvi.)
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #10 Skrevet 30. mai 2022 Luckiness skrev (1 time siden): Er dette kniping før eller etter fødsel? Hvis du er gravid så vil jo graviditeten påvirke bekkenbunnen. Så selv om du kniper vil økt press kunne medføre at du føler du ikke får tømt deg helt, lekker, kjenner fortere tissetrang. Etter:) Anonymkode: ee8f0...47f
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #11 Skrevet 30. mai 2022 Jøss. Er det mulig å trene ringmuskler? Jeg trodde disse musklene var stramme som standard og at de styres ved at vi løsner/åpner dem når vi vil slippe ut noe? Hva er det som gjør at de blir slappe? Lite trening? Kan vi trene opp ringmuskelen øverst i magesekken også, når den blir slapp og slipper opp sure oppstøt? Anonymkode: 1d8ec...fa0
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #12 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jøss. Er det mulig å trene ringmuskler? Jeg trodde disse musklene var stramme som standard og at de styres ved at vi løsner/åpner dem når vi vil slippe ut noe? Hva er det som gjør at de blir slappe? Lite trening? Kan vi trene opp ringmuskelen øverst i magesekken også, når den blir slapp og slipper opp sure oppstøt? Anonymkode: 1d8ec...fa0 Ikke ringmuskler, bekkenmusklatur. Anonymkode: e2b88...733
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #13 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke ringmuskler, bekkenmusklatur. Anonymkode: e2b88...733 Hvis problemet er at det lekker urin ut av urinblæra, er det en ringmuskel som har blitt for slapp til å kunne holde blæra stengt. https://sml.snl.no/sfinkter Jeg bare lurte på hva det er som gjør at ringmuskelen blir slapp. Bekkenbunn er navnet på området som utgjør bunnen av bekkenet. Der er det mange ledd og muskler som henger sammen, men bare tre ringmuskler, hvis jeg forstår leksikon rett. En av dem holder blæra tett, helt til den blir for slapp. De to andre ringmuskelen i bekkenbunnen sørger for å holde endetarmen stengt. Anonymkode: 1d8ec...fa0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #14 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis problemet er at det lekker urin ut av urinblæra, er det en ringmuskel som har blitt for slapp til å kunne holde blæra stengt. https://sml.snl.no/sfinkter Jeg bare lurte på hva det er som gjør at ringmuskelen blir slapp. Bekkenbunn er navnet på området som utgjør bunnen av bekkenet. Der er det mange ledd og muskler som henger sammen, men bare tre ringmuskler, hvis jeg forstår leksikon rett. En av dem holder blæra tett, helt til den blir for slapp. De to andre ringmuskelen i bekkenbunnen sørger for å holde endetarmen stengt. Anonymkode: 1d8ec...fa0 Les og lær: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/fysisk-aktivitet/trening-av-bekkenbunn/ Anonymkode: e2b88...733
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #15 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis problemet er at det lekker urin ut av urinblæra, er det en ringmuskel som har blitt for slapp til å kunne holde blæra stengt. https://sml.snl.no/sfinkter Jeg bare lurte på hva det er som gjør at ringmuskelen blir slapp. Bekkenbunn er navnet på området som utgjør bunnen av bekkenet. Der er det mange ledd og muskler som henger sammen, men bare tre ringmuskler, hvis jeg forstår leksikon rett. En av dem holder blæra tett, helt til den blir for slapp. De to andre ringmuskelen i bekkenbunnen sørger for å holde endetarmen stengt. Anonymkode: 1d8ec...fa0 Jeez, for en mansplaining entrè i tråden. Det kalles bekkenbunn, man trenger bekkenbunnen med knipeøvelser, hva de helt spesifiserte musklene kalles er ett fett. Ja, man kan trene bekkenbunnen. Anonymkode: cca8c...fa7 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #16 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Les og lær: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/fysisk-aktivitet/trening-av-bekkenbunn/ Anonymkode: e2b88...733 Det står ikke noe der om hva som er årsaken til at muskler blir slappe. Det er nemlig forskjell på slappe muskler og svake muskler. Muskler som ikke brukes blir svake. De kan styrkes ved trening. Ringmusklene brukes hele tida (du åpner dem ved å kommandere dem til å slippe taket). Ringmusklene blir ikke svake. De blir slappe. Og slappe muskler kommer av mangel på kalsium. Sitat Hvis kalsiumnivået i cellen er for lavt, vil ikke myosinhodene kunne feste seg til aktinet. De to proteinene mister da taket i hverandre, og muskelen blir slapp. https://sml.snl.no/musklene Teknisk språk, men mekanikken som beskrives er enkel: Hvis kroppen har problemer med å frakte kalsium dit det trengs, blir muskler slappe. Det der med trening av ringmuskelen som lukker blæra, kan det være noen som har lurt oss? Hvorfor er det ingen eksperter som nevner at muskler blir slappe hvis de får for lite kalsium? Anonymkode: 1d8ec...fa0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #17 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det står ikke noe der om hva som er årsaken til at muskler blir slappe. Det er nemlig forskjell på slappe muskler og svake muskler. Muskler som ikke brukes blir svake. De kan styrkes ved trening. Ringmusklene brukes hele tida (du åpner dem ved å kommandere dem til å slippe taket). Ringmusklene blir ikke svake. De blir slappe. Og slappe muskler kommer av mangel på kalsium. Teknisk språk, men mekanikken som beskrives er enkel: Hvis kroppen har problemer med å frakte kalsium dit det trengs, blir muskler slappe. Det der med trening av ringmuskelen som lukker blæra, kan det være noen som har lurt oss? Hvorfor er det ingen eksperter som nevner at muskler blir slappe hvis de får for lite kalsium? Anonymkode: 1d8ec...fa0 Det har vel også noe med signaler å gjøre? At det kan ta tid å koble funksjonen på igjen og at trening kan hjelpe på. Anonymkode: 1fa6f...9cd
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #18 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det står ikke noe der om hva som er årsaken til at muskler blir slappe. Det er nemlig forskjell på slappe muskler og svake muskler. Muskler som ikke brukes blir svake. De kan styrkes ved trening. Ringmusklene brukes hele tida (du åpner dem ved å kommandere dem til å slippe taket). Ringmusklene blir ikke svake. De blir slappe. Og slappe muskler kommer av mangel på kalsium. Teknisk språk, men mekanikken som beskrives er enkel: Hvis kroppen har problemer med å frakte kalsium dit det trengs, blir muskler slappe. Det der med trening av ringmuskelen som lukker blæra, kan det være noen som har lurt oss? Hvorfor er det ingen eksperter som nevner at muskler blir slappe hvis de får for lite kalsium? Anonymkode: 1d8ec...fa0 Hormoner under svangerskap og hormonendringer ved overgangsalderen gjør at muskulaturen blir slappere. Anonymkode: d5101...a4f 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #19 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det står ikke noe der om hva som er årsaken til at muskler blir slappe. Det er nemlig forskjell på slappe muskler og svake muskler. Muskler som ikke brukes blir svake. De kan styrkes ved trening. Ringmusklene brukes hele tida (du åpner dem ved å kommandere dem til å slippe taket). Ringmusklene blir ikke svake. De blir slappe. Og slappe muskler kommer av mangel på kalsium. Teknisk språk, men mekanikken som beskrives er enkel: Hvis kroppen har problemer med å frakte kalsium dit det trengs, blir muskler slappe. Det der med trening av ringmuskelen som lukker blæra, kan det være noen som har lurt oss? Hvorfor er det ingen eksperter som nevner at muskler blir slappe hvis de får for lite kalsium? Anonymkode: 1d8ec...fa0 Bare spis kalsium du og dropp knipeøvelser, så gjør vi andre det som faktisk funker, nemlig knipeøvelser. Anonymkode: 02389...e05 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #20 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jøss. Er det mulig å trene ringmuskler? Jeg trodde disse musklene var stramme som standard og at de styres ved at vi løsner/åpner dem når vi vil slippe ut noe? Hva er det som gjør at de blir slappe? Lite trening? Kan vi trene opp ringmuskelen øverst i magesekken også, når den blir slapp og slipper opp sure oppstøt? Anonymkode: 1d8ec...fa0 Du kjenner kanskje Durek, men det betyr ikke at du vet hva du snakker om. Anonymkode: 18f5b...fb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå