AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Lørdag er litt hellig for oss , og ønsker og ha litt familie tid ,men stort sett er det fullt hus hver helg eller så er de fleste borte. Jeg og mannen synes det er koselig at de har venner og koser seg med dem, men en gang i uka vil vi gjerne ha de hjemme og uten full hus. Vi har sagt det noen ganger,me blir ofte veldig dårlig stemming og da er dagen ødelagt uansett. største er 13 år og begynner på ungdomsskolen, han har gjerne 2-3 overnattingsgjester og er ofte borte anhver helg, er mye borte i hverdagen også med venner og fotball trening mellomste : jente på 11 år, hun vil helst ha overnatting kun her og ikke borte, selvom hun av og til er det også, nå har det vert 4 helger på rad , så idag sa jeg Nei, og da er hun sur på rommet sitt. yngste : gutt på 9 : han er ikke så ivrig til og sove over eller sove hos noen, men han er med venner hele tiden, de er mye om oss og han er også mye ute med dem. bitte lille er bare 6mnd så hun har selvsagt ingen venner ennå. Så hvordan gjøre dette for at det skal godtas uten at det blir dårlig stemming? Anonymkode: 492e3...3cf
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Fredager har vi satt som familietid, da skal det være spesielle grunner for å kunne overnatte, utenom det er det fritt frem. Anonymkode: f21e5...c8c 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Vær i forkant, løser så mange problemer. Ikke rart hun blir sur, når det vanlige er at hun får ha overnatting og ikke er mentalt forberedt på at det nå skal være familietid. Snakk med ungene, om hvordan dere vil ha det som familie. Vet de at lørdag er familiedag, eller at en helg i måneden er familiehelg - eller hvordan dere vil gjøre det - så vet de hva de har å forholde seg til. Og de kommer sikkert til å bli litt sure og kranglete av å ha fast familietid også, men lover at de likevel vil sette pris på de stundene etterhvert som de vokser opp. Anonymkode: 3689b...402 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 Tusen takk for alle tips være litt før ute er kanskje best, men sa nei på onsdagen, var ikke idag Anonymkode: 492e3...3cf
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 De har ikke vondt av å få nei. Har dere ikke lyst til å ha overnatting så må de tåle et nei. Jeg sier til 11-åringen min at hun stort sett får ja, så innimellom skal hun tåle et nei uten å bli sur. Anonymkode: 4d28c...3d5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vær i forkant, løser så mange problemer. Ikke rart hun blir sur, når det vanlige er at hun får ha overnatting og ikke er mentalt forberedt på at det nå skal være familietid. Snakk med ungene, om hvordan dere vil ha det som familie. Vet de at lørdag er familiedag, eller at en helg i måneden er familiehelg - eller hvordan dere vil gjøre det - så vet de hva de har å forholde seg til. Og de kommer sikkert til å bli litt sure og kranglete av å ha fast familietid også, men lover at de likevel vil sette pris på de stundene etterhvert som de vokser opp. Anonymkode: 3689b...402 Ikke rart hun blir sur? Jo, det er det. Mentalt forberedt? Altså, unger må tåle å få et nei uten å måtte forberedes på det flere dager i forveien. Anonymkode: 4d28c...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 Barnet mitt er hos sin far annenhver helg, så de helgene jeg har barnet, vil jeg egentlig ha barnet for meg selv. Men ender ofte med overnatting. Og noen av disse faste barna, får aldri beskjed om å komme hjem, så de ender opp med å sove over i 2-3 netter.. De er 11 år. Da føler jeg at hele helgen var bortkastet, for min del, for jeg får jo ikke noe ro. Synes 1 natt i helgen er greit. Heller det, enn i ukedager. Da synes jeg det er stress med overnatting, fordi jeg må sove tidlig, og drar før barnet på morgenen for å rekke jobb. Anonymkode: 883bd...873
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 Mine barn sover sjelden borte, men de har av og til overnatting her. Jeg syns egentlig det er påfallende hvor mye barn er på besøk og overnatting her, i fht hvor ofte mine barn blir invitert til andre. Jeg får ikke slappet skikkelig av når vi har barn på overnatting, så jeg orker virkelig ikke at det skjer hver helg. Anonymkode: a5b1c...469
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 Her er det ok hvis det er rolige venner de kommer godt overens med. Er det venner med mye uenigheter, sier vi nei. Da blir hun mer sliten og vi. Anonymkode: b5a66...b7e
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tusen takk for alle tips være litt før ute er kanskje best, men sa nei på onsdagen, var ikke idag Anonymkode: 492e3...3cf Men du har i praksis innført en ny regel, uten at særlig de store barna har vært med å diskutere det. Da er det ikke unaturlig at det kommer reaksjoner, selv du ‘sa nei på onsdagen’ - når det vanlige fram til nå har vært at de stort sett alltid får lov. Dess større barna blir, og nærmer seg tenåringer, dess viktigere blir det med faste regler som alle vet om for å minimere konflikt. Bli heller enige om/bestem i samråd at maks en overnatting borte, og en hjemme i måneden. Eller at første helga i måneden er familiehelg, el.l. Det er å være i forkant av hele problemstillingen - ikke at mor/far plutselig sier nei et par dager før helgen. Anonymkode: 3689b...402 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 Men overnatter barna hver dag hele uka, eller sover de hjemme uten gjester 6/5 dager i uka, og ønsker overnatting 1-2 dager? Kan dere ikke heller velge en annen dag som skal være familiedag, enn selve lørdagskvelden? Hva med søndag, mandag, tirsdag, onsdag, torsdag eller fredag? Når det er sagt unger tåler å få nei, og de tåler å bli sure. Det er liksom en del av det å være barn. Anonymkode: bfda9...930
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Lørdag er litt hellig for oss , og ønsker og ha litt familie tid ,men stort sett er det fullt hus hver helg eller så er de fleste borte. Jeg og mannen synes det er koselig at de har venner og koser seg med dem, men en gang i uka vil vi gjerne ha de hjemme og uten full hus. Vi har sagt det noen ganger,me blir ofte veldig dårlig stemming og da er dagen ødelagt uansett. største er 13 år og begynner på ungdomsskolen, han har gjerne 2-3 overnattingsgjester og er ofte borte anhver helg, er mye borte i hverdagen også med venner og fotball trening mellomste : jente på 11 år, hun vil helst ha overnatting kun her og ikke borte, selvom hun av og til er det også, nå har det vert 4 helger på rad , så idag sa jeg Nei, og da er hun sur på rommet sitt. yngste : gutt på 9 : han er ikke så ivrig til og sove over eller sove hos noen, men han er med venner hele tiden, de er mye om oss og han er også mye ute med dem. bitte lille er bare 6mnd så hun har selvsagt ingen venner ennå. Så hvordan gjøre dette for at det skal godtas uten at det blir dårlig stemming? Anonymkode: 492e3...3cf Viktig at de har noe overnatting, men blir de sure de gangene du sier nei så minn dem på at du også bor der. Du har også rettigheter. Som til feks en rolig kveld. Anonymkode: f63ab...cd7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Barnet mitt er hos sin far annenhver helg, så de helgene jeg har barnet, vil jeg egentlig ha barnet for meg selv. Men ender ofte med overnatting. Og noen av disse faste barna, får aldri beskjed om å komme hjem, så de ender opp med å sove over i 2-3 netter.. De er 11 år. Da føler jeg at hele helgen var bortkastet, for min del, for jeg får jo ikke noe ro. Synes 1 natt i helgen er greit. Heller det, enn i ukedager. Da synes jeg det er stress med overnatting, fordi jeg må sove tidlig, og drar før barnet på morgenen for å rekke jobb. Anonymkode: 883bd...873 Men her må du jo sette grenser! "Ja Linnea kan sove over i dag, men hun må dra hjem i morgen formiddag, for da skal vi handle/besøke mormor/ gå på kino /whatever". Overnatting i ukedager er kun hvis det har oppstått noe helt spesielt, ikke fordi det er gøy, enig med deg der. TS, det beste er vel å samle barna og snakke om dette med overnatting i en annen setting enn når du skal si ja/nei. Ta det f.eks opp rundt middagsbordet, og si fra at du syns det er for mye med overnatting hver helg, at du trenger litt pustepause, og at du ønsker dere kan gjøre litt sammen som familie. Barna kan jo likevel være sammen store deler av dagen. Jeg var selv med venner det meste av fritiden i barndommen, det er nok ganske normalt, vær glad barna har venner de vil henge med og som vil henge med dem. Anonymkode: 96b9a...b93
Alt blir ok Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 Jeg hadde ikke vært så redd for dårlig stemning. De må tåle å få nei. Den ene sønnen min på 11 har stadig overnatting, men han må spørre først. Enkelte fredager er jeg veldig sliten pga en krevende jobbuke, og da sier vi nei. Er ikke verre enn det.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #15 Skrevet 29. mai 2022 Jeg ser nei av og til da jeg faktisk trenger litt ro og hvile i helgen. Her kreves det ganske så mye oppfølging av meg ved overnatting da barnet er yngre og det orker jeg ikke hver helg. Helt greit å si nei noen ganger. Sure miner legger jeg ikke særlig stor vekt på. Anonymkode: 9541b...df3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #16 Skrevet 29. mai 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Lørdag er litt hellig for oss , og ønsker og ha litt familie tid ,men stort sett er det fullt hus hver helg eller så er de fleste borte. Jeg og mannen synes det er koselig at de har venner og koser seg med dem, men en gang i uka vil vi gjerne ha de hjemme og uten full hus. Vi har sagt det noen ganger,me blir ofte veldig dårlig stemming og da er dagen ødelagt uansett. største er 13 år og begynner på ungdomsskolen, han har gjerne 2-3 overnattingsgjester og er ofte borte anhver helg, er mye borte i hverdagen også med venner og fotball trening mellomste : jente på 11 år, hun vil helst ha overnatting kun her og ikke borte, selvom hun av og til er det også, nå har det vert 4 helger på rad , så idag sa jeg Nei, og da er hun sur på rommet sitt. yngste : gutt på 9 : han er ikke så ivrig til og sove over eller sove hos noen, men han er med venner hele tiden, de er mye om oss og han er også mye ute med dem. bitte lille er bare 6mnd så hun har selvsagt ingen venner ennå. Så hvordan gjøre dette for at det skal godtas uten at det blir dårlig stemming? Anonymkode: 492e3...3cf Jeg synes det er litt urimelig å kreve at en 13-åring skal være hjemme med familien hver lørdag. Han er jo i den alderen der venner er viktigst. Men jeg forstår godt at dere ønsker en kveld uten besøk hjemme. Jeg ville sagt at overnatting hjemme hos dere må skje på fredager, lørdager skal det være bare familien. Men ville ikke sagt at barna MÅ være hjemme. (Selv har jeg bare ett barn, som spør om overnatting kanskje 7-8 ganger i året, så jeg sier alltid ja. Selv om 4 av de gangene kanskje skjer i løpet av to helger etter hverandre, men siden det er så sjeldent her så går det jo fint.) Anonymkode: 4de86...580 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #17 Skrevet 29. mai 2022 Jeg sier ikke nei til overnatting hvis vi er hjemme. Barnas venner ser jeg på som utvidet familie, og de er alltid velkomne her. Anonymkode: 5ce0c...9a5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #18 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Barnet mitt er hos sin far annenhver helg, så de helgene jeg har barnet, vil jeg egentlig ha barnet for meg selv. Men ender ofte med overnatting. Og noen av disse faste barna, får aldri beskjed om å komme hjem, så de ender opp med å sove over i 2-3 netter.. De er 11 år. Da føler jeg at hele helgen var bortkastet, for min del, for jeg får jo ikke noe ro. Synes 1 natt i helgen er greit. Heller det, enn i ukedager. Da synes jeg det er stress med overnatting, fordi jeg må sove tidlig, og drar før barnet på morgenen for å rekke jobb. Anonymkode: 883bd...873 Da må du jo si det. «Det holder med en overnatting i helga.» «det passer ikke med flere overnattinger, men kom gjerne en annen helg.» «nå skal vi ha litt familietid så passer det ikke med besøk.» det er ikke frekt å si ifra. Det er du som må ta ansvar for det. vi har veldig mye overnattingsbesøk selv, så hvis foreldre til barnas venner sier ja til å ha overnattingsbesøk så går jeg utfra at de mener ja, ikke at de forventer at jeg skal hente hjem barna mine.. Anonymkode: 2cfb4...81b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå