AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Med to barn på 13 og 16, merker vi at det går mye penger i løpet av en måned, og tenker at vi kanskje kan ha mer «oversikt» ved å gi litt mer i lommepenger mot at de må betale mer selv. Blir nysgjerrig på hvordan andre praktiserer det? Hva får deres og hva må de betale selv? Tenker at de kanskje kan betale kafé/ut å spise, godteri, klær (utenom nødvendigheter), sminke, gaver når de skal i bursdager osv?! Anonymkode: 3aaa1...c0b
-Missi- Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Enig utenom gaver og bursdager da hjelper vi. Er ikke så ofte det er nå lenger da han er 15. Mobil betaler vi også. Han får 150 i mnd. Stort sett sparer han eller bruker på café o.l med vennegjeng. Tjener penger selv også hos besteforeldrene med oppgaver som klippe plen, hogge ved og vet også at det har vært beising og maling. Støtter veldig opp om det da det også fører til hyggelig alenetid med bestefar. Han har ikke klaget på summen han får heller og føler nok at det holder. Kino og ut å spise med oss foreldre dekker vi da det er like mye glede for oss som for han. I dag var vi på en sånn runde og konsert også😊 Er så herlig med stort barn!
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Barnetrygden, går kun til godteri, cafe, mat på aktiviteter . Anonymkode: bb59d...b28
Gjest Ghostface Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 Jeg fikk mellom 4 og 500, og klarte meg bra med det. Men på min ungdomstid brukte jeg heller ikke mye penger.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 -Missi- skrev (1 minutt siden): Enig utenom gaver og bursdager da hjelper vi. Er ikke så ofte det er nå lenger da han er 15. Mobil betaler vi også. Han får 150 i mnd. Stort sett sparer han eller bruker på café o.l med vennegjeng. Tjener penger selv også hos besteforeldrene med oppgaver som klippe plen, hogge ved og vet også at det har vært beising og maling. Støtter veldig opp om det da det også fører til hyggelig alenetid med bestefar. Han har ikke klaget på summen han får heller og føler nok at det holder. Kino og ut å spise med oss foreldre dekker vi da det er like mye glede for oss som for han. I dag var vi på en sånn runde og konsert også😊 Er så herlig med stort barn! 150 i mnd? Anonymkode: bb59d...b28 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 11 år og får 400 i måneden. Det skal dekke lørdagsgodt og resten kan han bruke som han vil. Er fornuftig med pengene da og sparer det meste av denne summen. Anonymkode: a8b67...138
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 Her får de 400 hver i mnd. til fri avbenyttelse. Vi dekker telefon, transport, gaver, kino/aktiviteter osv. Så det er til småting de vil ha, litt ekstra snacks ute med venner, ene abonnerer på en bokpakke med div småting, nye spill til konsoller osv. De bruker sjelden opp alt, men sparer en del til større ting, feks nye høretelefoner. Anonymkode: 6cc7e...298
-Missi- Skrevet 28. mai 2022 #8 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 150 i mnd? Anonymkode: bb59d...b28 Ja jeg skrev jo det😊det har han fått en god stund nå. Kommer fast på konto fra felles konto jeg og far har sammen. Ekstra penger tjener han ved å jobbe for bestefar. Fornuftig ung mann og sjelden pengene blir brukt opp. Han sparer når det er noe han ønsker seg og har nådd flere spørsmål i løpet av årene og kjøpt seg ting han har jobbet for. Både jeg og hans far har alltid vært opptatt av økonomi og lære han fornuftig bruk av penger. På farsiden sitter de godt i det men veldig fornuftig med penger. På min side har vi alltid vært fattige og jeg har dermed lært å snu på krona og at ting ikke bare kommer av seg selv her i livet. Viktig lærdom å gi videre. Inget luksus forbruk på noen av sidene, ingen kredittkort gjeld osv💪😊 Man kan si mye om min og fars relasjon, vært xer i 12 år men økonomi, verdier, regler og rammer er vi enig om😊 Sønnen min har feks en solid barne BSU allerede 😊 Han har et mye bedre utgangspunkt inn i voksenlivet enn jeg hadde og det er jeg stolt over og har jobbet hardt for. Da er det viktig gi de verdiene og tankene videre👍Vertfall er det noe jeg ser på som en del av oppdragelsen og å forberede ungdommen på voksenlivet 😊
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #9 Skrevet 28. mai 2022 8.klassingen her får 300kr i mnd. Jeg ser at det er for lite, og kommer til å gå opp til 500kr fra juni. De var på skoletur nå, og da var min tanke at om han kjøper seg mat/annet der, skulle det gå fra disse 300kr. Vel, lunsj med drikke kom på over 200kr… Kjøper seg noe i kantina på skolen, brus eller noe på fritidsaktiviteter, osv. Vi bor ikke i nærheten av noe kjøpesenter så han henger ikke der, skjønner av andre som gjør det at da går det mye penger! Også glad jeg ikke har jenter, som skal ha sminke og div og shopping 😉 Men altså; jeg fikk 300kr mnd da jeg gikk på ungdomsskolen for ca 25 år siden, det var ikke mye penger da heller 😉 Anonymkode: 1932a...978
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #10 Skrevet 28. mai 2022 -Missi- skrev (4 minutter siden): Ja jeg skrev jo det😊det har han fått en god stund nå. Kommer fast på konto fra felles konto jeg og far har sammen. Ekstra penger tjener han ved å jobbe for bestefar. Fornuftig ung mann og sjelden pengene blir brukt opp. Han sparer når det er noe han ønsker seg og har nådd flere spørsmål i løpet av årene og kjøpt seg ting han har jobbet for. Både jeg og hans far har alltid vært opptatt av økonomi og lære han fornuftig bruk av penger. På farsiden sitter de godt i det men veldig fornuftig med penger. På min side har vi alltid vært fattige og jeg har dermed lært å snu på krona og at ting ikke bare kommer av seg selv her i livet. Viktig lærdom å gi videre. Inget luksus forbruk på noen av sidene, ingen kredittkort gjeld osv💪😊 Man kan si mye om min og fars relasjon, vært xer i 12 år men økonomi, verdier, regler og rammer er vi enig om😊 Sønnen min har feks en solid barne BSU allerede 😊 Han har et mye bedre utgangspunkt inn i voksenlivet enn jeg hadde og det er jeg stolt over og har jobbet hardt for. Da er det viktig gi de verdiene og tankene videre👍Vertfall er det noe jeg ser på som en del av oppdragelsen og å forberede ungdommen på voksenlivet 😊 Da antar jeg han sjelden er med på ting med venner evt bor i et helt annet sted av landet enn oss. Vi lærer også om penger men ikke aktuelt å la barnet stadig måtte si nei til sosialt liv pga null penger . Det sosiale er også viktig Anonymkode: bb59d...b28 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #11 Skrevet 28. mai 2022 -Missi- skrev (6 minutter siden): Ja jeg skrev jo det😊det har han fått en god stund nå. Kommer fast på konto fra felles konto jeg og far har sammen. Ekstra penger tjener han ved å jobbe for bestefar. Fornuftig ung mann og sjelden pengene blir brukt opp. Han sparer når det er noe han ønsker seg og har nådd flere spørsmål i løpet av årene og kjøpt seg ting han har jobbet for. Både jeg og hans far har alltid vært opptatt av økonomi og lære han fornuftig bruk av penger. På farsiden sitter de godt i det men veldig fornuftig med penger. På min side har vi alltid vært fattige og jeg har dermed lært å snu på krona og at ting ikke bare kommer av seg selv her i livet. Viktig lærdom å gi videre. Inget luksus forbruk på noen av sidene, ingen kredittkort gjeld osv💪😊 Man kan si mye om min og fars relasjon, vært xer i 12 år men økonomi, verdier, regler og rammer er vi enig om😊 Sønnen min har feks en solid barne BSU allerede 😊 Han har et mye bedre utgangspunkt inn i voksenlivet enn jeg hadde og det er jeg stolt over og har jobbet hardt for. Da er det viktig gi de verdiene og tankene videre👍Vertfall er det noe jeg ser på som en del av oppdragelsen og å forberede ungdommen på voksenlivet 😊 Forøvrig kan man fint være fornuftig selv om man bruker mer penger enn din Anonymkode: bb59d...b28 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #12 Skrevet 28. mai 2022 Har ikke lest svarene her, men jeg vet vi gjør ting litt annerledes. Mine barn er 13, 14 og 15. De får ikke lommepenger. Fe før derimot penger når de trenger det, innenfor rimelighetens grenser. De får penger til kino, shopping, gå på kiosken, ny ditt og ny datt stort sett hver gang de spør, innenfor rimelighetens grenser. vi har snakket med de om det, spurt om de vil ha lommepenger, men forklart hva det forventes at de da dekker av egen lomme. De foretrekker denne løsningen. Jeg aner ikke egentlig hvor mye de får i mnd på denne måten, det varierer veldig fra måned til måned. Anonymkode: d3375...518 1
-Missi- Skrevet 28. mai 2022 #13 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da antar jeg han sjelden er med på ting med venner evt bor i et helt annet sted av landet enn oss. Vi lærer også om penger men ikke aktuelt å la barnet stadig måtte si nei til sosialt liv pga null penger . Det sosiale er også viktig Anonymkode: bb59d...b28 Nå må man ikke bruke masse penger på å ha sosialt liv heller. Sjelden ute å spiser feks selv da er det en spesiell anledning. Han er på café innimellom med venner ellers så har de et ungdoms hus her hvor alt er gratis der er hans gjeng ofte. Eller de kommer på døra og finner på ting ute eller drar på besøk til hverandre😊 er nok ikke vanlig i hans gjeng å bruke masse penger. Så han lider absolutt ingen nød om det er det du mener. Jeg ville aldri gitt så mye penger til mitt barn som du gjør det hadde gått helt mot mine verdier og hva jeg vil gi videre. Ikke vær det vanlig når jeg vokste opp heller. Vi bor veldig så sentralt, som jeg skrev i første innlegg var vi både på kino, ute og spiste og konsert i dag😊 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #14 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ikke lest svarene her, men jeg vet vi gjør ting litt annerledes. Mine barn er 13, 14 og 15. De får ikke lommepenger. Fe før derimot penger når de trenger det, innenfor rimelighetens grenser. De får penger til kino, shopping, gå på kiosken, ny ditt og ny datt stort sett hver gang de spør, innenfor rimelighetens grenser. vi har snakket med de om det, spurt om de vil ha lommepenger, men forklart hva det forventes at de da dekker av egen lomme. De foretrekker denne løsningen. Jeg aner ikke egentlig hvor mye de får i mnd på denne måten, det varierer veldig fra måned til måned. Anonymkode: d3375...518 Hva tenker du at ungdommene dine lærer av denne ordningen? Jeg er på ingen måte gjerrig, men mener at lommepenger er et viktig redskap for å lære verdien av penger og prioriteringer. Ingen voksne har råd til alt, og det er veldig sunt å oppleve tom konto fordi man har brukt opp pengene. For en 15-åring som TS spør om - alt fra 500-1000/mnd, avhengig av vennekrets. Anonymkode: 99699...2c6 6
Lorieen Skrevet 28. mai 2022 #15 Skrevet 28. mai 2022 Jeg dekker mobil til mine tre eldste som fyller 19, 15 og 13 i år. Nittenåringen har flytta ut og bor for seg sjøl og klarer seg økonomisk, så der betaler jeg kun mobilen. Vi kjøper lørdagsgodt til de to mellomste. De får 100 kr i uka fast hvis de rydder og vasker rommene sine og bærer ned skittentøy, rydder etter seg sjøl på generell basis. Dette bruker de på hva de selv vil. Vi gir de mulighet til å tjene mer ved å f.eks. klippe plenen, vaske badet, støvsuge bilen, sitte barnevakt en time eller to for toåringen, eller andre småjobber hjemme. Da får de 50 kr timen eller en fast sum per oppdrag alt ettersom. Femtenåringen er flink til å spare, trettenåringen er storsløser. Hvis de f.eks. vil på kino e.l. og ukepengene ikke dekker det, må de jobbe for mer penger (lett husarbeid som støvsuging, legge sammen og legge på plass tøy, etc.). 3 1
-Missi- Skrevet 28. mai 2022 #16 Skrevet 28. mai 2022 Lorieen skrev (3 minutter siden): Jeg dekker mobil til mine tre eldste som fyller 19, 15 og 13 i år. Nittenåringen har flytta ut og bor for seg sjøl og klarer seg økonomisk, så der betaler jeg kun mobilen. Vi kjøper lørdagsgodt til de to mellomste. De får 100 kr i uka fast hvis de rydder og vasker rommene sine og bærer ned skittentøy, rydder etter seg sjøl på generell basis. Dette bruker de på hva de selv vil. Vi gir de mulighet til å tjene mer ved å f.eks. klippe plenen, vaske badet, støvsuge bilen, sitte barnevakt en time eller to for toåringen, eller andre småjobber hjemme. Da får de 50 kr timen eller en fast sum per oppdrag alt ettersom. Femtenåringen er flink til å spare, trettenåringen er storsløser. Hvis de f.eks. vil på kino e.l. og ukepengene ikke dekker det, må de jobbe for mer penger (lett husarbeid som støvsuging, legge sammen og legge på plass tøy, etc.). Endelig en fornuftig sjel👏👏nå ble jeg letta😂😂😊👍 Viktig å lære verdien av penger og at ikke alt dukker opp magisk av seg selv😊
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #17 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva tenker du at ungdommene dine lærer av denne ordningen? Jeg er på ingen måte gjerrig, men mener at lommepenger er et viktig redskap for å lære verdien av penger og prioriteringer. Ingen voksne har råd til alt, og det er veldig sunt å oppleve tom konto fordi man har brukt opp pengene. For en 15-åring som TS spør om - alt fra 500-1000/mnd, avhengig av vennekrets. Anonymkode: 99699...2c6 Enig i denne. Når barna når en viss alder tenker jeg det kan være lurt å begynne med ukepenger, for senere å begynne med mndspenger. Det er veldig nyttig å lære seg å prioritere penger selv, pluss at det bidrar til mulighet for litt privatliv. Hva de får tenker jeg kommer helt an på hva det skal dekke. Jeg ville nok tenkt at pengene skal dekke kafé, kino, is, klær utover det nødvendige, blader, smånips etc. Inngang til badeland med familien eller bursdagspresanger ville jeg ment at vi likevel skulle betale. Det samme med nødvendig klær etter årstid, så lenge vi snakker om rundt 15år. Anonymkode: 56437...1eb 2
Lorieen Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 -Missi- skrev (Akkurat nå): Endelig en fornuftig sjel👏👏nå ble jeg letta😂😂😊👍 Viktig å lære verdien av penger og at ikke alt dukker opp magisk av seg selv😊 Ja, jeg synes generelt at mange ungdommer lærer alt for lite om hva ting faktisk koster, jeg synes budsjettering og husholdningsøkonomi burde vært pensum i skolen. Vi dekker alt av klær, ski, sykler, fritidsaktiviteter og alt sånt selvfølgelig, men uforholdsmessig dyre ting de ønsker seg men ikke trenger må de ønske seg til jul/bursdag eller spare til selv. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #19 Skrevet 28. mai 2022 Stor forskjell på om man gir 150kr mnd og i tillegg for penger ved kinobesøk, caféturer, osv 😉 Da får de i realiteten mye mer. De 300/500 min får skal dekke kino, café, kantine, osv. Han skal jo lære å disponere en gutt sum! Poenget er borte om han får litt, og så dekker vi uansett både det ene og det andre 😆 Senere kommer han til å få mye mer, men da skal også mye mer dekkes selv (jeg tenker klær, sko, hygieneartikler; innen rimelighetens grenser). Vi praktiserer ikke «lørdagsgodt» på den måten, vi kjøper potetgull og evt sjokolade/smågodt som står på bordet til alle. Så å skille ut det fra månedspenger blir bare merkelig i vårt tilfelle. Anonymkode: 1932a...978 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #20 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva tenker du at ungdommene dine lærer av denne ordningen? Jeg er på ingen måte gjerrig, men mener at lommepenger er et viktig redskap for å lære verdien av penger og prioriteringer. Ingen voksne har råd til alt, og det er veldig sunt å oppleve tom konto fordi man har brukt opp pengene. For en 15-åring som TS spør om - alt fra 500-1000/mnd, avhengig av vennekrets. Anonymkode: 99699...2c6 De har svært god økonomisk sans, faktisk. De har tatt kurs som den lokale sparebanken arrangerer, og de velger å spare det meste av penger de får. Grunnen til at denne ordningen fungerer for oss er nettopp fordi de er bevisste på forbruk. Faktisk har de alle over 25 k på konto som de har spart opp selv (penger de har fått i gave, stort sett). I tillegg har de sparekontoer de ikke vet om der vi sprer barneteygd. vi involverer de i økonomien, vi forteller de hva ting koster. De forstår hva det innebærer at «strømprisen er dyr» to av de sparer til leilighet og vet nok mer enn jevngamle om boligpriser, renter, renters rente og lån. denne løsningen fungerer som sagt for oss:) Anonymkode: d3375...518 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå