Gå til innhold

Sønnen min har begynt å våkne om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste tiden har sønnen min på fem og en halv måned begynt å våkne om natten. Opp til flere ganger også, i natt tror jeg han våknet fire eller fem ganger, og det er helt unormalt han,han har siden han var to og en halv-tre månder sovet fra 22.00 til 07.00 ca. Kan det komme av at han trenger mer mat? Har begynt å gi han grøt om kvelden, men det virker ikke som det gjelder. Hva er neste steg, er det middag? Skal prate med helsesøster om dette, men skal ikke til henne før 23 november..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok fordi han er sulten. Hva gjør du for å roe ham ned / få ham til å sovne?

Kan du prøve med mer kveldsgrøt eventuelt et grøtmåltid til i løpet av dagen?

Hilsen Lille meg

Skrevet

Kan det være at han er i ferd med å få tenner, og at det plager ham?

Skrevet
Kan det være at han er i ferd med å få tenner, og at det plager ham?

Kanskje men jeg ser ingen ting.. når han våkner om natta har jeg først prøvd å gi han sutten men det har ikke funket, så da har han fått pupp..

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Så vidt jeg har skjønt, er det HELT normalt at ungene begynner å våkne om natta ved ca 6 mnd alder.

Først kan du prøve å finne ut om han får i seg nok mat, og gi ham grøtmåltid om kvelden. Det kan også være tenner som er på vei, prøv med Dentinox (mildt bedøvelsesmiddel mot kløe i munnen, fåes på apoteket). Det kan også hende at han bare har litt luft i magen. Prøv å få ham til å rape. Hjelper ikke det, så må du begynne med oppdragelsen :forvirret:

Vendelin begynte plutselig å våkne med et hyl til forskjellige tider på natta, etter å ha sovet natta igjennom i et par måneder. Det hjalp litt å bytte til grøt om kvelden (hun fikk grøt på formiddagen og middagsglass på kvelden før), men fortsatt sov hun ikke hele natta. Hun ble vanskelig å legge om kvelden, bare hylte og ville opp igjen - og så fort hun fikk komme opp på armen, så var det greit. Ganske tydelig at det ikke var noe galt, bare ville ikke sove.

Så prøvde vi å roe henne i senga, klappe, stryke, prate lavt og si at nå er det natta, nå må du sove. Det funka jo IKKE. (Men prøv for all del) Deretter var det over på den harde måten. Hun fikk ligge og hyle en stund før vi gikk inn og klappet og strøk og prata. Og så fikk hun ligge en stund igjen, før vi gikk inn på nytt. Til slutt, etter en god time-halvannen sovnet hun av seg selv. Da gikk vi inn og sjekka at alt var i orden, og det var det jo.

Det tok tre netter med hyling og grining (felte mer enn en tåre selv, makan til hjerteskjærende lyd... :tristbla: ), så sov hun. Det skjedde ikke noe positivt når hun våkna, og da var det ingen vits i å våkne.

Det hele gikk jo i vasken da vi var på overnattingsbesøk hos besteforeldrene, og de skulle passe henne (mens hun sov) mens vi var ute for oss selv en stund. Da våkna hun jo, og de tok henne opp... så hadde vi det gående. Moralen er at du må være konsekvent, hvis du ikke tror det er noe galt, så ikke ta ham opp. Det er helt j*vlig å høre på, men det blir bare verre hvis du ikke tar det så fort som mulig.

Lykke til!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Forresten, hvis han får grøt på dagen så trenger han ikke pupp om natta. Bare å begynne med avvenninga...

Skrevet

Ok, tusen takk for svar bjørnsdatter, er vell ikke at han trenger pupp nei.. skal prøve å være konsekvent og se hvordan det går!

Takk :)

Skrevet

Har litt tilsvarende problem som deg om dagen. De siste ukene har gutten min våknet flere ganger om natten, og selv om jeg prøver å klappe og prate litt og gi ham smokk, er det som regel bare pupp som gjelder.

Tror det er på tide for oss å begynne med litt kveldsgrøt... Han er 5 måneder den 17 nov

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Må bare få si at nå sover hun som en stein omtrent fra vi legger henne på puta :) Så det nytter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...