Gå til innhold

Hvorfor er kvinnelige forfattere flinkere til å skrive mannlige karakterer enn omvendt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en vanlig oppfatning at kvinnelige forfattere ser ut til å være langt bedre på å skrive troverdige og realistiske mannlige karakterer enn den typiske mannlige forfatteren er til å satse på en troverdig og realistiske kvinnelig karakter.

Dette gjelder spesielt når du kommer inn på mer sjangerfiksjon, som fantasy, sci-fi, mystikk, osv.

Hvorfor tror du dette er tilfelle?

Anonymkode: 0d3c1...680

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å ta seg en tur innom mange av trådene her inne. De fleste menn har jo ikke den fjerneste ide om hvordan kvinner fungerer eller tenker. ;) 

Anonymkode: 56394...1e4

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes mannlige forfattere skriver begge kjønn best jeg, kan det ha noe med at jeg er mann?

Kvinneforfattere har jo egentlig bare en historie. Den kvinnelige hovedpersonen må velge mellom det fornuftige valget som er godkjent av familien, eller han rampete, mystiske ...  Gjeeesp.

Anonymkode: 9aa09...302

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis mange forfattermenn tenker som kg-menn, er det ikke rart det blir urealistisk.

Anonymkode: ecced...536

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes mannlige forfattere skriver begge kjønn best jeg, kan det ha noe med at jeg er mann?

Kvinneforfattere har jo egentlig bare en historie. Den kvinnelige hovedpersonen må velge mellom det fornuftige valget som er godkjent av familien, eller han rampete, mystiske ...  Gjeeesp.

Da får du lese noe annet enn kioskromaner.....

Anonymkode: 56394...1e4

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, om du bare leser kioskromaner, så er det kanskje slik.

Anonymkode: 42398...17c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, om du bare leser kioskromaner, så er det kanskje slik.

Anonymkode: 42398...17c

TS nevner:

Sitat

Dette gjelder spesielt når du kommer inn på mer sjangerfiksjon, som fantasy, sci-fi, mystikk, osv.

Kom gjerne med eksempler fra disse sjangrene. De mest solgte som Twilight, Vampire Diaries, Outlander, etc. er jo spot on på min beskrivelse.

Skrevet

Er det sant?

Hvis det er slik, vil jeg tippe det er fordi mannekjønnet på en måte har vært «gullstandarden» opp til vår tid. Derfor er det mer allment kjent hvordan en mann fungerer enn en kvinne. Hvis noen forstår hva jeg mener…

I tillegg: Kvinner har vært avhengig av menn for å overleve. Vi har tusenvis av års erfaring i å tekkes menn, og å lese menns tanker, sinnsstemning og behov. Hvis ikke ble det fort dårlig stemning/trøbbel. Omtrent som hunder har brukt de siste titusen år på å lese og manipulere mennesker, for å overleve…

• Liker 5
Gjest mariama
Skrevet

Tja, de mannlige forfatterne blir kanskje så opptatt av sin egen beskrivelse av den kvinnelige karakterens duvende fjellbryst at de glemmer resten? 

(Ja, litt flåsete, men dere vet 😅)

Gjest AprilRyan
Skrevet

Det kommer sikkert an på om det er mer av den lettfattelige sorten eller ikke. Twilight, Vampire diaries og Outlander kan vel sies å være mer lettfattelige enn andre ting. I hvert fall Twilight og Vampire diaries, men disse er jo ganske lettfattelige i sin fremstilling av begge kjønn. Outlander synes jeg er bedre, men også her synes jeg at Jamie er fremstilt utfra et kvinnelig perspektiv. Jeg elsker Outlander, men at det er særlig realistisk kan man vel ikke si og det skal det heller ikke være.

Jeg er usikker på om det stemmer, men mulig noen har noen eksempler? Man må også ta høyde for når noe ble skrevet og kanskje også alder på forfatteren.

AnonymBruker
Skrevet

Synes du det altså? Jo Nesbø er fantastisk til å skildre både kvinner og menn, for eksempel i romanen Faderen 

Anonymkode: 5d7f4...28f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en vanlig oppfatning at kvinnelige forfattere ser ut til å være langt bedre på å skrive troverdige og realistiske mannlige karakterer enn den typiske mannlige forfatteren er til å satse på en troverdig og realistiske kvinnelig karakter.

I mange tilfeller så prøver jo ikke forfatteren å lage troverdige og realistiske karakterer i dissse sjangerne, det gjeder båder kvinnelige og mannlige karakterer.  Folk rangerer jo ikke f.eks sci-fi og fantasy bøker etter hvor troverdige og realistiske karakterene er. 

Anonymkode: b1041...792

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mariama skrev (4 minutter siden):

Tja, de mannlige forfatterne blir kanskje så opptatt av sin egen beskrivelse av den kvinnelige karakterens duvende fjellbryst at de glemmer resten? 

(Ja, litt flåsete, men dere vet 😅)

Kan jo komme med noen mannlige forfattere i sjangrene TS velger som er såpass kjente at de er å betrakte som pop-kultur:

The Expanse (S.A.Corey alias Daniel Abraham and Ty Franck)

GoT - George R.R. Martin

The Bladerunner - Alan E. Nourse

Dune  - Frank Herbert

Arrival - Ted Chiang

Coraline, Stardust, Good Omens, American Gods - Neil Gaiman

Si i fra hvis dere føler at dere er misrepresentert i disse bøkene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 18.01):

Ojda, hvilke kvinnelige forfattere har du lest? 

Anonymkode: 3ef1d...8f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 17.41):

Hvorfor tror du dette er tilfelle?

Hadde vært interessant med en kilde på at dette faktisk er tilfelle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi vi blir opplært til å se på menn som likeverdige, fullverdige mennesker med et rikt indre liv og er sin egen person. Dette reflekteres også i media. Vi blir også opplært til at kvinner er en supporterrolle for menn, et sexobjekt eller en birolle, ergo blir det vanskeligere for menn å sette seg inn i et kvinnes liv, siden de tror vi er fra en annen planet og ikke er "100% menneske" på samme måte som dem. 

Anonymkode: c925d...a12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ojda, hvilke kvinnelige forfattere har du lest? 

Anonymkode: 3ef1d...8f9

Ok, må ærlig innrømme at jeg ikke har lest Twilight/Vampire Diaries/True Blood/Outlander, etc.  Jeg har heller ikke sett så mye av TV-seriene, annet enn å konkludere med, tidlig, at det ikke er noe for meg. Jeg er klar over at disse er bygd på "damenes roman" - forfattere, men vil påstå at oppskriften: "Undertrykt" kvinne i et dødt ekteskap bryter ut og finner spennende mann/spennende kvinne, er en gjenganger også i mer anerkjent kvinnelitteratur.

Etter min mening skriver kvinner i større grad for kvinner, enn for menn. (Og ja, jeg har grunnet 3+ år med språkstudier lest min andel av "klassikere" skrevet av kvinner, inkludert en god del "feministisk-litteratur" grunnet overvekten av kvinnelige forelesere i språkfag.) Min påstand er at mannlige forfattere bruker mindre tid på å vikle seg inn i alle tankeprosessene og dilemmaene kvinner synes å "dyrke" knyttet til beskrivelse av forhold, og derfor er friere i forhold til karakterer, og hvordan disse fremstår i bøkene. For min del synes jeg også at dette fører til det kommer frem viktigere aspekt av kvinnene enn bare det emosjonelle. Et god eksempel her er f.eks. fan-favourite Camina Drummer (som kan sies å være bygd på 2 karakterer fra bøkene) i the Expanse.

Joda, jeg har lest kvinnelige forfattere jeg har likt meget godt, og det som kjennetegner disse er at de ikke seigpiner det emosjonelle, unngår langvarig trekant-drama, og ikke har en (bitter) politisk agenda med å svartmale menn som kjønn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 18.22):

Synes du det altså? Jo Nesbø er fantastisk til å skildre både kvinner og menn, for eksempel i romanen Faderen 

Anonymkode: 5d7f4...28f

Jo Nesbø er jo et verstingeksempel! Hun dama i Harry Hole-serien, Rakel, fikk meg til å lure på om Nesbø i det hele tatt har møtt en kvinne. Maken til pappfigur.

Anonymkode: cb275...281

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...