AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Dette innlegget skrives i ren frustrasjon vedrørende et "bilsalg", i håp om at noen av dere kan dele litt tanker med meg. Jeg starter med å orientere om vår bakgrunn: Vi er et ungt par i midten og slutten av tyveårene, begge er i dag ferdig utdannet innenfor helsesektoren med litt annsienitet på baken. Vi har i flere år hatt en svært stram økonomi da jeg ble uplanlagt gravid i min lærlingtid og samboer slet i utgangspunktet med å få stor stilling. Attpåtil har vi bodd i en by med svært høye leiepriser. Etter 5 år med minimal mulighet for sparing ble vi fortvilt og lei, så vi flyttet ut på bygda der boligprisene er lav: Ulempen her er at det er vanskelig å få fast jobb, især store stillinger men store muligheter for å shoppe seg ihjel på ekstravakter. Det kommer et eldre hus for salg her vi bor, og vi skal søke til husbanken om hjelp til startlån samt tilskudd fra kommunen. Vi har ikke foreldre eller annen familie som kan bistå her. Men underveis i flyttingen ut hit oppdaget vi at jeg er gravid med nummer to, noe vi er selvfølgelig svært glade for, men det var upraktisk mtp økonomi og bosituasjon. Verre ble det da huset vi leier her nå er ikke beboelig uten å utdype mer om det. Sambo er i 50% fast jobb og påtar seg mye ekstravakter. Jeg har et 100% vikariat som utgår og går ut i fødselsperm straks og anser meg selv som arbeidsledig... Situasjonen er som følger: Nå har det seg sånn at vi så oss nødt til å bytte bil grunnet familieforøkelsen og la dermed ut vår bil til salgs. Den vi skulle selge hadde et lån på ca 70.000kr og bilens markedsverdi var estimert til ca 120.000kr. Vi kom over et kupp av billigere bil og tok opp et billån på 90.000kr kort tid etter at gammel-bilen ble lagt ut for salg. Vi ble forsikret av flere at vår gamle bil var lett å få solgt og dermed hadde vi litt is i magen. Over kort tid hadde vi flere som var interessert, men den dagen bensin/dieselprisene skøyt i været så ble det stille. For noen dager siden fikk jeg vite at svigermor og svigersøster var interessert i vår bil for å dele på den, ulempen er at svigermor har en eldre betalingsanmerkning og kan derfor ikke påta seg et billån. Svigersøster er ung og uten fast inntekt, så det er uaktuelt at hun skal ta opp et lån ifølge svigermor. Da kom forslaget om at svigermor betaler oss hver måned for lånet og samboer sto som medeier på bilen, noe jeg ikke ønsket mtp vår økonomiske situasjon å boligsøknadene vi skal sende inn. Samboer sa seg enig i dette å la alt på is, trodde jeg. Svigermor har visstnok fått han med på avtalen alikevel, å det fikk jeg vite når eierskifte var gjort og forskuddsbetaling på lånet 3mnd fram i tid var inne på konto. Jeg synes dette er ubehagelig og føler svigermor utnytter vår såre økonomi for å sikre seg en bedre bil. Så spørsmålet mitt er: i forhold til vår situasjon, var denne avtalen dum eller er jeg hysterisk? Er det en annen løsning som burde vært gjort? Jeg er fortvilt for jeg føler ingen sikkerhet i denne saken. Men vi satt i saksa i utgangspunktet da vi sto med to billån. Jeg ser en stor fordel i dette: - Vi får hjelp med en utgift og mulighet til å dokumentere dette i søknaden til startlån. Men ulempen er: - Billånet står fortsatt i samboer sitt navn og kan påvirke vår mulighet for søknaden til hjelp med startlån. Noen tanker? Anonymkode: 3fe3b...0c2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 ja, det er stor risiko for at det å ha flere billån vil påvirke søknaden for startlån. Det er ikke like firkantet som ved vanlig boliglån, men de ser jo uansett på gjeldsgraden deres. En annen faktor er også at dersom dere faktisk ikke betaler lånet, så kan banken hente bilen, selv om det er gjort eierskifte. Anonymkode: b8192...2d5 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Det mest idiotiske der har gjort her er å beholde lånet på en bil dere ikke lenger eier. "Eldre betalingsanmerkning" er det ingenting som heter lenger, så lenge alt er betalt og oppgjort er den ikke registrert, hvilket betyr at din svigermor fremdeles har dårlig kontroll på økonomien. I det sekund hun ikke betaler dere er det dere som sitter med lånet, hun har intet ansvar for det. Når det gjelder startlån er det selvfølgelig ingen fordel at det er registrert 1,5 biler på dere, ei heller at dere har to barn og du er uten jobb. Man får ikke lån for enhver pris, faktisk vil jeg tro det er ganske liten sjanse for at dere får lån i det hele tatt, all den tid dere ikke er varig ute av stand til å spare opp penger, men heller ikke har stabil inntekt å vise til. Mange kommuner krever også en viss botid i kommunen før man kvalifiserer til startlån, så hvis livet på bygda er i en ny kommune er det ikke sikkert dere oppfyller botiden. Sånn helt ærlig så tenker jeg det er idioti å kjøpe bolig et sted dere ikke ha sjans til å få jobb, hva har du tenkt dere skal leve av fremover? nav? Et eldre hus er synonymt med vedlikehold, og det må dere dekke inn etterhvert som det trengs. Nytt tak, nye vinduer, bedret drenering, nye rør, skifte av el-anlegg ect, dyre ting. I tillegg blir det flere utgifter med ett barn til, fremdeles uten inntekt for din del når permisjonen er over. Anonymkode: 12eda...bc3 11
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Jeg måtte selge min bil med lån for å få lån. Dette er nok en dårlig deal for dere…. Anonymkode: 01cd8...efd
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 Få ihvertfall låneavtalen til svigermor skriftlig. Så hadde jeg sjekket med banken om dere muligens kan slå billånene sammen til ett. Jeg tror dessverre ikke dere kommer til å få huslån helt uavhengig av om dere har to billån eller ikke. En 50% stilling er på langt nær nok for banken, uansett hvor mange ekstravakter dere får. Anonymkode: 9cdc3...7df 3 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 Ja, dette er rett og slett ren idioti. Og ps, ikke la uskyldige barn bli dratt inn i det økonomiske kaoset deres. Anonymkode: ec712...430 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 Startlån og tilskudd gis oftest til vangsligstilte , til de med liten mulighet til å få lån i vanlig bank og med liten eller umulig situasjon til bedring økonomisk til å spare til egenkapital. Der er ikke dere selvom dere er rotehoder økonomisk. Dere vil aldri få lån når dere ikke har fast jobb, ekstravakter er ikke regnet som fast inntekt. Banken skal ha tilbake pengene sine de også. Og med 2 barn så trekker det ned mye i hva dere kunne fått, samme med bilånnet. Hjeler ikke banken om dere sier det skal svigermr betale på, dere viser veldig godt at dere mangler totalt økonomisk sans og der taper dere stort i forhold til å få lån. Skaff dere fast inntekt og det å settte flere barn til verden i den situasjonen dere er i er vel heller ikke det smarteste Anonymkode: 52caa...905 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 Kanskje ikke dette rådet dere vil ha, men kan dere ikke flytte til et "mellomsted" hvor det er lettere å få seg fast jobb og hvor det går an å bo uten at det blir altfor dyrt. Det hjelper jo ikke om det er "rimelige" boliger der dere bor nå om dere sliter med å få jobb. Jeg er redd avtalen om billån ikke akkurat hjelper dere, det beste er å ha minst mulig av andre lån når dere søker boliglån. Få i alle fall avtalen skriftlig og sørg for at svigermor betaler. Jeg hadde nok prøvd å komme meg unna avtalen og heller solgt bilen på det åpne markedet. Svigermor og svigersøster har jo tydeligvis ikke mulighet til å kjøpe bil på egenhånd, og utnytter dere i stedet. Anonymkode: dd117...a4f 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette innlegget skrives i ren frustrasjon vedrørende et "bilsalg", i håp om at noen av dere kan dele litt tanker med meg. Jeg starter med å orientere om vår bakgrunn: Vi er et ungt par i midten og slutten av tyveårene, begge er i dag ferdig utdannet innenfor helsesektoren med litt annsienitet på baken. Vi har i flere år hatt en svært stram økonomi da jeg ble uplanlagt gravid i min lærlingtid og samboer slet i utgangspunktet med å få stor stilling. Attpåtil har vi bodd i en by med svært høye leiepriser. Etter 5 år med minimal mulighet for sparing ble vi fortvilt og lei, så vi flyttet ut på bygda der boligprisene er lav: Ulempen her er at det er vanskelig å få fast jobb, især store stillinger men store muligheter for å shoppe seg ihjel på ekstravakter. Det kommer et eldre hus for salg her vi bor, og vi skal søke til husbanken om hjelp til startlån samt tilskudd fra kommunen. Vi har ikke foreldre eller annen familie som kan bistå her. Men underveis i flyttingen ut hit oppdaget vi at jeg er gravid med nummer to, noe vi er selvfølgelig svært glade for, men det var upraktisk mtp økonomi og bosituasjon. Verre ble det da huset vi leier her nå er ikke beboelig uten å utdype mer om det. Sambo er i 50% fast jobb og påtar seg mye ekstravakter. Jeg har et 100% vikariat som utgår og går ut i fødselsperm straks og anser meg selv som arbeidsledig... Situasjonen er som følger: Nå har det seg sånn at vi så oss nødt til å bytte bil grunnet familieforøkelsen og la dermed ut vår bil til salgs. Den vi skulle selge hadde et lån på ca 70.000kr og bilens markedsverdi var estimert til ca 120.000kr. Vi kom over et kupp av billigere bil og tok opp et billån på 90.000kr kort tid etter at gammel-bilen ble lagt ut for salg. Vi ble forsikret av flere at vår gamle bil var lett å få solgt og dermed hadde vi litt is i magen. Over kort tid hadde vi flere som var interessert, men den dagen bensin/dieselprisene skøyt i været så ble det stille. For noen dager siden fikk jeg vite at svigermor og svigersøster var interessert i vår bil for å dele på den, ulempen er at svigermor har en eldre betalingsanmerkning og kan derfor ikke påta seg et billån. Svigersøster er ung og uten fast inntekt, så det er uaktuelt at hun skal ta opp et lån ifølge svigermor. Da kom forslaget om at svigermor betaler oss hver måned for lånet og samboer sto som medeier på bilen, noe jeg ikke ønsket mtp vår økonomiske situasjon å boligsøknadene vi skal sende inn. Samboer sa seg enig i dette å la alt på is, trodde jeg. Svigermor har visstnok fått han med på avtalen alikevel, å det fikk jeg vite når eierskifte var gjort og forskuddsbetaling på lånet 3mnd fram i tid var inne på konto. Jeg synes dette er ubehagelig og føler svigermor utnytter vår såre økonomi for å sikre seg en bedre bil. Så spørsmålet mitt er: i forhold til vår situasjon, var denne avtalen dum eller er jeg hysterisk? Er det en annen løsning som burde vært gjort? Jeg er fortvilt for jeg føler ingen sikkerhet i denne saken. Men vi satt i saksa i utgangspunktet da vi sto med to billån. Jeg ser en stor fordel i dette: - Vi får hjelp med en utgift og mulighet til å dokumentere dette i søknaden til startlån. Men ulempen er: - Billånet står fortsatt i samboer sitt navn og kan påvirke vår mulighet for søknaden til hjelp med startlån. Noen tanker? Anonymkode: 3fe3b...0c2 Dere vil få mindre boliglån. Kanskje ikke noe. Tror det spøker godt for boligsøknaden med to små, ikke faste jobber ++. Og at svigermor skriver at hun skal betale hjelper ikke. Hun har ved anmerkninger vist at hun er en dårlig betaler og betaler hun ikke så sitter dere i saksa. Det trenger ikke være vond vilje men hun ertydeligvis ikke den skarpeste på økonomi hun heller. Beklager men dette er verdens dårligste avtale. Og dere er sikkert gode mennesker med trenger virkelig å lære om økonomi. Får helt vondt i magen på deres vegne. Vi hadde 5600 i mnd i bhg utgifter når barna var mindre og merket det godt selv med to faste inntekter. Anonymkode: 1d4a7...cb2 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 Avtalen med svigermor er dårlig og risikabel for dere. Veldig dårlig. Og veldig risikabel. Spør dere selv - dersom de som har det som butikk å låne ut penger ikke vil låne penger til noen, hvorfor skal dere det? Dersom hun ikke får lån så skyldes det dårlig økonomi og økonomisk rot i dag. Ikke noe gammelt! Når gjeld er gjort opp så skal anmerkning slettes i løpet av kort tid (fra noen dager til ei ukes tid maks). At den ikke er slettet betyr altså at gjelda ikke er gjort opp. Og dersom det stemmer at den er gammel så spørs det på tolmodigheten til kreditor/inkassoselskap. Når den er slutt vil de gå til rettslig skritt som blant annet resulterer i trekk i lønn/utbetalinger fra NAV. Dette betyr at en allerede stram økonomi blir umulig å betale dere på, og dere sitter med billånet og må betale dette uansett. Uten å eie bilen lånet er på. Enda verre - siden hun nå eier bilen så er det en eiendel hun eier som inkassoselskap kan kreve solgt for å få gjort opp gjelda. Så dere kan ikke lenger vite om bilen står i fare for å bli tvangssolgt eller ikke… og dere må fortsatt betale lånet på den uten å ha så mye dere skulle sagt om lånet dere hefter for. Genialt. For henne. Men på den andre siden så gikk faktisk samboeren din bak ryggen din her. Dere var enige om noe, men han gjorde det motsatte. Og satte dere i en stor økonomisk risiko som vil kunne påvirke dere lenge. Hadde jeg vært deg hadde jeg opplevd dette som et stort tillitsbrudd og jeg hadde stilt tydelig krav om at samboer ryddet opp i rotet han har laget. Anonymkode: 923af...0cd 9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 Føler en trang til å forsvare meg selv her. Økonomien vår har aldri vært bedre etter at vi flyttet hit, og vi har det endelig såpass romslig at buffer + sparekonto vokser betraktelig. Så lite med dårlig samvittighet for å drasse inn flere barn i vårt "økonomiske rot" som enkelte påstår. Rotet er situasjonen med billån, svigermor, økonomisk historikk, nyflyttet og drømmen om et spesifikt hus, at alt kom og skjedde på en gang. Spørsmålet mitt i dette innlegget var om avtalen samboer gjorde med svigermor var dum eller om jeg var hysterisk. Er flere detaljer som ble utelatt da jeg ikke anså det som nødvendig å plotte inn, men som kanskje kunne vært med alikavel. Har i dag hatt en lang samtale med samboer, og vi skal sette oss ned sammen å jobbe på for at de skal stå som økonomisk ansvarlig for en bil å ikke vi. Anonymkode: 3fe3b...0c2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 Skjønner ikke helt problemstillingen, fikk ikke dere betalt for den gamle bilen? Med 100 eller 120k i inntekt kan dere jo slette lånet på 70k? Og hvorfor må dere ha så dyre biler? Vi er i en veldig lik situasjon og har én bil til 30000 kr, og en bitteliten, ganmel bil som kostet 15000 kr. Anonymkode: 42c0b...19d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 Det er ikke mulig å sette det opp som et privat lån til svigermor, da? Slik at de månedlige betalingene ikke bare blir en muntlig avtale, men en skriftlig avtale om nedbetaling av utestående gjeld til dere. Det vil vel kanskje kunne gå mot annen gjeld på likningen også? Anonymkode: 01cfe...756
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 Det er dumt, hilsen en som har fått avslag på refinansiering av boliglån fordi hun hadde for mange kjøretøy registrert på seg. Kun ETT av fire var det lån på, og det var for å være snill med en nå eks. Han betaler meg hver måned. Anonymkode: 7b12b...7a1
TBergh Skrevet 30. mai 2022 #15 Skrevet 30. mai 2022 Hei. Slik jeg oppfatter din situasjon TS, så er du urolig for din økonomi. I tillegg til å ha 2 - to billån så skal dere ta opp lån til boligkjøp og lån til mye oppussing. Vær da klar over at det alltid kommer økonomiske overraskelser ved boligkjøp, og da ofte på de mest ubeleilige tidspunkt. Hvis du ikke tror meg, snakk med noen som har kjøpt bolig. Det aller viktigste for dere er at dere har absolutt kontroll over økonomien. Det du må gjøre er å sette opp en så god økonomisk oversikt som mulig, for jeg vil ikke bli kjent med deg, da jeg er gjeldsrådgiver. Hvis dere ikke har total kontroll over økonomien, øker sjansene for at vi vil bli nære venner. Det er et vennskap dere ikke vil sette pris på. Det er kun en ting som avgjør om dere kan kjøpe den boligen dere har sett dere ut. Det er økonomien som vil avgjøre om dere kan kjøpe huset. Ingen ting annet. Det er snakk om at matvareprisene vil stige ytterligere og til dels kraftig. Dere som er avhengig av bil må tse for dere at drivstoffprisene kan komme opp i kr 30 pr l. I tillegg skal renten opp og nå snakkes det om at den vil stige til 2,5%. Det er det som heter styringsrenten, ikke den renten som din bank vil ta. Når du beregner lånet så legg inn det som kalles en stresstest på lånet. Det betyr at dere også foretar en beregning hvor boligrenten settes til 7 - syv %. Dere bør også inkludere forskjellige forsikringer. Uføre og liv, som dekker så mye av gjelden at skulle en av dere bli ufør så slettes så mye av gjelden at dere fremdeles vil kunne ha økonomi til å bli boende. Så må dere også selvfølgelig ta hensyn til familieforøkelsen. Det vet du alt om hvordan og om hvor dyrt det vil bli. Gjeldsordningsloven har en forskrift som omhandler hvor mye en under gjeldsordning skal ha å leve for hver mnd. For 2 - to voksne er dette kr 15 634, pr mnd som skal dekke absolutt alt, untatt bokostnader. Jeg har ingen problemer med å forstå at det virker særlig forlokkende å få seg egen bolig. Men ikke under noen omstendigheter begynn å reduser på utgifter, "litt her og der" bare for å få beregning til å "gå opp" slik at dere kan få kjøpt boligen. Er dere i den minste tvil, IKKE KJØP BOLIGEN. Det vil komme flere boliger soom skal selges. Det er bedre for dere å fortsatt leie i noe tid til, og slippe å gå rundt å gange og dividere og lure på hvilken regning dere må skyve på til neste mnd, og om dere har råd til ting dere må ha. Ikke bli en del av gjeldsofferstatistikken. Mener ikke å "drepe" ønsket om å eie egen bolig, men det jeg har nevnt er en gjengangsmelodi hos de aller fleste gjeldsoffre. Med vennlig hilsen TBergh 5 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #16 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Spørsmålet mitt i dette innlegget var om avtalen samboer gjorde med svigermor var dum eller om jeg var hysterisk. Er flere detaljer som ble utelatt da jeg ikke anså det som nødvendig å plotte inn, men som kanskje kunne vært med alikavel. Har i dag hatt en lang samtale med samboer, og vi skal sette oss ned sammen å jobbe på for at de skal stå som økonomisk ansvarlig for en bil å ikke vi. Anonymkode: 3fe3b...0c2 Det en en dum avtale. Veldig dum avtale. Anonymkode: 923af...0cd
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #17 Skrevet 30. mai 2022 TBergh skrev (33 minutter siden): Hei. Slik jeg oppfatter din situasjon TS, så er du urolig for din økonomi. I tillegg til å ha 2 - to billån så skal dere ta opp lån til boligkjøp og lån til mye oppussing. Vær da klar over at det alltid kommer økonomiske overraskelser ved boligkjøp, og da ofte på de mest ubeleilige tidspunkt. Hvis du ikke tror meg, snakk med noen som har kjøpt bolig. Det aller viktigste for dere er at dere har absolutt kontroll over økonomien. Det du må gjøre er å sette opp en så god økonomisk oversikt som mulig, for jeg vil ikke bli kjent med deg, da jeg er gjeldsrådgiver. Hvis dere ikke har total kontroll over økonomien, øker sjansene for at vi vil bli nære venner. Det er et vennskap dere ikke vil sette pris på. Det er kun en ting som avgjør om dere kan kjøpe den boligen dere har sett dere ut. Det er økonomien som vil avgjøre om dere kan kjøpe huset. Ingen ting annet. Det er snakk om at matvareprisene vil stige ytterligere og til dels kraftig. Dere som er avhengig av bil må tse for dere at drivstoffprisene kan komme opp i kr 30 pr l. I tillegg skal renten opp og nå snakkes det om at den vil stige til 2,5%. Det er det som heter styringsrenten, ikke den renten som din bank vil ta. Når du beregner lånet så legg inn det som kalles en stresstest på lånet. Det betyr at dere også foretar en beregning hvor boligrenten settes til 7 - syv %. Dere bør også inkludere forskjellige forsikringer. Uføre og liv, som dekker så mye av gjelden at skulle en av dere bli ufør så slettes så mye av gjelden at dere fremdeles vil kunne ha økonomi til å bli boende. Så må dere også selvfølgelig ta hensyn til familieforøkelsen. Det vet du alt om hvordan og om hvor dyrt det vil bli. Gjeldsordningsloven har en forskrift som omhandler hvor mye en under gjeldsordning skal ha å leve for hver mnd. For 2 - to voksne er dette kr 15 634, pr mnd som skal dekke absolutt alt, untatt bokostnader. Jeg har ingen problemer med å forstå at det virker særlig forlokkende å få seg egen bolig. Men ikke under noen omstendigheter begynn å reduser på utgifter, "litt her og der" bare for å få beregning til å "gå opp" slik at dere kan få kjøpt boligen. Er dere i den minste tvil, IKKE KJØP BOLIGEN. Det vil komme flere boliger soom skal selges. Det er bedre for dere å fortsatt leie i noe tid til, og slippe å gå rundt å gange og dividere og lure på hvilken regning dere må skyve på til neste mnd, og om dere har råd til ting dere må ha. Ikke bli en del av gjeldsofferstatistikken. Mener ikke å "drepe" ønsket om å eie egen bolig, men det jeg har nevnt er en gjengangsmelodi hos de aller fleste gjeldsoffre. Med vennlig hilsen TBergh Utmerket innlegg! Anonymkode: 42c0b...19d
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #18 Skrevet 30. mai 2022 Selg den ene bilen privat og betal lånet. Å ha 2 halvdårlige biler er galskap. Anonymkode: 9516a...741
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå