AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Jeg nærmer meg ferdig med utdanning/opplæring i en jobb der det av og til vil være situasjoner som potensielt kan være livstruende. Det vil være aktuelt at en eller flere av oss på er på jobb når det skjer må ta større risiko enn andre. Det er jo greit, og en del av yrkesveien jeg har valgt. I det siste har det vært snakket en del rundt dette blant oss ferske. Flere av de andre har barn, og det synes å være en enighet om at «hadde jeg ikke hatt barn ville jeg alltid meldt meg til risiko», «når det står mellom en med barn og en uten bør leder passe på at den med barn ikke løper den største risikoen». Jeg skjønner i utgangspunktet, men kjenner det stikker litt. Ikke så mye for min egen del, men for moren min som er enke og broren min som sliter litt og nok alltid vil være alene. Det er liksom jeg som holder oss sammen, og det føles som de ikke er verdt noe når kollegaene indirekte sier at jeg er mindre verdt. Tenker dere at det er noe jeg bare må tåle og være forberedt på? Ønsker jo ikke at et barn i verste fall skal miste en forelder, men føler også at jeg skylder «mine» å ta like godt vare på meg selv som kollegaer. Beklager at det ble litt langt, måtte bare skrive det ut for tror ikke jeg kan si noe uten å virke ekstremt egoistisk… Anonymkode: 51861...3c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Nei. De har valgt å få barn og jobbe i et farlig yrke, da kan de ikke forvente spesialbehandling. Barnløse sitt liv er verdt like mye som foreldre. Anonymkode: 4c098...43e 33 1
Cata Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 Nei, når det er en jobb som iblant kan innebære en viss risiko så må det fordeles likt. 8
AnnePåLande Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 Nei? For en merkelig måte å tenke på. Du velger selv om du vil ha barn og må selv finne ut av om yrkesvalg er forenelig med familieliv. 10
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 Bør menn ta de tyngste oppgavene på jobb? Anonymkode: 3d0c0...6c2 1
Daria Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): I det siste har det vært snakket en del rundt dette blant oss ferske. Flere av de andre har barn, og det synes å være en enighet om at «hadde jeg ikke hatt barn ville jeg alltid meldt meg til risiko», «når det står mellom en med barn og en uten bør leder passe på at den med barn ikke løper den største risikoen». Det synes jeg er en form for virkelig smakløs manipulering (og sannsynligvis ren løgn i de fleste tilfeller). Man er ikke mer verdt som menneske fordi man har valgt å formere seg og kan ikke forvente at andre skal utsette seg selv for mer risiko på grunn av det. Har man en jobb man ikke føler er forenelig med å ha barn, er det ens eget ansvar å gjøre noe med det. 10 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #8 Skrevet 28. mai 2022 Nei, lik jobb = lik risiko. Anonymkode: 41807...5b9 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #9 Skrevet 28. mai 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: JI det siste har det vært snakket en del rundt dette blant oss ferske. Flere av de andre har barn, og det synes å være en enighet om at «hadde jeg ikke hatt barn ville jeg alltid meldt meg til risiko», «når det står mellom en med barn og en uten bør leder passe på at den med barn ikke løper den største risikoen». Anonymkode: 51861...3c4 Barer et nytt drøyt eksempel på at noe kortslutter i hjernen hos enkelte mennesker når de blir foreldre. En god leder passer forhåpentligvis på at ingen sluntrer unna ansvaret sitt i sånne jobber. Anonymkode: 98ca2...16c 13
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #10 Skrevet 28. mai 2022 Haha, nei. Hvis de ikke er komfortable med risikoen burde de selvsagt valgt et annet yrke. Anonymkode: 48a48...7f9 4
Alice123 Skrevet 28. mai 2022 #11 Skrevet 28. mai 2022 Herregud for noen helt jævlige kollegaer du har. De sier jo rett opp i ansiktet ditt at deres liv er verdt mer en ditt, fordi de har barn og du ikke. Jeg håper du har en god og rettferdig leder som ikke lar seg manipulere av slikt tull. 10
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #12 Skrevet 28. mai 2022 Når man først har tatt en jobb med risiko så kan man ikke velte denne over på de uten barn. I så fall burde jo de uten barn ha høyere lønn enn de med barn. Men om man har barn så bør man tenke gjennom hvilke jobber man tar. Å melde seg som leiesoldat i Ukraina er ikke en jobb for folk som har barn. Anonymkode: 687f8...2ce 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #13 Skrevet 28. mai 2022 Dummeste jeg har hørt. Anonymkode: 15732...520 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #14 Skrevet 28. mai 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Når man først har tatt en jobb med risiko så kan man ikke velte denne over på de uten barn. I så fall burde jo de uten barn ha høyere lønn enn de med barn. Men om man har barn så bør man tenke gjennom hvilke jobber man tar. Å melde seg som leiesoldat i Ukraina er ikke en jobb for folk som har barn. Anonymkode: 687f8...2ce Ja, da burde foreldre blitt utestengt fullstendig fra sånne jobber faktisk, da de vil påføre andre en større risiko. Da må de ut av tjeneste med en gang de får barn. Det er nok av foreldre som tror de har enerett på juleferie og fine vakter når de får barn, men ved risiko for liv og helse må grensen trekkes. Anonymkode: 98ca2...16c 7
Gjest Ghostface Skrevet 28. mai 2022 #15 Skrevet 28. mai 2022 Nei, noen velger å få barn, andre ikke.
Fireflies Skrevet 28. mai 2022 #16 Skrevet 28. mai 2022 Jeg ville nok spurt om de ville ringe mine nieser, nevøer og min nære familie for å si at deres liv var viktigere enn mitt. For fra deres ståsted så vil nok ikke de si det samme. Det er ikke hvor mange barn man har som avgjør verdien på et liv. Noen med barn kan føle det, men det er ikke tilfellet. 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #17 Skrevet 28. mai 2022 Ser for meg hvis man skulle trekke denne graderingen av liv enda litt lengre: Kari er barnløs, men hun har foreldre i live, to nevøer og en katt. Dessuten over 1000 venner på facebook. Så da sender vi heller ut Viggo Venneløs på dette oppdraget. Anonymkode: 98ca2...16c 7 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 Nei. Uansett bør de som påtar seg risiko ha høyere lønn uavhengig om man har barn eller ikke. noen er også ufrivillig barnløse. Anonymkode: 9e9cb...4f1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #19 Skrevet 28. mai 2022 Selvfølgelig ikke! Barnløses liv er nøyaktig like mye verdt som de som har barn. For en forferdelig tankegang! Anonymkode: 88fe2...aee 2
neon_sun Skrevet 28. mai 2022 #20 Skrevet 28. mai 2022 Som de andre her sier: nei. Jeg har tidligere hatt en høyrisiko jobb, som jeg elsker og levde og åndet for før jeg fikk barn. Etter første barnet føltes det litt mer utrygt, etter andre føltes det helt feil for meg å bli der. Jeg følte på en måte jeg sviktet barna mine med å ha denne jobben. Så jeg sluttet. Kunne ikke falt meg inn å be barnløse Kari om å ta de verste risikoene for meg. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå