Gå til innhold

Derfor er George R.R. Martin en bedre forfatter enn J.R.R. Tolkien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1. Karakterisering. Tolkiens karakterer ser alle ut til å være enten primært gode eller primært onde. Karakterer i Martins historie kan være gode eller onde på samme tid, kan starte med gode hensikter og deretter gå ned i ondskap.

2. Realisme. Krigføring er brutal og voldelig og motbydelig. Det er et helvete, og selv med en god sak er det ingenting som er så "edelt" eller rent med det. Det kan også være hverdagslig, fåfengt og antiklimaktisk. Noen ganger kan du vinne alle kampene, men tape krigen, eller gjøre det virkelig dårlig og bli reddet av blind flaks. Folk spiser og drikker og bruker toalettet og jakter på mat og har sex. De eksisterer som hele, fungerende mennesker, i et fungerende samfunn.

3. Til slutt, og viktigst av alt: representasjon av kvinner. Når man sammenligner GRRM med Tolkien, kommer kvinners rolle sjelden opp, kanskje fordi det ikke faller dem som diskuterer det opp at dette kan være viktig for noen lesere. Jeg kan lett nevne et halvt dusin eller flere kvinner i ASOIAF som er like rike på karakter og narrativ verdi som noen av mennene: Daenerys, Cersei, Sansa, Catelyn, Arya, Asha, Margaery, Melisandre, Brienne, osv. Til og med historisk. eller sekundære karakterer som Rhaenyra, Rhaenys, Visenya, Olenna, Daena, Arianne eller Meera har innvirkning.

Ringenes Herre har hvem? Hovedsakelig, Eowyn, Galadriel (som er mer et narrativt redskap enn karakter) og Arwen.

Anonymkode: 4b59d...512

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TULL! 😮 Tolkien er mye bedre

Anonymkode: f8c26...8f6

Skrevet

Liker begge to på forskjellige måter

Skrevet

Jeg liker Martin av mange av de samme årsakene som deg, spesielt karakteriseringene. Det fantastiske er at man gjør seg opp en mening om en person ut fra andres syn, og så snus alt på hodet når man kommer til et kapittel som fortelles fra den personens ståsted. Den mest ekstreme snuoperasjonen for meg var Jaime Lannister. Han var jo usleste sort da han dyttet ned Brandon Stark. Men da han reiste rundt med Brienne så likte jeg han (etterhvert).

Men jeg vil ikke være med på sammenligninga di, det Tolkien skriver er noe helt annet.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er greit å huske at Ringenes herre kom på 50-tallet og den første boka i A song of ice and fire kom 40 år etterpå. 

Anonymkode: d0280...890

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

1. Karakterisering. Tolkiens karakterer ser alle ut til å være enten primært gode eller primært onde. Karakterer i Martins historie kan være gode eller onde på samme tid, kan starte med gode hensikter og deretter gå ned i ondskap.

2. Realisme. Krigføring er brutal og voldelig og motbydelig. Det er et helvete, og selv med en god sak er det ingenting som er så "edelt" eller rent med det. Det kan også være hverdagslig, fåfengt og antiklimaktisk. Noen ganger kan du vinne alle kampene, men tape krigen, eller gjøre det virkelig dårlig og bli reddet av blind flaks. Folk spiser og drikker og bruker toalettet og jakter på mat og har sex. De eksisterer som hele, fungerende mennesker, i et fungerende samfunn.

3. Til slutt, og viktigst av alt: representasjon av kvinner. Når man sammenligner GRRM med Tolkien, kommer kvinners rolle sjelden opp, kanskje fordi det ikke faller dem som diskuterer det opp at dette kan være viktig for noen lesere. Jeg kan lett nevne et halvt dusin eller flere kvinner i ASOIAF som er like rike på karakter og narrativ verdi som noen av mennene: Daenerys, Cersei, Sansa, Catelyn, Arya, Asha, Margaery, Melisandre, Brienne, osv. Til og med historisk. eller sekundære karakterer som Rhaenyra, Rhaenys, Visenya, Olenna, Daena, Arianne eller Meera har innvirkning.

Ringenes Herre har hvem? Hovedsakelig, Eowyn, Galadriel (som er mer et narrativt redskap enn karakter) og Arwen.

Anonymkode: 4b59d...512

Robert E. Howard fikk til alt det der på 1% av sidetallet 😜

Liker Martin jeg, men bedre enn Tolkien er han ikke.

For det første ble Tolkien ferdig…

Skrevet

Martin ville lage realistisk low-fantasy sterkt influert av europeisk middelalder.

Tolkien ville lage en ny engelsk mytologi basert rundt lingvistikk.

Det er to forskjellige formål og to forskjellige typer tekster de skriver.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...