Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på en venninne tur til Krakow neste helg. Turen har vært planlagt lenge og jeg gleder meg sinnsykt, men nå har jeg greid å ødelegge foten slik at jeg hinker på krykker. Skikkelig kjipt og nå lurer jeg på om jeg bør reise elle ikke? Noen andre som har erfaring og råd? Trenger å vite hva jeg skal bestemme meg for.

Anonymkode: 8fb8b...6be

AnonymBruker
Skrevet

Høres ekstremt slitsomt ut å dra på en slik tur med krykker. Du får ikke lånt deg en enkel rullestol som du kan bruke? Hvertfall deler av turen? 

Anonymkode: e88fc...958

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker de du skal reise sammen med da? Merker du noe på stemninga? Du blir jo «en byrde» for øvrig reisefølge også. 

Anonymkode: e378f...8c8

AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes veldig slitsomt ut å skulle humpe rundt på krykker på en tur hvor ekstremt mye gåing er å forvente...

Du vet at du er avhengig av krykker såpass lenge?

Anonymkode: a9140...554

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ekstremt slitsomt ut å dra på en slik tur med krykker. Du får ikke lånt deg en enkel rullestol som du kan bruke? Hvertfall deler av turen? 

Tvilsomt om det er noe bedre valg. Det skal noe til å få fatt på en passende rullestol som også er lett å manøvrere. Hvis TS også er tung og hennes venninner ikke har noen erfaring med å dytte rullestol tror jeg de bare gir seg selv mer problemer. 

Sitter i rullestol selv, men jeg er veldig lett og har stol som er 100% tilpasset og har både venninner og kjæreste som er kjent med å manøvrere den, men det er sjeldent noe behagelig opplevelse å bli dyttet av noen som har null peiling (og kanskje i tillegg er klønete og svak). 

Til TS:

Jeg har selv vært i Krakow (uten at det er spesielt relevant). Jeg hadde ikke droppet turen om jeg var deg. Du må vel ikke nødvendigvis bli med på absolutt alt, om det blir slitsom. Og venninnene dine kan vel kanskje ta noen hensyn mtp utflukter også uten at det renger ødelegge turen. Mener og huske at det bl. a var et lite sightseeing-tog som man kunne se store deler av byen fra (og da er det IKKE praktisk med rullestol). Skal dere til saltgruvene går det buss dit. Kan sikkert benytte kollektiv til en del steder i byen også.

Anonymkode: 56c14...a63

AnonymBruker
Skrevet

Bruk elektrisk sparkesykkel.

Anonymkode: 5a546...603

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk låne en rullsT

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tvilsomt om det er noe bedre valg. Det skal noe til å få fatt på en passende rullestol som også er lett å manøvrere. Hvis TS også er tung og hennes venninner ikke har noen erfaring med å dytte rullestol tror jeg de bare gir seg selv mer problemer. 

Sitter i rullestol selv, men jeg er veldig lett og har stol som er 100% tilpasset og har både venninner og kjæreste som er kjent med å manøvrere den, men det er sjeldent noe behagelig opplevelse å bli dyttet av noen som har null peiling (og kanskje i tillegg er klønete og svak). 

Til TS:

Jeg har selv vært i Krakow (uten at det er spesielt relevant). Jeg hadde ikke droppet turen om jeg var deg. Du må vel ikke nødvendigvis bli med på absolutt alt, om det blir slitsom. Og venninnene dine kan vel kanskje ta noen hensyn mtp utflukter også uten at det renger ødelegge turen. Mener og huske at det bl. a var et lite sightseeing-tog som man kunne se store deler av byen fra (og da er det IKKE praktisk med rullestol). Skal dere til saltgruvene går det buss dit. Kan sikkert benytte kollektiv til en del steder i byen også.

Anonymkode: 56c14...a63

Vi fikk låne en rullestol da mormor skadet beinet, og gikk helt greit å få henne med. Men krever jo at venninnene er innstilt på å bidra. Krakow har vel et ganske lite bysentrum så ikke de største avstandene.

Skrevet

Det kommer helt an på hva som er planen for turen. Selvsagt kan vennene dine sikkert tilpasse seg noe. Men plan for turen bør ikke spoleres for resten fordi du går med krykker og ikke får gjennomført alt. Jeg tenker du må regne med taxi/buss og ekstra god tid. Skal dere til en severdighet, en restaurant litt unna hotellet e.l så tar du taxi/buss eller starter å gå med krykker før de andre (hvis ikke de er klar tidlig nok til å gå i sakte tempo). Og så må du huske å legge inn ekstra pauser, det er tungt med krykker. 
Du kan også høre med hotellet om utlån av rullestol/om de vet hvor det er mulig å låne. Men da må du også forhøre deg med vennene dine om de kan bistå. Tviler på at de er vanskelig på det. Men det medfører jo at du er avhengig av en som kan trille den (hvertfall tungt å trille seg selv lengre avstander) og den/de mister kanskje noe av «selvstendigheten» på turen. Altså bruker dere rullestol til et kjøpesenter feks, så bør du si at du ordner deg selv der enn at de skal trille rundt alle steder og ikke får gått rundt for seg selv slik en gjerne gjør når flere er på shopping. Men igjen, bare avklar med dine venner og sjekk hvordan stemningen virker. De fleste vil nok gi litt ekstra så turen blir kjekk for alle. 

Ellers kan det være lurt å booke sete på flyet ytterst så den foten/benet (om det er det) som er skadet er ut mot midtgangen. Slik du får strukket den mer ut og slipper å knote deg til innerste plassen. 

Skrevet

Spørs jo hvordan du fungerer da. Jeg skada beinet mitt nettopp. Hadde ikke kunnet reise noe sted så lenge jeg var avhengig av krykker.  Men for noen år siden dro jeg med6 åringen med krykker til London. Han hadde brukket beinet noen månder før. Gipsen var av, men han trengte støtte. Hadde en kjempe fin ferie og masse ekstra service over alt, så null stress. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan du kan løse dette kommer også an på hvor mye belastning foten klarer. Er akkurat ferdig med en periode på krykker etter operasjon og de første ukene var jeg omtrent hjelpesløs. Foten kunne ikke ha vekt så all bevegelse var veldig slitsom. Etter en stund klarte jeg å bruke foten mer og mer, og da blir man også mer selvstendig. Men selv om jeg klarte mer så var det ekstremt slitsomt å gå lenge med krykker.

Jeg ville hørt med vennene dine om de evt kunne trillet deg i rullestol på deler av turen og tatt med en rullestol fra Norge. Kommunene har utleie av rullestol for de som har behov. Bestill assistanse på flyet så får du også hjelp på flyplassen hvor det kan være lange avstander og glatt gulv! 

Anonymkode: cf9cd...5b9

Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på hva dere skal og hvem som skal dit. Vi reiste på ferie sammen med noen som hadde ødelagte kne for noen år siden, men hun hadde med mannen sin også og det betydde at vi kunne dele oss opp når vi hadde lyst å gjøre ting som ikke var mulig for henne. F.eks. kunne hun ikke gå mye på brostein. Men vi gikk ut for å spise sammen og ting som ikke var like belastende på knærne hennes. Kanskje ikke like lett dersom andre føler at de må ofre det de har lyst til fordi du ikke kan. 

Det sagt så er Uber billig i Polen, så det er jo en mulighet å bli med på det du klarer og så heller ta en Uber tilbake til hotellet når du blir sliten. Men da er det lettere å få med krykker enn en rullestol. Og så går det jo an å satse på å få gjort en del spa, negler, frisør og andre tjenester som er mye billigere i Polen enn i Norge og som ikke krever at du går så mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du sterk i armene? Hvordan behersker du å gå med krykker? Går du veldig sakte, eller relativt ‘normalt’?   
Hvor ligger hotellet ifht deres planer?

Jeg var i Krakow på krykker like før covid, og for meg var det null problem. Men jeg har mye krykke-erfaring, så gangtempoet er ganske raskt, armene er sterke, og jeg klarer å henge med resten av reisefølget uten store heftelser.

Rullestol gir nok større problemer enn hva det er til nytte, tenker jeg. (Bortsett fra på flyplass, da kan det være kjekt). Mye av Krakow er brosteinslagt, og da er krykker mer behagelig enn stol

Anonymkode: d311c...e43

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk turen?

Jeg skal ut å reise med krykker og en stiv støvel på foten til helgen. Noen som vet hvordan det fungerer på flyplassen? Kan jeg ta med krykker igjennom sikkerhetskontrollen og må jeg ta av støvelen?

Anonymkode: 8fb8b...6be

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Det går nok bra på flyplassen. De er vant med å håndtere det meste. Krykker må du gi fra deg i sikkerhetskontrollen da de må scannes. Og jeg har sett folk med slik støttestøvvel før måtte sette seg og ta den av for å scanne den også. Så at det var lit jobb med å ta den av og på. Du får beregne god tid. Hvis du ikke kan gå må du enten hinke gjennom kontrollen, eller så har de noen krykker i tre som du kan låne for å gå gjennom. 

Anonymkode: 5949c...3a3

AnonymBruker
Skrevet

Min opplevelse er at det er veldig forskjell fra plass til plass og utfra hvem som er i sikkerhetskontrollen. Noen plasser har de en plastrullestol de kjører igjennom. Det er genialt. Andre plasser har jeg blitt kjørt i vanlig stol også sjekket manuelt etterpå. I Oslo har de sånne amerikanske krykker av tre som man får låne. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2022 den 8.03):

Min opplevelse er at det er veldig forskjell fra plass til plass og utfra hvem som er i sikkerhetskontrollen. Noen plasser har de en plastrullestol de kjører igjennom. Det er genialt. Andre plasser har jeg blitt kjørt i vanlig stol også sjekket manuelt etterpå. I Oslo har de sånne amerikanske krykker av tre som man får låne. 

Har du prøvd å gå med disse amerikanske krykkene? Da jeg reiste med krykker hinket jeg gjennom da jeg ikke ville ha unødvendig oppmerksomhet, så jeg turte ikke spørre om å låne dem. Men angret litt da de sikkert hadde vært lettere enn å hinke.

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har du prøvd å gå med disse amerikanske krykkene? Da jeg reiste med krykker hinket jeg gjennom da jeg ikke ville ha unødvendig oppmerksomhet, så jeg turte ikke spørre om å låne dem. Men angret litt da de sikkert hadde vært lettere enn å hinke.

Nei, jeg følte vel det samme som deg. Angret i ettertid. Syns Gardermoen er en av de dårligere plassene jeg har vært. De har det så travelt og tar ikke hensyn med mindre man sier fra selv. Tror kanskje de har litt for mange som egentlig ikke trenger assistanse, sånn at de begynner å anta at alle som sitter i rullestol klarer seg uten gjennom sikkerhetskontrollen. Hjelper nok litt om man har en synlig skade som gips på foten eller lignende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...