Gå til innhold

Er det virkelig så unormalt å ikke spise på kveldsvakt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har aldri likt frokost. Har jeg kveldsvakt ligger jeg å drar meg i senga til klokken 13 før jeg dusjer, spiser og kjører av gårde til jobb. Merker sult så vidt først klokken 20, men da er vi midt i leggingen. Når klokken bikker 21, har jeg som regel igjen 1t bare. Jeg liker ordentlig mat, og synes det bare er pes å ta med mat på jobb. Før jeg legger meg spiser jeg middag som grønnsaker, ris, wraps og annet sunt. Jeg er student hvis det har noe å si.

På jobb spør og graver flere om mat. Jeg elsker is, og spiser det gjerne i helga. I arbeidstiden derimot er det helt annerledes. Jeg spiser så godt som aldri kaker og lignende. Rett og slett fordi jeg liker å skille mellom jobb og kos. Og å spise usunt i 18-tiden når jeg bare har spist "frokost", blir jeg dårlig av. "Skal du ikke spise", "liker du ikke maten", "hva pleier du å spise da", er vanlige kommentarer. Forstår at de fleste bare mener det godt. Jeg tror jeg ubevisst har lagt meg til periodisk faste. Jeg spiser på formiddag og kveld. Når jeg først spiser liker jeg mat som metter siden jeg hater matlaging. Er slank, og har ingen mangler. Drikker vann på jobb, og er kvikk og rask. 

Hvorfor henger man seg opp i andre kosthold? 

Anonymkode: 67b4e...064

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk i dag bryr seg om alt mulig.

Og så har man disse teite greiene som at "frokost er dagens viktigste måltid", "spis små og mange måltider", "man MÅ spise jevnlig ellers blir man slapp og trøtt".

Forskning viser at periodisk faste funker ganske bra. Man blir skjerpet faktisk, ikke trøtt og sliten.

Jeg spiser ikke frokost og kan spise første måltid kl.16. Jeg får også spørsmål. Det folk ikke vet er at hvis jeg spiser frokost så kommer disse kaloriene i tillegg til det jeg spiser resten av dagen, for jeg er like sulten på ettermiddag og kveld uansett... Altså får jeg i meg 400 ekstra kcal via frokost og det er MYE. Så jeg har funnet noe som funker for MEG.

Kollegaene dine er kanskje bekymret for om du sulter deg?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er sikkert tynnere enn du tror, og kollegene dine bekymrer seg sikkert for om du får i deg nok mat. Det høres for meg ut som du spiser veldig lite. 

Anonymkode: 6c76e...53d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter at jeg begynte med periodisk faste har jeg innsett hvor ofte folk faktisk spiser. De stapper jo noe i kjeften hele tiden! Det kan umulig være spesielt sunt å holde på sånn, og jeg kan aldri tenke meg at de egentlig er sulten så ofte heller. Virker heller som en slags psykose. Matavhengighet eller noe.

Anonymkode: 2a97c...acc

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi at mange mennesker ikke tror at andre klarer å få lykken til å gro uten hjelp fra deres grønne fingre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etter at jeg begynte med periodisk faste har jeg innsett hvor ofte folk faktisk spiser. De stapper jo noe i kjeften hele tiden! Det kan umulig være spesielt sunt å holde på sånn, og jeg kan aldri tenke meg at de egentlig er sulten så ofte heller. Virker heller som en slags psykose. Matavhengighet eller noe.

Anonymkode: 2a97c...acc

Hvordan kan det være usunt så lenge de ikke har kalorioverskudd, eller spiser veldig usunt? Noen orker lite mat i gangen, og spiser heller oftere. Mens andre spiser færre, men større måltider. Noen har høy forbrenning, mens andre har lavere forbrenning.. 

Anonymkode: ade74...ad8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har aldri likt frokost. Har jeg kveldsvakt ligger jeg å drar meg i senga til klokken 13 før jeg dusjer, spiser og kjører av gårde til jobb. Merker sult så vidt først klokken 20, men da er vi midt i leggingen. Når klokken bikker 21, har jeg som regel igjen 1t bare. Jeg liker ordentlig mat, og synes det bare er pes å ta med mat på jobb. Før jeg legger meg spiser jeg middag som grønnsaker, ris, wraps og annet sunt. Jeg er student hvis det har noe å si.

På jobb spør og graver flere om mat. Jeg elsker is, og spiser det gjerne i helga. I arbeidstiden derimot er det helt annerledes. Jeg spiser så godt som aldri kaker og lignende. Rett og slett fordi jeg liker å skille mellom jobb og kos. Og å spise usunt i 18-tiden når jeg bare har spist "frokost", blir jeg dårlig av. "Skal du ikke spise", "liker du ikke maten", "hva pleier du å spise da", er vanlige kommentarer. Forstår at de fleste bare mener det godt. Jeg tror jeg ubevisst har lagt meg til periodisk faste. Jeg spiser på formiddag og kveld. Når jeg først spiser liker jeg mat som metter siden jeg hater matlaging. Er slank, og har ingen mangler. Drikker vann på jobb, og er kvikk og rask. 

Kanskje de er bekymret for deg da. Bare forklar at du får i deg nok mat(?), men at du bare synes at det blir pes og spise på jobb. 

Anonymkode: ade74...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "sosialt akseptert" å ikke elske kaker og lignende. Jeg er ikke spesielt glad i det selv, syntes det blir for søtt. Spesielt om jeg bare har spist frokost enda sånn som deg TS. Da blir jeg faktisk kvalm av for mye sukker. 

Det blir derimot omtrent ramaskrik dersom jeg takker ned til kake, for ALLE elsker jo kake! 

Jeg forstår det ikke jeg heller 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er vel bare nysgjerrig og forsøker seg på smalltalk, tenker jeg.

Anonymkode: 5b00c...a5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel fordi det av en eller annen grunn er sosialt akseptert å legge seg opp i matvanene til folk som ikke er feite. Opplever det samme selv, og det er litt sårt, siden jeg har en gammel spiseforstyrrelse som rører på seg, hver gang folk begynner å gnåle om vekt, kropp og mat, så jeg tenker det er innafor med noen hvite løgner, for min mentale helses skyld. Jeg sier bare at jeg spiste før jobb, ikke helt usant, men de trenger ikke vite at det jeg spiste var tre sjokoladebiter til morrakaffen, liksom. 

Anonymkode: 356dc...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var nok det jeg trodde også. Delte meninger knyttet til dette. Jeg har alltid spist sånn, og alltid passet inn i samme klær. Så intet nytt der. Elsker kake, men jeg liker det ikke på jobb... er nok litt sær. Kan forstå at jeg virker sunn. Når det gjelder mat liker jeg middagsretter, og det er bare stress å ta med på jobb. Ingenting er hemmelig så jeg snakker jo med de, men det blir irriterende med alle kommentarer i lengden. Når jeg ser en litt stor person spise kake eller drikke brus, sier jeg jo ingenting om det. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser ikke frokost eller lunsj, mitt første måltid er middag. Fått masse spørmål fra kolleger om jeg ikke skal ha lunsj. De døøør jo av sult når kl er 11 og i hvert fall hvis de ikke fikk spist frokost. Jeg pleier å bare drikk en kaffe sammen med dem og det er tydeligvis rart. 

Folk henger seg opp i mye rart. 

Anonymkode: 80c61...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra et helsemessig ståsted vil jeg anbefale deg å spise et skikkelig måltid kl 18, som siste måltidet for dagen. Det vil du merke forskjell på etterhvert, at det funker bra for deg. Kroppen sin rytme er å ikke spise store måltider sent som du gjør nå. Maten bør avsluttes før kl 19.

Anonymkode: 38dd3...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du er jo svært asketisk når du i tillegg kun drikker vann. Virker som ortoreksi er nærliggende å tenke, siden maten må være sunn og bare 2x per dag, uansett dag. Folk spør nok fordi de bryr seg om deg, om det er mange som spør. 

Anonymkode: 05a17...c43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje de bare vil ta litt vare på deg? Du er student og har kanskje dårlig råd, kanskje de tenker at du er sjenert og trenger en liten dytt om det er tatt med kake osv? :) Tror ikke det er at mer enn det.

Anonymkode: 1de96...a40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slapp av det er bare small talk, hva annet skal man skravle om i lunsjen enn mat liksom. Og du avviker fra normalen der og dermed blir du lagt merke til. Blir du gravid er det det som er temaet osv. Regn ut din bmi, er den normal trenger du ikke endre vaner dersom du holder energien oppe gjennom dagen. Er vel ikke kveldsvakt hver dag heller? Og hvor er det du jobber hvor dere er midt i legging av folk kl 20?😩

Anonymkode: 1b8c7...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...