Gå til innhold

Hjelp, det gror over med selje, rogn, bjerk og syrin hos naboen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er skikkelig fortvilt over naboen. Han gir fullstendig faen i at det gror over i hagen sin. Har spurt om han kan fjerne det, men det gidder han ikke. Jeg har prøvd å klippe/sage det ned , men da kommer det jo 10 nye skudd opp der det var ett tre. Jeg er skikkelig fortvilt, for om det gror til kommer det til å ta all sol etter kl 4. Er ganske stor skråning, så jeg holder nesten på å gi opp nå. Det er et evighetsprosjekt som jeg ikke klarer å rå over. 

Å gå til juridisk sak mot han at han må fjerne trærne er bare å glemme. Jeg har ikke helse eller økonomi til det.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 4d362...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er skikkelig fortvilt over naboen. Han gir fullstendig faen i at det gror over i hagen sin. Har spurt om han kan fjerne det, men det gidder han ikke. Jeg har prøvd å klippe/sage det ned , men da kommer det jo 10 nye skudd opp der det var ett tre. Jeg er skikkelig fortvilt, for om det gror til kommer det til å ta all sol etter kl 4. Er ganske stor skråning, så jeg holder nesten på å gi opp nå. Det er et evighetsprosjekt som jeg ikke klarer å rå over. 

Å gå til juridisk sak mot han at han må fjerne trærne er bare å glemme. Jeg har ikke helse eller økonomi til det.

Hva gjør jeg?

Hva kan man egentlig gjøre med det naboen eier? Det er jo svært lite da. Hvis man bor tett på andre må man nesten bare finne seg i at det ikke er som du selv ønsker.

Her hadde vi en helt av skjermet fin terrasse. Så ble det salg av nabotomta. Der det før var skog er det nå en blokk med balkonger hvor de kan glo rett inn til oss. Likte jeg det, nei... men det er svært lite jeg kan få gjort med det.  Kun det som er innenfor mine grenser som jeg selv eier.

Men si meg, hvordan kan du sage ned det naboen eier?

Anonymkode: 96c59...a4b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MapleSirup skrev (3 minutter siden):

Du vet jo svaret selv. Fjern det eller lev med det.

😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva kan man egentlig gjøre med det naboen eier? Det er jo svært lite da. Hvis man bor tett på andre må man nesten bare finne seg i at det ikke er som du selv ønsker.

Her hadde vi en helt av skjermet fin terrasse. Så ble det salg av nabotomta. Der det før var skog er det nå en blokk med balkonger hvor de kan glo rett inn til oss. Likte jeg det, nei... men det er svært lite jeg kan få gjort med det.  Kun det som er innenfor mine grenser som jeg selv eier.

Men si meg, hvordan kan du sage ned det naboen eier?

Anonymkode: 96c59...a4b

Jeg har selvfølgelig spurt han om lov. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær glad til at du faktisk får lov til å bolte deg med sag og spett på tomta til naboen.

Anonymkode: 29063...549

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Klippe og sage ned hjelper jo ikke. Det du kan gjøre, om du har tillatelse fra naboen, fjerne bark ca 20 cm opp på stammen til de trærne du vil ha fjernet. 
Kokende vann på små trær, eller røske de opp så du får med røttene. Syrin blir bare større om du sager de ned, om noen år er de enda tettere enn de er nå. 

Anonymkode: cd663...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Klippe og sage ned hjelper jo ikke. Det du kan gjøre, om du har tillatelse fra naboen, fjerne bark ca 20 cm opp på stammen til de trærne du vil ha fjernet. 
Kokende vann på små trær, eller røske de opp så du får med røttene. Syrin blir bare større om du sager de ned, om noen år er de enda tettere enn de er nå. 

Har barket en del. Men barket dem helt ned til bakken. Hvorfor er det viktig å ha 20 cm opp oå stammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hjelper det å røske rotskudd som kommer på bakken (med det man får av røtter) eller blir det bare enda flere skudd som kommer opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelper det å røske rotskudd som kommer på bakken (med det man får av røtter) eller blir det bare enda flere skudd som kommer opp?

Rotskudd av syrin mener jeg.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør som  ab…faf anbefaler. Google også andre tips. 

Også er det bare å håpe at naboen flytter etterhvert, og at flytter inn noen som ønsker en mer ryddig hage :) Om noe er du heldig som får fjerne dem, for noen ville nektet deg det også.

Anonymkode: 35215...1a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke bare beskjære syrinen da? Kutt den ned til ønsket høyde etter at den er ferdig med blomstringen.

Når du kutter de helt ned er det min erfaring at det kommer opp flere skudd enn hva treet bestod av før.

Anonymkode: c6e78...88c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rotskudd av syrin mener jeg.

ts

Bruk kokende vann på rotskuddene på syrinen. Ellers så kommer de tilbake.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har barket en del. Men barket dem helt ned til bakken. Hvorfor er det viktig å ha 20 cm opp oå stammen?

20 cm fra bunnen og oppover stammen, da vil de etterhvert dø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke viktig og ha 20 cm. 5 cm holder i lange baner, dette fordi transport av vann og næring foregår I det ytterste laget på treet, innvendig skjer det ingenting. 

Derfor h is man kutter barken av helt rundt (ringbarking) så stopper man transporten, og treet vil til slutt dø.

Anonymkode: 80b16...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke viktig og ha 20 cm. 5 cm holder i lange baner, dette fordi transport av vann og næring foregår I det ytterste laget på treet, innvendig skjer det ingenting. 

Derfor h is man kutter barken av helt rundt (ringbarking) så stopper man transporten, og treet vil til slutt dø.

Anonymkode: 80b16...cf0

Tusen takk for at du svarer! 

Jeg ringbarket helt ned til bakken (mer enn 5 cm) og rev av barken et godt stykke oppover treet. På selja, rogna og heggen. Hvordan tror du det vil gå? Gjorde det da trærne løypte.

Prøvde også å ringbarke bjørka, men var ikke like enkelt da den ikke løypte på samme  måte som de andre trærne. Ble mer at man skrapte /skar av barken. Gjorde det  på bjørka for noen år siden,  da den var lita men den var like grønn årene etter. skrapte mer av barken på samme tre i år. Hvordan tror du det vil gå? Hvordan skal jeg løse det? Ser det kommer opp nye skudd fra bakken. 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der det kommer opp 10-15 nye rotskudd fra en stor rot, er det bare å gi opp å få den til å dø ut og isteden klippe den ned til bakken hvert år?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Der det kommer opp 10-15 nye rotskudd fra en stor rot, er det bare å gi opp å få den til å dø ut og isteden klippe den ned til bakken hvert år?

ts

<Tøm over mengder med kokene saltvann, så tar du kanskje livet av rota. Jeg har kvittet meg med mye rart i all stillhet på den måten.

Anonymkode: 1b5d4...806

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

<Tøm over mengder med kokene saltvann, så tar du kanskje livet av rota. Jeg har kvittet meg med mye rart i all stillhet på den måten.

Tror du det hjelper å ta en pose tørr grovsalt og strø over rotskudda?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tror du det hjelper å ta en pose tørr grovsalt og strø over rotskudda?

ts

Nja, det hjelper kanskje litt neste gang det regner. Men jeg ville heller kokt opp vann med saltet oppi, og tømt dette over rotskuddene. Eddik kan også hjelpe dersom du har dette hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen folk bryr seg ikke om hvordan det ser ut hos dem. Jeg liker å ha det striglet rundt meg. Men over hekken flyter det med verktøy, gamle reparasjonsobjekter det aldri blir gjort noe med, revefeller, bildeler og søppel. Jeg gir flatt f. Det er ikke på min tomt. Stakkars den som skal rydde ut der etter at naboen dør. Jeg lot hekken vokse så høyt at jeg slipper å se på det. Har du ingen andre steder med sol på tomta hvor du kan ordne en terasse eller noe ?

Anonymkode: 66ab9...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...