Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å lure på om jeg gradvis har tatt det tredje skiftet. Vi er samboere, midt i 20-årene, og har ikke barn.

-Jeg er den med oversikt i kalenderen over hvilke helger vi har opplegg og hvilke helger vi har fri. Planleggingen går altså via meg selv om det f.eks. er snakk om familiebursdag med hans side av familien eller grilling med hans kompiser

-Vi spiser 4 middager sammen i uka. Jeg lager 3 av disse middagene fordi han ikke er noe flink på kjøkkenet og ikke "kan" lage noenlunde næringsrik mat. Jeg planlegger (spør samboer om det og det er greit til middag), lager handleliste, og handler inn til alle disse middagene. 

-Om vi skal i selskap eller lignende så er det jeg som kjøper inn bursdagsgave eller vertinnegave (med felleskortet) og ordner med transport (forhører meg med familie om vi kan låne bil eller sjekker rutetider)

-Jeg er den som alltid delegerer husarbeid som å be samboer om å støvsuge, vaske bad, vaske kjøkken, sette inn i oppvaskmaskin, vaske opp for hånd, ta ut av oppvaskmaskin, sette på vask, forklare hvordan ting skal vaskes, ta ut av vaskemaskinen, henge opp, brette og legge bort klær, ta ut dårlig mat av kjøleskapet, osv. Disse tingene blir sjeldent gjort med mindre jeg ber ham om det, men når jeg først spør ham så gjør han det gjerne

-Jeg er den som sitter med felleskontoen, finner ut av forsikringer, kontakter sameiet, booker ferieturer, gjør research om transportmuligheter, innser at det er noe galt med tørketrommelen og googler meg halvt ihjel for å finne ut hva som kan være galt

-Det er jeg som ser om han har hull eller flekker på klærne (han ser jo selvfølgelig store hull og flekker) om vi skal noe spesielt, han spør meg om antrekket hans er greit, han spør meg om han har husket å pakke alt (om han f.eks. skal på forretningsreise)

Kommer egentlig ikke på noe mer, men ja.. høres dette kjent ut?

Anonymkode: 2abf2...5c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette høres kjent ut. Du bor med et barn….

Anonymkode: 27307...143

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du tatt på deg dette? Har han bedt deg om det?

Anonymkode: 7159d...db6

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har muligens lest for mye på kvinneguiden. Alt er ikke arbeid, det heter å leve. Du skriver ingenting om hva han faktisk gjør…

Anonymkode: a318b...e42

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det høres litt ut som å bo med femåringen min. Bortsett fra at hun tar ut av oppvaskmaskinen og ordner med bursdagsgaver på eget initiativ.

Med mindre du virkelig liker alt det styret hadde jeg sluttet med minst halvparten med en gang. Spør han om noe, svar "aner ikke". 

Anonymkode: 5501b...c12

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har jo et barn: samboeren din. Guttungen kan bare lene seg tilbake og la mamma passe på alt fra avtalene hans til at han får i seg næringsrik man. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har muligens lest for mye på kvinneguiden. Alt er ikke arbeid, det heter å leve. Du skriver ingenting om hva han faktisk gjør…

Anonymkode: a318b...e42

Han gjør ting når jeg ber ham om det 🤷‍♀️ Og han vasker grillen (uten at jeg ber ham om det). 

Han er en veldig fin og kjærlig fyr som har mange bra kvaliteter, men akkurat når det kommer til å få hverdagen til å gå rundt så er det jeg som sitter på "alt", så jeg kjente meg veldig igjen i beskrivelsen av det tredje skiftet selv om vi ikke har barn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han gjør ting når jeg ber ham om det 🤷‍♀️ Og han vasker grillen (uten at jeg ber ham om det). 

Han er en veldig fin og kjærlig fyr som har mange bra kvaliteter, men akkurat når det kommer til å få hverdagen til å gå rundt så er det jeg som sitter på "alt", så jeg kjente meg veldig igjen i beskrivelsen av det tredje skiftet selv om vi ikke har barn

Gi han ansvar for noe. Å blir det ikke gjort så er det kun hans feil. Det nytter ikke å gå å passe på et voksent menneske. 

Anonymkode: 516a6...a25

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp! Har det sånn jeg og. Men, jeg liker å ha kontroll da.. Også er min mann veldig god på å gjøre det jeg ber ham om 😆 Jeg kunne aldri latt mannen overta, han hadde bare ikke husket/brydd seg om mye av det. Ved bursdager har jo jeg planlagt i månedsvis, kjøpt inn ting, har tema osv. Han hadde bare kjøpt pølser og en kake og litt brus, og tenkt at det ordner seg.

Jeg har kontroll på hvilke klær som begynner å bli for små til barna, jeg vet hva de trenger av utstyr til skole/barnehage, jeg kjøper presanger til bursdager, jeg har kontroll på hva vi må gjøre i huset/ hagen. "Nå må vi vaske/ male terrassen" "Nå må vi vanne plenen" Nå må vi huske å kjøpe inn gave til xx" Han bare nikker og gjør som han får beskjed om. 

Ikke før nå nylig at jeg har tenkt over dette her. Det tredje skiftet er jo et relativt nytt begrep. Jeg vet bare at jeg ikke kan gi ham kontrollen, fordi jeg vet han ikke hadde brydd seg..

Anonymkode: 8de62...95e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tar nok mye ansvar ja.

Jobber begge fullt? 

Anonymkode: 7d87e...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tar nok mye ansvar ja.

Jobber begge fullt? 

Begge to jobber fullt ja. Like lange dager med unntak av da han spiser middag på jobb 3 dager i uka pga gratis kantine med middag der (noe som egentlig er helt supert for da trenger han ikke å lage middag flere ganger i uka mens jeg kan lage noe raskt og enkelt til meg selv de dagene)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gi han ansvar for noe. Å blir det ikke gjort så er det kun hans feil. Det nytter ikke å gå å passe på et voksent menneske. 

Anonymkode: 516a6...a25

Men hva slags konsekvenser har det at det kun er hans feil? Om han f.eks. har ansvar for vasking av bad og det blir glemt bort, så har det ikke andre konsekvenser enn at jeg ser at det har blitt skittent og må fortelle ham at han må vaske badet

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke kjent ut for meg siden mannen min tar minst like ansvar som meg hjemme, inkludert alt som nevnes i HI. Jeg kjøper gjerne gaver til barna i familien hans fordi jeg liker det, ellers kan han finne på å komme hjem med en gave til min mor fordi han har funnet/tenkt ut noe som passer henne. For eksempel. 

Det er jo ikke noe galt i at du gjør alt hvis du liker det, men jeg personlig synes jo mannen din høres helt hjelpeløs ut, og det hadde vært avtegnede for meg. At han ikke en gang klarer å se at egne klær er slitte/skitne eller pakke klær til seg selv? 

Anonymkode: 87b88...a5b

• Liker 3
Skrevet

Det høres ganske likt ut, bortsett fra at min samboer tar litt initiativ på vaskefronten. Men, samboeren min tar også dekkskiftet, klipper plenen og hekken, går tur med hunden min når jeg er travel, måker snø, skrur opp hyller, tar oljeskift, henter ting jeg har kjøpt på Finn etc etc. 

I blant føler jeg jeg gjør SÅ mye mer enn han, men i realiteten gjør vi det vi er flinke på og egentlig ganske likt. 

Hvis du tror du gjør mye mer: prøv ut Samboer-appen. Og få det svart på hvitt. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres ikke kjent ut for meg siden mannen min tar minst like ansvar som meg hjemme, inkludert alt som nevnes i HI. Jeg kjøper gjerne gaver til barna i familien hans fordi jeg liker det, ellers kan han finne på å komme hjem med en gave til min mor fordi han har funnet/tenkt ut noe som passer henne. For eksempel. 

Det er jo ikke noe galt i at du gjør alt hvis du liker det, men jeg personlig synes jo mannen din høres helt hjelpeløs ut, og det hadde vært avtegnede for meg. At han ikke en gang klarer å se at egne klær er slitte/skitne eller pakke klær til seg selv? 

Anonymkode: 87b88...a5b

Det er ikke det at jeg liker det, men jeg ser heller ikke helt at det er mulig at jeg ikke gjør disse tingene? Jeg er selv oppvokst med foreldre som gjør det som dette og hans sine foreldre har vel en lignende ordning. 

Likevel synes jeg jo at det også er frustrerende for jeg får ikke noe anerkjennelse for disse tingene og skulle gjerne ønske at han var litt mer selvstendig av seg når det kommer til planlegging og husarbeid. Han klarte seg jo fint før jeg flyttet inn, men jeg var vel rett og slett "flinkere" til disse tingene (har jo avlastet moren min med disse tingene da jeg bodde hjemme som barn) så da blir det vel pushet over på meg?

Jeg kan jo prøve å ha en måned (er vel først da det har en effekt) hvor jeg verken setter inn i oppvaskmaskinen, vasker opp, tar ut av oppvaskmaskinen, fikser klesvask, og alt annet uten at han ber meg om det. Blir ikke gøy å vandre rundt i det rotet, men etterhvert så vil han vel forhåpentligvis ta litt mer ansvar?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
OppNedPåAlt skrev (1 minutt siden):

Det høres ganske likt ut, bortsett fra at min samboer tar litt initiativ på vaskefronten. Men, samboeren min tar også dekkskiftet, klipper plenen og hekken, går tur med hunden min når jeg er travel, måker snø, skrur opp hyller, tar oljeskift, henter ting jeg har kjøpt på Finn etc etc. 

I blant føler jeg jeg gjør SÅ mye mer enn han, men i realiteten gjør vi det vi er flinke på og egentlig ganske likt. 

Hvis du tror du gjør mye mer: prøv ut Samboer-appen. Og få det svart på hvitt. 

Den kan jeg teste ut!

Vi bor i leilighet i by så veldig mye av typisk "mannearbeid" (sett at mannen tradisjonelt ordner disse tingene mens kvinnen tar det meste annet) uteblir. Han er heller ikke spesielt handy av seg, så det er heller jeg som fikser ting som trenger verktøy

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jepp! Har det sånn jeg og. Men, jeg liker å ha kontroll da.. Også er min mann veldig god på å gjøre det jeg ber ham om 😆 Jeg kunne aldri latt mannen overta, han hadde bare ikke husket/brydd seg om mye av det. Ved bursdager har jo jeg planlagt i månedsvis, kjøpt inn ting, har tema osv. Han hadde bare kjøpt pølser og en kake og litt brus, og tenkt at det ordner seg.

Jeg har kontroll på hvilke klær som begynner å bli for små til barna, jeg vet hva de trenger av utstyr til skole/barnehage, jeg kjøper presanger til bursdager, jeg har kontroll på hva vi må gjøre i huset/ hagen. "Nå må vi vaske/ male terrassen" "Nå må vi vanne plenen" Nå må vi huske å kjøpe inn gave til xx" Han bare nikker og gjør som han får beskjed om. 

Ikke før nå nylig at jeg har tenkt over dette her. Det tredje skiftet er jo et relativt nytt begrep. Jeg vet bare at jeg ikke kan gi ham kontrollen, fordi jeg vet han ikke hadde brydd seg..

Anonymkode: 8de62...95e

Hvordan er det å ta innover seg at du deler livet med en som ikke bryr seg? Å ikke bry seg om hva barna trenger i hverdagen, hva de ønsker seg til bursdag, hva familiemedlemmer trenger hjelp og støtte til, hva som må til for å ivareta hus og eiendom? En som ikke gider engasjere seg og strekke seg for å gjøre det hyggelig for barna sine? Han har ikke særlig rom for andre i tankene sine, bare tenker at det ordner seg, er ikke så nøye. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men hva slags konsekvenser har det at det kun er hans feil? Om han f.eks. har ansvar for vasking av bad og det blir glemt bort, så har det ikke andre konsekvenser enn at jeg ser at det har blitt skittent og må fortelle ham at han må vaske badet

Hvorfor skal du "minne ham på det"? Du er vel ikke sjefen hans. Hans oppgaver er hans. Han kan vel lage seg lister eller alarmer om han lett glemmer. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du føler at du har mye arbeid med tredje skiftet, så kan han vel ta mer av første og andre skiftet? 👍

Anonymkode: 542b3...2aa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror bestemt at mange kvinner "lager ris til egen ræv". Dvs. at de mer eller mindre umyndiggjør mannen, og kvinnen selv vil være "sjefen" over alt som skal gjøres. Fordi de føler de kan det best. Og plutselig sitter man i klisteret - som man selv har skapt. 

Jeg er såååå glad for at jeg har en mann som både ser hva som skal gjøres, og som gjør det. Uten å spørre meg om lov eller om han gjør det "riktig". Men så har jeg heller aldri prøvd å ta kontrollen over husarbeidet. 

Som i dag: Det er helt supert å sitte på balkongen og høre at han er i gang med støvsugeren. Uten at vi har avtalt det, eller at det står på en eller annen liste. Han ser støv = han støvsuger.

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...