AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #1 Skrevet 28. mai 2022 Endelig er baby 4 mnd, og vi skal begynne med mat! Hurrah! MEN, hvor mange dager skal man gi grøt som smak (en ts..) før jeg kan gi mer, og opp til en porsjon? Vet grønnsak kan være en bedre start. Så vi får se. Men altså, erfaringer med mengde??? Hvor fort… Synes dette er vanskelig, og skjønner vi må se an baby. Anonymkode: 4891c...0c5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #2 Skrevet 28. mai 2022 Ta det veldig gradvis, det er ikke loe hast. Andre anbefaler å vente til baby er 6 mnd. Og varier med andre matvarer og, grøt er tungt for tarmene. Anonymkode: 0a72a...7fe
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Vi var aldri så nøye på mengden, vi tok det ettersom baby ville ha. Det var ikke mye i starten. Var ikke nøye på dagene heller. Kunne fint introdusere flere ting på en dag. Vi fokuserte på smaker og matglede ("spise selv") mer enn mengde. Anonymkode: 7d5d5...be4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 Jeg startet med en teskje tynn grøt lagd av grøtpulver fra butikken, oppkokt vann og brystmelk. Nå er han 5 måneder og vi lager ca en halv kopp grøt hver dag. Ellers får babyen litt most banan og avokado. Han har også smakt most potet og gulrot, men det likte han ikke. Vi fortsetter å tilby ham det når vi lager det til oss selv. Han har slitt litt med manglende vektøkning, så vi blir veldig glade når han liker noe Anonymkode: cfca2...4a6
kaleidoskop Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 Poenget er å smake, ikke spise 😊 la baby smake på så mye som mulig. Grøt er greit, men også moste ting som banan, avokado, mango. Min erfaring er at babyen sier ifra hvor mye den vil ha. Det er ikke mye i begynnelsen. Fra 5-6 mnd er frukt ett perfekt. Kan de sutte og smatte så mye de vil. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 Vi ble anbefalt å gi to skjeer grøt dag 1 og øke med én skje per dag samtidig som vi ser an magen og eventuelt venter noen dager med å øke skjeer hvis magen trenger det. Når han er på en ganske grei mengde skjeer og har vært stabil i magen på det i en ukes tid, skulle vi slutte å tynne ut grøten. Her er planen til helsesykepleier og lege at han skal ha et grøtmåltid ganske tidlig, og så få smaksprøver av andre ting i tillegg. Anonymkode: e0aa6...8a6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #7 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Endelig er baby 4 mnd, og vi skal begynne med mat! Hurrah! MEN, hvor mange dager skal man gi grøt som smak (en ts..) før jeg kan gi mer, og opp til en porsjon? Vet grønnsak kan være en bedre start. Så vi får se. Men altså, erfaringer med mengde??? Hvor fort… Synes dette er vanskelig, og skjønner vi må se an baby. Anonymkode: 4891c...0c5 Start med en halv ss med en type matvare også økee du dag for dag. Start heller tidlig sier bare jeg for da lærer du babyen og spise alt! Du øker med to skjeer så tre så fire også stopper du der ser etter. Også en ny matvare neste dag. Fire mnd gamle så har de små mager så du trenger ikke gi mye. Du merker om de er mette også tro du meg. De sier godt ifra.. Start med grøt la den være lim vannet og gi baby goood tid også øke.. Litt eller litt og voila!!!, så Harru teken vet du 😉 Anonymkode: 40132...28c
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #8 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Start med en halv ss med en type matvare også økee du dag for dag. Start heller tidlig sier bare jeg for da lærer du babyen og spise alt! Du øker med to skjeer så tre så fire også stopper du der ser etter. Også en ny matvare neste dag. Fire mnd gamle så har de små mager så du trenger ikke gi mye. Du merker om de er mette også tro du meg. De sier godt ifra.. Start med grøt la den være lim vannet og gi baby goood tid også øke.. Litt eller litt og voila!!!, så Harru teken vet du 😉 Anonymkode: 40132...28c Kjøp en sånn frukt smokk fra nett søk opp på Google og putt oppi Avokado en dag. Banan en annen. Frukter som kan moses og så lar du baby sutte å det. Det er en perfekt start på smaker også! Anonymkode: 40132...28c
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 Hvilken grøt anbefaler dere? Nestle sin havregrøt m gluten eller nestle sin risgrøt med banan og eple som start? Der er jo eple og banan baby ikke har test enda. Og den andre er det jo gluten i 🤣😅😅 Anonymkode: 4891c...0c5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 Vi starta med ein nøytral graut - mild, tilpassa 4 mnd. Innførte først at han får graut før leggetid, starta med lite og er no oppe i nesten ein heil porsjon. Det har tatt 2 mnd å komme dit. Nokon dager et han meir enn andre, kjem an på dagsform, kor sliten og trøtt han er, osv. I tillegg så får han en smak på alt som går an på putte i munnen hans. Slikke litt på ein eplebit, agurk, melon, potet, etc. I tillegg så bruker eg å dyppe ein fingertupp i maten vår så han får smaken i munnen. Tomatsaus på pizza, eggerøre, is, pålegg, eplejuice, etc. Kan vere greit å følgje med på magen til den lille. Vi har hatt perioder der han blir forstoppa og sliter med å få ut avføring, da får han sviskemos. Vi tar det rolig og steg for steg, og han viser masse interesse for mat no. God matlyst, stort sett. Men det tok litt tid å komme dit No er planen å innføre fleire måltider i løpet va dagen, slik at han klarer å ete fast føde når eg er ferdig med permisjonen. Anonymkode: 90945...5f9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Vi starta med ein nøytral graut - mild, tilpassa 4 mnd. Innførte først at han får graut før leggetid, starta med lite og er no oppe i nesten ein heil porsjon. Det har tatt 2 mnd å komme dit. Nokon dager et han meir enn andre, kjem an på dagsform, kor sliten og trøtt han er, osv. I tillegg så får han en smak på alt som går an på putte i munnen hans. Slikke litt på ein eplebit, agurk, melon, potet, etc. I tillegg så bruker eg å dyppe ein fingertupp i maten vår så han får smaken i munnen. Tomatsaus på pizza, eggerøre, is, pålegg, eplejuice, etc. Kan vere greit å følgje med på magen til den lille. Vi har hatt perioder der han blir forstoppa og sliter med å få ut avføring, da får han sviskemos. Vi tar det rolig og steg for steg, og han viser masse interesse for mat no. God matlyst, stort sett. Men det tok litt tid å komme dit No er planen å innføre fleire måltider i løpet va dagen, slik at han klarer å ete fast føde når eg er ferdig med permisjonen. Anonymkode: 90945...5f9 6 mnd og spiser is og juice? 😅 Anonymkode: 5d9dc...49e
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: 6 mnd og spiser is og juice? 😅 Anonymkode: 5d9dc...49e Ikkje spiser, putter min finger i slik at han får ein dråpe i munnen, altså får smakt på. Anonymkode: 90945...5f9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvilken grøt anbefaler dere? Nestle sin havregrøt m gluten eller nestle sin risgrøt med banan og eple som start? Der er jo eple og banan baby ikke har test enda. Og den andre er det jo gluten i 🤣😅😅 Anonymkode: 4891c...0c5 Vi startet med Nestle Havregrøt mild, siden den er naturell og det er mer sukker i den med banan og eple. Det er ikke problematisk å starte med en grøt med gluten i, fikk jeg beskjed om. Startet ved 4,5 mnd. Anonymkode: 449d4...8a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå