Gå til innhold

Er norske menn gjerrige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
nisselue skrev (13 minutter siden):

Nå kjenner ikke jeg alle tilleggene, men ett er i hvertfall smusstillegg. Det er definert slik at dersom ens jobb gjør en mer møkkete enn at man kan gå inn i en vanlig stue uten å møkke til der så skal man ha tillegg i lønnen. Allerede der vil frisøren tape.

Med det i bakhodet kan man jo nok en gang vurdere hvorfor boreplattformer er så godt betalt hvor man i tillegg til smuss også vil ha tillegg for ubekvem arbeidstid og fare.

Men du vil altså at en frisør skal tjene mer enn en som jobber på boreplattform, er det så?

Nei, jeg mener at en frisør burde tjene like mye som en bilmekaniker.

Møkkete på jobb? Ja nå blir det veldig mye bøss og rengjøring av hår overalt også. Hvis man i tillegg tar med alle helseskadelige stoffer i tillegg til å stå i en statisk stilling hele dagen og smile og være blid til alle kunder som også kan være veldig vanskelige i løpet av en dag, så vet jeg ikke hvor mye frisøren taper akkurat der.

Anonymkode: e3b43...223

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

takk. jeg er elektriker og har 650 000 i året, når jeg jobber 7.5 timer. jobber jeg 50-60 timer pr uke har jeg 800 000 +, dvs lønning etter innsats. kvinner vil ha mer lønn men redusert innsats, slik fungerer ikek samfunnet, klager og griner gjør de mer også, lite produktivt

Anonymkode: f2d77...2bd

Kvinner vil ha mer lønn, men redusert innsats? Er du klar over hvor mye sykepleiere f.eks jobber og hvor hardt press det er der? I tillegg høyere utdanning enn hva du har, men allikevel dårligere betalt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

ikke hør på henne, vi er likestill i norge ang lønn. vi har hatt wagegap diskusjonene i 20 år nå og kvinner gir seg ikke

forskere og økonomer har allerede konkludert med at det ikke er en wagegap, menn tjener mer i året pga vi gjør mer innsats

vi jobber mer og har de tyngste jobbene, kvinner jobber mindre, i mindre krevende yrker og er mer sykemeldte, de får gå å grine et annet sted

Kan du fortelle meg hva slags innsats dere menn gjør i forhold til kvinner? Hva slags jobber er det dere har som er viktigere mer krevende og evt gjør at dere må jobbe mer?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan du fortelle meg hva slags innsats dere menn gjør i forhold til kvinner? Hva slags jobber er det dere har som er viktigere mer krevende og evt gjør at dere må jobbe mer?

Sint kvinne mener kvinner gjør en større innsats en det menn gjør

-Denne meldingen er skrevet med teknologi som en mann har funnet opp.

Anonymkode: 65d97...ea7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

byggebransjen, 99 prosent menn

rørleggere, elektrikere tømrere, en av de viktigste yrkene i samfunnet

huset du bor i er bygget, prosjektert og laget av en mann

matrialene huset er bygget av er laget, forberedt og skaffet av en mann

pengene du får fra nav kommer mest sannsynlig fra menn, da menn betaler langt langt mer i skatt enn det kvinner gjør

Kvinneguiden.no er laget av en mann

internett er funnet opp og serverne er eid av en mann

pcen, tlf du bruker er også funnet opp og kjøpt fra et selskap en mann eier

så og si alt rundt deg er lagd, funnet opp og bygd av en mann, kanskje det eneste du har rundt deg som kvinner har bidratt med er klær som blir produsert i kina 

menn bidrar mest i samfunnet verden over

menn har bygget og laget samfunnet og 99 prosneet av all teknologi og framskritt i verden er fra menn

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

newsflash, lengden på utdanningen din eller om den er "høy" eller lav har ingenting å si på lønnen

hvor høy lønn du har har med hvor mye din arbeidsgiver kan tjene og hvor høy etterspørsel det er for dine tjenester. frisører tjener rævva fordi det ikke er særlig penger i å klippe hår

jeg er selv elektriker, kun 4 år i lære, tjener 800 000 fordi det er svært stort behov elektrikere, rørleggere og snekkere for tiden. ikke grin, du er ikke et offer

kvinner tjener mindre fordi dere gjør en mindre innsats og velger annerledes. man jobber for å tjene penger, ikke for å kose seg, dull og fjase

kvinner i seg selv bidrar langt mindre i samfunnet enn menn

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/brannfakkel-fra-ssb-kvinner-koster-samfunnet-12-mill-kroner-gjennom-livet/o/5-95-435044

kvinner jobber mindre, betaler mindre skatt og tar mer penger ut av statskassen

menn jobber mer, betaler mest skatt og tar 1/4 del av det kvinner tar ut av statskassen

slutt å grin, dere bidrar minst og skriker høyest

"Faktaene" i den artikkelen der har blitt debunket i media sikkert 100 ganger nå. At du tviholder på den til tross sier mest om deg. Du er blind av ditt eget privilegium. Når du står på jobb 60 timer i uka, hvem tror du blir tvunget til å være hjemme for å ta ansvaret du forsømmer der? Jo det er partneren din. Noen er nødt til å drive livet videre, det skjer nemlig ikke på jobb. Og siden vi er så lite nøye på kildebruk kan jeg fortelle at av alle de mange menneskene jeg har møtt i løpet av livet er det definitivt mennene som har sittet mest på ræva.

Anonymkode: 037f7...5e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svaret er enkelt. Tjener du for dårlig som frisør så skift jobb til bilmekaniker da for svarte. Slik har det alltid vært. Jeg er mann og tjener ikke like mye som en rørlegger. Like lang «utdanning» men annet fag. Jeg syter da vel for helvete ikke over det. Min egen feil. Jeg burde blitt rørlegger da kansje? Eller. 

Anonymkode: 823a1...c77

Poenget er at hvis det var likestilling, så skulle det ikke være nødvendig å bytte over til et mer mannsdominert yrke for å få bedre betalt. Er det så vanskelig å forstå hva hovedpoenget er?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinner vil ha mer lønn, men redusert innsats? Er du klar over hvor mye sykepleiere f.eks jobber og hvor hardt press det er der? I tillegg høyere utdanning enn hva du har, men allikevel dårligere betalt. 

er du klar over hvor mye menn i byggebransjen jobber og hvor mye press vi har ? nei tenkte meg det. byggebransjen er langt hardere fysisk enn sykepleiere, get a grip

dere bærer ikke stålrør eller ledninger på 50 kg opp 5 etasjer alene fordi man ikke har heis eller kran, dere hadde ikke greid det heller 

byggebransjen er langt langt hardere enn sykepleier

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sint kvinne mener kvinner gjør en større innsats en det menn gjør

-Denne meldingen er skrevet med teknologi som en mann har funnet opp.

- Mannen tråkker kvinnen ned i hundrevis av år og nekter henne å ta utdanning

- Kvinner kjemper seg til retten til å ta utdanning

- Menn og patriarkalske samfunn diskriminerer kvinner i jobb og fortsetter å hindre henne i å bidra

- Menn finner opp *teknologi* imens de ekskluderer kvinner fra prosessen 

- Menn bruker sine oppfinnelser, som de har nektet kvinner å bidra til, MOT kvinnen for å bevise at hun er udugelig

Folk her inne er faen meg stokk dumme OG historieløse.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

"Faktaene" i den artikkelen der har blitt debunket i media sikkert 100 ganger nå. At du tviholder på den til tross sier mest om deg. Du er blind av ditt eget privilegium. Når du står på jobb 60 timer i uka, hvem tror du blir tvunget til å være hjemme for å ta ansvaret du forsømmer der? Jo det er partneren din. Noen er nødt til å drive livet videre, det skjer nemlig ikke på jobb. Og siden vi er så lite nøye på kildebruk kan jeg fortelle at av alle de mange menneskene jeg har møtt i løpet av livet er det definitivt mennene som har sittet mest på ræva.

ansvaret jeg forsømmer ? for det første, jeg har ikke barn

for det andre, jeg kan forsatt gjøre husarbeid selv om jeg jobber fra 7-17 hver dag

for det tredje, det er ikek kvinner som bestemmer hjemme, hva som skal gjøres, hvor mye som skal gjøres og hvordan det gjøres. at kvinner blir hysteriske pga en sokk ligger på gulvet er deres egen feil, menn og kvinner har hewlt ulike oppfatninger om hvordan standaren skal være hjemme

de fleste menn vil vaske 1 gang i uka, mens kvinner kanskje gjerne vil 3-4. hva gjør man da ? møttes på midten er rettferdig, men kvinner laget et helvete om man da ikke vakser 4 ganger i uka og det ikke går slik hun vil, så går hun å klager til venninene sine, vil du vaske mer eller er mer nøye på husabreid så gjør det selv, du eller kvinner bestemmer ikke alene hva som skal gjøres hjemme

for det fjerde at menn jobber mer betyr bare mer penger og vi vet alle hvem som betaler mest ut fra lommeboken sin, kvinner kommer godt ut av det at menn tjener mye

for det femte, dine små  livsobservasjoner stemmer derimot ikke med forskning fra ssb, så du tar feil

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

er du klar over hvor mye menn i byggebransjen jobber og hvor mye press vi har ? nei tenkte meg det. byggebransjen er langt hardere fysisk enn sykepleiere, get a grip

dere bærer ikke stålrør eller ledninger på 50 kg opp 5 etasjer alene fordi man ikke har heis eller kran, dere hadde ikke greid det heller 

byggebransjen er langt langt hardere enn sykepleier

Ja hardere fysisk, men det burde dere menn klare som faktisk er fysisk sterkere. Men for å bli sykepleier så er det høyere utdanning i tillegg til at det er psykisk hardere og ellers en langt viktigere jobb.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

- Menn og patriarkalske samfunn diskriminerer kvinner i jobb og fortsetter å hindre henne i å bidra

- Menn bruker sine oppfinnelser, som de har nektet kvinner å bidra til, MOT kvinnen for å bevise at hun er udugelig

for 50 år siden, det er long gone, dere har hatt lang tid på dere og så og si ikke opprettet noenting

uansett om dere hadde fått lov til å bidra hadde ikke det hjulpet noe særlig, kvinner hadde forsatt brukt mer tid på hjemmebane av eget øsnke og menn hadde drevet verden videre 

nå er vi likestillt, forsatt bidrar dere definitivt minst

AnonymBruker
Skrevet

Ja hardere fysisk, men det burde dere menn klare som faktisk er fysisk sterkere. Men for å bli sykepleier så er det høyere utdanning i tillegg til at det er psykisk hardere og ellers en langt viktigere jobb.

sykepleiere er ikke en viktigere jobb, det kan du bare drømme om. hadde det ikke vært for byggebransjen hadde du ikke hatt sykehus, strøm , varme eller et hus, du hadde bodd i skogen under noen pinner

bare for å si det, byggfag har også teoretisk utdanning og svært omfattende teori, spes rør og elektriker har mye matte og kalkulasjoner som blir langt mer avansert enn sykepleiere

vist du tror vi bare skrur litt og går hjemm så tar du feil, byggebransjen kan få lekkasjer for millarder av kroner, feilmontering på elektriske anlegg osv

"høyere" utdanning betyr ikke vikgtigere, bedre eller vanskeligere utdanning, det betyr bare at du må gå noen år etter VGS i utdanning

byggfag kan vi starte utdanningen allerede på VGS

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget er at hvis det var likestilling, så skulle det ikke være nødvendig å bytte over til et mer mannsdominert yrke for å få bedre betalt. Er det så vanskelig å forstå hva hovedpoenget er?

det har ingenting med likestilling å gjøre, at noen yrker er mannsdominert eller kvinnedominert spiller ingen rolle, det er hvor mye samfunnet er villig til å betale for en tjeneste som styrer lønn. Din månedlige hårklipp er ikke viktigere enn å bytte berederen din hjemme som ikke gir varmt vann til badet og i gulvet. Det krever også langt mer kunnskap, jobb og er mer krevende

frisører er ikke like viktig som elektirkere for samfunnet

samfunnet går ikke rundt uten elektrikere, samfunnet går fint videre uten frisører, er du ikke fornøyd, bytt yrke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

sykepleiere er ikke en viktigere jobb, det kan du bare drømme om. hadde det ikke vært for byggebransjen hadde du ikke hatt sykehus, strøm , varme eller et hus, du hadde bodd i skogen under noen pinner

bare for å si det, byggfag har også teoretisk utdanning og svært omfattende teori, spes rør og elektriker har mye matte og kalkulasjoner som blir langt mer avansert enn sykepleiere

vist du tror vi bare skrur litt og går hjemm så tar du feil, byggebransjen kan få lekkasjer for millarder av kroner, feilmontering på elektriske anlegg osv

"høyere" utdanning betyr ikke vikgtigere, bedre eller vanskeligere utdanning, det betyr bare at du må gå noen år etter VGS i utdanning

byggfag kan vi starte utdanningen allerede på VGS

Du kunne bygget så mange sykehus, lagt så mange du ville. Men uten sykepleiere så hadde der vært dårlig med behandling på disse sykehusene?

Sier ikke at din jobb ikke er viktig, men hva er det som får deg til å tenke at det er mer viktig og mer verdt, og at du skal tjene mer penger enn en sykepleier?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

-Kvinner var forsvarsløse mot den fysisk og psykisk overlegne mannen.

-Mannen tillater kvinnen retten til utdanning.

-Kvinner når aldri opp til den samme standard som menn i arbeidslivet.

-Menn finner opp teknologi og automatisering i mange sektorer sånn at det er lettere for kvinner og delta, nå vil kvinnen ha æren.

-Kvinner har vist iløpet av 50 år at de ikke har interessen til og være nyskapende grundere, men inntar isteden offerrollen og skylder på mannen og patriarkiet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kunne bygget så mange sykehus, lagt så mange du ville. Men uten sykepleiere så hadde der vært dårlig med behandling på disse sykehusene?

Sier ikke at din jobb ikke er viktig, men hva er det som får deg til å tenke at det er mer viktig og mer verdt, og at du skal tjene mer penger enn en sykepleier?

Det er ikke jeg som styrer lønnen, men sykepleier jobber jo under det offentlige og det offentlige har mindre penger enn private, de er under et stramt budsjett

så styrer markedet også lønnen. hva er det behov for hva er det ikke behov for. Jeg får veldig høy timelønn pga elektrikere er svært etterktraktet, det er sinnsykt mye jobb i oslo men få elektrikere, nesten ingen vil ha fagbrev i oslo alle vil ha master, fett for meg da presses lønnen høyere oppe og jeg kan velge og vrake av arbeidsgivere

Sykepleiere har fått høyere lønn hvert år nå og klager igjen og igjen, syns ikek dere fortjener høyere lønn i det hele tatt, da burde andre yrker også fått høyere lønn. politi og lærere f.eks

er det noe jeg ville endret på så er det at sykepleiere burde få jobbet heltid om de ville og at dette skulle være et krav, hadde jeg blitt politiker så hadde det vært et av de første målene jeg hadde satt. heltid for alle i helse yrkene, og redusere deltid så mye som mulig. Det er ikke bra for helsen, ikke bra med nattarbeid heller

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

det har ingenting med likestilling å gjøre, at noen yrker er mannsdominert eller kvinnedominert spiller ingen rolle, det er hvor mye samfunnet er villig til å betale for en tjeneste som styrer lønn. Din månedlige hårklipp er ikke viktigere enn å bytte berederen din hjemme som ikke gir varmt vann til badet og i gulvet. Det krever også langt mer kunnskap, jobb og er mer krevende

frisører er ikke like viktig som elektirkere for samfunnet

samfunnet går ikke rundt uten elektrikere, samfunnet går fint videre uten frisører, er du ikke fornøyd, bytt yrke

Ok, da har du ikke forstått mye av hva jeg skulle fram til. Jeg sammenlignet frisør med bilmekaniker. Jeg jobber forøvrig ikke som frisør.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ok, da har du ikke forstått mye av hva jeg skulle fram til. Jeg sammenlignet frisør med bilmekaniker. Jeg jobber forøvrig ikke som frisør.

joda forstod det, men du er jo litt rar om du tror frisører som klipper hår skal ha like mye betalt som en mekaniker? mekaniker krever langt mer enn en frisør av ferdigheter og kunnskap og det er langt mer penger i biler, kjøretøy enn hår

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...