Gå til innhold

Er norske menn gjerrige?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vel, det kommer jo an på hvorfor man jobber mindre. Blant kvinner så er det som du sier mange i det offentlige, da ofte innen helse og omsorg, hvor det kan være vanskelig å få fulltidsstillinger.

Det er lett å tro at i Norge er vi likestilt. Men selv om vi er et av landene som har kommet lengst der, så er vi langt i fra mål.

Denne artikkelen forskningen sier sitt:

Kvinner er yrkesaktive i større deler av livet og utgjør i dag halve arbeidsmarkedet, de tar mer utdanning enn menn og jobber mer heltid enn før. Likevel får de fortsatt lavere timelønn enn sine mannlige kolleger. CORE-indikatoren for kjønn og lønn viser at kvinner tjener 89 kroner per hundrelapp menn tjener i timen.

Anonymkode: e3b43...223

Ja linken din sier vel akkurat det samme som meg, så usikker på hva du prøver å kommentere? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det jo ikke slik at de fleste kvinner jobber i det offentlige. Det er 30% av alle sysselsatte som jobber i offentlig sektor.

Utover det så kan du ikke motsi statistikk.

Da vil jeg bare legge til at det du viste frem ikke var statistikk men en konklusjon av statistikken. Jeg lette i noen minutter etter underlaget men fant det ikke. Mest fordi det tendensiøse bildet du linket til ikke sa noe som helst om hvordan man kom frem til dette og jeg tar ikke andres konklusjoner for god fisk.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Forklaringen er enkelt og greit at vi fortsatt ikke er så likestilte som mange tror. Kvinner tjener mindre til tross for at de jobber like mye. Ikke så mye å forklare det. Kvinnedominerte yrker er også dårligere betalt. Slik det alltid har vært, og selv om det har blitt bedre og vi er et av de land som har kommet lengst, så er det fortsatt en lang vei å gå før vi kan kalle oss likestilte.

Da har du ikke lest om de tallene du selv la ut. Såpass sto det der at kvinner ikke jobber like mye og at de har forsøkt å kompensere ved å omregne til timelønn i stedet. Det som da blir borte er jo hvordan slik mer sporadisk arbeid vil påvirke selve lønnstrinnet man havner på for eksempel. De skrev også at kvinner jobber mer deltid, og hvordan riktig antall timer kommer frem i statistikken er ikke nevnt noe sted.

Det blir for mange huller etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (8 minutter siden):

Ja linken din sier vel akkurat det samme som meg, så usikker på hva du prøver å kommentere? 

Prøver å få fram at det er ikke bare på grunn av deltidsstillinger at kvinner tjener mindre som flere av dere her skal ha det til.

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Utdanna vernepleier. Det er det yrke som er mest utsatt for vold. Jeg har selv blitt utsatt for vold mer enn en gang på jobb. Var sammen med en mann som tjente mer enn dobbelt av meg, vi delte alt likt. Og han jobbet ikke mer enn meg. Og han satt bare på kontor.

Anonymkode: 5659c...40c

Så du satt bare på kontor også men ble utsatt for vold likevel? Noe går ikke helt opp i fortellingen din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøver å få fram at det er ikke bare på grunn av deltidsstillinger at kvinner tjener mindre som flere av dere her skal ha det til.

Selvfølgelig ikke bare, men i hovedsak :)

AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig ikke bare, men i hovedsak :)

Det er en medvirkende årsak ja, men ikke hovedsakelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en medvirkende årsak ja, men ikke hovedsakelig.

Som påpekt over er nok arbeidsmengde og sektor hovedårsakene jo. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (10 minutter siden):

Som påpekt over er nok arbeidsmengde og sektor hovedårsakene jo. 

En viktig årsak er at kvinner velger andre typer jobber enn menn som er lavere betalt. Og det er en kjent sak at kvinnedominerte yrker er dårligere betalt, og bare det sier mye om hvor langt vi har igjen når det gjelder likestilling.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En viktig årsak er at kvinner velger andre typer jobber enn menn som er lavere betalt. Og det er en kjent sak at kvinnedominerte yrker er dårligere betalt, og bare det sier mye om hvor langt vi har igjen når det gjelder likestilling.

Ja, som jeg forklarte over er trygge offentlige stillinger gjerne dårligere betalt enn mer risikable/utrygge private stillinger. Å lure seg selv til å tro at det handler om kjønn tror jeg ikke gavner noen, minst av alt kvinner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da får jeg legge ut dette en gang til:

Kvinner er yrkesaktive i større deler av livet og utgjør i dag halve arbeidsmarkedet, de tar mer utdanning enn menn og jobber mer heltid enn før. Likevel får de fortsatt lavere timelønn enn sine mannlige kolleger. CORE-indikatoren for kjønn og lønn viser at kvinner tjener 89 kroner per hundrelapp menn tjener i timen.

I min sektor av arbeidslivet stemmer ikke dette. Kvinner og menn med samme stilling tjener det samme. En kompis av meg driver et lite elektrikerfirma med 10-12 ansatte. 4-5 kvinner jobber der. Samme timelønn som gutta. En venninne kjører grusbil. Tjener det samme som gutta. Kvinnelige malere jeg kjenner tjener det samme pr time som gutta. En utrolig dyktig sveiser jeg kjenner som er dame tjener best der hun jobber, fordi hun er utrolig dyktig i faget sitt. Dette med at kvinner tjener mindre stemmer ikke. Det er lik lønn for likt arbeid. At kvinner som helhet tjener mindre enn menn handler om hva man velger å gjøre i arbeidstiden. Det er aktive valg enkeltpersoner gjør. Hva man utdanner seg til eller som jeg. Litt høy lønn men ingen utdanning. 

Anonymkode: 823a1...c77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, det kommer jo an på hvorfor man jobber mindre. Blant kvinner så er det som du sier mange i det offentlige, da ofte innen helse og omsorg, hvor det kan være vanskelig å få fulltidsstillinger.

Det er lett å tro at i Norge er vi likestilt. Men selv om vi er et av landene som har kommet lengst der, så er vi langt i fra mål.

Denne artikkelen forskningen sier sitt:

ehhh ekko ekko...noen hjemme ? fordi kvinner tjener 89 kr per hundrelapp menn tjener så er vi ikke likestillt? og fordi kvinner jobber mer deltid?

er du tjukk i hodet ?

kvinner velger selv hva de utdanner seg som, at dere velger sykepleier og ikke ingeniør er ikke våres feil

kvinner velger selv om de vil jobbe 7.5 timer uken eller opp til 60 timer uken, slik jeg som mann gjør

all forskning og studier viser at kvinner og menn er likestillte ang lønn, kvinner tjener mindre pga yrkesvalg og at dere jobber færre timer

kjære kjære kvinne, du er ikke et offer, få rævva di i arbeid, jobb flere timer, sykemeld deg mindre og velg tyngre og bedre lønnede jobber, så kan får du samme lønn vettu

ang likestilling er menn systematisk diskirminert i skolesystemet og i barnefordeling. jesus christ, du må lese deg opp på ting ikke bare copy paste et lite utslipp du så

Anonymkode: f2d77...2bd

• Liker 2
Skrevet

Norske menn må spare penger til skilsmisseoppgjør og barnebidrag kansje. Ethvert ekteskap er vel bare en tidsavgrenset ordning. 😅😅

AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (4 minutter siden):

Ja, som jeg forklarte over er trygge offentlige stillinger gjerne dårligere betalt enn mer risikable/utrygge private stillinger. Å lure seg selv til å tro at det handler om kjønn tror jeg ikke gavner noen, minst av alt kvinner. 

Da må jeg igjen si at det er ikke bare offentlige stillinger som er dårligere betalt når det gjelder kvinnedominerte yrker. Det er som sagt bare 30% av alle sysselsatte som jobber i offentlig sektor.

For å ta et eksempel så har vi frisører og bilmekanikere. Like lang utdanning og med fagbrev, og frisører tjener langt dårligere.

Ser ingen vits i å diskutere dette lenger. Fakta er at kvinner fortsatt i 2022 tjener dårligere til tross for samme eller høyere utdanning, og det er en grunn til at det fortsatt jobbes hardt med å nå likestilling.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

I min sektor av arbeidslivet stemmer ikke dette. Kvinner og menn med samme stilling tjener det samme. En kompis av meg driver et lite elektrikerfirma med 10-12 ansatte. 4-5 kvinner jobber der. Samme timelønn som gutta. En venninne kjører grusbil. Tjener det samme som gutta. Kvinnelige malere jeg kjenner tjener det samme pr time som gutta. En utrolig dyktig sveiser jeg kjenner som er dame tjener best der hun jobber, fordi hun er utrolig dyktig i faget sitt. Dette med at kvinner tjener mindre stemmer ikke. Det er lik lønn for likt arbeid. At kvinner som helhet tjener mindre enn menn handler om hva man velger å gjøre i arbeidstiden. Det er aktive valg enkeltpersoner gjør. Hva man utdanner seg til eller som jeg. Litt høy lønn men ingen utdanning. 

ikke hør på henne, vi er likestill i norge ang lønn. vi har hatt wagegap diskusjonene i 20 år nå og kvinner gir seg ikke

forskere og økonomer har allerede konkludert med at det ikke er en wagegap, menn tjener mer i året pga vi gjør mer innsats

vi jobber mer og har de tyngste jobbene, kvinner jobber mindre, i mindre krevende yrker og er mer sykemeldte, de får gå å grine et annet sted

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ehhh ekko ekko...noen hjemme ? fordi kvinner tjener 89 kr per hundrelapp menn tjener så er vi ikke likestillt? og fordi kvinner jobber mer deltid?

er du tjukk i hodet ?

kvinner velger selv hva de utdanner seg som, at dere velger sykepleier og ikke ingeniør er ikke våres feil

kvinner velger selv om de vil jobbe 7.5 timer uken eller opp til 60 timer uken, slik jeg som mann gjør

all forskning og studier viser at kvinner og menn er likestillte ang lønn, kvinner tjener mindre pga yrkesvalg og at dere jobber færre timer

kjære kjære kvinne, du er ikke et offer, få rævva di i arbeid, jobb flere timer, sykemeld deg mindre og velg tyngre og bedre lønnede jobber, så kan får du samme lønn vettu

ang likestilling er menn systematisk diskirminert i skolesystemet og i barnefordeling. jesus christ, du må lese deg opp på ting ikke bare copy paste et lite utslipp du så

Dette var rene ord som stemmer med virkeligheten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da må jeg igjen si at det er ikke bare offentlige stillinger som er dårligere betalt når det gjelder kvinnedominerte yrker. Det er som sagt bare 30% av alle sysselsatte som jobber i offentlig sektor.

For å ta et eksempel så har vi frisører og bilmekanikere. Like lang utdanning og med fagbrev, og frisører tjener langt dårligere.

Ser ingen vits i å diskutere dette lenger. Fakta er at kvinner fortsatt i 2022 tjener dårligere til tross for samme eller høyere utdanning, og det er en grunn til at det fortsatt jobbes hardt med å nå likestilling.

newsflash, lengden på utdanningen din eller om den er "høy" eller lav har ingenting å si på lønnen

hvor høy lønn du har har med hvor mye din arbeidsgiver kan tjene og hvor høy etterspørsel det er for dine tjenester. frisører tjener rævva fordi det ikke er særlig penger i å klippe hår

jeg er selv elektriker, kun 4 år i lære, tjener 800 000 fordi det er svært stort behov elektrikere, rørleggere og snekkere for tiden. ikke grin, du er ikke et offer

kvinner tjener mindre fordi dere gjør en mindre innsats og velger annerledes. man jobber for å tjene penger, ikke for å kose seg, dull og fjase

kvinner i seg selv bidrar langt mindre i samfunnet enn menn

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/brannfakkel-fra-ssb-kvinner-koster-samfunnet-12-mill-kroner-gjennom-livet/o/5-95-435044

kvinner jobber mindre, betaler mindre skatt og tar mer penger ut av statskassen

menn jobber mer, betaler mest skatt og tar 1/4 del av det kvinner tar ut av statskassen

slutt å grin, dere bidrar minst og skriker høyest

• Liker 1
Skrevet

Ja det stemmer at frie selvstendige kvinner tjener det samme som menn innen samme yrke. Om nevnte selvstendige frie kvinner ønsker å tjene mer kan de velge et annet yrke, men da gjerne ved å ofre noe av tryggheten eller andre goder på veien. Slik er de voksnes liv :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svaret er enkelt. Tjener du for dårlig som frisør så skift jobb til bilmekaniker da for svarte. Slik har det alltid vært. Jeg er mann og tjener ikke like mye som en rørlegger. Like lang «utdanning» men annet fag. Jeg syter da vel for helvete ikke over det. Min egen feil. Jeg burde blitt rørlegger da kansje? Eller. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Trøndere1 said:

Dette var rene ord som stemmer med virkeligheten. 

takk. jeg er elektriker og har 650 000 i året, når jeg jobber 7.5 timer. jobber jeg 50-60 timer pr uke har jeg 800 000 +, dvs lønning etter innsats. kvinner vil ha mer lønn men redusert innsats, slik fungerer ikek samfunnet, klager og griner gjør de mer også, lite produktivt

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...