Gå til innhold

Er norske menn gjerrige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange menn er gjerrige, men om du tar litt mer ansvar i hjemmet og stiller opp for barna er situasjonen en annen. Du kan ikke forvente full likestilling og og mannen i tillegg betaler mye mer. 

Jeg ble selv sammen med en svært bemidlet mann etter mitt første ekteskap. Vi flyttet sammen og jeg gjorde aldri forskjell på mine og dine barn. Lagde middag, kjørte dem til fritidsaktiviteter/venner osv, også i mine «friuke». Mannen min er veldig, veldig raus, men han ser jo at jeg gjør livet litt enklere for ham, så det skulle jo egentlig bare mangle. Jeg jobber forresten 100 prosent, så er ikke hjemmeværende. 

Anonymkode: 18671...a4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det bare jeg som har hatt uflaks eller er mange menn sånn? 

I forhold er jeg den som har betalt mest, selv om jeg har vært den med lavest inntekt. Til og med følt at jeg har blitt kritisert for å ha lav inntekt av disse mennene, at de gjerne skulle ønske jeg hadde tjent mer, skjønte jo det var for å snylte enda mer. 

Merker mange menn også gjerne vil flytte inn så fort som mulig, så bor de billigst mulig eller de har egen leilighet, men er mest hos meg så de sparer penger på strøm og mat.

Har flere venninner som har samme erfaring.

Skjønner ikke hvorfor vi kvinner blir beskyldt for å gå etter penger når det faktisk er mange menn som gjør det samme? 

Anonymkode: a6ed6...40a

De mennene som beskylder kvinner for å gå etter penger er menn som ikke er populære hos kvinner og som lever under en stein, eventuelt lever de i u-land. Fakta er at de fleste finner seg noen sånn ca innenfor samme "sjikt" ift jobbtittel.

Uansett, ja jeg har vært med en som ville flytte inn asap og ja jeg har venninner som har opplevd det samme. Dette var menn som bare ville ha en å leve hos, ikke bidro særlig hjemme og som fort ble vist døra.

Anonymkode: 4e8b3...670

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er likestilte nå baby, deres tur til å betale litt av gildet 😎

Anonymkode: 0a904...5a4

Likestilling er ikke at en skal betale og en skal ikke bidra altså. Åpne noen bøker før du uttaler deg.

Likestilling i dette temaet vil nok handle om at begge bidrar, men freeloaders finnes av begge kjønn.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe det virker som mange menn ikke bryr seg om er at mange kvinner gjør alt hjemmet. Vasker, rydder, handler inn mat og ordner med barn. Så skal kvinnene i tillegg jobbe like mye og betale like mye selv om de tjener mindre? Syntes ikke det virker mye likestilt.

Anonymkode: a6ed6...40a

Ja nettopp..de jobber kanskje mindre i arbeidslivet, men bidrar definitivt mest i hjemmet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er likestilte nå baby, deres tur til å betale litt av gildet 😎

Anonymkode: 0a904...5a4

Har aldri hørt en suksessfull mann med mye penger si dette. If your broke just say that.

Anonymkode: 1918e...c26

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, og har lagt merke til denne endringen de siste årene. Jeg er i 40 årene, og som ung var det mennene som spanderte mest. Da jeg datet i 30 årene, så delte vi enten helt likt, eller mannen spanderte, men han spanderte ikke alltid. Ofte at vi byttet på å spandere. Nå de senere årene, så krever de at jeg spanderer. Noen har sagt rett ut og at nå er det kvinnene sin tur til å betale. 

Jeg synes det er helt greit at jeg skal betale for meg selv, men det er ikke greit at jeg skal betale alt.

Jeg eier og min egen store bolig, og de sier tidlig at de vil flytte inn. For de har gjerne husleie på 12 000 kr eller mer, og ser vel for seg å enten bo gratis, eller betale veldig lite hos meg. Da de hører at jeg ikke vil bo med noen på mange år, pleier det ikke å ta så lang tid før de forsvinner.

Anonymkode: 5659c...40c

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (2 timer siden):

Det stemmer at kvinner tjener og bidrar minst økonomisk, men det er jo en konsekvens av kvinners egne valg om å jobbe mindre og velge tryggere jobber i det offentlige. Så kan en si at den i relasjonen som tjener mest generelt bør betale mest, og det er nok noe de fleste menn gjør, men hvor rimelig det er at en som jobber mye skal betale for en som jobber lite kan en diskutere. Jeg tror det er mer hensiktsmessig å se på det som en fin gest fra disse mennene sin side enn noe som bare er "rett og rimelig". 

Vel, det kommer jo an på hvorfor man jobber mindre. Blant kvinner så er det som du sier mange i det offentlige, da ofte innen helse og omsorg, hvor det kan være vanskelig å få fulltidsstillinger.

Det er lett å tro at i Norge er vi likestilt. Men selv om vi er et av landene som har kommet lengst der, så er vi langt i fra mål.

Denne artikkelen forskningen sier sitt:

Kvinner er yrkesaktive i større deler av livet og utgjør i dag halve arbeidsmarkedet, de tar mer utdanning enn menn og jobber mer heltid enn før. Likevel får de fortsatt lavere timelønn enn sine mannlige kolleger. CORE-indikatoren for kjønn og lønn viser at kvinner tjener 89 kroner per hundrelapp menn tjener i timen.

Anonymkode: e3b43...223

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja likestilte til sin egen fordel. Nå er det faktisk sånn at kvinner fortsatt tjener minst, og synes derfor det er rett og rimelig at menn generelt fortsatt betaler mest

Det er jo en ganske tullete holdning. Det er ikke gjennomsnittspersoner som dater, men høyst reelle mennesker.

Anonymkode: 4e19f...797

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja likestilte til sin egen fordel. Nå er det faktisk sånn at kvinner fortsatt tjener minst, og synes derfor det er rett og rimelig at menn generelt fortsatt betaler mest

De tjener ikke minst. De jobber minst, de velger yrker i kommunal og statlig sektor som betaler minst, og de velger ikke risikoutsatte yrker. 

De gjør altså et valg om å tjene mindre. 

Anonymkode: bc065...c22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De jeg dater, 40-50 år, er veldig spandable. Jeg tilbyr alltid å betale halvparten eller å spandere hvis vi f. eks er ute og spiser, men det vil de ikke høre snakk om. Nå skal det sies at de jeg dater er i kategorien alt på stell og meget ordnet økonomi. (Det har jeg selv og)

Anonymkode: eab8d...d7f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er likestilling. At menn skal drive å betale på restauranter og slikt er utrolig gammeldags.

Spyr av sånne gammeldagse menn, jeg tjener mine egne penger.

Anonymkode: 15551...0ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De tjener ikke minst. De jobber minst, de velger yrker i kommunal og statlig sektor som betaler minst, og de velger ikke risikoutsatte yrker. 

De gjør altså et valg om å tjene mindre. 

Anonymkode: bc065...c22

Da får jeg legge ut dette en gang til:

Kvinner er yrkesaktive i større deler av livet og utgjør i dag halve arbeidsmarkedet, de tar mer utdanning enn menn og jobber mer heltid enn før. Likevel får de fortsatt lavere timelønn enn sine mannlige kolleger. CORE-indikatoren for kjønn og lønn viser at kvinner tjener 89 kroner per hundrelapp menn tjener i timen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke nødvendigvis gjerrige, men det betaler heller ikke for noe mer enn det de må, hvis det gir mening?

Vi er sånn sett likestilte og får ofte høre at vi er likestilte, men mye av det vi kvinner gjør (i alle fall etter min erfaring) blir ikke satt pris på. Det tredje skiftet er enda veldig reelt (altså at kvinnen har hovedansvaret hjemme og ofte må be mannen om ting for at de skal bli gjort).

Det hadde vært fint å få påspandert et restaurantbesøk eller en blomst i ny og ne når jeg er den som er ansvarlig for alt av planlegging, delegering, og logistikk i hjemmet. Vise litt mer at man setter pris på hverandre gjennom små gester rett og slett. 

Anonymkode: 109ce...5ca

Vel, hvis dere har et slikt tradisjonelt hushold, så er jeg enig i at mannen bør verdsette jobben som gjøres hjemme, ved å gjøre en romantisk gest i ny og ne.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nja, dette er en sannhet med modifikasjoner — kvinner tjener mindre fordi de søker yrker som betaler mindre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da får jeg legge ut dette en gang til:

Vel, i offentlig sektor er det ulovlig å gi ulik lønn til menn og kvinner. Det at lønner ulikt i privat sektor har ikke nødvendigvis med kjønn å gjøre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Meltzer skrev (27 minutter siden):

Vel, i offentlig sektor er det ulovlig å gi ulik lønn til menn og kvinner. Det at lønner ulikt i privat sektor har ikke nødvendigvis med kjønn å gjøre.

Nå er det jo ikke slik at de fleste kvinner jobber i det offentlige. Det er 30% av alle sysselsatte som jobber i offentlig sektor.

Utover det så kan du ikke motsi statistikk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå er det jo ikke slik at de fleste kvinner jobber i det offentlige. Det er 30% av alle sysselsatte som jobber i offentlig sektor.

Utover det så kan du ikke motsi statistikk.

Statistikk gir deg noen tall, den gir deg ingen forklaring for de tallene. Hvis forklaringen din er at forskjellene er basert på kjønn, så må jeg dessverre si at jeg anser forklaringen som simpel. Det finnes forklaringer utover kjønn...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Meltzer skrev (6 minutter siden):

Statistikk gir deg noen tall, den gir deg ingen forklaring for de tallene. Hvis forklaringen din er at forskjellene er basert på kjønn, så må jeg dessverre si at jeg anser forklaringen som simpel. Det finnes forklaringer utover kjønn...

Forklaringen er enkelt og greit at vi fortsatt ikke er så likestilte som mange tror. Kvinner tjener mindre til tross for at de jobber like mye. Ikke så mye å forklare det. Kvinnedominerte yrker er også dårligere betalt. Slik det alltid har vært, og selv om det har blitt bedre og vi er et av de land som har kommet lengst, så er det fortsatt en lang vei å gå før vi kan kalle oss likestilte.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forklaringen er enkelt og greit at vi fortsatt ikke er så likestilte som mange tror. Kvinner tjener mindre til tross for at de jobber like mye. Ikke så mye å forklare det. Kvinnedominerte yrker er også dårligere betalt. Slik det alltid har vært, og selv om det har blitt bedre og vi er et av de land som har kommet lengst, så er det fortsatt en lang vei å gå før vi kan kalle oss likestilte.

Forklaringen er ikke så enkel som du synes, Jeg kan begynne fra scratch... Hvilke kvaliteter ser kvinner etter i menn? Selvtillit — en man som er uredd? Vel, denne mannen vil også kreve lønnen han fortjener, eller han etablerer egne firma som han tjener penger på. Denne personen har en tendens til ikke å ta til takke med "hva som helst". Hva hvis man ser etter hvilke kvaliteter menn ønsker i kvinner? En person som tar hånd om etterkommet — og i mannens perspektiv gir dette seg utslag i at han søker ungdommelige attributter.

Jeg sier ikke at dette er rett — jeg sier at slik er det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De jeg dater, 40-50 år, er veldig spandable. Jeg tilbyr alltid å betale halvparten eller å spandere hvis vi f. eks er ute og spiser, men det vil de ikke høre snakk om. Nå skal det sies at de jeg dater er i kategorien alt på stell og meget ordnet økonomi. (Det har jeg selv og)

Anonymkode: eab8d...d7f

Det er mitt inntrykk også. Skikkelige menn spandere på date

Anonymkode: 18671...a4d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er av ikke vestlig bakgrunn. Det ligger litt fra kulturen å spandere på kvinnfolka og familien hos oss. Tenker ikke no særlig over det. Hjemme hos meg og kona, og våre bekjente er det vanlig at mannen f.eks alltid betaler ved restaurant besøk og ferier osv.

Men det blir litt  feil muligens å sammenligne det med norske menn, da dynamikken i forholdet er annerledes.

Anonymkode: b6d14...98e

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...